LOKAKUUN PÄIVÄNSÄTEET********
Tervehdys pitkästä aikaa! Jotenkin vähänlaisesti ehtinyt pyöriä täällä netissä, vauvan kanssa niin mukavan intensiivistä oleilua ollut tämä 4,5kk. Lueskelin tuossa edellisen ketjun kuulumiset, mutta ajattelin aloittaa uutta, kun oli kasvanut niin monisivuiseksi.
Meillä siis Aino nyt n 4,5kk (synt.13.10), viime neuvolakäynnillä 64,5cm ja 7,2kg, syö rintamaitoa, korviketta, velliä ja eilen ekaa kertaa perunaa! Hassut ilmeet oli kyllä! :D Vauva on ollut tosi terve ja varsinkin aluksi nukkui hyvin, nyt huonommin... Tuttia joutuu laittamaan suuhun pahimmillaan tunnin välein!!!! Yöllä ei niin usein syö kuitenkaan, 1-2 kertaa. Onko vinkkejä tuohon tuttirumbaan?
Meillä mies osallistuu hyvin vauvan kanssa olemiseen, aina kun on kotona... Mutta harrastaa niin paljon, että olen aika paljon viikolla kahdestaan Ainon kanssa. Olen kyllä itsekin päässyt käymään jo jumpassa, aloitin pilateksella, mikä on hyvä lantionpohja- ja syvien vatsalihasten kannalta. Nyt olen jo käynyt muokkauksessa jne. Mutta painoa edelleen n 7kg jäljellä, ainakin lähtöpainoon, mutta mun puolesta voisi tippua hyvin vielä 12 kiloa.
Olipa kiva lueskella kuulumisia, "kateellisena" hyvin nukkuvien vanhemmille ja sympatisoiden huonoihoisille ja allergiavauvoille. Aika monet vauvoista taitavat jo kääntyä? Meillä ei vielä, vahingossa pari kertaa pyörähtänyt, mutta istumaan pönkää kovasti. Ei halua sylissä makoilla yhtään, vaan istumaan pitää päästä. Missä vaiheessa vauvoja voi alkaa pitää istuma-asennossa? Vai voiko silloin, jos menee siihen itse?
Hyviä hiihtoloma-viikkoja kaikille, osalla takana, osalla edessä, ja paljon aurinkoa! Kohta se kevät ja kesä sieltä tulee!
Saneline ja Aino
Kommentit (96)
Oltiin eilen siellä keskuslastenneuvolassa ja se käynti oli yhtä hyödyllinen kuin olisin seissyt parvekkeella kolme tuntia katselemassa taivaalle! Anteeksi asenne, mutta alkaa (siis alkoi jo kauan sitten) HIEMAN turhauttamaan tämä "katsellaan, mietitään, seurataan ja katsellaan vähän lisää"-asenne.
Menimme sinne siis 8.15 ja pääsimme lähtemään 11.15. Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta laittaa Joelia nukkumaan sinne ja mieheni ei päässyt mukaan. En kerennyt aamulla juomaan kahvia ja "diagnoosi" oli: "varataan uusi aika tuonne ensi viikolla ja katsotaan...". Eli oli kyllä varsin mukava reissu kertakaikkiaan!
Joelille annettiin siellä pienissä erissä (1ml, 2ml, 20ml, 50ml, 100ml) tavallista korviketta n. 15-30min välein ja katseltiin, että miten reagoi. Yhdessä vaiheessa hänen posknsa alkoi punoittamaan, mutta terveydenhoitaja sanoi, että pelkkä punoitus ei kyllä ole vielä merkki allergiasta, tarvitaan kunnon oireet. No nyt olemme sitten tästä päivästä lähtien sinne ensi viikon tiistaihin pelkällä tavallisella korvikkeella ja pidämme oire-päiväkirjaa. Ensi tiistaina aamusta on sitten taas jälleen kerran uusi aika.
Turhauttaa, turhauttaa oikeasti niin paljon, että voisin heittäytyä tuohon lattialle kuin 5v. esikoiseni konsanaan ja alkaa potkimaan maata ja huutamaan! Eilen kun he sieltä jälleen kerran passittivat meidän kotiin, niin meinasin oikeasti alkaa itkemään. Mikä hitto siinä nyt niin vaikeaa voi olla, kun toisella on tasan yksi ainoa ruoka-aine käytössä?!
Ja mitäs sitten, kun nyt ollaan tavallisella korvikkeella ja samalla loppuu kortisonikuuri - iho menee huonoksi tottakai! Mutta huonohan se oli tuolla erityiskorvikkeellakin, jos kortisonikuuri ei ollut päällä, niin mitä tämä altistus nyt hyödyttää? Minä kysyin, että mitäs sitten, kun iho on tällä maidolla yhtä paha kuin sillä erityismaidollakin? Vastaus: "mietitään sitä sitten ensi viikolla". Kiitos.
Anteeksi, ihanaa kun saan purkaa tänne! Hyvin harvalla ystävälläni on lapsia ja heilläkään ei ole allergioita, eikä samanikäisiä lapsia, niin tänne on hyvä puhua. Kiva jos joku jaksoi lukea, palaillaan! Ja kiitos kaikille tuesta ja tsempistä! :)
Lillian ja Joel pian 5kk
Moi kaikille,
Lillian: siis ei voi olla totta toi teidän tilanne!! Oletteko käyneet nyt kunnallisessa terveyskeskuksessa? Ja onko lähetteet menny neuvolan kautta? Siis voi taas sanoa, että arvauskeskuksessa ollaan!!! Luulisi, että Joelin tapaus ei varmaankaan ole ihka ensimmäinen. Eli on varmaan ollut vastaavan laisia tapauksia muitakin ja tiedettäisiin mitä tehdään eikä vaan "katsotaan ensi viikolla"! Allergiaa ei omalla kohdalla ole, eli en voi muuta kun edelleen toivoa että tilanne paranee ja tsempata!!! Onneksi tosiaan tänne voi tulla purkautumaan kun oikeen v****aa...
Olen niin kyllästynyt tähän talveen ja lumeen!!! Onneksi on jo maaliskuun puoliväli ja kohta kevät koittaa!!! Kohta enää tiedä mitä tuolle vauvallekkaan pukisi päälle, kun toppapuku tuntuu olevan liian lämmin päivällä, kun on plusasteita, mutta aamulla on vielä ihan tarpeen. Saa noita ulkovaatteita vaihdella monta kertaa päivässä....
Jouduin muuten uusimaan/sain uusittua reseptin nukahtamislääkkeissä. Taas tuli univelkaa oikein roppakaupalla sillä viikolla kun mieheni lenteli Venäjän yllä. Olen sellanen stressaaja kun on lentämisestä kyse. Vauva nukkui ihan kohtalaisesti, mutta itse en saanut nukutuksi sillä viikolla oikein mitenkään. No nyt ei ole sitten taas uni tullut iltaisin ilman pilleriä. Puolikkaan olen joutunut melkein joka ilta ottamaan... No pillerit loppu ja soitin terv. kesk. sieltä vaan sanottiin että läkkkeet eivät ole pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitettu. Selitin tilanteen ja vakuutin, että en ole niiden läkkeiden väärinkäyttäjä vaan ne ovat ollet minulle sellainen hätävara. Ja sainhan nuo lääkkeet jo 31.12. ja tänne asti ovat kestäneet (10 pilleriä). Hoitaja lupasi, että yrittää saada reseptin uusittua, ettei minun tarvitsisi lääkärille asti mennä. Eilen sitten hain reseptin...
Hampaita ei ole vielä Veralle tullut, kovasti edelleen kuolaa ja syö kaikkea mitä käteensä saa. Yrittää otaa kaiken käteensä ja pöytäliinat vetää pöydältä alas... kivaa kohta alkaa se kun kirjahyllystä lentää tavarat lattialle ja sana EI on kovassa käytössä.
Ihanaa, varasimme lomamatkan Lanzarotelle ensi vuoden maaliskuuksi. Joo okei onhan tuohon vielä vuosi aikaa, mutta onpahan jotain mitä odottaa. Ja en kyllä lähtisi nyt mihinkään etelään 5kk vauvan kanssa. Ja tulloinkin Vera on vasta noin puolitoista vuotias eli kovin pieni... Pelkkä lentomatka (6h) jännittää jo valmiiksi taaperon kanssa.
No eipä tässä muuta... pitää mennä viihdyttämään Veraa, kun heräsi äsken päikyiltä.... Hauskaa päivän jatkoa!
Tarita ja Vera perjantaina 5kk
Tervetuloa mukaan uudet kirjoittelijat!
Harmi tuo Joelin juttu! Terveyskeskuksessa itse olen lähes aina saanut huonoa palvelua ja toiminta tosi hidasta, niinpä nykyisin olenkin vienyt lapsia yksityiselle lääkäriin, sieltä avun saa nopeaan ja lähetteen tutkimuksiin keskussairaalaan, eli ei ole tarvinnut maksaa joka kerta yksityiselle lääkärille. Meillä käynnin ovat kyllä olleet korvalääkärillä, mutta näin on toiminut yksi ystäväni jolla kovin allerginen lapsi.
Syöttötuolista.. meille ostettiin tänään tripp trapp tuoli vauvatuen ja pehmusteen kanssa. Maksoi kyllä törkeästi mutta tykästyin kyllä tuoliin. Se on kyllä vieläkin liian väljä Iidalle, kun on tuollainen kirppu, nyt painaa 6kg ja 63cm ikää tulee ensi viikolla 6kk! Iida istui innossaan tuolissa kun näki muutkin pöydässä, hihkui ja pöytää taputteli.
Tarita: Me varattiin 2viikon lomareissu etelään jo nyt toukokuuksi, hirvittää kyllä lähteä reissuun näin pienen kanssa mutta onneksi isommat lapset on jo 12v, 10v ja 5v. Se helpottaa paljon.
Harmillista tuo lillian33 kokema jappasu lekureiden kanssa. Tulee vaan mieleen että jos ois henkilökunnan oma lapsi tai lapsenlapsi kyseessä niin liekkö sitä katottais tilannetta vasta ensi viikolla. Ja tämäkö pompottaminen on sitten kustannustehokasta toimintaa?? Meen ensi viikolla käymään yhden kaverini luona ja niillä kuulemma rasituskokeet just myös menossa.
Mulla palaa lakki kiinni tuon meidän itkarin kanssa. Se on sellanen basic malli Philipsiltä, valkokeltainen. KOKOAJAN signaali hukassa :( Ei mitään apua kun joutuu käymään oven raossa tai ikkunassa jatkuvasti kuuntelemassa. Oon jo kerran vieny takas liikkeeseen ja antoivat uuden hyllystä tilalle mutta samanlainen susi on tuo toinenkin. Ensin aattelin että se on pakkanen joka vaikuttaa mutta sitten kokeilin kovilla pakkasilla sitä sisälläkin kun ukko nukkui eteisessä vaunuissa (huijasin sen sinne nukkuun ku nukkuu siellä paremmin) ja sama homma. Pattereita oon vaihtanut ja eri kanavia kokeillut mutta ei auta. Taidan joku päivä hermostua ja viedä tuonki takas. Olihan sillä 2v takuu. Saisinkohan purettua koko kaupan? Siis ostoksen, en sitä rakennusta :) Onko muilla samasta mallista kokemuksia?
Eilen oli neuvola ja pituutta 68 ja painoa 8,9kg. On tuossa mötkylässä kantaminen mutta pitää aatella että kohta helpottaa kun saa istuttaa ja pysyypä käsilihakset kunnossa. Allit kyllä edelleen on mutta kait siellä alla on sitten hauis ja ojentajakin.
Hampaat meillä tuli heti kun 4kk napsahti mittariin. Nyt on sitten nännin pureskeluja syötettäessä. Nappaa kiinni kun alkaa maha oleen täys tai kun sillä tulee pieruja. Huh huh... ja pitää kiinni useita sekuntteja ja jopa heiluttaa päätään ja kattelee silmiin. Luin netistä että irti saa kun ottaa nenästä kiinni ja puristaa sieraimet kiinni. Tällaista taistelua täällä, kumpikin sitten "vihasena" kattoo toisiaan :)
Meenpä taas tuonne ikkunan rakoon... tiedättekin jo mitä tekemään...
Tänään käytiin 5kk neuvolassa,
pituutta oli tullut hieman vähemmän, nyt oli mittaa 68,5cm ja painoa taas oli tullu hyvin ja tällä hetkellä vaaka näyttää 7,8kg. Eli ihan sopusuhtainen poitsu on. Ja painoa tulee varmasti lisää kun alkaa noita kiinteitä enemmän antamaan.. oon hieman rajoittanu vaikka poitsu vetäis niitä naamariin vaikka kuinka paljon!! :)
Rokotus saatiin myös, eikä poika ees inahtanu..
Ja meillä vaihtuu neuvolatäti TAAS, neljäs neuvolatäti pojan aikana seuraavan kerran kun mennään.. Ikävä homma, kun itse tykkäisin että olisi sama, ei tarvitsis aina "päivittää" alusta asti.. Ja sit ku ois ees vähän tuttu niin pystyis paremmin kertomaan vaikeitakin asioita.. (onneksi tällä hetkellä niitä ei oo..)
Meillä on käytössä Doron itkuhälytin tai kai se oikeasti on radiopuhelin.. Kuitenkin toiminu tosi hyvin, siinä on laturi, joten ei tartte paristoja vaihdella.. Paketissa siis 2 radiopuhelinta ja varsinainen itkuhälytin verkkovirtapistokkeella. Ja nuo radiopuhelimet saa siis myös kytkettyä niin et ne toimii itkuhälyttimenä..
Olipas vaikeesti selitetty.. :D
Noh, tyytyväinen oon ollut, niissä saa herkkyyttä säädettyy ja kanavia on 9x38, et ei helposti naapuri samalle kanavalle eksy..!
Täytyy tästä kai koisimaan lähteä, ehtii varmaan juuri sänkyyn ku poika heräilee ekaa kertaa.. :)
Ei ole tullut kirjoiteltua aikoihin. Jotenkin aika tuntuu kuluvan niin älyttömän nopeasti ja toisaalta tuntuu ettei ole oikein sanottavaakaan=)
Meidän herra on nyt siis 5kk ja rapiat päälle viime neuvolassa (viime ma) painoa oli 8,3kg ja pituutta 66cm. Rokotus tuli vaikka kerroin aksun olevan nuhainen. On muuten jo toinen flunssa mein pikkumiehellä=(
Soseita on saanut reilun kk ja vielläkin annan soseita vain 1kerran päivässä, reilun viikon on saanut puuroja ja niitä annan jo aamulla ja illalla....Illalla jäppinen syö melkein sen 2desiä(menis varmaan enemmän mutten uskalla antaa viellä) ja ilta tisuttelut siihen päälle n.ysiltä ennen kuin alkaa nukkumaan ja silti on jo yhden jälkeen tissittelemässä=/ Noh, kuukausi pari ja vieroitan yötissistä pois=) Lihaa ajattelin alkaa antamaan vasta lähempänä 6kk. Mitään oireita ei onneksi mistään ole tullut.
Hampaita ei ole viellä, ihan kuin jotain jo näkyisi mutta saattaa silti viellä olla vain äidin harha kuvitelmaaa=)
Aksu istuu jo syöttiksessä ja on onnensa kukkuloilla kun pääsee meidän muiden kanssa pöytään. Suuttuu vain herkästi jos muut syö eikä herralle anneta mitään.... pitäis muistaa ostaa maissinaksuja=)
Ei viellä ryömi mutta halu olis hirmuinen, ei vain ole yrityksistä huolimatta kuunnellut mua kun yritän kertoa että ei ole lintu, eikä tule pääsemään eteenpäin levittämällä käsiä levälleen ja nostamalla jalkoja ilmaan vatsallaan=) (jos muistatte mainoksen missä vauva lentää vatsallaan, aksu tekee samaa)
Nukkuminen on onneksi parantunut taannoisesta ja nukkuukin nyt 3päikkärit, kaikki vaunuissa pihalla tai ulkoeteisessä....varsinaista varmaa rytmiä ei ole muitten kuin aamupäivä unien osalta. Nukkuu ekat n.1,5-2h näihin aikoihin on pari tuntia hereillä ja nukkuu toiset 2-3h ja illalla ehkä tunnista puoleentoista( tämä riippuu mistä roikkuu) tämä ollut vasta hetken joten saa nähdä kuinka taas kohta mennään erilailla. Illalla menee nukkumaan noin kello 21, nyt kuitenkin taas ollut niin että simahtaa ennen ysiä ja herää ennen kymmentä eikä nukahda ennekuin saa tissin suuhun...grrr=)
Nyt mua kutsutaan(esikolla joku housu kriisi) joten täytyy häippästä!!!!
PS. Toivottavasti Joelin asiat saadaan kuntoon, ärsyttävä asenne on hoitavilla immeisillä!!!! Luulisi että tuommoisen pienen ihmisen alun hyvinvointi ois aivan etusijalla niinkuin aina siitä jankataan!!!! Paljon jaksamista teille
ja saatiin lähete sairaalaan lastenlääkärille. Hemoglobiini laskenut pojalla reilusti ja oli nyt viitealueen alla... Ja veriulosteet jatkuvat. Alkaa vähitellen huolestuttamaan, poika välillä kivuliaan oloinen ja valitteleva, normaalisti tosi rauhallinen ja iloinen kaveri. Oikein käy sääliksi veitikkaa kun unissaankin vääntelehtii, on yöt aikas levottomiksi käyneet viime aikoina :( Ja kun on liian vilkas mielikuvitus niin sitä keksii kaikenlaista vähemmän hauskaa mikä voisi tällaista aiheuttaa... Odottavan aika on pitkä ja tietämättömänä ei ole hauska olla. Mutta toiottavasti saataisin pian lastenlääkärin puheille niin ehkä jotain selviää...
Lillianilla ei sitten lääkärissä käyntikään Joelia auttanut, voi rähmä! Toivottavasti nyt jotain tekisivätkin, meilläkin on tilannetta katsottu ja seurattu jo 1,5kk... Pidän täällä peukkuja meidän poikiemme puolesta että saatais jotain selvyyttä pian. Voimia!
