Jihaa!! Perjantaina vaihdetaan farkku katumaasturiin :))
Ei tarvitse enää istua ahtaasti ja näkee ajella hyvin :)
Kommentit (68)
on tosiaan romahtanut ja käytetyt jäävät myyjälle käteen.
milloin se oli uusi trendijuttu. Nykyään kun se on epäekologinen junttiauto, ei sillä tosiaan kehtaa ajaa. Tuttavatkin arvostelevat niitä avoimesti.
me vaihettiin just toisinpäin en kestänyt enää masella älyttömiä määriä bensaa..
Se on vielä törmäysturvallisempi kuin katumaasturi. Taajama-ajoon nopeudetkin riittävät hyvin. Etukuormaajalla voi lytätä typerimmät vastaantulijat ja siihen mahtuu isotkin ostokset. Peräkärryyn mahtuu tarvittaessa koko suku kyytiin (kunhan kysyy kuljetusluvan poliisilta). Parkkeerausongelmakin ratkeaa, kun etukuormaajalla voi siirtää "väärään" kohtaan parkkeeratut autot pois.
Yhtään en häpeile ajella omallani, tosin asutaankin maalla. Ja voiko tuota nyt citymaasturiksi sanoakkaan...
kuin tavallinen henkilöauto. Jää sutimiset pois liikennevaloissa ja näin päästöjäkin tupruaa vähemmän.
Ja nyt jos vielä suhteutetaan tämä Suomen autokanta maailman tilanteeseen, niin päästöjen kannalta on aivan yksi ja sama onko autona katumaasturi vai tavallinen. Meidän muutamalla miljoonalla autolla ei ole mitään merkitystä.
Nytkin Australisssa metsät palaa ja päästöä tulee rankasti. Tulivuoria on aktivoitunut ja pöyssäyttelevät kaasuja ilmoille.
Minusta täällä olisin tärkein saada autokanta uusiutumaan, parannusta tulee vaihtoipa katumaasturiin tai tavalliseen menopeliin
Iloinen sen vuoksi, että koivn moni on tajunnut nämä ekologiset ongelmat. Maailma on todella vakavassa vaarassa. Elämä sellaisenaan kuin me sen ymmärrämme on oikeasti vaarassa. Jos ilmasto lämpenee tällä vauhdilla, meillä ihmisilla ei ole ilmeisesti edes vuosisataa aikaa tällä planetalla jo 50 vuoden päästä elämä on kovin toisenlaista -> kuivuutta, tulvia, hirmumyrsyjä, eliölajien massatuhoutumista.
Miettikää, mitä tämä kaikki vaikuttaa ihmisen elämään-> kuolemaa, sairauksia,nälkää, taistelua elinoloista, ympäristöpakolaisten virtaa.
Me suomalaiset "hyödymme" tilanteesta hetkeksi. saamme välimerellisen ilmasto, sillä seurauksella, että monet kylmemåiin oloihin tottuneet eläimet kuolevat sukupuuttoon ja tilalle tulee lämpimässä viityviä käärmeitä, hyönteisiä ym myrkyllisiäkin uusia tuttavuuksia.
Surullinen olen, että joku ei vielä ole tätä tiedostanut omassa toiminnassaan, vaan vielä ostelee katumaastureita ;(
Nyt olisi vihoviimeinen aika alkaa miettia omaa hiilijalanjälkeään, joka meillä kaikilla suomalailla on suuri jo talojen lämmitystarpeen vuoksi. Pitäisi alkaa käytää julkisia, luopua ainakin kakkosautosta, vaihtaa pinempikulutuksisiin autoihin...
20% kasvihuonepäästöistä tulee maailman autoista ja vaikka kaikki autot häviäsivät maailmasta, se ei vielä puoleksikaan riittäisi näissä talkoissa. Päästöjen täytyy pienentyä vielä paljon enemmän.
On oikeasti kyse TODELLA vakavasta asiasta, johon toivoisi kaikkien meidän heräävän edes pienillä teoilla, kuten että jättää se maasturin sinne kauppaan!
Havahtukaa jo ihmiset! Haluatte varmaan vielä nauttia lapsenlapsistanne? Nyt sekin on vaarassa :/
Minulla ei ole citymaasturia enkä puolustele ketään. Kommentoin ainoastaan tätä kirjoitustyyliä. Se on ÄRSYTTÄVÄÄ. Siinä on kammottava marttyyrimainen kirjoitusote, syyllistävä ja syyttävä.
Oletko sellainen kotonakin?
Surullinen olen, että joku ei vielä ole tätä tiedostanut omassa toiminnassaan, vaan vielä ostelee katumaastureita ;(Nyt olisi vihoviimeinen aika alkaa miettia omaa hiilijalanjälkeään, joka meillä kaikilla suomalailla on suuri jo talojen lämmitystarpeen vuoksi. Pitäisi alkaa käytää julkisia, luopua ainakin kakkosautosta, vaihtaa pinempikulutuksisiin autoihin...
20% kasvihuonepäästöistä tulee maailman autoista ja vaikka kaikki autot häviäsivät maailmasta, se ei vielä puoleksikaan riittäisi näissä talkoissa. Päästöjen täytyy pienentyä vielä paljon enemmän.
On oikeasti kyse TODELLA vakavasta asiasta, johon toivoisi kaikkien meidän heräävän edes pienillä teoilla, kuten että jättää se maasturin sinne kauppaan!Havahtukaa jo ihmiset! Haluatte varmaan vielä nauttia lapsenlapsistanne? Nyt sekin on vaarassa :/
Katumaasturiksi kutsuttu autotyyppi ei kuluta yhtään enempää kuin samankokoiset muut autot. Me käytetään isoa autoa vain silloin kun tarvitaan isosti tilaa ja muulloin pienempää. Käytämme myös julkisia ja fillareita/jalankulkua aina kun se on järkevää. Turha jeesustella hiilijalanjäljistä, kuten itsekin sanoit niin vain 20% päästöistä tulee liikenteestä. Totta kyllä, että jokainen voi tehdä oman osansa, mutta merkittävät vaikutukset tulee siitä, että saadaan ne todelliset tupruttajat reagoimaan.
Iloinen sen vuoksi, että koivn moni on tajunnut nämä ekologiset ongelmat. Maailma on todella vakavassa vaarassa. Elämä sellaisenaan kuin me sen ymmärrämme on oikeasti vaarassa. Jos ilmasto lämpenee tällä vauhdilla, meillä ihmisilla ei ole ilmeisesti edes vuosisataa aikaa tällä planetalla jo 50 vuoden päästä elämä on kovin toisenlaista -> kuivuutta, tulvia, hirmumyrsyjä, eliölajien massatuhoutumista.
Miettikää, mitä tämä kaikki vaikuttaa ihmisen elämään-> kuolemaa, sairauksia,nälkää, taistelua elinoloista, ympäristöpakolaisten virtaa.Me suomalaiset "hyödymme" tilanteesta hetkeksi. saamme välimerellisen ilmasto, sillä seurauksella, että monet kylmemåiin oloihin tottuneet eläimet kuolevat sukupuuttoon ja tilalle tulee lämpimässä viityviä käärmeitä, hyönteisiä ym myrkyllisiäkin uusia tuttavuuksia.
Surullinen olen, että joku ei vielä ole tätä tiedostanut omassa toiminnassaan, vaan vielä ostelee katumaastureita ;(
Nyt olisi vihoviimeinen aika alkaa miettia omaa hiilijalanjälkeään, joka meillä kaikilla suomalailla on suuri jo talojen lämmitystarpeen vuoksi. Pitäisi alkaa käytää julkisia, luopua ainakin kakkosautosta, vaihtaa pinempikulutuksisiin autoihin...
