Mykkäkoulu perjantai-illan ratoksi.
Voi taivas että ottaa nuppiin!!
Kuvitelkaa seuraavanlainen tilanne:
Teillä on miehen kanssa yhteiset talo ja auto, joista molemmista velkaa. Ei muuta omaisuutta, kummallakaan ei mitään omissa nimissä. Mies duunari, sinä kotiäiti, eli todella pienituloinen talous! Mies haluaa taata tuurijuopon äitinsä talolainan. Sinä kiellät, mies takaa silti. Mies haluaa parin vuoden päästä taata äidilleen uuden lainan, tällä kertaa autoa varten. Sinä kiellät, mies takaa silti. Mies ei tiedä pystyykö tai haluaako äitinsä lyhentää lainojaan ajallaan. Taas parin vuoden kuluttua tarvitaan uusi laina, jota mies vaihteeksi kielloistasi huolimatta lähtee takaamaan.
Tässä vaiheessa sinulla viimein palaa käpy, tilaat ajan lakimiehelle avioehdon kirjoittamista varten, turvataksesi oman ja kolmen pienen lapsen talouden. Ja siitä hyvästä mies vetää herneet nenäänsä, kun häntä ja hänen äitiään on nyt loukattu!?
Kommentit (3)
oikein teit, pääsetpä sanomaan "mitäs minä sanoin" kun ukolle kaatuu äitinsäkin lainat päälle...
Hyvä että turvaat omasi ja ennenkaikkea lasten tulevaosuuden. Viisasta.
Tosin meidän taloudessa eletään niin kädestä suuhun, ettei sitä rahaa revittäis yhtään mistään, jos sellainen tilanne tulisi, että laina kaatuisi takaajien niskaan.. Mies on lomautettuna nyt, ja me elellään kotihoidontuella kaikki viisi, liiton rahoja odotellessa.
Ainahan sitä jotenkin itse pärjätään, mutta yhtään ylimääräistä murhetta tai menoa ei nyt tarttis. Ja eniten mua kai risoo tuo miehen huoleton asenne siitä, että kyllähän äitiä pitää auttaa.. joo pitää, siinä määrin kuin itse pystyy, mutta jo silkan autolainan kaatuminen meidän niskaan olis kuolinisku tälle taloudelle!
Ja mä olen vielä kaiken lisäksi niin tarkka omasta taloudestani, että on kauhistus ajatellakin anopin ottavan lainaa lainan päälle.. Entistä autolainaa on maksamatta ja nyt tarvittiin jo uutta. Itse en pystyisi tuollaisessa tilanteessa elämään, ja kauhistuttaa ajatella, että anopin vastuuton elämäntyyli saattaa kaatua meidän niskaan.
Huh, kiitos kun saan purkaa tuntoja. Ja joku vielä vastaileekin! :)
Nyt on kyllä jotenkin helppo olla, tänään vietin suuren osan päivästä puhelimessa selvittelemässä näitä lakiasioita.. Aika iso kivi on jo vierimässä pois omilta harteilta, kun asiat alkavat olla edes joltain kohti hoidossa.
-ap-
Noin mäkin tekisin. Pessimisti ei tarvitse olla, mutta realisti kuitenkin.