takki ja housut 4,5-vuotiaalle haalarin sijaan?
Moikka!
Minulla on lapset 2v. ja 4,5v. Nyt kun pitäis kohtapuolin alkaa ostaa välikausihaalareita, olen miettinyt, voinko ostaa 4,5v. tytölle takin ja housut haalarin sijaan? Syynä tähän se, että opiskelijana ei ole rahaa ostaa sekä haalaria että takkia ja housuja, ja kuitenkin tuon ikäinen tyttö voisi sitten keväämmällä käyttää paljonkin pelkkää takkia (esim. kauppa ym. matkoilla, ja ihan kotipihallakin, jos ei ole märkää ja kuraista). Haluan kuitenkin ostaa laadukkaat ja kestävät välikausivaatteet lapsille, että pysyvät kuivina, mutta pitäisikö tällä 4,5v. tytöllä myös olla haalari? Erityisesti ajattelen päiväkotia. Tyttö kyllä pukee nopsasti ja taitavasti itse, että sen puoleen ei päiväkodissa ongelmaa, että tarvitsisi jotenkin enemmän apua takki-housu-yhdistelmänsä kanssa. Mutta kertokaa te mielipiteenne ja miten muilla samanikäisillä on ollut tai tulee olemaan :)
Kommentit (14)
siis 1v.alkaen ja mielestäni takki-housu-yhdistelmä on tosi käytännöllinen. Housuja voi ostaa irtona jotkut toisetkin, takki kuluu aina vähemmän ja sitä ei tarvi pestä kuitenkaan niin usein. Sikstoiseksi keväällä/kesällä ei aina tarvi takkia, vaan pelkkä fleece riittää housujen kanssa. Näinkin käytännöllisempi. Ja meidän neiti on ainakin tuosta 3v.iästä alkaen oikein osannut vaatia välillä takki-housua päälle haalarin sijasta. (se on muuten pissalla käynninkin kannalta monasta kätevämpi!) . Ainoastaan lumessa peuhatessa (syvässä sellaisessa) on mielestäni haalari parempi vaihtoehto.
kiitos mukavista vastauksistanne!
Itsekin ajattelin, että eiköhän tuonikäinen jo takki-housu-yhdistelmällä pärjää, mutta kiva että sai täältä vielä vahvistusta. Mites sitten, henkselihousut vai normihousut? :)
kyllä meillä ainakin laitetaan päälle mitä aikuinen ostaa.
selkä ollut paljaana, kunhan takki on tarpeeksi pitkä helmasta.
Niitä kuitenkin tarvitaan.
Minä ostin erikseen pelkän takin kauppamatkoja ym varten, H&M myy aika edukkaita.
. Mites sitten, henkselihousut vai normihousut? :)
henkselillisiä housuja, joissa on hieman haalarimaista yläosaa kainaloihin saakka.
Meillä ei ole ollut välikausihaalareita sitte koon 74 cm.
Ihan asennekysymys. En ymmärrä miten muka 2-osaisen päälle olisi vaikeampi pukea kurahousuja. Täysin tottumuskysymyksiä. Omasta mielestäni on ollut kätevää, kun takin kanssa on ollut esim. kahdet housut - toiset vaikkapa puvun housut ja toiset jotkut muut - me olemme tykänneet Lennen hinta-laatu-suhteeltaan todella huipuista vyötärömallisista housuista.
Kolmannen kanssa (nyt 2v) en osta enää ainuttakaan haalaria, en edes talvi-sellaista. Haalari on suomalainen pakkomielle - ruma sellainen.
Päiväkodissa aika pienetkin laittavat kurahousut itse jalkaan, ei ne tädit välttämättä muista tarkistaa onko takki hyvin.
Toisekseen takki-housut -yhdistelmässä selkä jää monesti paljaaksi kun esim kiipeilee kiipeilytelineessä tai kyykkii hiekkalaatikolla. Nähty on! Siksi meillä haalari.
. En ymmärrä miten muka 2-osaisen päälle olisi vaikeampi pukea kurahousuja. Täysin tottumuskysymyksi.
Haalari talveksi, ettei mene lunta vyötäröstä sisään.
Housuja on useammat, ne kuluu ja likaantuukin enemmän kuin takki.
Mielestäni kätevää.
Ja joku kyseli, että mistä ihmeestä 4,5 v keksii, ettei voisi käyttää haalaria. No, ei aavistustakaan, mutta meillä ainakin mieluummin pukee takin ja housut. Päiväkodissa useimmilla haalari, eli en usko, että kenenkään mallista johtuu. Jostain kumman syystä vain poikaa ahdistaa haalari ja sanoo, että takki ja housut mukavampi pukea ja mukavampi päällä. On todella herkkänahkainen (veikkaan, että jonkinlaista tuntoyliherkkyyttä) ja hänelle on hirmu suuri merkitys sillä, miltä vaatteet tuntuvat päällä. Talvella onneksi suostuu pukemaan haalarin, kun en ole antanut vaihtoehtoja, mutta en näe mitään syytä, miksi pitäisi pakottaa pukemaan välikausihaalari.
Kiitos vastauksistanne ja anteeksi epäselvä kieleni :)
eli normihousuilla, kuten muutama arvailikin, tarkoitin sellaisia hekselittömiä housuja. Aika jännä muuten, että kun täällä moni on samoilla linjoilla kuin minä, eli että tuon ikäiselle voi laittaa housut-takki, eikä haalaria tarvi, niin kun katoit tuolta lasten vaatteet (tai joku sellanen) -osiosta siellä olevia muutamaa vastaavanlaista keskustelua, niin siellä monet oli sitä mieltä, että 6-vuotiaillekin vielä ehdottomasti haalari.
eli selkäosa jää liian lyhyeksi tai puntit on sit karmeanpitkät... lapsesta voi tuonkin takia tuntua ikävältä pitää haalaria. Ja oma kuopukseni on kuumakalle, jolloin hikoilee haalarissa enemmän kuin kaksiosaisessa, jossa ilma pääsee vähän mukavammin kiertämään, mutta ei tule kuitenkaan kylmä, kun on sopivat välivaatteet alla.
4v tytöllä on ollut aina käytössä takki ja housut. Hyvin on toiminut ja pukee reippaasti itse. Näppärä yhdistelmä mielestäni. No ihan pienenä oli äitiyspakkauksesta saatu haalari, mutta itse ei olla haalareita koskaan ostettu.