Mistä johtuuakateemisten ihannointi?
Siis se, että akateemisia luullaan ylivertaisen älykkäiksi jne?
Olen itse ensin opiskellut hoitsuksi ja nyttemmin opiskelen yliopistossa. Olen tässä todennut, että sekä hoitsukoulusta että yliopistolta molemmista löytyy tosi teräviä ja tosi epäteräviä. Minua huvittaa suunnattomasti akateemisten asenne, toivottavasti en huomaamattani omaksu sitä itsekin! Ja te ei-akateemiset, lopettakaa sureminen, akateemiset eivät ole yhtään teitä kummempia:)
Kommentit (22)
Onko susta ap kunnianhimo, tavoitteellisuus, kouluttautuminen ja elämän suunnitelmallisuus sitten halveksittavia piirteitä?
- Tämä viittaa akateemisuuteen ja ap:n puheenvuoroon - 10 liittää akateemisuuteen kunnianhimon, tavoitteellisuuden, kouluttautumisen ja elämän suunnitelmallisuuden. Ap:n kirjoituksessa on vastakkainasettelu akateemisen koulutuksen /ei-akateemisen koulutuksen kanssa, akateemisia ihannoidaan, toisia ei. siis kaksi vastapoolia.
Pitäisikö elää päivä kerrallaan ja antaa elämän vaan valua silmien editse? Ainoa sallittu suunnitelma on viikonlopun ryyppyreissun suunntelma tai shoppailu kaverin kanssa ostosparatiisissa
-Jos kerran akateeminen ei elä näin - vaan on tavoitteellinen, kunnianhimoinen jne- niin kuka sitten elää näin - ryyppyreissuja odotellen? Mitä ovat muut kuin akateemiset ihmiset? ei -akateemisia - millainen koulutus näillä on?
Jos akateeminen ei elä näin, joku elää, sillä 10 mukaan jotkut ajattelevat vain ryyppyreissuja ja shoppailua ja näiden elämä valuu hukkaan.
Pitäisikö verbi asettaa ehdon ja vastakohdan toivottavalla käyttäytymiselle, mitä edustaa akateeminen kaikessa erinomaisuudessaan.
Tämä ihannointijuttu voi olla hiukan myös luokkakysymys.
Siitä on kai kirjoitettu kirjakin: ns. työväenluokkaisista ei-akateemisista piireistä yliopistoon tulevat usein ihannoivat, kunnioittavat ja jopa pelkäävät akateemisia vähän liikaakin. Tämä voi taas vaikeuttaa vaikka työllistymistä; ei-akateemiset katsovat potentiaalisia kollegoitaan ylöspäin, kun taas akateemisten perheiden lapset ovat nähneet vauvasta asti, että lääkärit ja opettajat ovat ihan tavallisia ihmisiä
Tunnistan itseni myös tästä.
t: hoitajaksi opiskellut duunariperheen lapsi, nyk. fil. yo.