Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertakäyttövaipat pois äitiyspakkauksesta

09.12.2008 |

Kela suunnittelee jättävänsä kertakäyttövaipat pois äitiyspakkauksesta, kertoo Kaleva.plus tiistaina. Pakkauksessa on nyt 18 kertakäyttövaippaa ja kestovaippasetti vastasyntyneelle. Kela päättänee asiasta virallisesti vuodenvaihteessa.

Tarvitaanko pakkauksessa kertakäyttövaippoja?

Katso koko uutinen:

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=768787

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä myöskään kestohaisijoita. Jokaisen on kuitenkin niitä vaippoja ostettava joten nekin "rahat" voisi vaihtaa vaatteiksi..

Vierailija
2/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kertakäyttövaipan voi jättää sinne pakkaukseen.

Mutta mielestäni olisi huomattavasti parempaa panostaa siihen kestovaippaan paremmin. Tuo ImseVimse kestovaippa ei nyt ollut sieltä parhaasta päästä. Popolini setistäkin vaan kuori oli tosi hyvä.

Sinne pitäisi laittaa sellainen kestovaippa joka innostaisia vanhempia alkaa käyttää kestovaippaa muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en niitä haistupommeja ala käyttämään vaikka ne olisi louis vuittonin valmistamia. Kertis pois, pakettiin ja vaipparoskiin. Itselläni ei henkilökohtaisesti ole mitään fetissiä paskanhajua kohtaan eikä paskan käsittelyyn yleensäkkään joten en harrasta enkä taatusti koskaan tule harrastamaankaan noita kestovaippoja. Piste.

Vierailija
4/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kestovaippojen määrää lisätään. Niitä kun tuskin muut käyttävät kuin av:n provoilijat. Viime äippäpakkauksen kestovaippoja yritin myydä kirppiksellä KAHDESTI ja huutiksessa kerran, eikä kaupaksi mennyt, vaikka hinta oli vain pari euroa koko satsilta.

Oikein pisti vihaksi kun viety äitiyspakkauksesta jostain hyödyllisestä tilaa pois tunkemalla sinne joutavia kestovaippoja. Meillä laitettiin roskiin jo, vaikka vauva syntyy vasta helmikuussa.

Ajatelkaa nyt mikä jätemäärä siitä kertyy kun tuhansista ja taas tuhansista äitiyspakkauksista heitetään kestovaippoja roskiin. Sen olen oppinut, että niitä on turha myydä, ei kukaan osta. Enkä edes tiedä ketään, joka huolisi ilmaiseksi.

Vierailija
5/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni tavalliset vaipat ovat äitiyspakkauksessa perusasia! Vastasyntyneen hoitamisessa on muutenkin työtä, eikä minä ainakaan kaipaa heti alkuun jokapäiväistä vaippavuoren pesua... Minulle kestovaipat ovatkin kertakäyttötavaraa. Vaippoja pitää hankkia hyvissä ajoin itse, kun niitä tarvitaan kuitenkin suurempia määriä.

Vierailija
6/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa esikoisen odottajista varmaan ottaa pakkauksen ja veikkaisinpa että heistä (ainakin melkein) kaikki nuo kertikset hyvillä mielin käyttävät. Vaikka aikoisivat kestoillakin niin eihän tuo pieni paketti joka syötöllä kakkaavalla vastasyntyneellä kauaa kestä ja on siis varmasti ekoina kotipäivinä tarpeen. Äitiyspakkauksessa kun on eri merkkisiä vaippoja niin niistä saa myös heti käsityksen mistä itse pitää ja mikä omalle lapselle sopii. Eipähän tarvitse sitten alkaa kaupan hyllystä eri merkkejä niin montaa testailemaan.

Toisaalta ne vanhemmat, jotka ottavat pakkausen myös myöhemmille lapsille, eivät mitä ilmeisimminkään muutenkaan ole niitä kaikkein ekologisimpia (kirpputoreilta saa 140 eurolla paljon enemmän vaatetta, pakkauksen vauva-tarvikkeet ja paljon vaatetta voisi olla tallessa jo ekalta lapseltakin ja kaiken lisäksi pakkauksen kotimaisuusaste on laskenut niin roimasti, että sitä ei todellakaan voi pitää ekologisena vaihtoehtona) eli suurin osa heistä käyttänee myös kertiksiä joka tapauksessa.

Pakkauksen kestovaipat puolestaan eivät tosiaan ole olleet parhaasta päästä ja olipa vaippa sitten kesto- tai kertakäyttöinen, malleja ja merkkejä on paljon ja sen itselle ja omalle lapselle sopivan löytäminen vaatii useamman kokeilun joka tapauksessa. Aika harva varmaan innostuu kestovaippailusta ihan vain ja ainoastaan äitiyspakkauksen perusteella, vaikka pakkauksessa olisi millainen vaippasetti.

t. osakestoilijan äiti

Vierailija
7/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tähän suuntaan pitääkin tämän vaippakulttuurin mennä. Kertakäyttövaippojen puolesta liputtavat paljastavat ainoastaan oman tietämättömyytensä, ei mitään muuta. Yhtään syytä en keksi käyttää lapsellani kertakäyttövaippaa, en missään nimessä.

Kestovaippailu kannattaa nimenomaan aloittaa heti vastasyntyneen kanssa, kun pissat ja kakat ovat vielä pieniä, ja vaipassa riittää hyvin imutehoa. Lisäksi se, että vaippaa vaihdetaan useammin, on varmasti vauvan iholle parempi kuin, että hautoa vauvan peppua samassa kertiksessa pitkiä aikoja (niissä kun sitä imua riittää). Ja kestovaipat ei todellakaan haise niin kuin äkkinäiset luulisi - ainakaan samoin kuin ne kertikset, huh. Kertiksiä käyttävien vauvojen vanhemmille työmäärää kertyy sitten tuonnemmaksi, kun vauvat ei tahdo oppia vaipoistaan pois ja käymään potalla.

Kertakäyttövaipat on tietämättömien ja laiskojen valinta! Syyllistän - se tässä on tarkoituskin.

Vierailija
8/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kyllä osaa vaippansa itse ostaa, osti sitten kestoja tai kertakäyttöisiä. Tilalle voisi laittaa vaatteita.

Vierailija
9/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen pakkauksessa oleva kestovaippa ei meidän pojalle meinaa mahtua. Nyt hänellä ikää 2 viikkoa ja paino lähes 5 kg. Reidet sen verran paksut, että kuori painaa jäljet. Lisäksi pissaa tulee sen verran, että vaipan saa vaihtaa jo tunnin kuluttua.

Sekakäyttäjänä olisi tarkoitus jatkaa, kun löytyy sopivia kestoja. Laitokselta tullessa syöttäminen ja nukuttaminen oli riittävän työllistävää (olin itse viikon heikossa kunnossa), mutta nyt alkaa löytyä energiaa selvittää vaihtoehtoja. Itse en pidä pesemistä työllistävänä vs. kestojen haku kaupasta ja vienti roskiin. Itselleni tärkeintä on, että vauvan iho voi hyvin.

Vierailija
10/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Itse en pidä pesemistä työllistävänä vs. kestojen haku kaupasta ja vienti roskiin. Itselleni tärkeintä on, että vauvan iho voi hyvin.

Meillä kyllä vaipat haetaan kaupasta siinä samalla kun tehdään muutkin ostokset, eli eipä ole juurikaan vaivaa. Varsin kun vaippapaketti ei mitään paina.

Toisekseen, kyllä meillä muutakin roskaa tulee kuin vaippoja. Se että sekajäteroskis täyttyy vähän useammin ei aiheuta lisäjuoksua nimeksikään. Ei varsin kun vertaa siihen minkä vaivan näen lasin, metallin, pahvin, paperin, buojätteen jne. lajittelussa ja eri roskiksiin kiikuttamisessa.

Oikeesti kukaan ei voi sanoa, että vaippojen roskiin kantaminen on vaivalloisempaa kuin poeseminen, kuivaaminen, taittellu, pinoaminen jne. ;).

Vierailija
11/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten, ei vaikuta kyllä mitenkään. Tosin turhaa täytettä pakkauksessa myös kestovaipat. Niiden tilalle voisi laittaa jotain muuta. Ensinnäkin, itse ihan vastasyntyneellä käytän mieluummin kertakäyttövaippoja. Kestot liian paksuja niin pienelle. Eli eipä tuossa pakkauksessa tarvitse olla mitään vaippoja, koska tämänhetkisillä kertiksillä mitä siinä mukana tulee, selviää päivän, ja kestoille ei käyttöä. Eli vaipat on kuitenkin kaupasta haettava.

Nyt ainakin täällä meilläpäin kirpputoripöydissä mielettömät kasat käyttämättömiä äitiyspakkauksen kertovaippasatseja. Joten harvat edes niitä kokeilevat.

Vierailija
12/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tilalle näitä natural vaippuja jotka 100% maatuvia ja kuoret tehty maissista

Vierailija
13/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tilalle näitä natural vaippuja jotka 100% maatuvia ja kuoret tehty maissista

Mitäs ne on? Voiko ne siis laittaa kompostiin tai biojäteeseen?

Vierailija
14/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menivät ihan heti vauvan sivuilla...

Vierailija
15/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ei sitten ollenkaan vaippoja koko pakkauksen, jos kertakäyttöiset jätetään pois.

Nuo kestovaipat todellakin joutuvat monella roskiin, koska eivät mene kaupaksi. Kirpparit ovat täynnä niitä, eikä kukaan jaksa säilöä niitä kaapeissan, jos eivät kelpaa kiertoon. Sitä paitsi huonommin maatuvia ne ovat kuin kertakäyttöiset vaipat, jotka ovat nykyisin pääosin selluloosaa.

Vierailija
16/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatuvia vaippoja äitiyspakkaukseen, niin tulevat kuluttajien tietoisuuteen!

Vierailija
17/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä maatuu n 60%, tavallisesta jää maatumatta 80%. Kysymys on siitä, haluaako lapsen iholle öljystä jalostettua sontaa. Kun ei ole uusiutuva luonnonvarakaan. Kolmela olen käyttänyt kerakäyttöisiä. Nyt ekologista omatuntoa kolkuttaa. Vihreä herääminen on tullut jälkijunassa.

Pienimmäinen käyttää niitä "vihreitä" kerak.vaippoja. Tavalliset on rehellisyyden nimissä parempia, mutta käytän 2v pottailun harjoittajalla niitä. Pissa jää maissiin sitoutuneena roikkumaan jalkoväliin pampulaksi. Oppiipahan nopeammin kuivaksi kun ei ole niin mukavia.

Inhottaa pampersin ja liberon aktiivinen päänahkojen metsästys jo synnytyssairaaloissa. Meillä pakkauksen 2-4kg vaipat eivät mahtuneet 5kg vauvalleni.

Vierailija
18/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpiakaan. Haisuvaipat lensivät roskiin, kun eivät kelvanneet edes ilmaiseksi kenellekään.

Vierailija
19/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut minä en ainakaan ole innostunut tuosta vaipattomuudesta. siksiminä valitsin kestovaipat, jotka eivät ole valskanneet muuten sen enempää kuin kertsitkään.

Vierailija
20/45 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tilalle vaatetta. Täällä myös näkyy kirppiksillä paljon pakkauksen kestovaippoja myynnissä ja ne näkyy pysyvän samoissa pöydissä viikosta toiseen.

Noista kestovaippojen ekologisuudestakaan en ole oikein vakuuttunut, tuntuu, että kestot valskaa paljon, jolloin vaippapyykin lisäksi vaate- ja lakanapyykkiä tulee paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi