Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on mielestänne parempi lapsen asiantunutija: erityisopettaja

Vierailija
24.02.2009 |

vai koululääkäri mitä tulee lasten neurologisiin oireyhtymiin / oireisiin? Ope vastavaslmistunut tyttö ja lääkäri kokenut ammattilainen. Kumman sanaa luottaisitte enemmän jos mielipiteet siis eriävät.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kuuluisi mennä sairaalaan tutkmukseen (lapsella tic-oireita) ja koululääkäri ei antanut lähetettä, koska hänen mukaansa tic-oireet normaaleja. Lapsella ei käytöshäiriöitä tai oppimivaikeuksia.

Vierailija
2/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku lasta lähellä oleva ammatti-ihminen epäilee jotain, ottaisin sen todesta. Lisätutkimukset sitten kertoisi oliko huoleen aihetta vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kolme lasta joista kahdella oli lyhytkestoinen tic-kausi. Meni ohi itsekseen.

Jos tic-oireet jatkuu ottaisin yhteyttä vaikkapa kasvatus- ja perheneuvolaan (on eri asia kuin lastenneuvola) ja sitä kautta asiaa viedään eteenpäin.

Vierailija
5/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota pitäisi oppilashuoltotyöryhmässä käsitellä? Ei koulussa tehdä yksin isoja päätöksiä vaan se on moniammatillista yhteistyötä - ainakin pitäisi olla. Kyllä siellä terveydenhuollon puolellakin halutaan olla yhteydessä kouluun ja omaan opettajaan, joka tuntee lapsen.

Ihme kommentti muuten erityisopettajan työstä. EI taida olla käsitystä siitä erityisopettajan koulutuksesta, jos ajattelee että "kaikki oppilaat samanlaisia".

Vierailija
6/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalassa toisivat lapseen sairauden tunnoi ja laskisivat itsetuntoa. Kyseessä kuitenkin jo kouluikäinen lapsi, joka voi alkaa ihmettelemään mitä vikaa hänessä on. Eri asia joku taapero, joka paljon tajua tuollaisista. Itse en vaatisi tutkimuksia vaan luottaisin lääkäriin. Eritysopettajissa ja erityislto:ssa on paljon pätemisen haluisia ja virkaintoisia tapauksia, joiden mielestä suurin piirtein joka toisella lapsella on adhd, asperger, lukihäiriö, dyspraksia jne.

Vierailija
7/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on teidänlasten koulussa lapsia opettajina, viittaan tuohon vastavalmistuneeseen tyttöön.. Tyttö on kuitenkin teini-ikäinen tai nuorempi. Nuori nainen olisi korrektimpi ilmaisu. Ei ihme jos vanhat sedät tytöttelee kun sitä tekevät alle keski-ikäiset av-äiditkin. Ja huomautan, että vastavalmistuneilla on usein tuoreempaa tietoa, innostusta välittää oikeasti oppilaista ja reippaampi ote asioihin.

Kertoo jo jotain kypsyydestäsi muuten, että kyselet täällä neurologisiin kysymyksiin vastauksia. Konsultoi asiantuntijaa ts. lasten psykiatrisen puolen työntekijää. Noissa neuropuolen jutuissa on yhtä monta tapausta kuin on lapsiakin.

vai koululääkäri mitä tulee lasten neurologisiin oireyhtymiin / oireisiin? Ope vastavaslmistunut tyttö ja lääkäri kokenut ammattilainen. Kumman sanaa luottaisitte enemmän jos mielipiteet siis eriävät.

Vierailija
8/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaa tytöiksi. EI se ole loukkavaa tai tarkoitettu sellaiseksi, ei kannata joka asiaan takertua ja nipottaa:)

Vierailija
9/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ticit on sellaisia jotka voi pahentua kun lapsen huomio kiinnitetään niihin

Vierailija
10/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäviä nää provot. Ei kukaan tosissaan luule, että joku äiti olis noin tyhmä?!

Vierailija
11/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vasta av-palstan myötä saanut nimen näille oireille, joista olen kärsinyt lapsesta saakka. Kukaan ei niitä ole diagnosoinut missään vaiheessa, mitä nyt vanhemmat hermostuivat aina välillä naamanvääntelyyn, kun olin lapsi.

Sittemmin olen oppinut hallitsemaan niitä niin, etten tee niitä kasvot toisiin päin. Edes mieheni ei tiennyt minulla moisia oireita olevan, ennen kuin otin ne itse puheeksi 6 avioliittovuoden jälkeen. Olen normaalia elämää elävä, akateemisesti koulutettu ja huippuälykkääksi testattu kahden lapsen äiti.

Toki, jos tic-oireet ovat häiritseviä, ja muitakin noihin touretteen tms. liittyviä oireita on, niin toki kannattaa etsiä paras mahdollinen tieto. Erityisopettaja varmasti näkee lastasi useammin ja osaa sen puolesta arvioida tutkimisen tarpeen.

Tämä ei nyt välttämättä liittynyt kysymykseesi, mutta halusin siis sanoa, että pelkät tic-oireet eivät sinänsä ole vaarallisia, mutta jos erityisopettajan mielestä lapsi kannattaa tutkia, niin sitten varmaan kannattaa tutkia oikealla asiantuntijalla.

Vierailija
12/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaa tytöiksi. EI se ole loukkavaa tai tarkoitettu sellaiseksi, ei kannata joka asiaan takertua ja nipottaa:)

Yöks, musta on todella pervoa tytötellä, aatteles jos penskas ope tokasis miehesi nähdessään, että onko pojalla kysymyksiä mielessä.. :-D Kasva jo aikuiseksi. Et ole pikkutyttö enää vaikka sitä toivositkin.

Vierailija
13/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kumminkin kauimmin ollut talossa

Vierailija
14/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erityislapsen äitinä olen sitä mieltä, että normaali erityisluokanopettaja niputtaa kaikki luokkansa kakarat samaan isättmien alkkisperheitten joukkoon ja on vilpittömästi hämmästynyt, jos joku vanhemmista tulee vanhempainiltaan (me mentiin, mutta opettaja poistui paikalta heti tervehdittyään, kun ei ollut valmistellut mitään asiaa)

Vierailija
15/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut erityisope sanoa nyt jotain, mikä ei miellyttänyt korvaa.. ;-)

ja erityislapsen äitinä olen sitä mieltä, että normaali erityisluokanopettaja niputtaa kaikki luokkansa kakarat samaan isättmien alkkisperheitten joukkoon ja on vilpittömästi hämmästynyt, jos joku vanhemmista tulee vanhempainiltaan (me mentiin, mutta opettaja poistui paikalta heti tervehdittyään, kun ei ollut valmistellut mitään asiaa)

Vierailija
16/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

av: niihin tapaamisiin ei sit kannata mennä pienessä sievässä/ krapulassa.

Vierailija
17/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan verorahojen tuhlaamista jos ongelmaperheiden lasten tutkimuksiin käytetään kauheasti aikaa ja vaivaa. Ei niistä kuitenkaan vanhempiaan kummoisempia tule. tee palvelus kaikille ja jätä lisätutkimukset väliin. Säästyypähän yhteiskunnalla rahaa.

Vierailija
18/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän lapsi ei sitten luonnollisesti kärsi lainkaan, että hänellä on oireita tai pulmia kehityksessä, joihin hän ei itse tiedä syytä tai keinoa tilanteen korjaamikseksi. On vain erilainen ja outo.

Itse en miettisi hetkeäkään. Jos joku lapseni kanssa työskentelevä vaatisi lisätutkimuksia saralla kuin saralla näkisin varmasti lapseni edun ja suostuisin tutkimuksiin.

Jos lääkäri epäilee lapsessanne jotain vakavaa fyysistä sairautta, jätättekö tutkimukset väliin silloinkin?

sairaalassa toisivat lapseen sairauden tunnoi ja laskisivat itsetuntoa. Kyseessä kuitenkin jo kouluikäinen lapsi, joka voi alkaa ihmettelemään mitä vikaa hänessä on. Eri asia joku taapero, joka paljon tajua tuollaisista. Itse en vaatisi tutkimuksia vaan luottaisin lääkäriin. Eritysopettajissa ja erityislto:ssa on paljon pätemisen haluisia ja virkaintoisia tapauksia, joiden mielestä suurin piirtein joka toisella lapsella on adhd, asperger, lukihäiriö, dyspraksia jne.

Vierailija
19/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se ole lasten etu jos saavat hoitoa noihn ongelmiin. Luuletko, että erityisopettaja huvikseen keksii sairauksia? Kuule kunnallisella alalla on sama palkka, istui palavereissa tai ei. Eli jos syytä ei olisi, tuskin opettajat vain huvikseen "keksisivät" lapsille diagnooseja. Ne kuule työllistävät opettajia aika tavalla.

Vierailija
20/27 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tic liikeiitä saa vähennettyä levolla ja tv.n katselua kannattaa välttää. Kyseiseiset liikkeet on normaalia ala-aste ikäiselle lapselle. Varsinkaan, kun tähän ei liity muuta.

Tourette diagnoosi ei irtoa noilla piirteillä. Sitä ei helposti anneta.

Itselläni erityislapsi ja tiedän näistä asioista aika paljon, en veisi tutkimuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän