Nyt pännii miehen älynväläys. >:-(
Taustaa: 3-vuotias kuopus joutui heinäkuussa 2014 Jukuparkissa merirosvon hyökkäyksen yllättämäksi eli merirosvon "pääsaavi" loiskautti vedet niskaan. Onneksi minä otin pahimman ryöpyn vastaan, mutta kuopus sai osansa. Sen jälkeen ei ole saanut päätä/hiuksia pestä eikä kastella.
Tästä on nyt 7 kuukautta aikaa eikä hiuksia ole pesty kertaakaan shampoolla. Ohimennen on hiukset ja päänahka saatu kuitekin hiljaa liruttamalla huuhdeltua. Nyt viimeisen kuukauden aikana on lapsi käynyt suihkussa "pesemässä selkänsä" ja samalla hiukset tulee huuhdeltua kunnolla. Iso askel eteenpäin. Hiphurraa!
Kunnes tuli eilinen ja lapsi oli iltapesulla miehen kanssa. Lapsi oli hieronut saippuaisilla käsillä silmiään. Sen sijaan, että mies olisi ottanut kämmeneen vettä ja huuhdellut siten, mies otti suihkun kauniiseen käteensä ja päräytti suihkulla suoraan päähän ja kasvoihin.
Arvaatte loput? Hirveä hysteerinen huuto. Lapsi huutaa ettei vettä laiteta päähän.
Niin. Että mitä tässä nyt sanoisi? Taas mennään puolivuotta ettei pisaraakaan vettä saa roiskua päähän? Perkele.
Kommentit (84)
Tuolla tavallahan se trauma vasta syntyykin, kun vahemmatkin osoittavat että pään kastelemista on syytäkin pelätä. Huokaus. Ei ole tervettä antaa lapsen roikkua kiinni pelossaan vaan vapauttaa hänet siitä!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:32"]
Tuolla tavallahan se trauma vasta syntyykin, kun vahemmatkin osoittavat että pään kastelemista on syytäkin pelätä. Huokaus. Ei ole tervettä antaa lapsen roikkua kiinni pelossaan vaan vapauttaa hänet siitä!
[/quote]
Esim. miten?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:59"]
Vaikuttaa siltä, että 3-vuotias on perheen pää.
[/quote]
Tässä tapauksessa on vanhempien etu, että esikoispoika toimii näiden holhoajana. Eikä päinvastoin.
[/quote]
Toivottavasti vanhemmat käyvät rahakkaissa töissä, koska holhoaja vaatii että ensi kesänäkin kierretään holhottavien avustuksella kaikki Jukuparkit ja Palikkamaat.
Meillä poika pienenä huusi kuin syötävä, kun vaimo tai anoppi pesivät tukkaa. Minun kanssani hän oppi tukanpesun, kun ohjeistin että leuka ylös ja silmät tiukasti kiinni kun minä huuhtelin suihkulla. Teidän poikanne muistaa vielä pelästyksensä, ettei minun konstini auta ellei häntä saa houkuteltua hissuksiin kokeilemaan. Pelko menee kuitenkin lopulta ohi.
Mä en ymmärrä näitä negatiivisia vastauksia. Tommosiahan lapset on, vähän sama kun lääkärissä imetään vaikut lapsen korvista niin sen jälkeen jää lääkärikammo. Tässä vesikammo. Turhaa solvaatte!
Kyllä poika antaa hiukset pestä, kun vanhempi toimii rauhallisesti ja itsevarmasti tilanteessa, eikä itse pelkää tai epäröi. Tässä tilanteessa kärpäsestä on tehty härkänen. Vanhemmat ovat reagoineet väärin lapsen itkuun. Lapselle selitetään tietysti, että peseytyminen on vaan asia, mitä tehdään. Nyt vanhemmuutta peliin.
Kyse ei ole lapsen HALUSTA vaan PELOSTA. Mielestänne pitäisi siis pakottaa?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:32"]
[/quote]
Esim. miten?
[/quote]
Näyttämällä ettei se vesi tee mitään. Suihkutellaan pikkuhiljaa, pää viimesenä. Kuitenkin niin ettei asiasta keskustella vaan ne hiukset pestään enivei. 7kk pesemättömät hiukset on ihan taatusti epäterveellisempi vaihtoehto kuin puolen tunnin huuto
tuosta pelosta on selvä haitta arjen sujumiseen, otapa siis yhteyttä vaikka neuvolapsykologiin ja käykää juttelemassa miten pelosta selviäisi helpoiten ja nopeiten. en siis kannata että väkisin pestään mutta tuo pelkohan on nyt lapsella päivittäin mielessä. ja vihaan itsekin ylikaiken yllättävää vettä, etenkin jos se on kylmää!
Ei tänne palstalle kannata tulla neuvoja hakemaan. Täällä hullut purkaa pahaa oloaan muihin.
Mun esikoisellani oli vuosia samanlainen ongelma. Ei voisi uskoa, kuinka pitkälle on tultu siitä muutaman vuoden takaisesta (hän on nyt 8 v). Ikävää, että miehesi oli ajattelematon, ehkä ensi kerralla sitten muistaa!
Meillä on auttanut juuri tuo lapsen ohjeistaminen - kerrot, että täytyy laittaa pää taaksepäin, hän voi peittää kasvot pyyhkeellä, selostat mitä tapahtuu ja kehut kovasti, kun joku juttu onnistuu! Valitettavasti siinä joutuu vähän pakottamaan, mutta voi kuitenkin yrittää olla mahdollisimman varovainen. Ja jos olet päättänyt, että tänään tukka pestään, niin sitten se pestään.
Olen kyllä huomannut, että usein lasten tukan pesu ei ole niin tärkeää, koska tukka ei rasvoitu, eikä likaannu. Sitten kun tukka on likainen, niin silloin voi pestä shampoolla. Muuten riittää vesi, mun mielestä.
Tsemppiä teille kaikille ja älä ota itseesi näitä hölmöjä. :)
Kyllä 7 kk on pitkä aika. Olisi pitänyt kyllä jo totutella...eikö leikin varjolla voisi opetella? Esim nukke suihkuun mukaan? Ja pesisitte yhdessä ja kehuisit kun tukkaa pestään. Jos tuo sama jatkuu niin ongelmia edessä. Terrorisoivan luokkakaverin äiti määrää kaikesta...tai oikeasti poika määrää. Itse en jaksa sitä poikaa enkä äitiä kun äitiys on niin hukassa. Turha sitten on kyllä valittaa kun haetaan Adhd-diagnoosia sen takia kun lapsesta "on tullut" haastava puutteellisten rajojen vuoksi. Uskokaa nyt että rajat on myös rakkautta. Rajattomuus luo turvattomuutta ja sen poikasi osaa käytöksellään ilmentää. Huutaa siis. Kuuntele miestäsi.
Ei siitä ole edes mitään haittaa vaikkei lapsen hiuksia shampoolla pestäisi. Vedellä huuhtelu riittää. Ainoastaan tietysti jos hiukset ovat hyvin rasvaiset eikä se vedellä lähde, mutta ei tuosta rasvasta muuta kuin ulkonäöllistä haittaa ole.
Meidänkin lapsi pelkäsi todella paljon tuota päänsä kastelua. Ratkaistiin se siten, että käytiin kampaajalla, joka pesi lapsen hiukset pesupaikalla ennen leikkaamista. Siellä ei pelottanut vaan kokemus oli lapsen mielestä jännä ja miellyttävä. Sitten samalla tekniikalla kotona alettiin vähitellen kastella hiuksia. Nyt sujuu ilman hysteeristä huutoa. :)
Trolleille tiedoksi, tämä on ihan tavallinen pelko lapsilla, joten pää kiinni kiitos.
Ja lisäys. Kyse on siis hiusten pesusta eli normaalitoimesta arjessa.
Voi hyvä taivas, nyt sitä vanhemmuutta peliin! Vaikuttaa, että tarvitsette oikeasti ammatillista apua, noin pienen lapsen kehityksessä 7 kuukautta on valtava aika ja olette saaneet jo aikaan hirveän vahingon.
Opeta lapsi heti vähitellen pesemään hiuksiaan. Palkitse onnistumisista äläkä kiinnitä huomiota epäonnistumisiin, anna vain huutaa äläkä lopeta heti pieneen ininään. Tee suihkun jälkeen vaikka lapsen lempiherkkua, anna karkkia tms
En ihan ymmärrä näitä vastauksia. Siis lasta pitäisi kiinnipitämällä ja itkettämällä pitää suihkussa, kun lapsi huutaa pelosta? Vai? Mitä jos tuo jatkuu viikko- tai kuukausikaupalla eikä lapsi totu suihkuun? Traumahan siitäkin tulee.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:52"]
Opeta lapsi heti vähitellen pesemään hiuksiaan. Palkitse onnistumisista äläkä kiinnitä huomiota epäonnistumisiin, anna vain huutaa äläkä lopeta heti pieneen ininään. Tee suihkun jälkeen vaikka lapsen lempiherkkua, anna karkkia tms
[/quote]
Herkuilla ei saisi palkita, eikä materialla.
Harmillista kun vanhemmuuteen ei ole pääsykoetta. Järki käteen ja lapsi suihkuun. Pakottamisen ja luovuttamisen välille mahtuu monta monta vaihtoehtoa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:59"]
Vaikuttaa siltä, että 3-vuotias on perheen pää.
[/quote]
Tässä tapauksessa on vanhempien etu, että esikoispoika toimii näiden holhoajana. Eikä päinvastoin.