Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kysymyksiä masennuksesta

Vierailija
24.02.2009 |

Voiko ihminen sairastaa masennusta vuosikausia (vuosikymmeniä), jos hänen elämässään ei ole tullut eteen mitään vastoinkäymisiä? Minulla on kaksi ystävää, jotka ovat kuin kultalusikka suussa syntyneitä itseeni verrattuna, mutta masentuneita vuodesta toiseen. Eikö masennukseen tosiaan aina auta mikään? ei aika, ei lääkitys, ei terapia, ei kaikki yhteensä. Ja onko masentunut sellainen, mikä jaksaa aina tehdä kaikenlaista kivaa ja mistä pitää, mutta samaan aikaan ei pysty hoitamaan yhtäkään tavallisen ihmisen elämään kuuluvaa velvollisuutta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ihminen sairastaa masennusta vuosikausia (vuosikymmeniä), jos hänen elämässään ei ole tullut eteen mitään vastoinkäymisiä?

Kyllä voi. Masennus on aivokemian häiriö, eikä sen puhkeamiseen aina tarvita mitään sen kummempia vastoinäymisiä elämässä.

Eikö masennukseen tosiaan aina auta mikään? ei aika, ei lääkitys, ei terapia, ei kaikki yhteensä.

Valitettavasti on sairauden muotoja johon mikään ei auta, edes sähköhoito, joka tepsii pahimpiin masennustiloihin. Onneksi onnistunut lääkehoito ja terapia voi auttaa useimpia ja masennuksesta voi parantua. Parantuminen ei kuitenkaan takaa sitä etteikö sairaus uusisi.

Ja onko masentunut sellainen, mikä jaksaa aina tehdä kaikenlaista kivaa ja mistä pitää, mutta samaan aikaan ei pysty hoitamaan yhtäkään tavallisen ihmisen elämään kuuluvaa velvollisuutta.

Enpä usko että ihan aina jaksaa niitä kivojakaan asioita tehdä. Pahasti masentunut ei jaksa tehdä ollenkaan edes niitä ennen "kivoilta" tuntuneita juttuja. Toisaalta, masentuneen ihmisen eräs parantumiskeinoja on koittaa tehdä edes se yksi mukava asia päivässä. Tämä on seimmiten hyvin työlästä.

Ulkopuolisen saattaa olla hyvin vaikea ymmärtää masentunutta, joka vaikuttaa tekevän vain kivoja juttuja. Ne kivat jutut eivät välttämättä kun ole masentuneelle mitään arkisia kivoja juttuja.

Vierailija
2/5 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että tekee välillä jotain kivaa pitää hengissä. Ja se että pitää matalaa profiilia. Jos paine kasvaa, seuraa normi-ihmistä huomattavasti lyhyemmässä ajassa täydellinen system overload.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan aikaan ei pysty hoitamaan yhtäkään tavallisen ihmisen elämään kuuluvaa velvollisuutta.

Minulle itsellenikin tämä oli ensin hirveän vaikea myöntää ja sitten hyväksyä. Vieläkään en ole täysin hyväksynyt. Jos se sua yhtään lohduttaa, niin häpeä on hirveä ja omasta puolestani olen ollut täysin valmis kuolemaan jo vuosia. Ajatus ei ole mulle enää edes dramaattinen, olen sinut ajatuksen kanssa. Ja olisinkin jo ajat sitten tehnyt itsemurhan, mutta puhtaasti muiden ihmisten takia pysyttelen hengissä. Että olisitko sinä valmis antamaan mulle luvan kuolla? Suurin osa ihmisistä ei tunnu olevan. Mutta elossakaan ei saisi olla, tällaisena kuin olen.

Niin ja ps. Kun tapaat minut silloin tällöin sukujuhlissa tai kadulla, et varmasti ikinä uskoisi että olen kirjoittanut tuon.

Vierailija
4/5 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toivon voimia ja paranemista teille masentuneille! Sitä samaa toivon myös ystävilleni!

Masennusta on oikeasti vaikea ymmärtää. Itselläni on ollut paljon surua elämässä, ja ajoittain on tuntunut todella vaikealta, mutta hammasta purren on aina ollut pakko mennä eteenpäin. Siksi on vaikea ymmärtää että voi masentua ilman mitään syytä.

Siksi kyselin näistä "kivoista" asioista, kun sitäkin on ulkopuolisena vaikea ymmärtää, että masentunut ei voi koskaan ostaa kaupasta ruokaa lapsilleen, kun ei ole voimia hakea edes sitä maitopurkkia. Mutta kuitenkin jaksaa ostaa itselleen vaikka uusia vaatteita ja kenkiä, käyttää tuntikausia niiden etsimiseen. ap

Vierailija
5/5 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että he eivät KOSKAAN osta kaupasta ruokaa lapsilleen? Ja shoppailevat vaan päivät pitkät? Jos näin on, niin silloin on varmasti taustalla jokin muu mielenterveyshäiriö kuin pelkkä masennus. Ja se on sitten taas oma lukunsa.

Monet mielenterveysongelmaiset kehittävät jonkin eskapismin muodon, joka pitää pinnalla ja sietämättömän tuskan poissa. Addiktion, toisin sanoen. Viina, pelaaminen, pakonomainen ostelu.