LOKAKUUN PÄIVÄNSÄTEET********
Tervehdys pitkästä aikaa! Jotenkin vähänlaisesti ehtinyt pyöriä täällä netissä, vauvan kanssa niin mukavan intensiivistä oleilua ollut tämä 4,5kk. Lueskelin tuossa edellisen ketjun kuulumiset, mutta ajattelin aloittaa uutta, kun oli kasvanut niin monisivuiseksi.
Meillä siis Aino nyt n 4,5kk (synt.13.10), viime neuvolakäynnillä 64,5cm ja 7,2kg, syö rintamaitoa, korviketta, velliä ja eilen ekaa kertaa perunaa! Hassut ilmeet oli kyllä! :D Vauva on ollut tosi terve ja varsinkin aluksi nukkui hyvin, nyt huonommin... Tuttia joutuu laittamaan suuhun pahimmillaan tunnin välein!!!! Yöllä ei niin usein syö kuitenkaan, 1-2 kertaa. Onko vinkkejä tuohon tuttirumbaan?
Meillä mies osallistuu hyvin vauvan kanssa olemiseen, aina kun on kotona... Mutta harrastaa niin paljon, että olen aika paljon viikolla kahdestaan Ainon kanssa. Olen kyllä itsekin päässyt käymään jo jumpassa, aloitin pilateksella, mikä on hyvä lantionpohja- ja syvien vatsalihasten kannalta. Nyt olen jo käynyt muokkauksessa jne. Mutta painoa edelleen n 7kg jäljellä, ainakin lähtöpainoon, mutta mun puolesta voisi tippua hyvin vielä 12 kiloa.
Olipa kiva lueskella kuulumisia, "kateellisena" hyvin nukkuvien vanhemmille ja sympatisoiden huonoihoisille ja allergiavauvoille. Aika monet vauvoista taitavat jo kääntyä? Meillä ei vielä, vahingossa pari kertaa pyörähtänyt, mutta istumaan pönkää kovasti. Ei halua sylissä makoilla yhtään, vaan istumaan pitää päästä. Missä vaiheessa vauvoja voi alkaa pitää istuma-asennossa? Vai voiko silloin, jos menee siihen itse?
Hyviä hiihtoloma-viikkoja kaikille, osalla takana, osalla edessä, ja paljon aurinkoa! Kohta se kevät ja kesä sieltä tulee!
Saneline ja Aino
Kommentit (96)
Moi...
Joo muhun on flunssa iskeny! Tää on niin raivostuttavaa!!! Viime yönäkään ei juurikaan tullut nukuttua! Muutenkin tämä minun nukkuminen sitä sun tätä niin vielä tämä tähän päälle. Ja taitaa flunssa olla tulossa myös meidän Veralle. Tyttö pärskii minkä ehtii ja yölläkin tuntu limaa olevan kurkussa. Kävin tänään apteekissa heti aamulla ostamssa sellasen niistäjän tai sellasen mallin jossa räkä imetään itse vauvan nenästä pois. Hyvin Vera anto imee limat pois. Mittasin myös lämmön Veralta ja mittari näytti 37,9 eli onko tuo nyt sitten hieman lämpöä.
Hain myös tällä viikolla apteekista sellasta "rohtoa" jonka pitäisi auttaa unen tuloon. No ekana iltana yllätyin kun olinkin simahtanut ihan nopeasti, mutta silti heräilin pitkin yötä, ja niin kuin tuli jo sanottua viime yö valvottiin tän hemmetin räkätaudin takia.
Meillä ilmeisestikkin Vera on aikas jäntevä ja vahva likka. On nyt oppinut menemään miesten punnerrusasentoon. On siinä ihan pitkäänkin ja sitten peruuttaa itseään taaksepäin. Ei vielä tajua miten menisi eteen päin vaan peruuttaa. Suppoa joudun joka päivä laittamaan pari kolmekin kertaa. että likka suostuu nukkumaan. Taitaa ne hampaat kuitenkin tehdä tuloaan... Yöksi olen jo pidemmän aikaa laittanut supon, että saa yöllä rauhassa olla. Päiväunet on muutenkin välillä varsinaista hulabaloota, ei meinaa millään rauhottua nukkumaan vaan huutaa pää punasena vaunuissa.
Lillian kysyi työkuvioista: No mulla on ihan selvät kuviot. Menen takaisin töihin lokakuun alusta. Vera on silloin viikon vajaa 1v. Kyllä hirvittää jo valmiiksi laittaa niin pieni hoitoon, mutta minkäs teet. Pidän vajaa 2kk hoitovapaata vanhempainvapaan perään ja hoitovapaan jälkeen pidän kuukauden vuosilomaa ja sen jälkeen sitten töihin. Minulla ei vaan yksinkertaisesti talous anna myöden jäädä kotiin. Sain kelalta jo päätöksenkin hoitovapaan rahasta. No sehän on se 314€ miinus verot. Elä nyt sitten sillä. Esikoinen oli 1v2kk kun aloitti aikoinaan hoidon ja hyvin se meni sillloinkin niin kai nyt sitten myös.
No eipä tässä muuta... menen tästä potemaan ja toivon jo nyt että saisin unen illalla!!! Tää on ihan kamalaa, kun alan jo suorastaan jännittämään nukkumaan menoa ja sitä että kuinka kauan sitä tänä yönä valvotaan! Milloinkohan kone leikkaa kiinni enkä enää toimi...
Tarita ja Vera
Moikka.
Pääsin piiiitkästä aikaa lukemaan teidän juttuja ja laittelen samalla vähän omaakin kommenttia meidän arjesta.
Ensinnäkin: tsemppiä allergisille ja unettomille!
Meillä on ollut ihana 2 vkoa, koska Luukas on nukkunut joka yö min. yhden yli 4 h pätkän, joskus jopa 7 h. Tammi-helmikuussa ei sitten nukuttukaan.. Meillä syötiin läpi vuorokauden 2 h välein ja aloin jo helmikuun alussa olemaan aika rikki unettomuuden kanssa. Nukuin jopa 3 päiväunet yhdessä Luukkaan kanssa. Jäi oma aika vähiin ja kaikki makea meni ääntä kohti molemmin käsin.
Aloitettiin kiinteät heti 4 kk:n iästä, puurot 4,5 kk iästä ja lihat 5 kk iästä. Nyt syödään 4-5 ateriaa päivässä, yhteensä 4-5 dl. Viikko lihojen aloittamisen jälkeen alkoi unet pidentyä. Olisin halunnut täysimettää 6 kk asti, mutta onneksi järki voitti tunteet tässä asiassa. Soseet olen tehnyt itse (hyvä minä), joskus pitää hedelmä ja marjasoseita ostaa kun pakastin tyhjä. Mutta onhan nuo määrät vielä niin pieniä, että poitsu syö samasta satsista viikon.
Luukas oli 5 kk neuvolassa 7070 g ja 66,8 cm. Pituus ok, mutta, melko hoikka poika.
Meillä opittiin viime viikolla kierimään, mahalleen käännyttiin 4,5 kk iässä. Nyt reissataan kyljeltä toiselle ja välillä ympäri. Pyllyä punkee kovasti ylös mahallaan. Poitsua harmittaa kovasti, kun ei pääse vielä edessä oleviin leluihin käsiksi ja tuskaa ilmaistaan valittamalla. Juttua tulee kovasti, enimmäkseen silloin kun suussa on sormet tai tutti. :) Hampaita ei ole, mutta kuolaaminen on ollut hurjaa jo 3 kk.
Meillä myös Tripptrap. Luukas viihtyy hyvin. On vaan niin kapea tuo syöttötuoliosa, että meinaa polviin sattua tuoliin laitettaessa ja pois otettaessa. Pitää varmaa poistaa tuo korkeampi selkänoja, että mahtuu paremmin. Meillä vaaleat pehmusteet, jotka on jo keltaisen kirjavat (bataatti on suosikkisose ja meillä opittiin päristämään).
Harrastetaan kovasti, käydään vauvauinnissa, muskarissa ja MLL vauvakehossa. Poitsu näyttää tykkäävän kovasti. :)
Poitsu on hangoitellut viime päivät päibväunia vastaan. Ei meinaa rauhoittua millään. Nukahtaa helposti vain ulos. Tänään heräsi jo klo 5 ja suostui unille vasta 10.45. Melko pitkiä nuo valveillaoloajat.. Nukkuu aina 1-2,5 h kerrallaan. Otetaan toiset tirsat varmaan klo 15-17 välillä. Iltaisin ei ole koskaan nukahtamisongelmaa, aina ollaan viim. 8 nukkumassa kiltisti (ja pari kertaa tosi väsyneenä jopa nukahtanut itsekseen, jee!!)
Lopettelen, pitää alkaa siivoamaan. Meille tulee tänään kylään 10 mammaa 2-6 kk muksujen kanssa. Melkoista hulinaa. Täältä Tampereen seudulta on löytynyt tod. paljon "kohtalotovereita" ja lenkkiseuraa, siksi varmaan tämä nettiin kirjoittelukin on vähentynyt.
Palaillaan ja pirteän aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!
Ksia ja Luukas kohta 6 kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=5ee53ebe-1925-11de-ba63-…!
Moikka.
kirjoitin aamulla tänne pitkän sepustuksen, joka 10 lähetyskerran jälkeen katosi bittiavaruuteen.
Mutta siis tsemppiä valvoville ja allergisille. Meillä menee kivasti.
Laitan tähän kuvan ja kirjoitan lisää joskus kun taas on aikaa..
T. Kaisa ja Luukas kohta 6 kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=00276d43-1952-11de-ba63-…!
Tänään käytiin Iidan kanssa 6kk neuvolassa ja kovasti oli neiti kasvanut. Nyt painoi 6.5kg ja pituutta 63,5cm, ikää 6kk ja 1vko.
Iida kieppuu ja kierii lattialla ja nyt on tajunnut kuinka peruutetaan. Kontalleen välillä nousee ja sängyn laidasta tarttuu kiinni ja yrittää seisaalleen punkaa., pitänee laitta kohta sängyn pohja alemmas.
Soseet maistuu hyvin aamulla ja illalla puuroa ja hedelmä-/ marjasosetta. Päivällä liha tai kasvissosetta. Lisäksi tissimaitoa. Yöllä kerran tai kahdesti syö, välillä ottaa vain muutaman imaisun eli ei ole oikea nälkä. Tutti meillä kelpaa vain vaunuissa ja autoillessa. Päiväunia nukutaan vain ulkona, aamulla 8-10, seuraavat unet 12-15 ja joskus pikkutirsat 17-18 aikoihin. Aamulla meillä herätään jo klo 5-6
Nyt kuuluu itkua pihalta, pitää mennä...
Hyvää viikonloppua kaikille!
Me ostettiin sitten syöttötuoliksi Emma Easy. Ei oikein huuto-netistä löytynyt sopivaa käytettyä tripp trappia sopivalta etäisyydeltä riittävän edullisesti. Tytsky on siinä pieniä hetkiä istunut, ja mielellään olisi pidempäänkin, mutta kovasti heiluu joka suuntaan eikä syömisestä tule mitään. Meillä siis syödään edelleen sitterissä/sylissä. Eilen tuli 5kk täyteen ja ollaan jo maisteltu lohta, tänään on ruokalistalla possua. Ensipuuroja kokeiltiin jo aikaisemmin viikolla. Hyvin tuntuu maistuvan :)
Samalla reissulla otettiin sitten carenan matkarattaat, kun oli alennuksessa. Ihanat pinkit vielä. Tosi kätevät ottaa mukaan, mahtuvat meidän "uudessa" autossa vauvan kaukalon ja etupenkin väliin pystyyn. Vaunujen kantokoppa mahtuu niihin, joten ollaan voitu hyödyntää niitä jo nyt. En oikein jaksa nostaa vaunusettiä autoon mukaan, eikä ne edes mahdu jos koirat ovat mukana.
Meilläkin on philipsin perusmalli itkuhälyttimestä, ja mun mielestä se on toiminut oikein hyvin. Alunperin mulla oli tarkoitus hankkia sellaiset itkuhälyttimeksi viriteltävät radiopuhelimet, mutta miehen vanhemmat ostivat tuollaiset. Ne radiopuhelimet olisi olleet enempi leikkitarkoituksiin sitten myöhemmin.
Meillä ei ihan vielä punnerrella miesten punnerruksia, mutta koko ajan jotain pientä kehitystä tapahtuu. Navan ymäri pyörii 360 astetta ja yrittää räpiköidä johonkin suuntaan - huonolla menestyksellä toistaisuksi. Selälleen ei vielä hoksaa kierähtää mahaltaan. Ihan pienessä ajassa on tapahtunut suuri muutos tarkkailussa. Koiriinkin jo neiti kiinnittää huomiota, koskettelee turkkia ja kuonoa ja oikein odottaa nuolaisua. Saatiin iso kassillinen vauvanleluja miehen kaverin perheeltä, ja niitä tyttö jaksaa tutkia pitkiäkin aikoja. Hampaita ei ole vielä tullut, mutta puree ikenillä ja kovaa.
