Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työkkäri "kieltää" mieheltä isyysloman?

Vierailija
26.02.2009 |

Ottaa hiukan päähän meidän tilanne.

Mies on pistetty työkkärin kautta 4 kuukauden kurssille. Tuolta kurssilta saa olla lääkäintodistuksella 9 päivä pois ja 5 päivää ilman ilmoitusta. Jos nuo rajat ylittyvät, niin voipi koko työkkärin maksaminen katketa. Osa näistä saikkaripäivistä on jo käytetty, joten niiden kanssa ei juuri voi pelata..

Laskettuaika osuu tuolle kurssille todella pahasti ja olisimme halunneet, että lapsen isä voi pitä isyyslomansa heti lapsen synnyttyä, eikä kurssin loputtua.

Voiko työkkäri ja kela tällä tavalla estää isyysloman pitämisen kurssin aikana?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isyyslomansa just sillon kun huvittaa.

Ei se ihan noin yksioikoista ole. Kyllä niitä kaikenlaisia rajoituksia on monella muullakin. Ehkä ihan perusduunari ei oo niin korvaamaton. Tosiin voi silläkin olla, että jos on poissa just parhaimpaan sesonkiaikaan, niin on irtisanottavien joukossa listalla ekana. Tai vähintään jää ylityölisät saamatta, kun ei oo niissä ylitöissä.

Mutta sitten on vastuullisemmassa asemassa olevat, joiden työhön ei ole saatavissa pätevää sijaista parin viikon takia, joten vapaat on ajoitettava niin, ettei sille ajalle jää mitään elintärkeää.

Ja vielä yrittäjät ovat ihan oma lukunsa, jos se ainoa työntekijä tai sijaistaja on juuri sairaana, niin eipä töitä voi jättää tekemättä, vaan kyllä se on se isyysloma, mistä joustetaan.

Joten ette te nyt mistään maailman suurimmasta vääryydestä jää kärsimään. Tuo on vain elämää, jonka kanssa on opittava elämään. Oishan se toki kivaa, jos aina kaiken sais niin kuin itse tahtoo. Mutta kun maailmassa on muitakin tahtojia kuin vain te yksin, niin se vaatii joustavuutta.

Vierailija
22/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes sen kurssin avulla. Menee koulutukseen vain kun on pakko, on lintsannut jo sairauspäivät ja nyt olisi vielä kolmanneksen pois.

Eikö kannattaisi nimenomaan perheellisenä yrittää kaikin keinoin työllistyä?

Eikä kaikki isät todellakaan töistään saa isyyslomaa silloin kuin haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka työntekijällä on oikeus isyysvapaaseen, voi olla, että sen ajankohtaa ei voi itse valita, vaan joissakin tapauksissa ajankohdan määrittelee työnantaja.

Meillä ainakin miehellä on käynyt näin. Miehen työssä on työnttekijöistä tiukkaa ja työvuorolistat tehdään 3 viikon jaksoissa noin kuukausi eteenpäin. Työnantajan periaate on sellainen, että isyysvapaaksi saa esim. yhden 3 viikon jakson, mutta sen ajankohta ei saa osua lomakaudelle, jolloin ukkoja paljon poissa muutenkin. Meillä esikoisen laskettu aika osui kesän lomakaudelle, joten mies otti vuosilomat LA:n paikkeille ja piti isyysvapaan myöhemmin.

Vierailija
24/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäkää nyt tajuta edes se, te miehenne palkalla kotona vuosikausia persettänne levittävät kotihorot.

Vierailija
25/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin takuulla ei pääse edes haastatteluun...

Vierailija
26/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

motivoi opiskelijaa huomattavasti enemmän kuin nämä "voimaannutaan yhdessä pois työttömyydestä" huuhaa-kurssit, joilla työttömät velvoitetaan käymään vain jotta tilastot kaunistuvat.

Ja ammattitaitoa parantavien kurssien opiskelijapoissaolot ovat ihan eri luokkaa kuin noilla huuhaa-kursseilla.

Vierailija
27/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työssakäyvät saavat itse vain ilmoittaa milloin jäävät isyyslomalle.

Väärin:

-Työpaikalle tulee ilmoittaa hyvissä ajoin milloin isyysloman arvioitu ajankohta on.

-Joskus lomaa ei voi pitää putkeen, esim. siskoni mies ei voinut pitää lomaa kun lyhyemmissä jaksoissa. Periaatteessa hänen työnsä olisivat vain kasaantuneet hänen pöydälleen. Toki osan töistä pystyi delegoimaan, mutta koska tekee päätöskiä joista on vastuussa, ei voi kokonaan siirtää sitä vastuuta sijaiselle, jota olisi myös erittäin vaikea saada (varsinkaan lyhyeksi aikaa koska työnsä vaati ammattitaitoa ja osaavista ihmisistä on pulaa)

-Yrittäjä ei voi pitää lakisääteistä isyyslomaa, erityisesti jos on pienyrittäjä jonka oma työpanos firmalle elinehto.

-Monissa työpaikoissa on tehtävä joustoja isyysloman suhteen, joskus työnantaja saattaa vaikkapa painostaa pikku bonuksella tmv. miestä pitämään isyyslomansa hieman myöhemmin tmv. sellaiseen ajankohtaan mikä työpaikalle paras aika.

-Aika harva tänä päivänä "lusmuilee töissä vuoden", kommentti kertoo aika paljon ap:n moraalista...?

Vierailija
28/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro nyt rehellisesti ettei se miehes halua työlllistyä. Jos asenne teillä on tuollainen, että voi kauheaa työkkäri ja kela estää meitä, niin mitä luulette että työelämssä sitten tapahtuu ??? Ei lomia jokaisessa yrityksessä saa silloin kun ne haluaa, ehkä joudutaan joustamaan, jopa isyyslomassa.

Missään ei ole sanottu että isyysloma pitää saada juuri silloin kun lapsi syntyy.

Yrittäkään edes lusmut mennä töihin, vai meinaatteko elää koko elämänne yhteiskunnan tukien varassa...

Vierailija
29/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuolta ajalta makseta päivärahaa?

Vierailija
30/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 8€ kulukorvausta joka menee kyllä ihan varmasti linja-automatkoihin ja syödäkin varmaan täytyy jos meinaa kurssilla jaksaa. Usein kurssipaikassa ei ole mikroa eikä jääkaappia, joissa voisi eväitään säilyttää.

Pahimmassa tapauksessa työttömälle koituu kurssista pelkästään kuluja. Ainoa hyöty siitä on se että ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan päivät eivät kurssin ajalta vähene, mutta harvempi kurssilainen saa ansiosidonnaista.

Vierailija
31/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pointti onkin se, että sitä rahaa saadakseen ei tarvitsisi tehdä mitään??

Vierailija
32/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

loput 95% saavat maata kotona ja tismalleen samalla rahalle?

Minä kävin aikoinaan 6 työkkärin kurssia vain sen takia että sain venytettyä ansiosidonnaisen päivärahan keston kahdesta vuodesta yli viiteen vuoteen. Eli minä ehkä vähän hyödyinkin siitä että kävin kursseilla nukkumassa silmät auki ja pelaamassa matopeliä kännykällä.

Vierailija
33/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia aikuinen pärjää sen yhden kurssipäivän vaikka baananilla ja voileivällä, joka kyllä muutaman tunnin säilyy ihan huoneenlämmössäkin. (Laitetaan lapsillekkin voileipiä eväiksi kerhoihin, joissa ei niitä mikroja/jääkaappeja ole)

Jos jotain lämmintä kaipaa, niin kannattaa investoida ruokatermariin, siinä säilyy vaikka koko päivän ruoka lämpimänä, ja on helppo tiskata. (maksaa n. 25€ ja kestää vuosikausia!)

Ja tosiaan ansiosidonnaista saavien kannattaa kursseja käydä:)

Huomauttaisin myös, että mikään ei ole niin paha juttu kun aukot CV:ssä, eli vaikka "huuhaa-kurssilla" olisikin, niin se kannattaa CV:hen liittää. Jo vuoden poissaolo työelämästä näyttää pahalta, ellei siihen ole hyvää syytä (lapsen hoitaminen kotona, asuminen ulkomailla kumppanin työn takia tmv.)

Kumman itse palkkaisitte;

1)miehen joka on maannut koko taantuman ajan esim. 2-3 vuotta kotona kattoon räkimässä.

2)miehen joka on käynyt tuona aikana kansalaisopistossa kohentamassa englanninkielentaitoaan, kahdella työkkärin kurssilla joista toinen kesti 4kk ja toinen 6kk ja lisäksi ollut aktiivisesti mukana jossakin hyväntekeväisyydessä (ulkoiluttanut mummoja vanhainkodilla kerran viikossa tmv)

Vaikka jälkimmäisen miehen "harrastukset" ja työkkärinkurssit eivät suoraan liittyisi miehen ammattiin/tulevaan työhän, hän kuitenkin antaa paremman kuvat itsestään mitä mies 1.

Vierailija
34/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maita, joissa ei ole työttömyysturvaa. Jne. jne.

Vierailija
35/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on merkintä työssäolosta cv:llä viimeksi vuodelta 2005, 4kk ja sitä ennen aukkoja 4 vuotta. Ja siitä huolimatta työllistyin viime syksynä enkä koskaan mitään cv:tä työnantajalle näyttänyt.

Työllistyminen on vain tuurista kiinni, pitää sattua oikeaa paikkaan oikeaan aikaan.

Vierailija
36/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai johonkin siivoustyöhön tai vastaavaan päässee ilman hyvää ansioluetteloa, mutta työhön johon useita hakijoita ja johon vaaditaan koulutusta, ei pääse jos on aukkoja CV:ssä (ja nimenomaan selvittämättömiä aukkoja, eli työttömyyttä tmv. ei selitettävissä olevia kuten äitiysloma/opiskelu tmv.)

Niin, toki jos on suhteita voi päästä vaikka pomoksi johonkin työpaikkaan, mutta ilman suhteita ei kukaan palkkaa ketään tuosta noin vaan hyviin hommiin.

Vierailija
37/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isyyslomalta laman aikana kukaan töihin tulee repimään.

Vierailija
38/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkonomin koulutuksella. Minulla sitä koulusta ei ole, olen vasta opiskelemassa työnohessa.

No, ehkä työllistymistäni helpotti se että olen periaatteessa vuoden ilmainen työntekijä ja siitä eteenpäin noin puolet palkastani maksaa TE-keskus ja kaupunki.

Mutta yksinäni olen vastuussa toimistosta ja opin työhön tekemällä sitä. Toki minulla on aiempi opistotason koulutus, jota voin soveltavin osin hyödyntää nykyisessä työssäni.

Sain paikan koska satuin aukaisemaan suuni oikeassa paikassa oikealle ihmiselle.

Vierailija
39/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä opiskelen uuden ammatin ilman opintovelkaa ja kitkuttelua opintotuella. Ja mulla on 3 vuoden työsopimus. 43

Vierailija
40/55 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä nillä ole mitään tekoa oikean työelämän kanssa.