Viikkaatko, laitatko, laskostatko vai taitteletko lakanat kaappiin? Muita sanoja tälle toiminnalle?
Mahtavatko olla liinavaatteet tulleet maahamme Ruotsista päin, kuten monet muutkin hienommat asiat ja sanat? Meillä ja monissa muissakin kodeissa on ain viikattu lakanoita ja muita tekstiilejä. Innokkaana suomalaisuuden vaalijana vain pyrin puhumaan asioista suomeksi joskus naurettavuuksiin mennen :) Meillä siis nykyisin taitellaan pyyhkeet kaappiin. Jotkut laskostavat lakakat, vaikka eihän niitä todellisuudessa laskoksille laiteta :)
Kommentit (26)
Ei laskos pelkkä ompelutermi ole.
Jotkut laskostavat lakakat, vaikka eihän niitä todellisuudessa laskoksille laiteta :)
ja yli yllätys miten moni mankeloi lakanat (itse en ole edes mankelointia nähnyt koskaan, olisi kiva tietää minkälainen laite se on? Onko se laite? vai joku tapa?) =)
joku kirjoitti, että työnnetään mankeliin... siitä mietin, että kait se joku laite on... :D
Siinä on järkeä etenkin allergiaperheissä: mankeloidut lakanat eivät pölyä yhtä paljon kuin "luonnotilaiset". Myöskään lika ei tartu tiiviiseen, sileään pintaan samalla tavalla kuin käsittelemättömään, tosin en tiedä miten paljon väliä sillä nyt sitten on.
Lakanoiden materiaalista riippuu, miten pajon silitys tai mankelointi muuttaa niiden ulkonäköä ja tuntua iholla. Itse olen niin kinesteettinen että sillä on minulle merkitystä, miltä lakana tuntuu paljaalla iholla ja siksi on ihana mennä nukkumaan vasta vaihdettujen, mankeloitujen lakanoiden väliin. Ovat sileät lakanat myös paremman näköiset - meillä ei käytetä päiväpeittoa.
Mutta jos perheessä ei ole kellään allergiaa, esteettistä silmää eikä herkkää tuntoaistia niin sittenhän koko touhu on turhaa.
en tiedä mistä tullut, mutta äitini ja äidinäiti sanoo myös noin :-)
että mikä on se "oikea" tapa viikata??
Lakanat ensin vedetään ja kääritään sitten kaappiin. Tai se kääriminen tapahtuu toki siinä samalla kuin vetäminen.
sitten mankeloin ja lopuksi taittelen rullaksi kaappiin kauniisiin suoriin pinoihin.
Ensin viikataan, ja sitten laitetaan. Itseasiassahan ap:n pitäisi panna lakanat kaappiin, eikös laittaminenkin ole jonkin sortin svetisismi?
Tarvitaan lakana ja kaksi henkilöä. Lakanaan tartutaan lyhyistä päistä, kulmista. Ensin lakana leväytetään yhdessä auki, jotta se suoristuu (kädet levälleen).
Sitten laitetaan kädet ja lakanan kulmat yhteen, lakana taitetaan siis pitkittäin kahtia, ja tartutaan näin syntyneisiin kulmiin. Lakana käännetään vaakasuuntaan (lattian suuntaisesti) ja oiotaan jälleen.
Sitten tartutaan lakanan keskellä olevaan taitekohtaan ja lakana käännetään pitkittäin, seinien suuntaiseksi. Taitteen molemmin puoin riippuvat reunat taitetaan ulkokautta ylös. Tämän jäkeen lakana käännetään jälleen vaakasuuntaan ja oiotaan.
Ja sitten vedetään.
Sitten mankeloidaan ja kääritään rullalle
Tällä tavalla viikattu lakana avautuu kummasta tahansa reunasta vain tarttumalla reunaan ja leväyttämällä. Näin siis sen jälkeen kun rulla on ensin kieräytetty auki.
Vaikea selostaa, mutta helppo tehdä. Molempien viikkaajien on kutenkin tehtävä työvaiheet samaan aikaan ja oltava yhtä mieltä siitä, kumpaan suuntaan käännetään.
Eikö kukaan muu käytä liitellä sanaa. Keskipohjanmaalta olen.
Joku näkyi sanovan niinku minä, eli lakanat limpataan :)
t. oululainen
Olen niin keskipohjalainen kuin värkistä saa enkä ole ikinä kuullut liittelystä. Ja limppaaminen on minun sanavarastossani räkäklimpin sylkäisy, joten en tosiaankaan limppaa lakanoihin.
Meillä lakanat ensin leväytetään auki, sitten viikataan ja jytystellään (eli nelinkertaiseksi viikattua lakanaa kiskotaan eri suuntiin samalla käsillä eri tahtiiin nykien) ja manklataan, eli mankeloidaan. Lopuksi kääritään rullalle ja pannaan kaappiin. Tulee siistit ja raikkaat pinot, jotka vievät paljon vähemmän tilaa kuin "rytätyt kasat". Oikein hämmästyin, kuinka paljon enemmän pyyhkeitä ja lakanoita kaappiin mahtui, kun muutama vuosi sitten sain mankelin joululahjaksi ja innoissani manklasin kaikki lakanat ja pyyhkeet kuntoon!
Entinen anoppini leipoaa ne kaappiin. Hän on luoteis-lapista. Ja muuten mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän alan puhua sitä murretta, mitä äitini minulle puhui, kun pieni olin.
Mun mummokin aina leippasi. Ah, nostalgista!
lepetään lakanat. Tai vaatteet. Nykyään myös viikataan kun mies on sen opettanut :) Siis sen sanan, ei viikkaamisen ;D
ei ne siitä pilalle mene ja ryppyisissä lakanoissa nukkuu yhtä hyvin kuin sileissä
Meillä lakanat survotaan ja rytätään kaappiin
ei ne siitä pilalle mene ja ryppyisissä lakanoissa nukkuu yhtä hyvin kuin sileissä
Ja olen samaa mieltä, vaikka meillä taitellaankin.
Siis ensin tietysti viikataan ja vasta sitten vedetään. Viikkaaminen on se lakanoiden taittelu, jonka ansiosta lakanat on helppo avata yhdellä kädenliikkeellä pedatessa.
Yli 30 v olen viikannut lakanat äitini mallin mukaan tietyllä tavalla, ja nyt vasta sain tietää miksi. Kiitos :-)
Siis ensin tietysti viikataan ja vasta sitten vedetään. Viikkaaminen on se lakanoiden taittelu, jonka ansiosta lakanat on helppo avata yhdellä kädenliikkeellä pedatessa.
Yli 30 v olen viikannut lakanat äitini mallin mukaan tietyllä tavalla, ja nyt vasta sain tietää miksi. Kiitos :-)
Tietenkin lakanoita käsitellään niin kuin niitä on aina käsitelty ;). Varsinkin jos kaikki muut lakanat ovat liinavaatekaapissa tietyn pituisissa ja paksuissa rullissa niin eihän sinne mahdu muilla tavalla mytyttyjä lakanoita. Kun lakanassa on taitosviivat oikeissa kohdissa (siis lakana taitettuna neljään osaan) on lakana helpompi saada oikeaan kohtaan sänkyä ensiyrittämällä. Kun on se keskiviiva siinä. Ja tietenkin niiden sivutaitosten pitää olla samaan suuntaan (ei toista sisään ja toista ulospäin).
Meillä lakanat viikataan vedettäessä ja rullataan. Siis kun sanotaan että "vedetään lakanat" niin homma aloitetaan yhteisellä taittelulla eli viikkaamisella.
PS: Meidän 4-vuotias poikakin osaa jo viikata käsipyyhkeet (sen ainoan) oikean tyylin mukaan. (Mies ei.) ;)
Tosin 4-vuotias tyttömme viikkaa, päiväkodissa oppinut kavereilta/hoitajilta "viikkaamisen".