Kuinka monella sama tilanne? Vai onko?
Se raha on tätä päivää varten, eli jos nyt on välttämätöntä niin niillä ostetaan. Mutta jos teillä on hyvä taloudellinen tilanne niin mikä ettei tilillekin voisi laittaa rahaa. Laita osa siitä rahasta jonka nyt käytät vaateostoksiin, ja anna vaimosi maksaa lapsilisästä kuten olette sopineet. Ei hän niitä itselleen voi pantata!
Kommentit (7)
Olen mies, poikamme synnyttyä avasin hänelle tilin jonka hän saa käyttöönsä kun on täysi-ikäinen olen ehdottanut avovaimolleni että lapsilisät menisivät myös tälle tilille (menee hänen) niillä kuulemma ostetaan pojalle vaatteita. Kuitenkin minä olen se joka maksaa kaikki kauppalaskut, vaateostokset jne. ja jos asia otetaan puheeksi niin siitä tulee kauhea riita. Haluaisin että pojallamme olisi hieman "pesämunaa" kun on täysi-ikäinen.
Se raha on tätä päivää varten, eli jos nyt on välttämätöntä niin niillä ostetaan. Mutta jos teillä on hyvä taloudellinen tilanne niin mikä ettei tilillekin voisi laittaa rahaa. Laita osa siitä rahasta jonka nyt käytät vaateostoksiin, ja anna vaimosi maksaa lapsilisästä kuten olette sopineet. Ei hän niitä itselleen voi pantata!
Vaimolle jää kaikki rahat käytettäväksi (lapsilisäkin) ja se ei näy pojan hankinnoissa missään.
Meillä minä hoidan lähes kaikki kauppaostokset. Ja tietty maksan ne myös. Lasten vaatteet ja miehelle sukat ja kalsarit, sillä muuten hän kulkisi ihan risoissa. Mies käy joskus harvoin kaupassa ja omasta mielestään osallistuu isolla panoksella kauppalaskujen maksuun. Kyllästyin ja hankin molemmille S-etukortin jolla maksetaan suurin osa ruokakaupan ostoista. Sille tilille siirretään molempien palkasta sama summa. Mutta tammi-helmikuussa mulla on silti mennyt muihin kauppa-liikkeisiin 500 euroa, eikä mieheltä varmaan enempää kuin 50 euroa. Sen lisäksi talvilomalla hissiliput rinteeseen yms.
Millä mä saan miehen tajuamaan, että eläminen oikeasti maksaa. Ollaan avoliitossa ja olen 20 vuodessa todella kyllästynyt rahoittamaan tämän perheen elämän. Miehen budjetilla meillä olisi kyllä voi leivän päällä, mutta jopa vihannekset pitäisi jättää ostamatta. Minulla on tosin nykyään suurempi palkkakin, mutta miehellä ei olisi ongelmia päästä samaan kun vaan lähtisi oikeisiin töihin. Mies on katkera kun minä sitten jopa säästän osan palkastani. Hänellä ei nyt jää mitään säästöön.
Lapsilisät on äidin. Jos haluat pojallesi pesämunaa niin joudut sen keräämään itse. Ainut mitä voit tehdä on laittaa pojan tilille niin paljon rahaa, että avokkisi joutuu käytännön pakosta käyttämään lapsilisiä lapseen.
Minun tililtäni menee hänen tililleen automaattisesti joka toinen kuukausi 40 euroa.
On mennyt jo yli kuuden vuoden ajan. Tuostakin summasta on kertynyt mukava potti ja se kasvaa koko ajan. Miksi pitäisi koko lapsilisät sinne laittaa, kun ne ovat tarkoitettu vanhemmille juuri sillä hetkellä käytettäväksi.
Lapsilisät voidaan käyttää muuten myös vanhempien hyvinvointiin. Ne eivät ole arkoitettu vain lapselle.
Kaikki tilit ja rahat ovat yhteisiä. Molemmat käyttävät rahaa järkevästi. Isommista kuin n. 200 € ostoksista sovitaan yhdessä. Emme juuri ikinä puhu rahasta. Olemme keskistuloisia ei rikkaita.
Jos tuo on tod.tilanne ni korjaa heti huomenna! Ei sillä ole oikeutta maksattaa sinulla kaikkea ja pantata omiaan! Tasatkaa nyt tulojen mukaan jotenkin... pistä vaan pojalle säästöön kuten haluat, niin ettei äitinsä saa otettua tinkapaikankaan tullen tulevaisuudessa jos sillä sattuu oleen rahahuolia. Kuulostaa kyllä huolestuttavalta!