LOKAKUUN PÄIVÄNSÄTEET********
Tervehdys pitkästä aikaa! Jotenkin vähänlaisesti ehtinyt pyöriä täällä netissä, vauvan kanssa niin mukavan intensiivistä oleilua ollut tämä 4,5kk. Lueskelin tuossa edellisen ketjun kuulumiset, mutta ajattelin aloittaa uutta, kun oli kasvanut niin monisivuiseksi.
Meillä siis Aino nyt n 4,5kk (synt.13.10), viime neuvolakäynnillä 64,5cm ja 7,2kg, syö rintamaitoa, korviketta, velliä ja eilen ekaa kertaa perunaa! Hassut ilmeet oli kyllä! :D Vauva on ollut tosi terve ja varsinkin aluksi nukkui hyvin, nyt huonommin... Tuttia joutuu laittamaan suuhun pahimmillaan tunnin välein!!!! Yöllä ei niin usein syö kuitenkaan, 1-2 kertaa. Onko vinkkejä tuohon tuttirumbaan?
Meillä mies osallistuu hyvin vauvan kanssa olemiseen, aina kun on kotona... Mutta harrastaa niin paljon, että olen aika paljon viikolla kahdestaan Ainon kanssa. Olen kyllä itsekin päässyt käymään jo jumpassa, aloitin pilateksella, mikä on hyvä lantionpohja- ja syvien vatsalihasten kannalta. Nyt olen jo käynyt muokkauksessa jne. Mutta painoa edelleen n 7kg jäljellä, ainakin lähtöpainoon, mutta mun puolesta voisi tippua hyvin vielä 12 kiloa.
Olipa kiva lueskella kuulumisia, "kateellisena" hyvin nukkuvien vanhemmille ja sympatisoiden huonoihoisille ja allergiavauvoille. Aika monet vauvoista taitavat jo kääntyä? Meillä ei vielä, vahingossa pari kertaa pyörähtänyt, mutta istumaan pönkää kovasti. Ei halua sylissä makoilla yhtään, vaan istumaan pitää päästä. Missä vaiheessa vauvoja voi alkaa pitää istuma-asennossa? Vai voiko silloin, jos menee siihen itse?
Hyviä hiihtoloma-viikkoja kaikille, osalla takana, osalla edessä, ja paljon aurinkoa! Kohta se kevät ja kesä sieltä tulee!
Saneline ja Aino
Kommentit (96)
Vieläkös pääsee keskusteluihin mukaan, olen joskus lueskellut lokakuisten palstaa. Mulla lokakuinen tyttö ja kolme poikaa.
Meillä syödään:
Puuro klo 8 jota menee tosi vähän
Lihaa+perunaa+kasvista klo 11
Hedelmää klo 15
Kasvista klo 18
Puuro klo 20
Ja juomana rintamaito ja vettä harjotellaan.
Vautsi teitä muutamia kun olette raskaana, varsinkin rouvaii on teillä aikamoiset ruuhkavuodet. No lapsilla pienet ikäerot joten leikkikaveria löytyy kotoa.
Itse en enää moiseen ryhdy kun noita on jo neljä, alkaisi talo käydä pieneksi ja on tässä katraassa jo työtä aikalailla. Hieman on haikea olo kun muut raskautuu ja neito ei ole enää "pieni". Sterilisaatiota ollaa mietitty, vielä auki kumpi käy, mies myöntyväinen toimenpiteeseen :)
Tino ja neljä mukulaa
Ja tervetuloa Tino.
Onko muuten muilla aikeita hankkia lisää jälkikasvua piakkoin? Jos "vahinko" sattuisi, niin varmaan olisi meillekin tervetullut (ainakin pienen totuttelun jälkeen), mutta näillä näkymin taitaa lapsiluku olla nyt täynnä. Vaikka eipä tuon kierukan kanssa taida kovin suuri todennäköisyys vahingolle olla...
Aika samaa rytmiä meilläkin syömisen suhteen. Tunnin-parin päikkärit aamupäivällä ja iltapäivällä toiset. Nyt remontin ja muuttovalmistelujen aikana ollaan oltu lähes pelkästään purkkiruokien varassa, jatkossa olisi tarkoitus tehdä sapuskat itse. Puuron olen keittänyt itse, on hyvä aamupala koko perheelle.
6kk-mitat olivat 65,5cm ja pikkuisen yli 7kg. Konttausta treenataan nyt ihan tosissaan, vaikka eteenpäin ei vielä pääsekään.
Rouvaiille onnittelut myös uudesta raskaudesta!! Toivottavasti itsekin saisin tulla samanlaiset uutiset teille tänne kertomaan lähitulevaisuudessa...
Sabriina kyseli unista. Meillä poika nukkuu vielä kolmet päiväunet. Pituutta 30 min - 2 tuntiin. Voi vaihdella ihan miten sattuu mutta keskimmäiset unet yleensä pisimmät. Yöt nukkuu yleensä ilman heräilyä.
Ruokailut menee Girlieblue kanssa samoihin aikoihin sillä erolla että viiden kasvis on meillä liharuoka. Oon tehnyt joka toinen päivä lihasoseet itse, aina kerralla 4 annosta. Välipala sose on purkkisose ja iltapuuro joko jauheista tai sitten kattilassa ohrapuuro hiutaleista jota oon vispilällä hieman "hienontanut". Tätä ei ihme kyllä ole kakinut yhtään vaikkei niin superhienoo olekaan.
Millaista sormiruokaa olette antaneet? Meillä tähän mennessä syöty maissinaksuja, porkkana ja tuorekurkku "tikuja" sekä (paloiteltuja) rusinoita. Nämä rusinat pitää vielä antaa suuhun. Ei pinsettiote vielä onnistu vaan jää rusinat kämmeneen sisään eikä kyllä suuhun sieltä eksy.
Joko joku on aloittanut pottaharjoittelut? Me ei olla vielä mutta mietin josko pian kokeiltais.
Omasta painosta vielä että vaikka nyt on hieman vähemmän painoa kuin ennen raskautta niin kyllä huomaa että oon löysemmässä kunnossa. Aiemmin tuli harrastettua liikuntaa hyvinkin säännöllisesti mutta nyt oon nautiskellut tästä vauva-ajasta ja vaunutellut vain pääasiassa. Täytyy aloittaa jumpat ja juoksut sitten kun enemmän intoa alkaa löytyä. Tai no, monesti päivällä tuntuu että ois kiva urheilla jotain itsekseenkin mutta illalla kun se olisi mahdollista, miehen tultua töistä, niin on veto yleensä jo vähissä ettei sitten saa lähdettyä :(
Voih, itellekkin tulee vauvakuume näitä tekstejä lukiessa :)
Meillä on syöty sormiruokana maissinaksuja, kurkkua ja porkkanaa. Porkkanasta ei nyt mitään paloja saa irti kun ei ole vielä hampaita puhjennut, mutta tykkää järsiä sitä. Potalle opettamista olen kans jo harkinnut, pitäisi ensin vain ostaa se potta :) Aina kauppareissulla unohtuu. Liikunta on kans jäänyt todella vähiin vauvan syntymän jälkeen. Vuoden alussa mulla oli sellanen virtapiikki, että kävin kerran viikossa 1,5 tunnin sählyssä ja kahdesti jumpassa, mutta nyt nekin on jäänyt. harvemmin tulee enää edes vaunuteltua, kun neiti alkoi nukkumaan niin että vaunujen ei tarvinnut olla liikkeessa. Tulee sitten sinä aikana tehtyä kotihommia ja surffailtua netissä :)
Mitenkäs teillä päivät sujuu?Siis mitä touhuilette vauvan kanssa? Niillä joilla on isompia lapsia menee päivät varmaan nopeasti isompien kanssa puuhaillessa ja esim. leikkikentällä. Itsestä tuntuu välillä, että joka päivä on niin samanlainen, että sekoaa jo päivissä. Me käydään joka toinen viikko äiti-lapsi ryhmässä ja sitten muiden lapsiperheiden luona ja kotona yritän keksiä virikkeitä lukemalla ja leikkimällä. Tosin eipä tuo neiti vielä hirveästi leikeistä mitään ymmärrä ja kirjankin yrittää aina syödä kun sitä luen :) Olisi kiva saada ideoita mitä tämän ikäisten lasten kanssa voi touhuta, meillä kun ei niitä muita lapsiakaan ole ja täällä maalla ei niin hirveästi ole mitään järjestettyä ohjelmaa.
Girlieblue ja Eevi 7kk
Meillä on nyt onneksi verikakat pysyneet pois, mutta samoin kuin Sabriinalla, yhä aina edelleenkin sitä vähän varovasti kurkkaa kakkavaippaan että kai nyt kai verta näy....
Meillä syödään aamulla puuro klo 7.30-8, lounas; lihakasvissose klo 11-12, välipalana hedelmäsose n.klo 14, uusi lihakasvissose klo 17 ja vielä iltapuuro 19.30-20. Ja rintamaitoa välillä, öisin tissuttelee vielä keskimäärin kerran ja aamutuimaan toisen kerran ennen puuroa. Yösyömisistä pitäisi päästä eroon mutta oon ollut niin pahoinvoipa ja ryytynyt että kun tästä pahoinvoinnista selviän niin ehkä sitten...
Miten teillä menee nuo neuvolat? Meillä täällä oli 6kk iässä, seuraava 8kk iässä (lääkärineuvola) ja sit on vasta vuoden iässä. Tuossa vaiheessa on mielestäni aika pitkä paussi.
Meillä sormiruokana annettu kurkkua, omenapaloja, maissinaksuja, itse tehtyä leipää jossa hyvin vähän suolaa.
Meillä nukutaan pääsääntöisesti kahdet päiväunet, lounaan jälkeen 1½-2h ja iltaruuan jälkeen toiset 1½ tuntia. Yöunille mennään n. klo 21-21.30.
Ryömiminen meillä opittiin n. viikko sitten ja nyt on kukkamullat ja sähköjohdot vaarassa (ne on tosi kiinnostavia).
Tanni
Niin, on tämä kirjoittelu vähän jäänyt, kun on ollut niin tajuttoman raskasta aikaa. Joelin ihottumassa ja allergiassa ei ole EDELLEENKÄÄN mitään tolkkua, tutkimukset aloitettiin kolme kuukautta sitten. Nyt on viides maito kokeilussa, toivotaan, että viides kerta toden sanoo. :( Joel täytty tiistaina 7kk, eikä meillä ole vieläkään mitään kiinteitä ruokia käytössä, siksi siis kateellisena lueskelen ruokavalioitanne. Mitään muuta ruokaa ei saa aloittaa, ennenkuin on löytynyt sopiva maito, eli varmaan joskus eskari-iässä aletaan sitten pikkuhiljaa porkkanaa maistelemaan... Onneksi Joel kuitenkin kasvaa hyvin, 7kk mitat 9690g ja 72cm.
Kaksi hammasta on puhjennut, molempien kylkien kautta kääntyminen vatsalleen onnistuu ja nyt myös hallitusti takaisin selälleen kääntyminen onnistuu. Ryömii takaperin ja punkee punnerrusasentoon. On iloinen ja reipas, jokeltelee paljon. Ihme kyllä, vaikka iho niin huono onkin.
Parisuhde on myös erittäin huonossa jamassa, erostakin on puhuttu useaan otteeseen. Päätimme nyt kuitenkin, että yritämme vielä ja haemme ammattiapua, rakkautta kuitenkin on ja ihan noiden lastenkin takia. On paljon erinäisiä ongelmia ja keskustelu ei suju, kaikki johtaa riitaan. Seksiä meillä on todella vähän, miehen halut loppuivat raskausaikana, eikä juurikaan ole tullut takaisin. Syytä hän ei tiedä, mutta minähän tietenkin huonon itsetuntoni kera yhdistän sen siihen, että maha on kasvanut ja paikat roikkuu.
Onnea raskautuneille! :) Minullakin on pientä vauvakuumetta ollut, mutta onneksi järki vie kuitenkin tunteiden edelle, tähän kaaokseen ei ole mitään järkeä hankkia lisää lapsia, olette varmaan samaa mieltä? No, ehkä joskus sitten...
Tuli nyt erittäin alakuloinen kirjoitus, mutta se on kyllä olokin. Mitäpä sitä tässä esittämään, tänne on kiva purkaa asiat niinkuin ne ovat. Eiköhän tämä tästä, päivä kerrallaan!
Voikaa kaikki hyvin, ihanaa kun aurinko paistaa! :)
Lillian ja Joel 7kk
Onpa kurja juttu, kun Joelin ihottumaan/allergiaan ei vieläkään olla saatu ratkaisua. Toivottavasti tosiaan pian tulisi. Taitaa teillä mennä maitoa aika hullut määrät, varsinkin kun poika kasvaa noin hyvin.
Pakko sen verran sanoa, että mulle tuo "miestä ei kiinnosta" on niin tuttua juttua, ettei ole tosikaan. Täytyisi vaan yrittää jaksaa ajatella niin, ettei kyse ole omasta viehättävyydestä (tai sen puutteesta), vaan jostain muusta. Meillä tätä ollaan jauhettu jo monta vuotta, enkä oikein osaa sanoa onko meillä muuten tilanne parantunut vai olenko oppinut käsittelemään asiaa eri tavalla. Tai ehkä muakaan ei enää huvita niin paljoa :) Nykyään lähinnä naurattaa ne "näin hurmaat miehesi" -vinkit, joissa neuvotaan kävelemään suihkun jälkeen pyyhe päällä ja sopivasti miehen näkökentässä pudottamaan pyyhe ja kumartumaan nostamaan se niin, että mies näkee takapuolen.
Mutta siis ammattiapu on varmasti hyvä ajatus, sellaista saa järjestymään ja rahatilanne antaa myöden. Meilläkin toisinaan ollut puhetta moisesta, mutta ei sitten ikinä ole tullut mentyä kun ollaan räpiköity eteenpäin ilmankin. Jossain vaiheessa ihan isomman lapsen takia en lähtenyt, ettei taas joutuisi eroa kokemaan. Näin jälkeenpäin tuntuu oikealta ratkaisulta.
Onneksi sentään kesä on ihan ovella, auringonvalolla on ihan uskomaton kyky piristää.
Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen. Tuntuu että aika ei riitä mihinkään muuhun kuin lasten kanssa touhuamiseen ja siivoamiseen=)
Onnea raskauteneille ja paljon voimia allergioiden ja muiden vaivojen kanssa taisteleville!
A kasvaa hyvin ja on todella reipas ja aurinkoinen vauva=)
Flunssaa meillä on ollutkin ihan riittämiin. A:llakin on ollut siis yksi keuhkoputkentulehdus(jo pari kk sitten) sitten uusi kuume/flunssa/köhä ja sitten viellä nyt uusi flunssa joka onneksi menossa pois. Sama tauti kiertänyt meidät muutkin paitsi miehen.
A ryömii kovasti ja muutaman kerran ottanut konttausasennon, juttelee hirveästi ja tekee pitkiä tutkimusmatkoja ympäri kämppää=)
Ruoat uppoaa ihan super hyvin, A söisi vaikka koko maailman(tää on mukavaa vaihtelua esikon jälkeen jolle ei vauvana kelvannut mikään)
Imetyksen A lopetti itse n. 6kk vanhana ja on alkanut nukkumaan yönsä myöskin todella hyvin(tämäkin ihanaa vaihtelua esikkoon verrattuna joka nukkui todella huonosti lähes 3v asti)
Seuraava neuvola on vasta vajaan kuukauden kuluttua joten mitoista en osaa sanoa muuta kuin että painoa on varmasti yli 9kg ja pituutta oli 6kk neuvolassa 68.8.cm. Iso jytky on=) Onneksi hän viihtyy paaaaljon lattialla ettei tarvitse kantaa...
A nukkuu kahdet päikkärit joiden pituus vaihtelee 1-2h
Ruokarytmi on suunnilleen seuraavanlainen:
7-8 aamupuuro (n.2dl)
11-12 iso purkki jotain lihaa/kalaa
13-14 välipala(usein isopurkki hedelmäsosetta)
15-16 purkki(iso tai pieni) jotain lihasosetta/ hedelmää
n. 19.00 iltapuuro(2dl)
maitoa menee vajaa 4dl päivässä mutta on riittävästi....ehkä
Nukkumaan meillä mennään n.20.00 esikon nukkuma aikaa on siis tunnin myöhäistetty=) (esikko on 4+)
nyt täytyy lähteä.....huuto alkaa
=)
Moikka,
En tiedä kuinka moni muistaa, mutta kerroin tossa jokin aika sitten meidän tulevasta muutosta. No nyt se muutto on sitten ohi, huh! Varsinaista rumbaa se on kyllä! Nyt suurin osa tavaroista on jo purettu, mutta lopulliset paikat selviää sitte varmaan kun on hetki ehditty asua.
Onnittelut muuten myös rouvaiille raskaudesta! Rumbaa se on teilläkin.
Meillä Vera on ollut vähän sekaisin koko tästä muuttohulinasta. Nyt alkaa taas vähän tasaantumaan, kun pääsi taas viikonlopun jälkeen nukkumaan omaan sänkyyn (olin Veran ja esikoisen kanssa muuttoa paossa/miehet hoiti kantamisen). Meillä Vera siirtyi nyt omaan huoneeseen nukkumaan kun muutimme. Ainakin toistaiseksi kaikki on sujunut hyvin. Ei vieroksu omaa huonetta. Kun hän nukkui meidän kanssa samassa huoneessa niin heräili useammin, vaikka ihan vaan siihen että vaihdoin asentoa tai siirsin peittoa.
Yöllä meillä syödään edelleen kerran. Tarkoitus olisi päästä tuosta eroon kesällä. Kunhan nyt päästään asettumaan tänne uuteen kotiin niin sitten otan sen projektiksi. Muuten yöt nukkuu ihan hyvin. herää muutaman kerran yössä konttausasennossa/tutti on tippunut. Syömisen jälkeen nukahtaa heti uudelleen.
Päiväunia nukutaan edelleen kolmet. Tuntuu, että eikö jo kohta voisi siirtyä kaksiin, mutta tyttö selvästi on väsynyt ja vaatii ne kolmet. Unien pituus on 30min-2h. Eli aamusella menee unille 8-10 seuraavat tulevat 10.30-12 ja vikat sitte 16-17. Vikat on yleensä ihan pikku tirsat 30min.
Yöunille Vera on valmis menemään jo 19.00, joskus jopa pikkusen aikasemmin.
Herää aamulla 6-7.
Suussa on kaksi hammasta. Vera konttaa kovalla vauhdilla paikasta toiseen ja tutkii joka paikan. Hän myös nousee tukea vasten seisomaan jos tuki on tarpeeksi matalalla. Esim. sohvaa vasten ei vielä ylety, mutta johonkin matalempaan.
Meillä syödään suunnilleen näin.
6.30-7.30 puuroa
10.30-12.00 liha/kasvissosetta+hedelmä-, tai marjasosetta
13-15 maitoa n. 120ml
16-17 sama kuin aamupäivällä
18.30-19 puuro
Maitoa ei enää ruokien päälle. Toivottavasti saa sitä tarpeeksi. No yöllä ainakin vetäsee sen 180ml.
Mulla myös raskauskilot lähti heti alkuunsa. Laihis jonka vuoden alussa aloitin on lopahtanut jo aikaa sitten. Ja taas olen aloittelemassa uutta.... joopa joo. En siis tänäkään kesänä ole laiha...
Kyllä aika tosiaan menee hurjaa vauhtia! Enää tämä kesä ja sitten pitäisi palata töihin. Menen töihin lokakuun alusta. Esikoinen aloittaa eskarin elokuussa ja Vera sitten harjoittelee syyskuun samassa päiväkodissa veljen kanssa (olen syyskuun vuosilomalla) ja sitten lokakuusta Vera on kokopäivä hoidossa päiväkodissa, hui kamala!
Että tällästä tänne...
Tsemppiä kaikille vauvojenne kanssa!
Tarita ja Vera 7kk
On varmaankin raskasta katsoa vierestä kun vauva on kipea ja se käy myöskin parisuhteen päälle. Tuntuu, että vaikka meille on siunaantunut "helppo" vauva niin on sitä itsekkin joksus todella väsynyt ja riitoja tulee pienistäkin asioista. Toivottavasti Joelille löytyy sopiva maito ja pääsette kiinni normaaliin elämään. Ja toivottavasti saatte miehenne kanssa vielä parisuhteenkin kuntoon. Ei kannata luovuttaa, jos on vain vähänkin vielä toivoa. Mutta oisaalta ei se pelkkä riitelykään mihinkään johda ja on haitaksi vauvalle. Asioilla on aina niin monta puolta. KOITAHAN JAKSAA!!
Asiasta moottorisahaan;Me käytiin maanantaina siellä lääkärin vastaanotolla ja onneksi kaikki oli hyvin. Aivosähkökäyrässä ei ollut mitään poikkeavaa!!JEE!! Maidosta kun oli puhetta niin minkäverran teidän vauvat vielä maitoa juo?Meillä menee sellainen 6-7 dl päivässä. Neuvolassa kyllä sanottiin, että pitäisi saada 8 desiä. Onko muita ohjeistettu maidon suhteen? Ite oon yrittänyt sitä laittaa sitten puuroon ja perunan joukkoon vielä lisäksi. Kaippa sitä kohta saisi ruveta vähentämään.
Lääkärikäynillä otettiin tuoreet mitat ja neiti oli 66,2 cm ja 7750 grammaa. Pituus kuulemma oli vähän alakäyrillä, mutta toivotaan että se sieltä nousee.
Girlieblue ja Eevi 7kk
Hei kaikille!
Kiva kun täällä on taas säpinää, tervetuloa minunkin puolesta kaikki uudet ja "vanhat" :) Kyllä tämä palstailu on vertaistuki vailla vertaa, kun ei tuttavapiiristä kovin montaa samanikäistä vauvelia löydy. Oli jännää lukea kaikkien päivärytmistä ja syömisistä. Ja siitä puheen ollen, tässä meidän tämänhetkinen rytmi:
6-7 herää, aamupesu ja -puuro
8.30-9.30 välillä menee ekoille päikkäreille
11 liha-kasvissose
n. 13 toisille päikkäreille
14-15 marja-/hedelmäsose
17 kasvissose
19.30 iltapesu ja -puuro, nukkumaan 20-21
Kerralla nukkuu päikkäreitä vajaa 1,5h, hyvällä lykyllä joskus kaksikin tuntia. Jokaisen aterian jälkeen imetys. Illalla nukkuu yleensä vielä pikkupäikkärit noin puoli tuntia, muuten ei jaksa koko iltaa.
Yöt ovat olleet aika levottomia viime aikoina... poika huutelee unissaan, useimmiten rauhoittuu kun saa tutin suuhun mutta välilä sitä tuttia saa sitten käydä antamassa viiden minuutin välein monta kertaa ja joskus ei sitten rauhoitu edes sylissä kuin vasta imetykseen. Yleensä imetän kerran/yö. En oikein ymmärrä mistä noissa yöhuudoissa oikein on kyse, kun useimmiten poika ei edes ole varsinaisesti hereillä vaan silmät on visusti kiinni. Onko kellään ollut vastaavaa? Joskus tuntuu että ehkä olis masuvaivaa, poikaa vääntelehtii ja joskus piereskelee, mutta ei läheskään joka yö vaikuta olevan tästä kyse. Olis se vähän helpompaa jos vauvat osais puhua ;)
Lillianille vielä kovasti voimia ja jaksamista, kuulostaa todella hankalalta... *voimahali*
Ja terveisiä kaikille muillekin, kirjoitellaan taas ahkeraan kuulumisia!
Sabriina ja poika kohta 7kk (hui!)
Ja paljonhan tässä on ehtinyt tapahtua. Tyttö on muutamaa päivää vajaa 5kk ja tällä viikolla oppi ryömimään. Eli kovasti on liikunnallista kääntyvää, pyörivää etenevää ja peruuttavaa sorttia. Istumaan punkee ja tripp trapissa oon istuttanut soseilujen ajan.
Meidän 4kk mitat (4,5kk taisi jo olla ikää kyllä) olivat 64 cm ja 6,6 kg. Lääkäri määräsi kiinteille kun painoa on tullut 2kk neuvolan jälkeen vain keskimäärin 90g/viikko, eli käyrät laskussa. Lisäksi meillä olis tosi usein aamuisin kuiva vaippa (huvittuneena olen lukenut kestoilijoiden lisäimuista kun meillä ei liraustakaan;)... Kiinteitä meneekin jo mukavasti, tyttö on oppinut syömään. Maanantaina on 5kk neuvola ja toivottavasti kasvukäyrien laksusuunta on pysähtynyt.
Päivisin meillä on mukava kaksien unien rytmi. Yöt ovat vallan rikkonaisia ja varmaan tuossa 6kk tienoilla jonkinmoinen unikoulu täytyy läpi käydä sillä sisarukset täytyy siirtää samaan huoneeseen ja tyttö pinnikseen ensisängystään, joka ei varmaan kauaa ole turvallinen. Ja öiden surkeuden lisäksi meitä vaivaa aika paha atooppinen iho, ihan samanlainen kuoin veljellään, tulisipa se kevätaurinko! Allergioihin en oikein usko kun tosiaan on aivan samanlaiset nuo iho-oireet kuin veikalla ja muita oireita ei ole.
Isi osallistuu meillä kaikkeen muuhun paitsi öihin, sillä se ei vaan näiden mölinöihin herää. Mahdollinen unikoulu ja yösyötöistä vieroittaminen onkin sitten isin heiniä aivan kuten esikoisen kohdalla:)
Rouvaii ja lapsoset 5kk ja 1v 8kk
Aivan ihana tyttö on ja todella perustyytyvinen, vielä kun saataisiin yöt sujumaan:)
Heippa!
Eilen illalla tänne jo kirjoittelin, mutta yllätys yllätys vauva.fi väliaikaisesti epäkunnossa. Enpä saanut kirjoitustani sitten tänne. No uusi yritys nyt.
Eli: eilen oli Espoon Oittaalla työpaikan tykypäivällä. Jep, minut pyydettiin mukaan tykypäivälle, vaikka olen äittärillä. Ja kyllä teki hyvää olla vähän pois kotona ja mikä parasta pääsin valmiiseen ruokapöytään syömään. Kokelin ensimmäistä kertaa elämässäni retkiluistelua huonolla menestyksellä. Kerran kaaduin enkä millään meinnanut päästä eteen päin... tosi vaikeeta. Onneksi älysin ottaa omat luistimet mukaan, no vähän vaikeeta sekin oli kun edellisestä luistelukerrasta on vierähtänyt yli 10v. Oltiin myös oikeen pulkkamäessä ja hauskaa oli.
Yöllä sitten huomasin, että hei minullahan on jossain kaiken rasvan alla myös lihaksia=) paikat ihan jumissa... reidet, vatsalihakset ja hauislihakset.... Huomaa ainakin jotain eilen tehneensä.
Tyttö oli siis eilen sitten isin ja isoveljen kanssa kotona koko päivän. Hienosti oli päivä menny, vaikka vähän jännitin tuota. Tytöstä on tullut varsinainen äiti-iilimato. On siis isin kanssa itkeskellyt perääni jos olen vaikka kaupassa käynyt. Mutta onneksi päviä meni hyvin eikä minun tarvinnut huolehtia miten pärjäävät. Tarkoitus olisi muutenkin käydä kyläilemässä enemmän, että tyttö tottuu muihinkin ihmisiin. Tänään ollaan menossa helsinkiin mummin luokse. Mummin pitäisi tulla meille hoitamaan tyttöä parin viikon päästä. Olemme muut lähdössä keski-suomeen yhden tuttavaperheen tytön synttäreille. Mutta koska meidän tyttö on nyt vasta alkanut olemaan kunnolla/itkemättä autossa niin ajattelimme, että ehkä emme häntä ota mukaan niin pitkälle automatkalle (noin 4h).
No sitten se oleellinen, eli vauva. Meillä myös ollaan pikkuhiljaa tajuamassa ryömiminen. Vähän päästään jo eteenpäin. Ja sitten kun tajuaa sen, niin perässä saa kai alkaa juoksemaan.
Meillä myös yöt ovat vihdoin alkaneet sujumaan paremmin. Ilmavaivoja ei juurikaan enää ole. Piereskelee kyllä, mutta ne eivät vaivaa Veraa. Yösyötöt ovat vähentyneet kolmesta yhteen kertaan max, kahteen. Ja putkeen nukutaan yleensä 5-6h, mikä on mielestäni ihan kohtuullinen määrä. Aamuyöstä kyllä tuppaa heräämään jokeltelemaan. Niin tänäkin "aamuna" 5.15 heräsi ja tunnin verran siinä oli hereillä ja selitti jotain. Onneksi nukahti uudestaan ja sitten 7 jälkeen herättiin.
Lillian: ihan kamalalta kuulostaa tuo Joelin tilanne. Toivottavasti pian saatte selvyyden mikä allergian aiheuttaa! Ja toivottavasti asia korjaantuu!!! Tsemmpiä!
Ehkäpä tässä tuli tärkeimmät. Hauskaa lauantain jatkoa ja viikonloppua!
Tarita ja Vera melkein 5kk.... laitetaanpa taas kuvaa jos onnistuu
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=0d9af753-0aed-11de-92f6-…!
Rouvaii kirjoitteli että heillä istutaan syöttötuolissa, mites muut oletteko tuoleja hankkineet?
Meillä syöttiksen osto olisi edessä ja ajattelin myös hankkia tripp trapp tuolin, kertokaahan kokemuksia!
Meillä kahdella vanhimmalla oli perinteinen niemen tehtaan tuoli ja se oli tosi väljä pehmukkeen kanssakin ja jouduimme lisävaljaat kiinnittämään että muksu pysyi tuolissa. Nyt 5v oli cam futura syöttis josta tykkäsin kun siinä oli tarjotin ja vyöt valmiina, nyt tätä tuolia ei enää valmisteta =o(
Me olimme viime tiistaina siellä keskuslastenneuvolassa, eikä siellä oikein puusta pitkälle päästy, taaskaan. Siellä oli tarkoitus tehdä tuo maitoaltistus (annetaan tavallista korviketta ja katsotaan miten iho reagoi), mutta eipäs sitä sitten tehtykään. Lääkäri kutsui meidät sisälle ja sanoi melkein heti kättelyssä, ettei altistusta voi tehdä nyt, koska iho on niin paha. Taas määräiltiin kaiken maailman voiteita, käskettiin laittamaan kortisonia ja syömään antibiootit loppuun, uuden ajan saimme huomiselle. Lääkäri sanoi, että kaikista maitoallergisista lapsista n. 1-2% on niitä, joille tuo Almiron pepti ei sovi, eli se on äärimmäisen harvinaista ja he haluavat ensin lukita kaiken muun pois. Kaikki kiinteät ruoat kiellettiin, eli pelkällä maidolla olemme nyt menneet tiistaista asti. Tämä oli mielestäni hieman erikoinen ratkaisu ja yritin sitä sanoakin, että ihottumat tulivat jo kauan ennen kuin mitään kiinteitä aloitettiin, mutta kokeillaan nyt sitten. Ja Kela-korvausta emme saa vieläkään, koska diagnoosia ei ole.
Iho on noiden rasvojen ansiosta hieman parempi, mutta tiedän, että heti kun rasvaamisen lopettaa, niin se menee taas kamalaksi. Eikä tämäkään oikein mitään elämistä ole, että kuusi kertaa päivässä joutuu uittamaan vauvaa kaikissa rasvoissa ja antamaan lääkkeitä. Toivottavasti huomenna se altistus nyt tehtäisiin ja alkaisi saamaan sitä korvausta noista kalliista maidoista.
Joelilta otettiin verikokeitakin silloin tiistaina ja kyllä äiti itki. :( Laboratoriohoitaja joutui hakemaan kollegansa siihen avuksi, kun ei hän yksin löytänyt pieneltä suonta edes ja siinä sitten yksi piti kiinni ja yksi pisti. Oli ihan kamalaa, voitte varmaan kuvitella!
No, jospa huomenna oltaisiin sitten viisaampia!
Minusta tuntuu, että Joelkin on alkanut vierastamaan. Tai eilen, kun olimme vanhemmillani ja Joel puuhaili lattialla peitolla ja minä olin toisessa huoneessa juomassa kahvia, niin Joel alkoi ihan kamalan surullisen näköisenä haikeasti itkemään, kun isäni yritti häntä viihdyttää. Rauhoittui sitten heti, kun minä tulin paikalle. Voi pientä! :) Onneksi kuitenkin viihtyy isänsä kanssa yhtä hyvin kuin minun, ehkä jopa paremminkin!
Parisuhde meillä on ihan retuperällä, meni jo raskausaikana, eikä nyt kyllä paremmin ole mennyt. Ei mene hyvin, eikä huonosti, kunhan ollaan vaan. En muista, koska olemme viimeksi harrastaneet seksiä! No ehkä sen voi laittaa sen piikkiin vielä, että Joel on noin pieni ja tuon ihonkin takia arki on raskasta, jospa tämä tästä...
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille, tulen vaikka huomenna kertomaan, että mitä siellä sanottiin!
Lillian ja Joel torstaina 5kk
eli uusi yritys!
lillianille kaikki sympatiani, kyllä on teillä rankkaa tällä hetkellä! toivottavasti nyt jotain selviää ja pikaisesti että saisi joel tulla kuntoon ja voisitte taas nauttia arjesta. voimia sinne!
mekin kävimme tänään verikokeissa pojan vieläkin jatkuvan veriulosteen takia. minuakin hermostutti kun viimeksi pokaa huudatettiin oikein kunnolla kun sormenpäästä puserrettiin verta putkeen. miksi muuten joelilta ei sormenpäästä voitu ottaa, lillian tiedätkö? kyllä pienokaiselta on vaikeaa laskimoita löytää... no, meillä meni tällä kertaa onneksi tosi hyvin näytteiden otto, olin ihan ällikällä lyöty! poika ei huutanut yhtään edes kun pistettiin ja labrahoitajalla oli tosi näppärä putkilo johon sai näytteen helposti, ei tarvinnut yhtään sormea pusertaa niin kuin viimeksi. pientä protestia tuli pojan suusta vain kun laastaria laitettiin sormeen :) minä olin ihan ihmeissäni kun noinkin helposti kaikki meni! nyt jännäillään sitten tuloksia, eli onko hemoglobiini laskenut kun tuntuu että verta ollut kakassa kuitenkin aika paljon jo puolientoista kuukauden ajan... no, parin päivän kuluttua sitten lääkäriin niin toivottavasti viisastutaan edes vähän. onneksi poika kuitenkin edelleen hyvinvoiva ja iloinen, vaikka päikkärit ovatkin aika levottomia joten päivisin ei omaa aikaa ole kovinkaan paljon...
hauskaa viikon alkua kaikille!
Sabriina ja poika 4,5kk
unohdin ihan, spp oli kysellyt syöttötuoleista. mekin ostimme trip trapin, käytettynä huuto.netistä. maksoi puolet uuden hinnasta noin, mukana vauvapehmusteet ja tosi hyväkuntoinen on. ja tosi näppärä! meidän vauveli ei vielä tuolia ole kokeillut, mutta tuttavien eri-ikäiset lapset testanneet ja aina saa tuolin lapsen koon ja iän mukaan sopivaksi helposti. tuttaviltakin joilla samainen tuoli tullut vain positiivista kommenttia. uutena on kyllä aika hintava...
noniin, nyt loppuvat mun lörinät tältä erää :)
sabriina
Minunkin puolestani onnea ja tsemppiä sinulle Lillian!!! Toivotaan, että nyt alkaisi tulla jo selvyyttä tuohon teidän Joelin tilanteeseen!
Tarita
Jaksamista Lillianille pojan ihon kanssa. Kamala fiilis äidillä kun ei pysty pientä auttamaan. Eikä voi olla vaikuttamatta parisuhteeseen.
Parisuhteesta muuten, mitenkäs muilla? Täällä ehkä kokonaisuudessaan paremmin, kuin raskausaikana. On kait mennyt nyt perille, että yhdessäolo ei mun mielestä tarkoita yhdessä telkkarin katsomista tai sitä, että toinen istuu koneella ja toinen katsoo telkkua :) Välillä kyllä harmittaa ihan sikana, kun mies käy harrastamassa 3-4 kertaa viikossa ja itse olen jumissa kotona. Tänäänkin jouduin jättämään jumpan väliin, kun herra oli päättänyt että lähdetään katselemaan moottoripyöriä iltapäiväksi enkä olisi ehtinyt syömään ennen jumppaa. Sanoinkin, että huomenna tehdään sitä mitä minä haluan, kun tämä päivä meni hänen suunnitelmiensa mukaan. Huomenna tosin menen itse jumppaan...
Tripp trappia muuten tiedän joidenkin tilanneen Saksasta, tulee jonkin verran edullisemmaksi. Meilläkin on haussa joko tripp trapp tai joku vastaavanlainen viritys. Nimenomaan sellainen, minkä saa korotetuksi tuoliksi myöhemmin, kun syöttötuolivaihe on ohi ja tavalliset tuolit liian matalia. Vielä joskus 5-vuotiaanakin saattaa hyvin tarvita normaalia tuolia korkeampaa istuinta.
Nythän tähän jäi koukkuun :)
Meillä Eevi nukkuu puolenpäivän aikaan sellasen 1,5-2 tuntia ja sitten siinä neljän-viiden aikaan sellaisen tunnin tai puolitoista. Illalla menee sitten 21.00 nukkumaan ja herää siinä 08-09 aikaan. Yöheräilytkin on onneksi jäänyt pois kun ne olis riesana 5 kuukauden ikäisenä. Muuten meillä on kyllä yöt mennyt aina todella hyvin. *koputtaa puuta*.
Silloin pienempänä nukkui päivisin komen tunnin päikkäreitä, mutta nyt ne on lyhentynyt huomattavasti.
Mitenkäs teillä ruokaillaan?Annatteko kahta liha ruokaa päivässä vai yhtä? Meillä näin:
11.00 liharuoka
14-15.00 hedelmäsose
17.00 kasvisruoka
20.00 puuro
Joka väliin yritän sitten antaa maitoa, että saisi sitäkin tarpeeksi. Joskus jos Eevi herää oikein aikaisin (7 aikaan) yritän antaa puuron, mutta eipä se yleensä oikein tahdo neitille aamuisin laskea.
Girlieblue