Toivottavasti muilla menee paremmin!
Sabriina
Meillä on nyt viikon verran syöty perunaporkkanamaitososetta. Nami! Porkkanassa on tietysti koko tyttö, ja äitikin, mutta kyllä sitä sosetta mahaankin asti näyttää pääsevän ainakin vaippojen sisällön väristä päätellen. Kova höpötys on päällä, joka lusikalle sanotaan erikseen "erröerrö", ja sitten suu ammolleen:-)
Lillian, mun tekee tosi pahaa teidän ja Joelin puolesta. Jotenkin tuntuu että täälläpäin ei tuollalailla juoksutettaisi, vaan tajuttais että eihän pientä vauvaa voi kuukausikaupalla pitää tuollaisissa oireissa! Pistää oikein vihaksi. Ehkä sunkin kannattais ensi kerralla suuttua oikein kunnolla, jos se pistäis vauhtia prosessiin?
Sabriinalle samoin, toivottavasti löytyy oireisiin pian joku syy ja hoito.
Isot tsemppihalit molemmille, ja aurinkoista kevättä kaikille lokakuisille!
Terve,
Elikkä meillä oli tänään 5kk neuvola. Neiti oli 66cm pitkä ja painoa reilu 7kg, pipo oli 43. Rokotus myös saatiin ja yllätyin toden teolla, kun neiti ei päästänyt kun pienen inahduksen ja siinä kaikki. Viimeksi kun sai rokotteen huusi pää punasena!
Nla-täti sanoi, että meidän neiti on todella nopeasti kehittynyt... sanoi, että kohta lähtee liikkeelle. Oli sitä mieltä, että Vera on kuin kahdeksan kuukautinen laps konsanaan. Kehui, että on vahvat niskalihakset (ei meinaa pysyä enää edes makuuasennossa, vaan yrittää ponkaa ylös sieltä). Vera nousi melkein konttausasentoon. Ja tätikin oli sitä mieltä, että kovasti on koko ajan menossa/ei istu rauhallisesti sylissä.
Hampaista kysyin, että joko ovat hänen mielestään tulossa, niin sanoi että ei näytä olevan ajankohtaista. Minä kun luulin, että hampaat tulee hetkenä minä hyvänsä... no ehkä ne sieltä tulee aikanaan. Elikkäs kaikki vallan mainiosti tytöllä.
Kaurapuuroa ollaan nyt viikon verran maisteltu ja hyvin maistuu. Mitään masuvaivoja ei siitä ole tullut. Ehkä uskallan ruveta antaa puuroa myös iltapalaksi. Lihoista ollaan myös käyty läpi broileri ja naudanliha, molemmat maistuvat. seuraavaksi tulee sitten possu ja kala. Velli on edelleen vika ruoka, maissi tai peruna-porkkana velli. Hedelmäsoseista parhaiten uppoo vadelma-mustikkajugurtti sekä päärynä-puolukka. Yksi päivä tässä muussasin banaania ja sekotin maitoa joukkoon, niin tyttö sylki kaiken ulos...
Syöttötuoleista: meillä on ystävältä käytettynä ostettu craco-tuoli. Siinä on lapselle oma säädettävä pöytä nenän edessä. Istuinosa on mielestäni aika iso, mutta valjailla saan Veran aika hyvin pysymään siinä. Toistaiseksi ruokahetket on oltu sitterissä aivan vaakatasossa, koska muuten ruoka ei mene edes suuhun päin. Vera syö ruokalappuaan melkein koko ruokailun ajan, joten aika taidetta tuo syöminen on väillä.
Tässäpä varmaan tärkeimmät... tervetuloa myös uudet/uusi kirjoittaja!
Kevään odotusta kaikille!
Tarita ja Vera
Olen aina silloin tällöin käynyt lukemassa mutta en oo saanut aikaiseksi kirjottaa. Nyt ajattelin aktivoitua kun minulla samankaltainen ongelma meidän poitsun kanssa eli tuo veriuloste Meillä alkoi kaksi viikkoa sitten , saatiin heti terveyskeskukseen aika, laittoi heti lähettteen keskussairaalaan jossa jo viime viikkolla käytiin. MItään ei vielä kyllä selvinnyt ja veri ulosteissa jatkuu. Verikokeita otettiin pään isoista suonista (onneksi äiti suljettiin oven ulkopuolelle mutta huuto oli hermoja raastavaa). Kakkanäytteitä on viety labraan kolme päivää, otetaan jotain erilaisia bakteeriviljelyjä. Jos veri jatkuu vielä ylihuomenna, käski lääkäri jättää kiinteät pois ja jatkaa 2 viikkoa pelkällä maidolla, eliminoidaan että joku kiinteä saisi aikaan noin pahan allergisen reaktion. Iho-oireita mitään meillä ei kyllä ole.
Ja varmaan noin 2½ viikon kuluttua pitäisi tulla kutsu uudelleen sairaalaan, vatsan ultra ja lääkärin tapaaminen ja katsotaan mitä jatkossa. AInakin meidät otettiin ihana vakavasti, mutta sama homma että itse jo kuvittelee kaikkea ihan kamalaa....
Muuten poika on kyllä vielä ihan hyvävointinen, mutta ehkä hitusen kalpeampi kuin ennen? Eilen saatiin rokotus ja illalla oli kipuherkkä ja öisinkin suposta huolimatta parahteli itkemään. Hampaita ei ole vielä mutta kuolan määrä rajaton...
Meillä on painoa jo 9200g ja pituutta 72 cm. Iso isäntä!!
