Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku neulonut keittiöluutuja itse?

Vierailija
23.02.2009 |

Vihaan noita kaupan luutuja. Eivät kestä konepesua kunnolla, ällöttää roikuttaa likasta rättiä keittiössä. Ajattelin siksi neuloa vaikka kymmenen luutua. Aina voisi heittää pyykkiin vaikka päivän jälkeen. Mutta mikä olisi paras lanka luutuihin?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kokouksissa, lääkäriin odottaessa yms. tilaisuuksissa kymmeniä luuttuja. Yksinkertainen ohje on luo 47 silmukkaa käännä työ ja neulo aina oikeaa kunnes luuttu on noin 18 cm. Päättele ja luuttu on valmis. Lankana Bambulankaa tai hamppulankaa. Kysy lankakaupassa luuttulankaa niin antavat oikeaa lankaa. Puikot 3 tai 3,5.

Toinen tapa on neuloa joka toinen kerros nurjaa, jolloin tulee toinen puoli sileää oikeaa ja toinen nurjia silmukoita. 

Mikä parasta työ kulkee aina mukana ja sen voi ottaa esille missä vain:)

Vierailija
2/11 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä et teen niitä niin monta, että on "varaa" laittaa pesuun joka päivä. Mies kun ei viitsi huuhdella luutua pöydän pyyhkimisen jälkeen - tosin olen iloinen siitä että ylipäänsä viitsii pyyhkiä pöydän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(en muista langan oikeaa nimeä, mutta on tämän kevään uutuus).

Sitä olen kutonut numeron 5:n puikoilla, kun mun mielestä rätin pitää olla melko "löysää" neulosta. Tuntuu että imee silloin paremmin. Olen kutonut myös bambu-puuvillasekoitteesta, ja se toimii hyvin myös, periaatteessa mikä tahansa merseroimaton puuvilla(sekoite)lanka käy.

Mulla on ollut sama rätti käytössä nyt reilun viikon eikä vielä ole tullut mieleen laittaa pesuun.

Tottumaton kutoja kysyy: minkälaista lankaa tarkemmin eli vaikka jokin merkki ja vahvuus, ja minkä kokoisilla puikoilla =)

Kuinka usein pesuun? Voin kuvitella, että tuollaiseen kudottuun pesiytyisivät liat ja pöpöt tosi hvyin, joten pitääkö pestä päivittäin?

Tavallisen "sienimäisen" pöytäluutun keitän silloin tällöin kattilassa tiskiaineen tai pyykinpesujauheen kera. Ja toisinaan hankaan lapsiperheessä pakollisen muoviliinan puhtaaksi keittiösienellä vaahdottaen.

Pöytäluutu on tiskirätin hienompi nimitys :)

Vierailija
4/11 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä et teen niitä niin monta, että on "varaa" laittaa pesuun joka päivä. Mies kun ei viitsi huuhdella luutua pöydän pyyhkimisen jälkeen - tosin olen iloinen siitä että ylipäänsä viitsii pyyhkiä pöydän.

Vierailija
5/11 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ookko savosta?

Meillä ne on tiskirättejä. ;-)

Mutta juu on neulottu. Puuvilla lanka on parasta. Kestää konepesua hyvin. Saa mukavasti raaputeltua töhnät pöydästä karkealla rätillä, ja sitten koneeseen!

Hyvin toimii!

Vierailija
6/11 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta sieltä puuvillaisia lypsyrättejä. kestävät konepesun jopa 90 asteessa. toimii.

Vierailija
7/11 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit kannattaa neuloa kans perspyyhkeet, ni ei kulu paperia. Ja mitä karkeempi sen paremmin lähtee.

Vierailija
8/11 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi väärä murre tietämys. Satun vaan tuntemaan savolaisen, joka sanoo luuttuja.

Kuulostaa kivalta. Mielummin luuttuan lattian kuin pesen. ;-)

Vierailija
9/11 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä käytä luuttua vaan luutua. :) Luuttu on sitäpaitsi soitin. Hauskaa, että keskustelu polveilee tällaisille sivuraiteille. Lisää vinkkejä otetaan vastaan. :)

Vierailija
10/11 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olan takaa hinkata kun lähtee kuivuneetkin tahrat pois pöydästä. Oon neulonut ihan puuvillalangasta ja bambulangasta ainaoikeinneuletta. Kannattaa valita merseroimaton lanka, ei siis sellainen kovin kiiltävä. Musta merseroimaton imee paremmin. (Siis minusta, ei musta. :)

Vierailija
11/11 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikka jokin merkki ja vahvuus, ja minkä kokoisilla puikoilla =)

Kuinka usein pesuun? Voin kuvitella, että tuollaiseen kudottuun pesiytyisivät liat ja pöpöt tosi hvyin, joten pitääkö pestä päivittäin?

Tavallisen "sienimäisen" pöytäluutun keitän silloin tällöin kattilassa tiskiaineen tai pyykinpesujauheen kera. Ja toisinaan hankaan lapsiperheessä pakollisen muoviliinan puhtaaksi keittiösienellä vaahdottaen.

Pöytäluutu on tiskirätin hienompi nimitys :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä