Kurin pitoa lapseni päiväkodissa. Mitä mieltä olette?
Menin hakemaan poikaani päiväkodista. Eteisessä minua odotti seuraavanlainen näky:
Etuovi oli suljettu ja kaksi poikaa oli jätetty eteiseen. Toinen, isompi, vanhempi oli ihan hiljaa ja istui lattialla ja oli riisuutumassa. Toinen nuorempi (4v.?) seisoi suljetun oven takana ja itki hysteerisesti. Yritin jutella itkevälle pojalle mutta tämä ei vastannut mitään. Katsoi vain ovea ja huusi.
Minä sitten aukaisin oven ja huikkasin josko mun poikani olisi siellä. Vähän ajan päästä tarhatäti toi poikani ja sanoi hei heit.
Kävin pukemaan vaatteita lapselleni ja tähän asti olin luullut että nuo pojat olivat vain unohtuneet eteiseen.
Mutta ei. Tarhatäti vain katsoi vihaisesti sitä itkevää poikaa ja läimäytti käsiään sen naaman edessä. Huutaen: Lopeta tuo itkeminen!
Sitten täti vain kääntyi ja läimäytti oven uudestaan kiinni sen itkevän pojan nenän edestä.
Mä en tiennyt mitä mun olis pitänyt tehdä. Silitin vain sen pojan päätä ja yritin jutella jotakin. Lähdin sitten lapseni kanssa pois ja se poika jäi sinne eteiseen itkemään.
Mä olin ihan ihmeissäni. Onko tollanen kurinpitotapa ihan yleistä vai? Olenko siis herkkänahkainen vai olisiko minun pitänyt käydä puhumassa jollekin työntekijälle?
MÄ vaan ajattelen, että ei kait kukaan nykypäivänä jätä lapsia yksin itkemään suljettujen ovien taakse vaikka olisivat mitä tyhmää menneet teemään???
Ainakaan päiväkodissa?
Kommentit (33)
meno on välillä niin villiä (toisten kiusaamista, lyömistä, riehumista) että joskus laitan pojan juuri tuolla lailla huutamaan oven taakse. Silloin, kun kaikki muut keinot on käytetty. Muu ei tehoa meidän villiin lapseen.
Päiväkodin ammattikasvattajan ja äidin roolit eivät ole verrannolliset.
LTO/lastenhoitajalla ei ole samanlaista tunnesidettä lapseen kuin äidillä, joten hänen pitäisi ammattitaitonsa turvin osata etäännyttää itsensä tilanteesta siten että pystyy hoitamaan sen menettämättä hermojaan.
Eivätkä lapset edes käyttäydy samalla tavoin päiväkodissa kuin kotonaan, äidille ne herkullisimmat raivarit säästetään.
En minäkään voi töissä räyhätä vaikka kuinka ottaisi pattiin. Odotan ammatillisuutta myös päiväkodin työntekijöiltä.
On lapsia, jotka kiukutetlevat ihan yhtä lailla kaikille.
Rangaistus oli lapsille varmaan paikallaan, mutta minusta tilanteessa oli kaksi lapsusta. 2 lasta laitettu samaan paikkaan ja käsien läpsyttäminen. Mutta tosiaan tapausta tuntematta on paha sanoa. Jospa läpsytys oli hoitajan keino havahduttaa lapsi hysteriastaan.
Jos on ainoana aikuisena ryhmässä ja joku lapsista saa agressiivisen raivarin tämä yksi on vain pakko eristää tai sitten huolehtia vain tästä yhdestä ja jättää muut lapset selviämään itsekseen.
olin työharjottelussa päiväkodissa viime kesänä.. siellä olil yksi täti joka sano vielä ettei tykkää lapsista. se uhkaili yhtä tyttöä johon sillä meni hermot. kun tyttö ei nukkunut enää päiväunia mutta oli aika hiljaa sängyssä, mutta tää täti meni ja otti siltä uninallen ja peiton pois, niin sitten siitähän vasta tyttö alkoi itkemään. sitten täti otti sängystä patjan ja laittoi lattialle ja pakotti tytön nukahtamaan lattialla patjalla. en oikein ymmärtänyt tätä tätiä ja sen ammatinvalintaa.
kun mä olin 2kk päiväkodissa töissä niin siellä pakkosyötettiin pari lasta. vaikka lapset olivat vain 1-1,5v niin niille huudettiin jos ne ei syönyt kaikkea, loput lapioitiin suuhun.
eikä se ole mitään hymistelyä!!! on okei laittaa vaikka eteiseen jäähypenkki jonne vie rettelöitsijän istumaan tai sitten vaikka leikkihuoneen nurkkaan, mutta ei ovia pistetä kiinni ja jätetä toista "vankilaan".... mä varmaan kertoisin asiasta tuon itkijän vanhemmille.
Kuulostaa aika oudolta nimittäin...
Onko yksityinen vai kunnallinen?
asiat ei muutu, ellei joku puutu. Ajattele sitä lasta! Muistaa mahdollisesti lopun elämäänsä, jos huono kohtelu jatkuvaa.
Mitä jos soittaisit pk:n johtajalle ja kysyisit tilenteesta. Ei tuollaista saa sallia.
Kyllä itkevä lapsi tarvitsee aikusen lähelleen, vaikka olisi sitten jotain pahaakin tehnyt.
heittänyt kivellä päähän kolme kertaa peräkkäin, niin päätä pitäisivain paijata. Siten kasvaa kunnon kansalaisia.
Oikeasti mä en jaksa tätä suomalaista hyysäysmenttaliteettia. Okei, jos tuo päiväkoti olisi oikeasti jotenkin sadistinen paikka, niin sen varmaan huomaisi jo oman lapsen käytöksestä. JOs taas on pojilla mennyt todellakin överiksi, ja paikalla on yksi aikuinen, jonka täytyy taata muiden lasten turvallisuus, niin noin on varmaan pakko toimia. Lasta saattaa itkettää ihan jo sen takia, että hävettää se, että tietää että äidille tullaan kertomaan törttöilyistä.
Ilmoitus päiväkodinjohtajalle ja jos tiedät kyseisen lapsen vanhemmat niin heille.
Kyllähän tuollaiseen pitää puuttua ja mieluiten heti!
t. päiväkodin täti.
Ei tuo ole ammattilaisen lastenhoitajan tapa toimia.
Jos tietäisin meidän lapsia kohdeltavan noin niin vaihtaisin oitis päiväkotia ison metakan kanssa, jos ei hoitajia voi erottaa tai pistää pakkolomalle.
varmaan kiukutellut koko päivän ja nyt vaan paloi pinna hoitsuilta. Parempi noin, kun että olis huutanu siellä leikkitilassa ja pilannu päivän kaikilta muiltakin
kotiäidillä olisi Porvoossa vähän tylsää...
Opiskelijana heitin keikkaa päiväkoteihin ja ehdin nähdä monenlaista, mitä vanhemmat ei voisi kuvitellakaan.
Toisaalta oman poikani aion kyllä ottaa pois sieltä :(
T .Ap
Ja mä ymmärrän, että pakkohan sitä kuria on siellä päiväkodissa joskus pidettävä mutta eikö sillä tädillä sitten ollut enää muita keinoja. Olikohan siis vain pinna palanut lopullisesti?
Mä vaan ihmettelin miten se kehtasi mun nähteni niin tehdä. Eiks se ajatellut mitään?
niin soita ihmeessä alueen päivähoidon päällikölle!
päiväkoti paikkoja ole :(
Ja jos ja kun otan poikani sieltä pois niin minut leimataan valittajaksi :(
Tuoki nyt otti sen Nico Petterinsä pois hoidosta kun on niin hienosteleva ettei meidän hoito kelpaa...
T ap
Kuvitellaan nyt että päiväkodissa yksi lapsi koko päivän kiusaa jne. mitä nyt esim. tuollainen 4v. voi tehdä.
Se on pakko eristää tilasta siitä tilasta, missä on muut lapset. Eihän sellaisessa metakka saa lasta rauhoittumaan.
Ongelmahan onkin siinä että yleensä pk.ssa hoitaja ei voi jäädä sen kiukkuavan lapsen kanssa. Kun ei ole sitä työvoimaa, kun sitä ei tarpeeksi palkata hoitamaan lapsia.
Kannattaisi varmasti valittaa vähän korkeammalle tasolle kaikkien, että nuokin tilanteet saataisiin hoidettua.
Meidän poika ei ole vielä hoidossa mutta ulkoillaan paljon yhden päiväkodin viereisessä puistossa. Usein kuulee näitten tätien karjuvan niille lapsille, ei tee yhtään mieli laittaakaan omaa lasta sinne. "Tuukka, heti se hattu päähän ja jos vielä kerran se lähtee niin sä lähdet sisälle" jne. Asiat voi sanoa monella tavalla, usein humoristinen ote on parempi kuin tollainen räyhääminen. Ihmettelen ettei näille tarhantädeille ole jäänyt omasta lapsuudesta mieleen miltä tuntui kun huudettiin!
Uskon oikeasti että monessa tarhassa ne aikuiset on tosi kovilla mutta aikuinen on kuitenkin aikuinen ja itse ammattinsa valinnut - varsinkin tarhassa töissäolevan pitäisi ymmärtää miten aikuisen käytös vaikuttaa lapsen käytökseen. Tästä syystä aion opiskella lastentarhanopeksi, mun hoidossa ei tule olemaan tollaista :D
Olen samaa mieltä! PK työntekijä tekee työtään, joten olkoon ammattilainen ja säilyttäköön hermonsa. Voitteko te myyjät ja sairaanhoitajat ja verotoimistovirkailijat yms ruveta asiakkaille huutamaan ja läiskimään käsiä, jos asiakas käyttäytyy huonosti?