Mutta uusille tervetuloa, ja voimia kaikille erilaisten ongelmien kanssa taisteleville!!
tanni ja poika
voi tanni, ikävää että olemme kohtalotovereita... mutta toisaalta voidaan vaihtaa kokemuksia, jos tästä nyt jotain positiivista haluaa löytää... me ollaan nyt käyty lastenlääkärin puheilla veriulosteiden takia. verikokeita otettiin lisää, peruskokeet sekä maitoallergiakoe, lisäksi kaiken maailman ulostetutkimukset ja ihon prick-testit tehty. ja vatsan ultraääni tulossa meillekin. vielä en mitään tuloksia tiedä, paitsi että hemoglobiini ei onneksi ollut enää laskenut eikä prick-testeissä tullut yhtään positiivista reaktiota (katsottiin mm maito, vehnäjuho ja soija). meidän poitsu on vielä täysimetyksellä, ja lastenlääkäri oli sitä mieltä että kiinteitä pitäisi aloitella että saataisiin suoliston toiminta muuttumaan sen avulla... poitsu nimittäin kakkaa n. kerran vuorokaudessa (useimmiten yöllä) toooosi löysää tavaraa, joka on ihan punaruskeata (ei normaalia keltaista maitokakkaa) ja seassa vielä aika paljon punaisia veriviiruja. mites tannin pojalla? ...jos nyt tämmöisiä kakka-kysymyksiä saa esittää, ei varmaan muita kovin paljon kiinnosta :) meilläkin poika valittelee edelleen nukkuessaan ja herää huutaen (mitä ei siis normaalisti esim nälkäänsä tee), ja väsynyt on pikkumies. välillä jopa nukahtaa rinnalle, mitä ei ole tehnyt enää moneen kuukauteen. mitään iho-oireita ei meidän pojallakaan ole ollut missään vaiheessa... toivottavasti nyt jotakin selviäisi ja päästäisiin tästä ikävästä, ja tannille toivon myös samaa! ensi viikolla lääkäri sitten katsoo kaikki tulokset ja selviää miten tästä mennään eteenpäin...
mites lillianin joel jaksaa? onko selvinnyt mitään, onko iho-oireet yhtään helpottaneet? ja miten kaikilla muilla menee?
mietin tässä että millä aloittaisi kiinteiden maistelun, miten te muut olette tehneet ja millä aloititte?
tervetuloa uudet palstailijat minunkin puolesta!
t. sabriina ja poika 4,5kk
Eli meillähän on ollut ongelmana laiska suoli. Ennen joulua lkatseltiin 12 päivää kun kakkaa ei tullut. Käytiin lääkärillä joka määräsi jatkuvasti käytettäväksi Levolacia, jolla vatsa toimii päivittäin. Välillä on vähennetty sitä ja oltu kokonaan antamatta mutta aina silloin myös kakkaaminen loppuu. Meillä kakkaamattomuus alkoi siis ennen kiinteiden aloitusta. Kiinteät aloitettiin kolme, neljä viikkoa sitten , mutta määrät on olleet tosi pieniä.
Eli meillä kakan seassa punaisia veriviiruja mutta myös ihan selviä verihyytymiä, sellasia klönttejä. Eilen ei kakattu ja mietin taas että pitäisikö Levolacin määrää nostaa....ja että paljon antaisi (lääkäri sanoi että voi antaa 10 milliäkin päivässä, meillä annostus on ollut yleensä 3-4 milliä päivässä, nyt on pari pvää annettu vaan 2ml, mutta sillä ei näköjään päivittäin toimi).
Meillä päinvastoin kuin teillä Sabriina alkaa nyt pelkkä maitokuuri että kiinteät pitää jättää pois niin kokeillaan häviääkö sillä eli oisko allergiaperäistä...eilen tuli kutsu ultraan ja lääkäriin keskussairaalaan. On tän kuun viiminen päivä. SIlloin viimeistään lisää...
Jaksamisia kaikille!
tanni
Voi tanni ja Sabriina, toivottavasti pian löytyy selitys tuolle ja hoito myös! Itse olen myös sellainen, että ajattelen aina ensimmäisenä sitä kaikista pahinta ja siinähän ei mene kuin yöunet ja ruokahalut. Koittakaa kaikesta huolimatta olla positiivisia ja jaksaa! :)
Me oltiin nyt tiistaina siellä lääkärissä taas ja yritän nyt selittää teille tämän tilanteen. Tuntuu välillä, että tämä on monimutkaisempaa kuin ydinfysiikka! Siis noiden diagnoosien ja korvausten saaminen, mutta yritän selittää.
-
Eli kun siellä maitoaltistuksessa ei tullut mitään oireita, niin jouduimme olemaan kokonaisen viikon pelkällä Tuttelilla ja täyttämään oirepäiväkirjaa. Ihottuma ei ollut juurikaan pahempi kuin tuolla erityiskorvikkeella (Almiron pepti), mutta kutina selvästi pahentui. Atarax ei siihen auttanut juurikaan, joten emme ole sitä nyt antaneet. Menimme sitten tiistaina lääkäriin ja sen oirepäiväkirjan ja minun selostukseni perusteella saimme vihdosta viimein sen maitoallergia-diagnoosin ja siten myös Kela-korvauksen tuohon Almiron peptiin, joka maksaa n. 7€/litra ja Joelilla menee yli litra päivässä, eli kallista tavaraa on.
Kuten sanottu, se ihottumahan oli yhtä pahana myös tuolla Almiron peptillä, joten lääkäri määräsi nyt vielä erityisempää korviketta meille. Saimme uuden ajan heille 7.4. Tuo maito, Neocate nimeltään, maksaakin sitten yli 20€/litra ja siitä ei saa Kela-korvausta, ennenkuin on todennettu, että tuo halvempi Almiron pepti ei käy. Eli aloitamme tuon Neocaten nyt ensi maanantaina, sitä täytyy juoda kaksi viikkoa ja tosiaan 7.4. on altistus tuolla Almironille. Mikäli sen altistuksen aikana ei oireita tule, niin menemme taas kotiin, juomme sitä viikon ja täytämme oirepäiväkirjaa. Sitten taas viikon päästä sinne lääkärille ja toivottavasti todistus, että tuo Almiron ei käy ja tarvitsemme tuota Neocatea ja sitten alamme saamaan siitäkin korvauksia Kelalta. Eli kaiken kaikkiaan maksimissaan neljä viikkoa pitäisi mennä, että tämä kaikki on ohitse!
Sitten en tiedäkään, että mitä tapahtuu, jos tuolla Neocatellakaan ei iho parane. Lääkäri kuitenkin sanoi, että kerran tuo iGe-arvo oli veressä koholla ja Tuttelilla kutisi enemmän kuin Almironilla, niin se viittaisi siihen kyllä vahvasti, että maitoallergiaa se on. Sehän olisikin riemukasta, kun olemme viikkokaupalla ravanneet lääkäreillä ja laittaneet satoja euroja noihin maitoihin ja se ei olisikaan sitä! En kyllä vaan yhtään tiedä, että mitä se sitten voisi olla... Ja tosiaan mitään kiinteitähän me emme saa aloittaa, ennenkuin tämä asia on selvä.
-
On jo vähän parempi mieli, tuntuu, että nyt vihdoin tämä asia menee eteenpäin! :) On jotain iloistakin sentään, Joel kääntyy nyt ihan kunnolla ja saa kädenkin alta pois. 5kk mitat: 67,5cm, 8400g.
Kirjoitellaan taas, oli nyt täysin omaa napaa koko kirjoitus. Mukavaa loppuviikkoa ja jaksamisia kaikille!
Lillian ja Joel 5kk
Omat jutut tuntuu tosi paljon merkityksettömiltä, ja melkeinpä typeriltä alkaa kirjoittaan tänne, kun lukee teidän muiden lääkärikäynneistä :( Toivottavasti kaikkien ongelmat selviää tässä pikapikaa.
No jatkanpa kuitenkin jotain vähän jotta pysyy keskustelut yllä...
Vein sen Philipsin itkarin takaisin kauppaan ja sain hyvityksenä lahjakortin samalle summalle mitä olin alunperin maksanut. Sitten kävin ostaan toisesta puljusta Doron radiopuhelimet. Saapa nähdä kuinka nuo sitten toimii jatkossa. Ainakin pöytälaturi näytti olevan aivan paska. Kosketuspintaa puhelimiin tuskin ollenkaan ja otinkin jo toisen puhelimen ja laitoin sen suoraan laturipiuhaan kiinni ja latailen sen eka täyteen ja sitten tuon toisen. No onneksi kauppaan sisältyi 30 päivän palautusoikeus jos ei ole tuotteeseen tyytyväinen. Nähtäväksi jää...
Me ollaan aloiteltu kiinteiden maistelut jo 4,5kk iässä. Määrät olleet tosi pieniä kun oon halunnut pitää maidon tulon yllä kun ei tuo tuttipullokaan kelpaa. Aloitettiin perunalla+maidolla, sitten porkkanaa ja kukkakaalta. Bansku oli tosi mieleistä ja päärynä+mustikkasoseet ihan jees. Nyt ostin kaupasta sitten bataatin. En elläissäni oo semmosta ostanut, saatikka laittanut mutta täytynee kokeilla tehdä siitä sellainen bataattimuusi huomenna.
Viikonlopuksi meille on tulossa kaveripariskunta lapsineen (1v ja 3v) kylään. Meidän vauva tykkää kun ympärillä tapahtuu, mutta tuon yksi vuotiaan kanssa pitänee olla ite tarkkana ettei se liian kovakouraisesti "hoida" meidän pienokaista :)
Kuuluuko muuten 5-6 kuukauden ikään se että saatetaan olla jo hieman tympääntyneitä jos yksin pitää lattialla oleilla ja saatavilla olevat lelut alkaa tympiä? Vai onko se kitinä niskojen väsymistä kun mahallaan ollaan eikä osata kääntyä takas selälleen?
Meidän pitäis hankkia turvaportit rappusiin, joko ostaa tai tehdä itse. Kattelin tänään netistä vaihtoehtoja + hintoja ja totesin että eipä ole kummosia mutta hyvät on hinnat. Lähdettiin 29€ ylöspäin ja melko ohkasta rimaa oli. Ongelma on vain se että pitäis saada tuo mies innostumaan asiasta ja mittomaan mun kanssa et paljonko tarvitaan ja mitä. Minä kyllä voin jostain ne puut käydä hommaamassa ja muutaman saranan + parit lukot. Onko teillä muilla portteja ja mistä ne on hommattu?
terkuin
kuuhullu
Itkuhälyttimistä ja portaiden porteista:
Meillä on langattomat itkarit käytössä. Merkki on sellanen kun padwico ( ei sano mulle mitään). Mun isä osti ne kirpparilta hintaan 50€ (alkuperäinen hinta oli 80€, kutti oli mukana). Niissä on kaksi taajuutta ja pöytälaturit. Toimii ihan moitteettomasti, mutta mun mielestä niitä pitää lataa melko usein. kantavuuskin on ihan hyvä, eli ei ihan vierekkäin tarvii olla, että kuuluu. Mökillä meillä on sitten philipsin keltaiset perus itkarit, jotka ovat myös toimineet hyvin. ne oli meillä jo esikoisen ollessa vauva 03-04.
Me asutaan myös kaksikerroksisessa niinkuin kuuhullukin. Meillä oli portaissa valmiina portit kun tähän asuntoon muutimme melkein 5v sitten. Luulen, että nämä portit kuuluu näihin portaisiin, eli en usko, että edellinen asukas on niitä tähän erikseen hankkinut. Hän oli tämän asunnon alkuperäinen asukas ja pari pientä lasta oli silloin kun he tähän olivat muuttaneet 80-luvun puolessa välissä.
Porttien hinnoista en tiedä... saattaa varmaan vaihdella melkoisesti. Mutta luulen, että joihinkin portaisiin voi ostaa portit mitkä niihin kuuluu. Meillä on tälläset puun väriset puiset kierreportaat.
Mulla mun unettomuus vaan pahenee! Nyt kun Vera vihdoin nukkuu hyvin yöt niin sitte itse ei saa nukutuksi. No ei ainakaan voi laittaa vauvan piikkiin väsymystä... Päätin, että enää en ota niitä nukahtamislääkkeitä. ne kun voivat itsessään aiheuttaa unettomuutta jos niitä pitkään käyttää. Kahtena iltana on mennyt 3-4h ennen kun olen nukahtanut. Eilen illalla sain unen päästä nopeasti kiinni, mutta heräilin parin tunnin välein... Ja nyt tuntuu, että ei olisi nukkunut yhtään. Ehkä tämäkin joskus helpottaa.
Huomenna olisi Verasta vapaapäivä sekä vapaailta ja yö. Lähdemme aamusta ajamaan Jyväskylään tuttavaperheen lapsen 4v- synttäreille. Anoppini tulee hoitamaan veraa meille kotiin ja esikoinen lähtee sitten reissuun mukaan. Ihan mukava päästä vähän kotoa pois! Tuntuu, että sitä ihan mökkihöperöityy täällä kotona. Asumme paikkakunnalla missä en tunne oikeastaan ketään, paitsi naapurit ja meillä ei naapurissa ole pieniä lapsia, että olisi seuraa. Kaikki ystävämme asuvat pääkaupunkiseudulla. Olemmekin vakasti harkinneet takaisin Helsinkiin muuttoa. Meillä on molemmilla työpaikka Helsingissä ja kaikki ystävät ja mieheni sukulaiset asuvat siellä. Joten lastenhoitokin onnistuisi paljon paremmin jos olisimme lähempänä heitä. No ei matkaa nytkään ole kuin reilu 40km, mutta silti. Aina kaikki pitää niin aikatauluttaa ja suunnitella ja aina pitää autolla lähteä. No saapa nähdä. Meillä on tällä hetkellä oma asunto (100 neliöinen rivarin pätkä), eipä taida Helsingistä olla varaa ostaa vastaavan laista. Mutta vuokralle en kyllä enää lähde, kun olen omaan asuntoon päässyt kerran käsiksi.
No mutta nyt siivoamaan, kun Vera vetää sikeitä.
Hauskaa viikonloppua kaikille!!
Tarita ja Vera 5kk
oli pakko kommentoida kun tuota Doroa suosittelin..
Meilläkin pöytälaturissa puhelimet hieman heiluu eteen ja taakse, mutta latautuvat kyllä ihan normaalisti!
Yleensä vain "pudotan" ne sinne ja valo syttyy heti ok..
Toivottavasti ne teidänkin toimivat kunnolla!
Meillä aloteltiin kiinteät jo 3,5 kk iässä ja perunalla.. siitä ollaan nyt edetty ja nyt on maisteltu jo kanaa ja kohta pitäisi ottaa muita lihoja maisteluun, kun äiskä vaan sais aikaiseksi... :)
Jostain kumman syystä banaani ei ole meillä ollut hitti vaan ehdoton ykkönen on päärynä ja tietty sit kaikki sotkevat kuten luumu ja mustikka!!
Meillä poitsussa on huomattavissa tosiaan pientä turhautumista kun kovin haluaisi jo muuta tehdä kuin vain makoilla..
Kovin tekee semmosia mittarimato-liikkeitä eli vetää vatsalihaksilla jalkoja alle. Ja paljon myös hengailee kyljillään käden varassa..
Turvaporttia meillä ei ole, koirien takia semmosta aluksi harkittiin, mutta asumme vuokralla ja tässä kämpässä on noi oven karmit muovia ja semmoset tosi epätasaiset niin ainakin semmosen pingotettavan mallin kanssa vois olla hankalaa..
Mukavaa viikonloppua kaikille!!
Meillä nukutaan tooooosiiii huonosti....
Tuntuu pahalta lukea teidän pikkuisten terveysongelmista=(. Toivottavasti pian oireet saavat diagnoosit ja oikealla hoidolla parantuvat! Meilläkin on päällä refluksi-epäily, sairaanloissen pulauttelun ja muiden vatsaoireiden takia. Nyt kokeilussa yksi lääke ja sen jälkeen tehtäneen ph-mittaus.
5kk neuvolassa käytiin ja mitoiksi saatiin 7200g ja 67.9cm. Kaikki ok. Kovasti yritetään liikkeelle, jalat menevät pyllyn alle ja sitten kiemurrellaan.
Kuukausi sitten aloitettiin kiinteät porkkanalla. Luumu, bataatti, peruna, päärynä, maissi. Päärynä ja muut hedelmät aiheuttavat refluksi-oireita eli närästävät.
Me ostettiin neljä vuotta sitten esikoiselle Midland radiopuhelimet, jotka saa säädettyä itkuhälyttimiksi. Tosi pienet ja johdottomat, kanavia monta sataa eikä maksanut kuin 19,90!! Esikoinen leikki niillä ennen neidin syntymää radiopuhelimina ja silti hyvin pelittää. Ainoa miinus on, että pattereita kuluu aika paljon. Suosittelen!!
Jatkan myöhemmin, nyt herätään
Mitat kulkee meillä pilkulleen samaa käyrää edelleen: pituus 69,7cm (+2 käyrä) ja paino 8100g (-15 käyrä suhteellisella painokäyrällä). Hyvin kasvaa siis ja pitkä tyttö on! Täysimetyksellä jatketaan vielä kuukausi ja sitten aletaan pikku hiljaa totutella kiinteisiin.
Meillä vauva voi kaikin puolin hyvin mutta on alkanut yllättävän aamuvirkuksi. Kuuden maissa voi hyvinkin jo kujertaa sängyssään koko ajan kovenevalla äänellä, kunnes jompi kumpi nostaa tytön viereensä. Nälkä ei kuitenkaan pienellä heti ole vaan "aamupalaa" meillä nautitaan vasta kahdeksan maissa. Pitäisi vaan itse muistaa mennä ajoissa illalla nukkumaan, tulee usein valvottua puolille öin vaikka vauveli nukahtaakin jo kasilta.
Olen hengessä mukana kaikkien vauvojen terveysongelmissa! :-( Ystäväpiirissä on useita moniallergikkoja ja myös kaksi refluksivauvaa. Lohdullistahan noissa onneksi on se, että vauva-ajan allergiat ja refluksi yleensä helpottavat nopeasti, toisella ikävuodella yleensä. Tsemppiä!
Meillä ensi viikolla hiihtoloma! Lähdetään reissuun koko perhe.
Ajattelin nyt kirjoittaa tänne jotain, kun mies tuolla laittaa Joelia "päivä"unille (meillä herätään aikaisin!).
Joelin iho on ollut nyt todella hyvä, ihottumaa ei ole juuri ollenkaan, kutinaa vain iltaisin. Vähän harmittaa, kun Joel joutuu kuitenkin olemaan yötä-päivää nuo sukat kädessä, kun hän juuri oppi kurottamaan noita leluja jumppamatolla ja leikkimään. :( No kaippa tämä on väliaikaista.. Mutta paljon paremmin menee meillä siis kuin hetki sitten, huomenna alkaa tuo uusi maito Neocate.
Meillä on itkuhälyttimenä kanssa se Philipsin perusmalli ja se on aika huono. Meillä oli ensin niin, että molemmat oli johdolla, kun on parvekkeellakin pistorasia, mutta se vauvayksikkö lakkasi sitten muutaman kerran jälkeen toimimasta. Sitten laitoin patterit siihen, niin niillä on nyt toiminut, mutta eihän se nyt asiaansa aja, niinkuin joku sanoikin, että joutuu ikkunassa kokoajan kuikuilemaan ja kuulostelemaan. Noissahan on kaikissa se suosituslämpötila +10 asteesta alkaen, eli ei ole kyllä Suomen talville suunniteltu nuo laitteet. Se voisi selittää sen, että se yhteys katkeilee jne.
Olettekos kukaan miettinyt vielä töihin palaamista? Minulla jäi koulusta vuosi käymättä ja anoppi kovasti painosti, että menisin nyt syksyllä käymään sen loppuun, hän olisi jäänyt vuorotteluvapaalle Joelin kanssa. En kuitenkaan vielä malta mennä. Menen nyt kesällä muutamaksi kuukaudeksi sijaiseksi, että saa vähän rahaa, ja sitten jään taas kotiin. Pikkusiskoni on luvannut olla lasten kanssa silloin, kun tuolla miehellä ei ole lomaa, pientä maksua vastaan. :) Eli jatkan koulun loppuun varmaan sitten syksyllä 2010, kun Joel on himpun vajaa 2-vuotias. Esikoinen meni 2½-vuotiaana päiväkotiin.
Joel on ollut hirmu iloinen poika nyt jo useamman päivän, varmasti siksi, koska iho on niin paljon parempi. Kuka sitä jaksaisi märkivällä, kirvelevällä/kutiavalla ja kuumoittavalla ihottumalla olla iloinen. :( Eli on ollut tosi mukavaa nyt olla kotona, kun aurinko paistaa ja Joel hymyilee! :)
Joel kovasti punkee istumaan oikeastaan mistä asennosta tahansa. Sylissäkin kun syöttää, niin siitäkin yrittää istumaan. Oppi kääntymään saman päivän aikana molempien kylkien kautta vatsalleen ja nyt ei sitten muuta teekään! Se vain vähän harmittaa häntä sitten, kun siitä ei pääse mihinkään vielä. Nopeasti hän kasvaa, nyt on parhaimman kokoisia ehkä 68cm vaatteet, 60cm olen saanut siivota jo aika päiviä sitten kellariin. :( No sellaista se on.
Minulla on vähän vauvakuumetta, olen varmaan hullu! En kaipaa raskautta, todellakaan, koska se oli niin raskas, mutta jotenkin, kun tuo kasvaa niin nopeeta, eikä ole niin pieni enää, niin on haikea olo. Vaikka ei tämä meidän arki niin auvoista ole, että "siinähän se kolmaskin menisi", kun on tuo Joelin maitoallergia ja ties mitä muitakin allergioita paljastuu, eikä esikoisestakaan voi sanoa, että helppo lapsi olisi. Rahatilanteessa ei ole hurraamista, eikä parisuhdekaan nyt ihan parhaimmillaan ole. Eli järki sanoo kaikilta mahdollisilta kanteilta katsottuna ei, mutta silti sitä mietin. Ja kun mieskin totesi, "niin olisihan se mahtavaa", niin se vaan pahensi asiaa, hänen olisi pitänyt sanoa, että hulluko olet! :D Mutta ehkä tämä on jotain hormoneista johtuvaa, joten eiköhän nyt odotella pari kuukautta kuitenkin.
Sellaista tänään, ajattelin nyt vähän muutakin rustata, kun on ollut niin "iho/allergia"-painotteista nämä minun kirjoitukset viime aikoina. Mukavaa alkavaa kevättä kaikille! :)
Lillian ja Joel 5kk
Saisinko liittyä mukaan keskusteluun? Mulla poika joka täytti viime viikolla 5kk ja on sorttia eka lapsi. Asustellaan Oulun alueella ja ikää mulla on hieman päälle kolkyt.
Poika on nyt jo 8,7kg ja pituudesta ei tarkkaa tietoa vasta kuin huomenna kun on 5kk neuvola. Vaatteet on 68 ja muutamia 74 ollaan jo otettu käyttöön.
Imetys on sujunut hyvin, niin hyvin etten tajunnut tarjota silloin tällöin pullosta ja niinhän siinä kävi että poika unohti kuinka siitä pullosta juodaan :( Annoin silloin synnärillä lisämaitoa ekoina päivinä pullosta hyvällä menestyksellä ja pari kolme kertaa kotona parin eka kuukauden aikana. Luulin ensikertalaisena että eihän se pulloilutaito mihinkään katoa ja kans vain.. niin kävi. Tästä viisastuneena jos lisää lapsia joskus tulee niin pulloillaan kyllä tasaseen tahtiin myös rinnan ohella että osataan sitten kummastakin ja äitikin pääsee välillä poistumaan paikalta vähän kauemmaksi aikaa.
Me ostettiin kans se Tripp Trapp tuoli tuossa taannoin. Stockalta tuli niitä 20 euron tarjouskuponkeja pari kipaletta aina 100 ostoksesta joten saatiin 40 ale koko setistä. Kun siihen tuoliin laittaa ne vauvapehmusteet niin aika sopivaksi ja tukevaksi sen tuntuu saavan mitä nyt muutaman kerran on vauvaa kokeillut siinä istuttaa. Pehmusteiksi ostin sellaset luutulla pyyhittävät (vaihtoehtoina olis ollut kankaisiakin). Innolla ootan että 6 kuukautta tulee täyteen ja pikku-ukko pääsee osallistumaan ruokapöydän seurusteluihin ja syömingeihin.