Töihin paluusta on ollut keskustelua. Meillä ei ole just nyt taloudellisesti mahdollista kummankaan jäädä hoitovapaalle, joten joudutaan hakemaan hoitopaikkaa jostain syys/lokakuulta. Ei olla ihan vielä laskettu tarkkaan mistä alkaen, kun lomatkin pidetään samaan syssyyn. Kohtahan pitäisi kait kelaankin ilmoitella jos isäkuukautta haluaa pitää. Hieman vielä asiaa mutkistaa, kun ollaan harkittu muuttamista isompaan asuntoon jos/kun saadaan pankista laina ja sopiva asunto löytyy tästä järkevän työmatkan päästä. Muutama vuosi tässä 3h+k asunnossa vielä just ja just menisi, mutta alkaa jo nyt olla vähän turhan ahdasta.
Tietääkö muuten kukaan pidetäänkö tämän talven pitämättä jäänyt talviloma kesäloman yhteydessä vai maksetaanko rahana? Kyselin tätä syksyllä palkkiksesta, mutten oikein tyhjentävää vastausta saanut.
Itkuja kuuluu parvekkeelta, viikonloppuja!
Täällä on sitten eka yskä iskenyt poikaan. Sellasta limaista yskimistä ja hengitys meinaa rohista. Ei olla käyty nyt sitten pariin päivään vaunuttelemassakaan. Mikä se on suositus ulkoilun suhteen tällaisessa tilanteessa? Muutenkin pikku-ukko ollut hieman pahalla tuulella nyt viikon verran. Parina kolmena päivänä olen mitannut hienoista lämpöä 37,7-37,9 kun normaali lämpö on siinä 37,1-37,3. Ylä ien on aivan pullollaan joten eiköhän kohta tule lisää leekoja suuhun :) Alahampaat meillä tuli jo 4kk täytettyä. Kuinka kauan noita hampaita voidaan ns. tehdä? Viikkoja?
Miten se istumaan opettelu kun puoli vuotta tulee täyteen? Ootteko aloittaneet vain syöttötuolissa istuttamalla vai myös lattialla pynkäämällä esmes tyynyillä vauvanne istuma-asentoon? Kauanko kerrallaan ja monestiko per päivä näin aluksi? Kuinka kauan se yleensä ottaa että aletaan pysymään ilman tukea itsekseen lattialla istualtaan vai onko tämäkin aivan lapsi kohtaista? Elias täyttää tällä viikolla puoli vuotta ja kerran pari päivässä oon pitänyt sitä nyt syöttötuolissa noin 5 minsaa kerrallaan ja hyvin se kyllä siinä istuu ja tosi hyvin se siinä viihtyy :) Aivan ykkösjuttu päästä hakkaamaan lusikalla tarjotinta. Vielä se on äitistäkin kivaa mutta saapa nähdä onko kuukauden kuluttua eri ääni kellossa. "Et hakkaa sillä lusikalla sitä tarjotinta ja kaada sitä kippoa..." jne ;-)
kuuhullu ja elias (melkein 6kk)
kuuhullu: Ihana nimi sun pojalla! :) Joelilla oli pieni flunssa n. 1-2kk:n iässä ja silloin kyselin neuvolassa tuota ulkoiluasiaa, Joel kun nukkui tuohon aikaan vain parvekkeella päiväunensa. Neuvolan terveydenhoitaja sanoi, että jos on vain flunssa, niin voi laittaa ulos, raitis ilma voi auttaakin siihen tukkoisuuteen, mutta jos on kuumetta, niin ei saa laittaa.
Me emme ole päässeet tuota istumista harrastamaan, koska Joel ei tosiaan saa vieläkään syödä mitään kiinteitä. Sylissä ollessa Joel punkeaa aina ylös päin ja samoin sitterissä, haluaisi siis kovasti istua. Olen pitänyt sylissä istuvalteen, mutta muuten ei. En osaa oikein vastata kysymykseesi, olen ymmärtänyt, että ei saa istuttaa ennenkuin vauva istuu itse, ainakaan pitkiä aikoja, mutta tämä voi nyt olla ihan vanhentunutta tietoa, kun esikoinen on jo yli 5-vuotias. Kannattaa varmaan kysyä neuvolasta! :)
Me olemme olleet nyt 1½ viikkoa tuolla Neocate-maidolla. Se maksaa n. 180-200€ viikossa, emmekä saa siihen korvausta Kelalta vielä. On siis sanomattakin selvää, että pientä taloudellista ahdinkoa pukkaa. Maito on auttanut niin, että pystymme pitämään kortisonista jopa kolmen päivän taukoa ilman, että ihottuma tulee aivan kamalana takaisin. Almiron peptillä ja Tuttelilla ihottuma tuli samana iltana takaisin, kun kortisonin lopetti ja oli kahdessa päivässä jo ihan märkivä ja punainen. Jotain edistystä siis, mutta se kaikista pahin vaiva, eli kutina on pysynyt samana. Emme ole antaneet tuohon kutinaan iltaisin Ataraxia, koska mielestämme se ei auttanut siihen, eikä sitä mielellään tuollaista myrkkyä nyt muuten vain anna. Soitin äsken sinne keskuslastenneuvolaan, kun huolestutti, että eikö tämäkään maito nyt auta, muita maitoja kun ei sitten ole, mitä kokeilla. Terveydenhoitaja sanoi, että iho uusiutuu kolmessa viikossa ja Joelin kutinaa/ihottumaa voi aiheuttaa vielä se Tutteli, mitä hän sai siinä altistuksessa alle kolme viikkoa sitten. Myös tuota Almiron peptiä, mikä ei myöskään sopinut, hän on saanut alle kaksi viikkoa sitten ja sekin voi kuulemma vielä kutittaa. Tämä oli helpottava tieto, nyt siis täytyy antaa vain aikaa. Hän käski myös antamaan Ataraxia iltaisin, koska tuo ei todennäköisesti silloin auttanut siksi, että oireet Tuttelista oli niin voimakkaat, eihän sekään mikään taikaliemi ole. Meillä on nyt tiistaina aika sinne Almiron pepti-altistukseen, sen jälkeen olemme todennäköisesti viikon Almironilla ja täytämme oirepäiväkirjaa, sitten saamme diagnoosin, että tuokaan ei sovi ja näin korvaukset tuohon Neocateen, mikä maksaa 58€/purkki ja se riittää kaksi päivää. Eli ei kauaa enää tätä rumbaa, sitten saamme varmaan aloittaa kiinteätkin uudestaan! :)
Joel on oppinut pärisyttämään kielellään ja kuola lentää! Hän kääntyy myös mahalleen molempien kylkien kautta ja tekeekin sitä koko ajan. Meillä on kanssa pientä flunssaa tulossa ja olemmekin kahtena iltana saaneet laittaa supon, että Joel saisi nukuttua. Reilun viikon päästä tuleekin sitten puoli vuotta täyteen, uskomatonta, kuinka aika on juossut! Kaiholla katselin eilen kuvia Joelista, missä hän oli ihan vastasyntynyt ja kyllä toisaalta harmittaa, kun tämä allergia on vaivannut meidän vauva-aikaamme näin, ei muista paljon mitään muuta kuin ne itkut ja raapimiset. :( Mutta sellaista tämä elämä joskus on, eihän sille mitään voi. Parisuhdekin voi hieman paremmin ja eiköhän kaikki nyt muutenkin järjesty.
Mukavaa viikonloppua kaikille, kirjoitelkaas ahkerammin! :)
Lillian ja Joel, pian 6kk
P.s. Mukana kuva Joelista, jossa hän on 5kk. Ja kuvan aikana oli muuten kortisoni-kuuri päällänsä, siksi iho on niin hyvä, ettette ihmettele, että mitäs se nyt jostain ihottumasta on horissut viikkotolkulla! :D
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=c50da2c6-2024-11de-8b74-…!
Siis tuo erikoismaito. Siitä ei varmaan edes saa takautuvasti korvausta tältä altistustestausajalta? Mun mielestä on jo järkyttävää, että kannan ruokakauppaan sata euroa viikossa, ja meillä olisi katastrofi jos tuplaten sen menisi vauvan maitoon. Ehkä me muut sit syötäisiin pelkkää kaurapuuroa tai jotain.
Itse en myöskään tiedä tuosta istuttamisjutusta sen tarkemmin, täytyykin kysyä nla-tädiltä ensi maanantaina. Meillä on tyttö vähän aikaa istunut syöttötuolissa, mutta tosiaan sen verran notkuvaa vielä on, että taidan jatkaa sitterissä syöttöä. Toisekseen syöttötuolissa (pystyasennossa) tuntuu kaikki safka tulevan suusta ulos, eli pitäis vissiin hoksata joku juttu syömistekniikkaan liittyen vielä. Mielellään neitokainen siinä kuitenkin istuskelisi, muiden kanssa samassa pöydässä.
Pientä räkäisyyttä täälläkin ollut silloin tällöin, mutta musta tuntuu että johtuu lähinnä pölystä. Tuntuu, että kun yhtenä päivänä pyyhin pölyt, niin kahden päivän päästä on samanlainen kerrostuma taas. Ja niitä vihaamiani koirankarvoja siivoan joka päivä pienen villakoiran verran roskikseen, minkä lisäksi lähes saman verran lähtee harjatessa, jota teen vähintään joka toinen päivä. No, josko tämä karvanlähtökausi kohta laantuisi, ennenkuin mulla menee lopullisesti hermot.
Viikonloppuja minunkin puolestani!
Meillä tyttöön (5,5kk) iski tasan viikko sitten nuha ja yöksi nousi kuume. Seuraavana päivänä alkoi yskä ja ääni meni käheäksi... Aloin heti epäillä RS-virusta, koska keskimmäinen sairasti sen pienenä vauvana 12/2005 ja oireet olivat niin samanlaiset. Eli limaista yskää ja nenän tukkoisuutta, äänen käheyttä ja loppujen lopuksi hengitysvaikeuksia, jotka on kuitenkin maallikon tosi vaikea edes huomata.
Ma-ti -yön vauva nukkui tavoistaan poiketen huonosti ja heräsi useamman kerran kätisemään. Tiistai-aamuna päätin sitten käydä lääkärillä, joka totesi että flunssaa on ja eipä silleoikein mitään nyt voi tehdä. No, pyysin varmuuden vuoksi lähetteen TAYSin lastenpolille, JOS vaikka vointi huononisi illalla.
Ilta ja yö meni hyvin, mutta keskiviikko-aamuna tyttö lopetti syömisen kokonaan, koska nenä oli niin tukossa ettei pystynyt imemään. Kuumetta oli edelleen 38,5. Lypsin maitoa ja syötin lusikalla, mutta silti ei yhtään vaippaa ollut kastunut puoleenpäivään mennessä. Lähdimme TAYSiin ja vietimme polilla koko päivän. Limaa imettiin ja spiraa hengitettiin. Koska tyttö ei alkanut vieläkään syödä, meidät passitettiin infektio-osastolle L04.
RS-virustahan tauti tosiaan oli ja osastolla oli useita muitakin vauvoja taudin kourissa. Ihme kyllä, kun yleensä RSV-epidemia tulee aina parittomien vuosien loppusyksyllä vasta. Keväällä vain pikku epidemia yleensä edeltää sitä.
Siellä osastolla me sitten vietettiin neljä päivää, tyttö nenä-mahaletkussa ja minä vierellä. Todettiin myös molemminpuolinen korvatulehdus ja siihen tuli antibiootit, jotka tietenkin aiheuttivat vielä kaiken kukkuraksi ripulin. Minä lypsin ja lypsin ja lypsin ja sitä maitoa syötettiin sitten nenä-mahaletkusta vuoroin Osmosalin kanssa. Limaa imettiin paljon ja useasti nenän kautta ja spiraa annettiin 2-3h välein yötä päivää.
Eilen tyttö alkoi ihme kyllä syödä rintaa vaikka nenä-mahaletku oli vielä paikoillaan. Hengitysäänet olivat illalla jo sen verran hyvin, että eilen päästiin jo yötä vasten kotiin! :-) Ihanaa. Vielä käytössä Ventoline-inhalaattori muutama päivä. Täysimetys meillä nyt jatkuu edelleen, kun tyttö pystyy taas syömään ja hengittämään yhtä aikaa. Olen iloinen, että jaksoin sitä pumppurumbaa tuon sairaala-ajan. Varmasti tytön on kivempi toipua taudista tutulla ruokavaliolla.
TOIVOTTAVASTI MUILLE EI TÄTÄ TAUTIA NYT TULE! On se niin kamalaa katsoa pienen kärsivän... :-( Mutta muistakaa myös mennä ajoissa lääkäriin, jos limaista yskää ja/tai hengenahistusta ja käheyttä teidän vauvoille tulee. RSV ei ole mikään leikin asia alle 1-vuotiaiden kohdalla!
Kuulostaapa hurjalta. Onneksi saitte tytön jo kotiin. Paranemisia pikkuiselle!
Muistan miten kamalaa oli katsella vierestä, kun nyt 9-v tyttöni oli vuoden ikäisenä sairaalassa infektio-osastolla ihan samalla tavalla (tietääkseni rsv:sta ei silloin ollut kyse). Tippa päässä, nenämahaletkuruokinnassa ja höyrytyskone jatkuvasti päällä sängyn vierellä :( Alle puolivuotiaan kohdalla varmasti kaksinverroin kamalampi kokemus.
Kohta neuvolaan...
Iidalla on ollut pari viikkoa sitkeä nuha ja nyt viikonloppuna oli lämpöä mutta viime yönä alkoi kovasti yskiä ja ääni on käheänä, kuume nousi 39. On tosi väsynyt eikä syö muuta kuin rintaa. Onneksi soitin heti aamusta lääkärille aikaa ja sain klo 13. Viime yön nukkui pienissä pätkissä ja on hirmu limainen. Toivottavasti ei olisi rsv:tä, vointi on kyllä nopeasti huonontunut.
Mitat 6,6kg ja 64,5cm, samoilla käyrillä mennään. Pituus taisi olla -1... Eipä mitään ihmeellista. Täti sanoi, että on sen oloinen että voi lähteä ajoissa liikkeelle.
Istuttamisesta kysyin ja tosiaan nykyään suositellaan syötettäväksi sitterissä tai sylissä kunnes lapsi itse osaa istua.
Räkätaudista vielä, että tosiaa kannattaa mennä lääkäriin mieluummin "turhaan" kuin odotella menisikö tämä tästä ohi. Pienillä vointi saattaa huonontua todella nopeasti. Tyyliin illalla vielä kotiutetaan ja aamulla saa jo lähetteen sairaalaan. Kurjaa kun pieni sairastaa, paranemisia Iidallekin.
Heippa,
Taas vähän kuulumisia. Hurjaa kun aika menee nopeasti, kohta meidän vauvat on jo puolivuotiaita tai joidenkin taitaa olla jo! Ja kohta on ihana ihana kesä!! Odotan kesää niiiiiiin paljon!!
Meillä viittä vaille kontataan. Vera on jo muutaman viikon menny suoraan vatsaltaan konttausasentoon ja siinä sitten heiluu edes takaisin ja miettii miten pääsisi eteenpäin. Tällä hetkellä vielä heittää itseään tavallaan eteenpäin, mutta ei vielä tajua miten oikeasti kontataan. Ei kyllä varmaan kauaa mene kun sen tajuaa. Menee myös konttausasennossa puoliksi istumaan. Juttua kertoo paljon, murisee ja kiljahtelee.
Syötöt meillä kuten monella muullakin hoituu vielä sitterissä. Ruoka maistuu hyvin, paitsi porkkanaa ja lohta kakoo kunnolla. Eivät maistu yhtään. Myös marja ja hedelmäsoseet ovat alkaneet maistumaan tosi hyvin alun hankaluuden jälkeen.
Aika näköjään hoitaa monta muutakin "vaivaa". Aluksi meillä oli automatkat yhtä huutoa. Nyt ne menee jo todella helposti. Nätisti antaa köyttää itsensä kaukaloon ja nätisti istuu koko matkan huutamatta ellei nyt ihan väsynyt ole. Nukkumatti ei meillä kyllä autossa kamalan helposti tule, Vera mielummin katselee maisemia.
Tällä hetkellä rytmi on vähän sitä sun tätä. Tai menee kyllä iltaisin suunnilleen samaan aikaan nukkumaan ja herää aamulla suunnilleen samaan aikaan, mutta päiväunet eivät ole viime päivinä kyllä yhtään menneet saman kaavan mukaan. Aamulla ei enää ota kun max. 1h unet ja sitten päivällä nukkuu yleensä sen 2-3h ja sitten iltapäivällä on vielä parit 30min tirsat.
