Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana lomamatkalle

Vierailija
25.02.2009 |

Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon?

Lähdemme viikoksi egyptiin ja silloin on 23rv. Onko teillä kokemuksia ja/tai hyviä vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon matkalla?

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokainen kaverini joka on Egyptissä ollut (ml. minä) on saanut (tai puoliso on saanut) matkalla vatsataudin.

Eli:

- ole varovainen hygienian kanssa - ota mukaan käsidesiä paaaaaaljon

- älä syö buffetista mitään - siis mitään

- syö vain kunnolla lämmitettyjä ruokia kunnon ravintoloista

Nämä näin aluksi. Suosittelisin kyllä matkakohteen vaihtoa jos vain suinkin mahdollista!

Vierailija
2/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin erityisen varovainen käsihygienian kanssa, sekä äyriäisten (tapakset jne) ja muutenkin ruuan kypsyyden kanssa. Söin maitohappobakteereja ennen matkaa ja sen aikana.

Lentokoneeseen tukisukat ja rennot vaatteet.

Muista juoda paljon!

ps. en kyllä lähtisi Egyptiin minäkään raskaana... Joku turvallisempi kohdemaa olis ehkä viisainta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minusta melkein huonoin mahdollinen aika matkustaa kehitysmaahan kuten Egypti; JOS synnytys käynnistyisi, lapsella on jonkinlaiset selviämismahdollisuudet erittäin korkealaatuisessa tehohoidossa esim. Suomessa, mutta kehitysmaasta vastaavaa hoitoa ei ole saatavilla. Aikaisemmilla viikoilla selviytymismahdollisuutta ei käytännössä vielä ole missään päin maailmaa (joten on aika sama missä olet), ja n. vkolla 32 taas jopa kehitysmaissakin lapset useimmiten selviävät. Eli jos raskaudessa on mitään pienintäkään häikkää, en lähtisi, ja vähintäänkin kävisin lääkärissä juuri ennen matkaa tarkistuttamassa kohdunkaulan tilanteen. Lisäksi varmista että vakuutuksesi kattaa oikeasti KAIKKI mahdolliset raskauteen liittyvät kulut ilman mutinoita (muistelen vain sitä tapausta Dubaissa missä ennenaikainen vauva kuoli kun sairaala ja vakuutusyhtiö riitelivät maksuista).

Vierailija
4/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähdette matkalle niin varmistat etukäteen että sinulla on kunnon matkavakuutus! Kunnon =

- vakuutus korvaa myös raskaudesta/synnytyksestä aiheutuvat kulut

- saat itse päättää missä sinua hoidetaan jos jotain tulee tai ainakin että vakuutus ei korvaa hoitoa vain julkisessa sairaalassa

- vakuutukseen kuuluu kotiin kuljetus ambulanssilennolla sinulle ja puolisollesi

- vakuutuksessa ei ole pientä hoitopäivämaksurajaa (jos joudut sairaalaan jostain syystä saattaa siellä vierähtää pidempikin tovi ja maksut ovat isot)

Vierailija
5/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonosti kypsennettyä lihaa, vältä salaattia sekä vihanneksia ravintolaruoissa, samoin hedelmiä (näistä kaikista siis toksoplasmoosin vaara, kun voivat olla huonosti pestyjä). Vältä myös maitotuotteita (listerioosi). Ravintolassa kannattaa syödä pizzaa, idioottivarma veto!

Vierailija
6/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin on raskaana lomamatkalle ja sitten menee aurinkoiseen egyptiin istumaan hotellihuoneessa, pesemään käsiä ja syömään pizzaa... Pitäisköhän ottaa suomesta mukaan grandiosat?

Vierailija
7/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin on raskaana lomamatkalle ja sitten menee aurinkoiseen egyptiin istumaan hotellihuoneessa, pesemään käsiä ja syömään pizzaa... Pitäisköhän ottaa suomesta mukaan grandiosat?

Vaan kannattaa mennä jonnekin muualle kuin Egyptiin. Eikö edes tämän lyhyen raskausvaiheen elämässä voi ajatella epäitsekkäästi ja mennä sinne missä lomailu on turvallista syntymättömällekin lapselle?

Vierailija
8/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä Egyptissähän paikalliset naiset eivät ole ikinä raskaana ja jos ovat niin saavat vaan keskenmenoja, niinkö...?

Ap, älä oikeasti välitä näistä hysteerikoista. Itse matkustin kummassakin raskaudessa reippaasti, rv 24-25 olin niinkin kamalissa kehitysmaissa kuin Indonesia ja Intia!! Vaviskaa av-mammat!!

Mutta tosissaan: lennoille kannattaa ostaa kunnon tukisukat/tukisukkahousut. Ja sellainen käsidesipullo on hyvä pitää aina laukussa, oli sitten raskaana tai ei. Katukeittiöistä ei välttämättä kannata ostaa ruokaa, muutenkin raskaana ollessa matkailuun ja matkalla ruokailuun pätee ihan tasan tarkkaan samat varotoimet joita kannattaa noudattaa ei-raskaana ollessakin.

Itse todella kokeneena maailmanmatkaajana välttäisin raskaana ollessa todellisia kehitysmaita (Egypti on niistä hyvin kaukana) sekä malaria-alueita.

Toki Egypti kuulostaa pelottavalta sellaiselle joka raskausaikana ei uskalla naapurikylää kauemmas matkustaa pelkojensa takia. Suotakoon se heille, mutta nauti sinä ap täysillä siitä että pääset matkustamaan!

Matkakohteessasi ei ole mitään vikaa, ap. Hyvää matkaa!!!

Vierailija
9/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisiin ihan järkeviin pohdintoihin. Mukavaa että sinulla on mennyt raskaudet hyvin, itsellä on vähän toisenlaisia kokemuksia, niin mietin myös riskejä siitä mitä voi ikävimmillään sattua (kukin saa toki päättää itse mitä riskejä haluaa ottaa, ap:han halusi kuulla ajatuksia siitä mitä pitää ottaa huomioon). Olisi kiva tietää kuinka moni 23 viikkoinen oikeasti on selvinnyt egyptiläisessä sairaalassa kun Suomessakin vain häviävän pieni prosentti selviää... Niin, ja omat lapseni eivät ole syntyneet Suomessa, olen aika paljon kauempana kuin naapurikylässä syntymäkaupungistani Suomessa tätäkin kirjoittaessani.

Vierailija
10/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"siellä Egyptissähän paikalliset naiset eivät ole ikinä raskaana ja jos ovat niin saavat vaan keskenmenoja, niinkö...?"

Ja kuinka moni vauva selviää Egyptissä jos syntyy rv 24? Ja kuinka moni on valmis/on rahaa sitten asua tuolla Egyptissä jos lapsi syntyy ja joutuu tehohoidossa olemaan?

Vierailija
11/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, paikalliset naiset ovat tottuneet siihen bakteerikantaan. Me emme ole.

Tämän takia emme matkustaneet raskausaikanani Egyptiin emmekä myöskään Intiaan, johon olisimme muuten olleet menossa. Mieheni oli ehdottomasti sitä mieltä, että matkaa siirretään, kunnes on turvallista mennä lapsen kanssa. Ja hei, mieheni on ITSE INTIALAINEN. Myös hän saa kotimaassaan kamalat vatsavaivat, koska ei ole niihin pöpöihin enää jatkuvassa kosketuksessa!! Ihan kiva, jos joku on niistä selvinnyt tuurilla. Meille on yleensä aina pamahtanut sellainen neljänkympin kuume, vaikka olemme olleet kuinka varovaisia.

siellä Egyptissähän paikalliset naiset eivät ole ikinä raskaana ja jos ovat niin saavat vaan keskenmenoja, niinkö...?

Ap, älä oikeasti välitä näistä hysteerikoista. Itse matkustin kummassakin raskaudessa reippaasti, rv 24-25 olin niinkin kamalissa kehitysmaissa kuin Indonesia ja Intia!! Vaviskaa av-mammat!!

Mutta tosissaan: lennoille kannattaa ostaa kunnon tukisukat/tukisukkahousut. Ja sellainen käsidesipullo on hyvä pitää aina laukussa, oli sitten raskaana tai ei. Katukeittiöistä ei välttämättä kannata ostaa ruokaa, muutenkin raskaana ollessa matkailuun ja matkalla ruokailuun pätee ihan tasan tarkkaan samat varotoimet joita kannattaa noudattaa ei-raskaana ollessakin.

Itse todella kokeneena maailmanmatkaajana välttäisin raskaana ollessa todellisia kehitysmaita (Egypti on niistä hyvin kaukana) sekä malaria-alueita.

Toki Egypti kuulostaa pelottavalta sellaiselle joka raskausaikana ei uskalla naapurikylää kauemmas matkustaa pelkojensa takia. Suotakoon se heille, mutta nauti sinä ap täysillä siitä että pääset matkustamaan!

Matkakohteessasi ei ole mitään vikaa, ap. Hyvää matkaa!!!

Vierailija
12/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleesi että nämä naiset ovat tottuneet tuohon bakteerikantaan mikä siellä on.

Eli komppaan vain heitä.

Vierailija
13/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heidän synnytyksiinsä, että Egyptissä lapsi- ja äitikuolleisuus on aivan toisella tasolla kuin Suomessa. En viitsi numeroita kaivaa.

Tavallaanhan on maailman luonnollisin asia, että vauva ja/tai äiti kuolee synnytyksessä. Me täällä korkean teknologian keskellä vain unohdamme sen.

Mutta saattaahan kaikki mennä hyvinkin, ei joku ripuli välttämättä mitään ennenaikaista synnytystä aiheuta, tuskin silti on hyväksi kummallekaan.

Vierailija
14/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tietoa:

Äitiyskuolleisuus (100 000 elävänä syntynyttä kohti) (2005);

Egypti 130

Suomi 7

Alle 5-vuotiaiden kuolleisuus (1000 elävänä syntynyttä kohti) (2005)

Egypti 33

Suomi 4

Jepjep. Tooooosi turvallista. Äitikuolleisuus on 18,5 kertainen Suomeen verrattuna ja alle 5-vuotiaiden kuolleisuus 8,25 kertainen. Jostain kun vielä löytäisi alle 1-vuotiaiden kuolleisuustiedon - voisi olla karua luettavaa.

Vierailija
15/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infant mortality rate (infant deaths per 1,000 live births)

Egypti 35,9

Suomi 3,9

Thaimaassakin luku on vain 11,9. Turkissa sen sijaan 31,4. Vietnamissa 22,3. Kotoisimmista Espanjassa 4,4. Italiassa 5,2.

Vierailija
16/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kun vielä löytäisi alle 1-vuotiaiden kuolleisuustiedon - voisi olla karua luettavaa.

Infant mortality rate (infant deaths per 1,000 live births)

Egypti 35,9

Suomi 3,9

Eli Egyptissä 9,25.

Kuka ihme lähtee vapaaehtoisesti Egyptiin lomamatkalle raskaana?

Vierailija
17/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Egyptissä 9,25.

Vierailija
18/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma käsitykseni on paljon Egyptissä (sukellusmatkoilla) käyviltä veljeltäni ja hänen vaimoltaan (lapseton pariskunta) on, ettei sieltä selviä ilman vatsatautia kuin todella harvoin. Viimeksi kälyni joutui palattuaan eristykseen yliopistosairaalaan, kun vatsataudin syystä ei ollut tietoa. Se ei ollut kuulemma kiva kokemus.

Neuvolan lääkäri osaa ohjeistaa asiassa. Teen itse työtä, johon liittyy matkustamista kehitysmaihin. Raskaana tein työmatkoja Afrikkaan, mutta lopetin ne raskausviikosta 22 alkaen, koska arvioin riskit liian suuriksi lapsen osalta. Vointini puolesta olisin voinut hyvin matkustaa. Mun logiikkani oli, että ennen rv 22 ei lapselle ole mitään tehtävissä ja on lähinnä itseni kannalta ikävää ja vaarallistakin, jos keskenmeno tulee jossain savimajassa keskellä ei-mitään, jossa hygienia on huonoa. Rv 22:n jälkeen kuitenkin lapsen etu alkoi painaa niin, etten enää reissannut, vaan sumplin työasiat niin, että sain ne hoidettua Suomesta käsin tai Euroopassa (Ruotsissa tai Saksassa). Yhdelle Afrikan keikalle lähti työkaverini minun puolestani.

Vierailija
19/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on hurjaa hysterikointia, egyptissä pärjää ihan hyvin kun muistaa aloittaa maitohappobakteerit ajoissa ja syödä niitä koko matkan ajan, olla vedestä tarkka (hampaanpesuunkin pullovettä) ei jäitä mihinkään juomiin, ei jäätelöä ja se käsidesi.

Buffetista saa hyvää ruokaa ja ainakin meillä on kahdessä hotellissa on ruoka tullut siinä odotellessa, eli pasta on keitossa koko ajan ja kastike tehdään siinä jonossa kun kerrot mitä siihen haluat, pizzaa tuli koko ajan uunista ja lihoja paistui sitä mukaa kun niitä syötiin. Ruoka on hotellissa ollut aina hyvää ja tuoretta ja tehty sitä mukaa kun syöjiä on tullut.

Leivät paistettiin paikan päällä ja levitteet oli kertakäyttö paketissa.

Mä olen ollut egyptissä raskaana rv 19 ja 2kk vauvan kanssa ja 1v lapsen kanssa eikä vatsatauteja ole ollut.

Pidä huoli etenkin niistä jäistä! Jos tilaat juomia niitä helposti laitetaan joukkoon kysymättä, ja kun jää sulaa lasin pohjaan on pohja ruskea vaikka lasissa olisi ollut vesi jäillä. E tämä tietty joka paikassa ole mutta varovaisuutta silti

Vierailija
20/31 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavapariskunta (lapseton) oli siellä viime keväänä ja nainen joutui reissun jälkeen kahdeksi viikoksi sairaalaan korkean kuumeen ja ripulin takia, mies "selvisi" sillä että sairasti kotona.. ei siis todellakaan kannata, kuten näistä muistakin (suurimmasta osasta) vastauksista käy ilmi.. ja nimenomaan pääpointti on se, että meidän suomalaisten elimistö ei ole tottunut siihen hygieniatasoon (eli pöpöihin) mitä esim. egyptissä on.

onko järkeä lähteä reissuun jossa et voi turvallisin mielin syödä juurikaan mitään, ja jos jotain sattuu niin terveydenhuolto on vähän toista luokkaa kuin mihin me täällä olemme tottuneet..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi