Miksi maassa pitää elää maan tavalla?
[quote]
Eikö riitä, että elää maan lakien mukaan? Jos muuttaisitte työkomennukselle vaikkapa Intiaan, kävisittekö tosiaan hindutemppeleissä, suhtautuisitte ihmisiin syntymäkastin mukaan, nöyrtyisitte miestenne edessä, pukeutuisiite sariin jne?
Tai jos käytte Turkissa, Egyptissä tai Marokossa lomalla, käyttekö uimarannoilla ja baareissa, vai välttelettekö paljaan pinnan vilauttamista ja alkoholia?
Miksei Suomessakin saisi elää oman kulttuurinsa ja uskontonsa mukaisesti, kunhan vain noudattaa maan lakia?
Tämä kysymys siis näille ikuisille "maassa maan tavalla, tai maasta pois" mantran jauhajille.
[/quote]
MInustakin riittää, että noudattaa maan lakeja.
Kommentit (38)
Ja ei voi olla noin vaikeaa kertoa suoraan, mitä ylivoimaista ja kohtuutonta ulkomaalaisilta on vaadittu? Kerro pari esimerkkiä.
mitä kaikkea "Suomen maan tavoista" pitää omaksua,että täällä saa ulkomaalainen asua rauhassa, sehän oli kysymys? Ei voi olla noin vaikeaa...
Kyllä monilla suomalaisilla näyttää menevän surkeasti?! Ensin uhotaan, mutta sitten ei lopulta edes tiedetä, mistä uhotaan!
Ja ei voi olla noin vaikeaa kertoa suoraan, mitä ylivoimaista ja kohtuutonta ulkomaalaisilta on vaadittu? Kerro pari esimerkkiä.
mitä kaikkea "Suomen maan tavoista" pitää omaksua,että täällä saa ulkomaalainen asua rauhassa, sehän oli kysymys? Ei voi olla noin vaikeaa...
Nyt putosin ihan täysin. Tarkoititko siis, että minä olen uhonnut? Olen vain yrittänyt saada selvää, mistä tässä ketjussa oikein on kyse. Mitä suomalaisia tapoja ulkomaalaisia on pakotettu noudattamaan ja mitä omia tapoja on kielletty noudattamasta?
Kyllä monilla suomalaisilla näyttää menevän surkeasti?! Ensin uhotaan, mutta sitten ei lopulta edes tiedetä, mistä uhotaan!
Miksi kukaan ei osaa vastata,mitkä ovat ne "maassa maan tavalla" joita Suomessa pitää noudattaa tai muuten maasta pois?! Miksi tähän näiden uhoojien on niiiiiin vaikea vastata?
Valitettavasti joillekin maahanmuuttajaryhmille tämä ei tunnu riittävän, vaan lait on mukautettava heidän mieleisekseen, kantaväestön tapakulttuurin on mukauduttava siirtolaisten tavoille ja positiivista syrjintää on alettava harjoittamaan, muuten alkaa älämölö.
Ensinnäkään en tiedä kuka täällä on aiemmin uhonnut ja mitä. Toiseksi, eikö ap:n ja monen muunkin vastauksessa ole ollut, että juuri ne lait olisivat sellaisia rajoja.
Minua ihmetyttää enemmänkin tuo ap:n viestissä "Miksei Suomessakin saisi elää oman kulttuurinsa ja uskontonsa mukaisesti, kunhan vain noudattaa maan lakia?" Eli keitä täällä on kielletty elämästä kulttuurinsa ja uskontonsa mukaisesti, jos noita lakeja kuitenkin noudatetaan?
tuleppas USAan asumaan, ensimmaiseksi saat opetella tavaamaan SUOMALAISEN nimesi. Talla kun on vakea joka puolelta maailmaa niin kylla niita kummaalisia nimia riittaa, silti kukaan ei taalla vaadi etta nimen pitaisi olla helppo alkuasukkaille.
Tämän alkuperäisen kysymyksen osoitin siis niille, jotka tälläkin palstalla kirjoittavat aina, että maassa maan tavalla tai maasta pois. Kun on esimerkiksi ollut puhetta musliminaisten huivin käytöstä jne. Halusin siis vain kysyä, miksi maassa pitää elää maan tavalla, ja elävätkö tämän mielipiteen omaavat maan tavalla myös ulkomailla. Eli pitää huivia muslimimaassa, ei käy rannalla jne.
Joitakin ihmisiä vain tuntuu pännivän erilainen uskonto, tavat, pukeutuminen jne.
vaikka ite asunkin pysyvästi ulkomailla, mutta pari pointtia on hyvä huomioida:
- on kaks eri asiaa, onko muuttanut toiseen maahan vaapaehtoisesti vai onko pakolainen. Vapaaehtoinen on ilman muuta halukkaampi sopeutumaan uuden maan tapoihin.
- alkuperämaalla on huomattava vaikutus, onko siis maasta jossa uskonto ja lainsäädäntö on jotakuinkin sama (muslimimaat) vai jostain muualta.
Eihän sitä laissa ole määrätty vaan tapa-uskonnossa.
Maassa maan tavalla tarkoittaa ettei meidän perinteitä ja tapoja tarvitse muuttaa maahanmuuttajien uskontojen ja kulttuurin vuoksi.
Kakkosen maahanmuuttaja illassa oli erinomainen pointti uimahallivuoroista. Miksi meidän vapaassa maassa tulisi siirtyä erottelemaan ja asettamaan eriarvoiseen asemaan ihmisiä uskonnon, värin tai sukupuolen vuoksi?!
Nythän mennään suoraan pers edellä puuhun maassa jossa ensimmäisenä naiset saivat äänestää. Nyt täällä pitäisi siirtyä takaisin pimeälle keskiajalle. Jos tuolle linjalle lähdetään niin kohta on julkisissa kulkuvälineissä omat osastot eri roduille ja uskontokuntien edustajille.
Kyllä minä ymmärrän täysin että mun on vieraassa maassa oltava sen maan sosiaalisten sääntöjen mukaisesti. Eli en mene grillaamaan makkaraa Gangesin rannalle tai raapimaan takapuoltani hindulaistemppeliin.
Lapseni eivät joutuneet osallistumaan koraanitunnille ja saivat aina koulusta vapaata kristillisinä juhlapyhinä. Kävimme myös joulukirkossa, vaikkemme erityisen uskovaisia olekaan. Sianlihaa ja alkoholia ostimme myös melko usein, ulkona kuljin aivan länsimaisissa vaatteissa, kukaan ei pyytänyt tai pakottanut peittämään hiuksiani.
Paikalliset ottivat todella hyvin huomioon "erilaisuutemme", lapset saivat usein erinäisi vapautuksia ja naapureilta jopa joululjat!
Että ei se muuallakaan aina niin hyvin ole, parempi tietenkin olisi, että ulkomaalaisia päin syljettäisiin ja heidän omat tavat ja uskonto kiellettäisiin...?
Ihan normaalivaatteissa siellä kävelen, myös mieheni kotona olen t-paita päällä tai hame päälle. Ei minun kukaan oleta vetävän huivia päähän vain siksi kun olen Marokossa. Ihan olen uimarannalla ollut uimapuvussa aurinkoa ottanut ja uinut. Moskeijaan en ole mennyt, ei siellä ole mitään nähtävää. Ruokaa syön mitä tarjotaan ja olen illalla mennyt mieheni kanssa baariin drinksuille.
Jos matkustaisin Intiaan, tuskin vetäisin saria päälleni vaan käyttäisin ihan omia vaatteitani. Tutustuisin temppeleihin ihan mielenkiinnosta en uskonnon takia.
Jos matkustaisin Venjälle, tuskin vetäisin karvahattua päähäni tai joisin vodkaa kuin sieni, tai tyrkyttäisin itseäni turisteille...
Minusta jokainen olkoon sellainen kuten Luoja on meidät luonut, ei mulla ole aikaa murhetia laulaako kuka suvivirttä tai ei. Tai juhliiko joku eripäivänä ku suomalaiset.
Jemenissä tuskin kävelisin bikinit päällä kadulla, no en sitä kyllä tekisi missään maassa....
tarkoittaa juuri maan lakien mukaan elämistä, ei noita luettelemiasi asioita (paitsi jos ne laissa määrätään).
joka tapahtui n.10v sitten jossain arabi-valtiossa. Kun suomalainen sairaanhoitaja kivitettiin hengiltä kiihkouskovaisten toimesta ainoastaan sen vuoksi, koska tämä sairaanhoitaja oli mennyt samaan autoon lääkärin kanssa. Olivat menossa kotikäynnille. Hänen kivitettiin, koska on heidän uskontonsa vastaista naisen mennä samaan autoon tuntemattoman miehen kanssa. AP eikö tämä olisi vältetty sillä, et tämä suomalainen olisi käyttäytynyt maassa maan tavalla ja mennyt vaikka taksilla perässä?!
Tämä koskee siis ulkomaalaisia myös.
että kaikki muslimit leimataan osan takia. Emme asu Suomessa vaan toisessa keski-Euroopan maassa ja täällä muslimeita ja muita maahanmuuttajia on paljon enemmän kuin Suomessa ja samalla enakkoluulot ja rasismi kukoistavat Suomeakin pahemmin. Kuitenkaan kaikki muslimit eivät todellakaan elä vain koraanin sääntöjen mukaan vaan siinä samalla noudattavat aivan normaalisti tämän katolisen maan tapoja ja lakeja. Lapsemme ovat katolisessa koulussa ja joka luokalla on myös muslimilapsia. Ihan normaalisti hekin osallistuvat aamu- ja ruokarukoukseen ja käyvät pari kertaa vuodessa kirkossa luokan mukana. He myös osallistuvat joulun, pääsiäisen, karnevaalin jne. juhlintaan. Muslimien tärkeimpinä pyhinä he saavat vapaapäivän koulusta ja luulisin heille opetettavan kotona ja moskeijassa koraania ja muslimitapoja.
Yksi turkkilaisen perheen poika (äiti käyttää huivia ja pitkiä hameita ja paitoja) on poikamme kaveri ja tämä turkkilainen muslimipoika on ollut meilläkin kylässä. Kun hän on meillä, ei mieleeni tulisi tarjoilla hänelle sianlihaa tai tyrkyttää hänelle uskontoamme.
kulttuuriin, asua ja eläää täällä meidän suomalaisten kanssa, hänen on viisainta noudattaa tätä "maassa maan tavalla" -neuvoa. Se tekee hänen elämästään niin paljon helpompaa ja sujuvampaa.