Illalla menee nukkumaan 19-20 ja nukahtaa noin vartissa. Yrittää kyllä vielä viimeisillä voimilla kontata myös sängyssä ja tuttia joutuu muutaman kerran laittaa ennenkuin nukahtaa. Yöllä syödään vielä kerran klo 2-4 ja aamulla ylös 6-7.
Mitoista ei tällä hetkellä ole hajuakaan, koska seuraava neuvola on vasta toukokuun alussa ja edellisestäkin on melkein kuukausi aikaa.
Ajattelin netistä ostaa matkarattaat. On ne kyllä kätevät jos johonkin kaupoille menee tai jos tarvii autoon pakata paljon tavaraa. Ja kun tuo koirakin vielä, joka vie ihan kohtuullisesti tilaa. Koira muuten kiinnostaa veraa ihan älyttömästi. Ja on tuo meidän koira saanut jo tuntea taas miltä tuntuu, kun karvoja revitään, voi koira parka...
Meillä muuten oli flunssaa parisen viikkoa sitten. Siis minulla ja Veralla, muu perhe säästyi siltä. Onneksi meni muutamassa päivässä ohi eikä Verallekkaan sitten siitä mitään ihmeellistä tullut. Räkää kyllä piti imeä monta kertaa päivässä pois nenästä ja sängyn pääty oli lehtipinolla nostettu ylöspäin. Kamalan kuulosta tuo virus mitä on nyt liikkeellä. Toivottavasti kaikki vauvat säästyvät siltä!!
No, mutta nyt kohta alan menemään pehkuihin. Syön tällä hetkellä sellaista luontaistuotetta, jolla saan iltaisin unen päästä kiinni! Hyvin toimii ja nämä ovat parempi vaihtoehto lääkkeille, kun näihin ei jää koukkuun. Näissä on valeriaana uutetta jota on käytetty kautta aikain nukahtamiseen ja sitten jotain toista joka muuttuu melatoniiniksi elimistössä, joka tuo unen. Pääsenköhän enää koskaan tilanteeseen, että saisin itse suoraan unen päästä kiinni... No ehkä joskus.
Hyvää pääsiäistä kaikille!!! Syökää suklaamunia roppakaupalla!!!
Tarita ja Vera melkein 6kk
Meilläkin alkaa olla taas elämä mallillaan Iidan sairastelun jälkeen. Käytin neidin maanantaina lääkärissä, oli korvatulehdus, kurkunpääntulehdus, keuhoissa rohisi, kovaa yskää, nuhaa ja kuumetta reilut 39. Saatiin antibioottikuuri, nyt alkaa olla oma iloinen itsensä =o) Vielä yskii ja nenä vuotaa mutta pahin jo takana. Antibiooteista tuli lisävaivaksi ripuli vaikka maitohappobakteereja annakin ja limaa välilä oksentelee.
Sairastelun aikana Iida teki täysstopin soseille, ei avaa suuta lainkaan kun lusikan tuo lähelle. Alkaa huuto ja kiemurtelu. Toivottavasti alkaa taas maistua kunhan lääkekuuri loppuu. Tissiä lupsuttaa sitäkin ahkerammin. Yösyönti ei onneksi lisääntynty, tissille illalla nukahtaa klo 21 ja kerran herää syömään 2-3 maissa, aamu meillä alkaa jo klo 6. Meillä sitteri on jäänyt jo pois käytöstä, neiti tykkää syöttötuolissa istua ja hyvin syöminenkin tähän saakka siinä sujui.
Meillä vierastaminen / eroahdistus on vaan lisääntynyt, itkee heti lattialla leikkimässäkin jos lähden pois näkyvistä, samoin jos on isän tai sisaruksien sylissä. Käsiään kohti ojentelee ja suu menee mutruun ja nyyhkyttää. Olenkin laittanut Iidan kantopussiin ja yhdessä ollaan kotityöt hoideltu.
Nyt alkaa nuhanenä heräillä, aurinkoista pääsiäistä kaikille!
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=f316831b-24db-11de-85e5-…!
Anteeksi tuppautumiseni. Marrasmurut ovat kovin hiljaa, niin lueskelin teidän muiden keskusteluja. Lillian33, jos kaipaat vertaistukea allergioita koskien, niin kaksplussan-keskusteluissa Allergiset kullannuput, sitä löytyy.
Meillä allerginen Joel-poika :D nyt 4kk.