On oikeasti kyse TODELLA vakavasta asiasta, johon toivoisi kaikkien meidän heräävän edes pienillä teoilla, kuten että jättää se maasturin sinne kauppaan!Havahtukaa jo ihmiset! Haluatte varmaan vielä nauttia lapsenlapsistanne? Nyt sekin on vaarassa :/
satunnaisia kesäkelejä varten.
Kivittäkää, jeesustelijat! :D
Vanhat tojotanne päästävät enemmän tupruja kuin modernit autot.
Me taas vaihdettiin maasturi farkkuun...
Ja ollaan tykätty kyllä kovasti. Paljon niitä näkee liikenteessä kuitenkin.
kaupunkimaasturi
kuluttaa 6,5 l/ 100 km (yhdistetty keskikulutus)
ja CO2-päästöt ovat 173g/km.
Lisäksi autossa on vakiona hiukkassuodatin.
Näihin lukuihin ei kyllä päästä millään vähänkään vanhemmalla farmariautolla,
(eikä muillakaan) ja ei varsinkaan bensakoneilla....
Auton ekologisuus ei ole korin muodosta kiinni, vaan moottorista.
Maastureita parjataan ihan suotta, epäekologisia autoja (tai eihän
ekologista autoa ole olemassakaan) on kyllä kaikissa korimalleissa.
Ja mitä vanhempi auto, sitä enemmän saastuttaa.
Kiihkoilu on aina tyhmää. Kannattaa vertailla päästöjä, ne on nykyisin pakko
ilmoittaa.
Tarpeeseenhan ne on ostettu, niin ainakin meillä.
Olen todella sitä mieltä, että ihmiset eivät todennäköisesti herää riittävän aijoissa tähän katastrofiin, joka on edessämme mahdollisesti jo tämän lastemme tai viimeistään lastenlastemme aikana.
Olen pahoillani jos ärsyynnyit. Mutta toisaalta hyvä. Olen syyllistävä, koska mielestäni ihmisiä saa syyllistää. Olemme jokainen vastuussa teoistamme ja jokaisen meidän pitää huoletia siitä että myös tulevilla sukupolvilla on maailma jossa voi elää.
Martyyrimainen en koe olevani. Mistä sellaisen vaikutelman sait. Olen myös puuttellinen ja liikaa kuluttava länsimainen ihminen, mutta yritän koko ajan miettiä kulutusvalinnoillani ympäristöä. Ajan autoa, josta koen syyllisyyttä. Ostan tarpeetonta tavaraa ja sun omakotitalossa, jossa voisi varmasti vielä lisätä energiataloudellisutta.
Toivoisin, että ottaisit selvää ilmastomuutoksesta. Minä olen ainakin tällä hetkellä kuin herätyksen saanut ja vielä varmasti aika sokkitilassa kaikesta, joka siis varmasti vaikuttaa kirjoitustyyliini.
Jokainen meistä voi vaikuttaa pienillä teoillaan, joista maasturin jättäminen kaupaa on kyllä todella pienestä päästä. Edelleenkin siis olen sitä mieltä että terve syyllistäminen on ihan oikein.
Minulla ei ole citymaasturia enkä puolustele ketään. Kommentoin ainoastaan tätä kirjoitustyyliä. Se on ÄRSYTTÄVÄÄ. Siinä on kammottava marttyyrimainen kirjoitusote, syyllistävä ja syyttävä.
Oletko sellainen kotonakin?[
Ja ollaan tykätty kyllä kovasti. Paljon niitä näkee liikenteessä kuitenkin.
niissä on olematon vaihtoarvo, ...
Eivätkö tosiaan aja niillä ollenkaan?
on tosiaan romahtanut ja käytetyt jäävät myyjälle käteen.
Jos muistatte vielä "cityintiaanit" ym. yksittäiset tapaukset, joissa näitä naarmutettu, tyhjennetty renkaita jne.
Monetkaan eivät enää viitsi jättää yleisille parkkipaikoille.
vaihettiin pois ni ei maksanu juuri mitään koska ne ei mene eteenpäin kun ihmiset on niin tietoisia niiden kulutuksista