Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaa lasta toimimaan oikein tappelutilanteessa

Vierailija
24.02.2009 |

Olen miettinyt, miten mahdollisissa tappelutilanteissa tulisi lapsen toimia. Omien lasteni kohdalla olen opettanut, ettei takaisin saa lyödä, koska silloin molemmat saavat rangaistuksen, ei pelkästään tappelun aiheuttaja. Täytyy siis tähdentää tässä vaiheessa kyseessä olevan 2- ja 4-vuotiaat pojat, jotka saavat riidan aikaiseksi vaikkapa leluista, ja silloin tällöin isompi saattaa jopa läpsäistä pienempää.

Entäpä kouluelämässä: joku tulee haastamaan riitaa ja lyö ensin. Pitäisikö paeta lähimmän opettajan selän taa, vai antaa takaisin samalla mitalla? Pahimmassa tapauksessa molemmat vaihtoehdot johtavat uuteen yhteenottoon melko varmasti. Jos vastassa on koulun pahin tappelupukari, niin takaisinlyöminen varmasti aiheuttaa vielä pahemman hivutuksen.

Toiset vanhemmat opettavat lapsilleen, etteivät ne aloittaisi itse tappelua, mutta eivät myöskään alistuisi moiselle kohtelulle. Tarkoittaisiko tämä puolustautumista nyrkein?

Yksi vaihtoehto on taas raamatullinen "käännä toinenkin poski" , mutta tilanteeseen alistumalla aiheuttaa melko varmasti kiusaamiskierteen itselleen.

Tästä aiheesta saisi kumpuamaan montakin eri aihetta kiusaamiseen ja voimakeinoihin, mutta tuo seikka minua kiinnostaa, miten saada lapsi ymmärtämään tappelujen ja lyömisten seuraamukset?

Tämä maailma ei ole helpoin kasvuympäristö, jossa teemana näyttäisi useinkin olevan "paha saa palkkansa, hyvä saa turpiinsa"

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän