Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä hittoa, muka salamia ja meetwurstiakaan ei saisi raskaana syödä?

Vierailija
27.02.2009 |

ihmettelen näitä ns. ruokasuosituksia, joita netistä löytyy. Nyt huomasin Helistin.fi -sivustolla pikaisesti surffatessani, että salamia ja meetwurstia ei pitäisi syödä kypsentämättömänä muka raskaana LISTERIA-riskin vuoksi?? En ole aiemmin kuullutkaan moisesta, suolaisuudesta kyllä ja siitä, että suositus olisi välttää näitä juuri sen vuoksi, mutta että listerian..häh??? Itse olen kyllä surutta (ei verenpainetta) syönyt molempia eikä suuremmin turvotusta, myös ulkolaisia...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta listerian voi todella saada melkein mistä vain, ja erityisesti kaikesta vakuumipakatusta. Ei se, että USEIMMAT naiset syövät noita ilman listeriatartuntaa tarkoita, etteikö ne voisi olla silti listeriariskejä.

Mikä toki on eri asia kuin se, pitääkö niitä silti alkaa välttää.

Vierailija
2/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen miettinyt miten muissa maissa oikein "selvitään", onko listeriasta johtuvia keskenmenoja jotenkin enemmän esim. keski-euroopassa, jossa syödään paljon pastoroimattomia juustoja ym. Taitaa olla vaan suomalaisten ylivarovaisuus näidenkin suositusten takana..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muistaakseni valmistaessa ainakaan aina riittävästi (listerian tuhoutumislämpötila), siitä siis kielto. Suomalaisissa riski on toki pieni, mutta käsittääkseni esim. Italiassa noita ei suositella raskaana oleville, sillä listeria on siellä paljon yleisempi. (Vai olikohan se toksoplasmoosi, miksi nuo on kielletty. Kielletty kuitenkin)

Vierailija
4/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen miettinyt miten muissa maissa oikein "selvitään", onko listeriasta johtuvia keskenmenoja jotenkin enemmän esim. keski-euroopassa, jossa syödään paljon pastoroimattomia juustoja ym. Taitaa olla vaan suomalaisten ylivarovaisuus näidenkin suositusten takana..

ap

Siinäpä vasta kysymys. En ainakaan minä tiedä mitkä ovat ohjeet Ranskassa raskaana oleville naisille ruokavaliosta (paitsi että viinilasillisen saa juoda per päivä mutta kahvin juominen on ehdottoman täysin kielletty koko raskauden ajan....kulttuurieroja....).

Vierailija
5/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska niissä voi olla jotain sinetä/bakteeria (en nyt muista mitä). Saksassa taas *suositellaan* jotta saiai kuituja yms. Itse olin pahis ja söin surutta välillä leipää josa oli mukana pellavansiemeniä.

Minusta Suomessa menee kyllä jotkut terveysjutut ja ruokavaliosuositukset jo vähän hysterian puolelle. Ja tällä en nyt tarkoita että pitäisin järkevänä ahmia graavikalaa, tuorejuustoa ja viiniä raskaana ollessa ;)

Vierailija
6/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä voisi kohta syödä enää mitään! Listerianhan voi saada vaikka voista tai salaatinlehdestäkin, jos tarkkoja ollaan.

Vierailija
7/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nykyisin olisi helpompi laittaa lista, mitä saa syödä, tuntuu vähän siltä.

Itse söin raskausaikana ihan normaalisti kaikkea, jopa silakkaa ja maksaa, HUI! Listerioista en ollut kuullutkaan, kuten ei äitinikään. Nyt lapset 21, 18 ja 16 ja ihan ovat hyvin selvinneet. Eipä muuten ole kellään mitään allergioitakaan ollut, joka tietty on ONNI ollut meille. Minusta ruokafasismi kaikessa muodossa on ihan sieltä jostain. Myös tässä asiassa maalaisjärjen käyttö on sallittu ja kohtuus kaikessa on paras motto! Ai niin join mä viiniäkin ruoan kanssa kaikkien raskauksieni aikana. Ja ihan muuten ollaan normaalipainoista ja tervettä porukkaa. On ollut hienoa kuunnella äidin ja isoäidin oppeja, toki niitä nykypäivään soveltaen! Se on rikkautta!

Vierailija
8/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan kanttiinista ostettua. T. Alkuraskaudessa vielä

Vierailija
9/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin siellä alkuraskauden pahoinvoinnin takia eivätkä puhuneet mitään, että siinä olisi jotain vaaraa. En tosin saanut sitä leipää syötyä, mutta se onkin sitten eri juttu.

Vierailija
10/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli edellisessä raskaudessa alhainen verenpaine ja kaikenlaisia imeytymishäiriöitä, niin lääkäri suositti salamin syömistä, että saa suolaa.

Mulla on kädessäni Espoon kaupungin suositus ja siinä ei kyllä puhuta mitään salamista ja meetvurstista.

Vierailija
11/11 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotona kaksi täysin tervettä normaalisti kehittynyttä lasta. Raskausaikana sain kuulla kaikenlaista kommenttia mm. kevytkokiksen juomisesta, sulatejuuston syömisestä, maksalaatikon syömisestä yms. yms.

Tupakan ja alkoholin jätin kyllä. Mutta muuten söin mitä mieli teki. Esim. maksalaatikosta ja maksamakkarasta en yleensä tykkää, mutta raskaus aikoina kerran kuukaudessa iski ihan tajuton himo maksalaatikkoon tai just maksamakkaraan??? Ja niitä oli sitten saatava!!!

Kyllä luonto hoitaa... Kaikkea kohtuudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä