HELP! Kiltti lapsi ja kiukutteleva lapsi
Nonniin, eli päiväkotia lapsilla takana 2,5kk. Lapset tyttö 2,5v ja poika 4v.
Päiväkodin alettua pienempi vaati töiden jälkeen lähes kaiken huomion, kaipasi paljon syliä jne. Tällöin 4v jäi vähemmälle huomiolle ja oli ihan tyytyväinen oloonsa. Nyt viimeiset viikot 4v on ollut aivan käsittämätön; huutaa, kiukuttelee, raivoaa, heittelee tavaroita, kiroilee. Tuntu, että kaikki aamut aloitetaan huudolla ja kaikki illat loppuu huutoon. plaah. Pienempi taas on kuin herran enkeli, mutta kaikki aika tuntuu menevän isomman kanssa taisteluun ja hänen lepyttelyyn. Pelkäämpä, että kohta pienempikin tajuaa, että tuollaisella kamalalla käytöksellä saa enemmän huomioita...
APUA, millä revetä joka suuntaan?
Millä taata myös kiltille ja ihanalle tytölle tarvitsemansa huomio?
Lasten isä tekee melko paljon töitä, joten aika usein on vain minun sylini käytettävissä.
Esim. tänä aamuna tyttö heräsi itse ja oli aurinkoinen. Hetken päästä menin herättämään poikaa, joka heräsi väärällä jalalla, kaikki oli huonosti, huutoa ja raivoa. Tyttö puki vaatteet itse, poika piti pukea, kantaa autoon, autosta päiväkotiin, riisua vaatteet. Tällä välin tyttö oli riisunut itse, käynyt pisulla jne. Kun vihdoin sain tytön syliin, olikin jo aika lähteä töihin ja niin se jäi itkemään tarhatädin syliin. Tässä vaiheessa poika oli jo lepytelty ja jäi tyyntyneenä hoitoon. Eioä mennyt taas oikeudenmukaisesti tämäkään aamu! Nyt huono mieli ja huono omatunto kun kiltti tyttö jätettiin itkemään.
Kommentit (2)
Kyllähän mä sen ymmäräärn, että jo alusta alkaen kaikki meni vikaan. Mutta millä te muut venytte joka suuntaan yhtä paljon?
Totta kai mä yritän keksiä tekemistä missä molemmat saa huomioita, esim pelataan pelejä (domino jne), luetaan kirjaa, rupatellaan...
kun kuopus tyttö sai kaiken huomoin ja esikoispoika ei mitään. Mieti nyt istekin mitä teet ja yritä korjata tilanne niin että myös poika saa huomiota muutenkin kuin kiukuttelemalla.