Onko teillä jouluun/aatton liittyvät miesten ja naisten työt?
Vai passaako tunnolliset vaimot kaiken valmiiksi?
Mitä pakollisia juttuja/rutiineja/perinteitä teillä on mitkä pitää tehdä liittyen jouluun?
Muistan että kotona lapsena äidin piti silittää aina aattona kaiken kiireen keskellä pöytäliinat ja paketoida lahjat. Näitä ei voinut tehdä etukäteen..Jostain syystä tämä perinne ei meille siirtynyt :)
Kommentit (11)
torttutaikinan itse se kaulii ja levittää paistuneen kinkun päälle. sitten takas uuniin.
Tämä jokavuotinen perinne.
Minä taas hoitelen viinilasillisen juonnin anoppilassa ja nukutan lapsen yöunille.
Muut työt hoituvat varmaan yhdessä.
Tosin mä tykkään paketoinnista ja oon siinä aika hyväkin. Mies on sellanen soppakoura että sen paketoimat lahjat on rumia, ja tietää sen itsekin.
Mies yleensä myös hankkii kinkun ja käy lasten kanssa kuusen hakemassa.
Muuten kyllä aika yhdessä tuumin pistetään koti koreaksi, siivotaan ja hommaillaan yhdessä.
ja minä laitan siitä joulupöytään. Kissakin käy jos ei fasaania löydy.
mies laittaa kinkun, on hänen herkkuaan. Mä ostan ja paketoin lahjat, kun tykkään siitä. :)
Siivouksiin ennen aattoa mies osallistuu jonkin verran, samoin jouluruoan laittoon. Pääosin kuitenkin menee niin, että minä laitan ruoat ja mies hoitaa lapset.
Pakettien teko on mun vastuulla, mutta ostoksilla käydään yhdessä.
* Kuusen ostaminen, latvatähden kiinnittäminen
* Omien kummilastensa lahjat, isänsä lahja. Muut lahjat hankin ja paketoin minä.
* Lahjojen kantaminen kätköistä kuusen alle aattona
* Ulkolyhtyjen sytyttäminen
Melko pienet on velvollisuudet ;) Minä siivoan, leivon ja laitan ruoan, koristelen kodin, koristelen kuusen lasten kanssa (mies kyllä katselee vieressä...) jne. Mutta tämä työnjako on ihan mun halusta. Mies leikittää mieluummin lapsia sen aikaa.
Minä teen lähes kaiken ennen aattoa valmiiksi, joten aattona on ohjelmassa vain pöydän kattamista, riisipuuron keittämistä ja valmiiden ruokien lämmittämistä.
Joulu on minun ja tyttären juttu. Mies inhoaa joulua, alkuvuosina hyvä jos aterialle tuli, tekeytyi lähes aina sairaaksi. On kyllä pehmennyt hieman ja ilmoitti tänä vuonna haluavansa kuusen latvaan Mersun tähden :D Mun jouluiloa ei yksi mies vie.
Ainoat, jotka on kokonaan mun vastuulla:
-lahjojen paketointi
-jouluvalojen ripustaminen
-kuusen koristaminen
Mies käy yleensä enemmän ruokaostoksilla, myös joulunaikaan. Omien vanhempiensa ja omien kummilastensa lahjat hankkii itse ja minä hankin yhteisen kummilapsen lahjan.
Mies kantaa kuusen sisälle (ja ulos) ja minä hoen vieressä: varo tuota, varo tätä...
hankkimisesta valmistamiseen ja pöydän kauniisti kattamiseen asti. Laatikot olen tehnyt minä, jos tehdään itse. Ja jos mies on aatonaattona hankalassa työvuorossa, niin minä paistan kinkun.
Joululeivonnaiset sen sijaan ovat minun vastuullani (lasten kanssa), samaten piparkakkutalon tekeminen (ehdoton!).
Kuusen mies hankkii ja tuo sisälle, minä laitan valot ja koristelen yhdessä lasten kanssa, paitsi latvatähti jää tietysti pidemmälle miehelle.
Lahjat hankitaan yhdessä, minä paketoin. Siivoushommat tehdään yhdessä, mies ehkä enemmän.
muuten minä hoidan kaiken. Ja ihan omasta toivomuksestani. Mies sitten viihdyttää lapsia, jotta minä voin kaikessa rauhassa hoidella jouluvalmisteluja. Siis niitä, joihin lapsia ei voi ottaa mukaan.