Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sijaisperhe

Vierailija
20.02.2009 |

Onko teistä joku sijaisperhe, tunnetteko sijaisperheitä?

Olen kiinnostunut toiminnasta. Itselläni on 2vuotias poika. Olisin kiinnostunut ottamaan sijaislapsen, mutta mitä minulta edellytetään? Olen ajatellut että jos menisin sijaisperhe koulutuksiin. Sijaislapsi voisi tulla meille touko/kesäkuussa, jolloin voisin olla kotona koko kesän lasten kanssa. Mutta voinko laittaa sijaislapsen päiväkotiin syksyllä? Yritin äsken soittaa paikalliseen sosiaalitoimistoon, mutta siellä ei kukaan vastannut.. jätin viestin ja pyysin ottamaan yhteyttä.

Minua mietityttää myös lapsen vanhempien oikeudet. Tiedän kyllä että lapsen vanhemmat saavat lapsen takaisin jostilanne muuttuu ja heillä on oikeus olla tekemisissä lapsen kanssa, ovathan he biologiset vanhemmat. Mietin vain kuinka usein he ovat yhteydessä lapseen. Olen itse ollut lastenkodissa/vastaanottokodissa töissä ja tiedän että vanhempia on moneen lähtöön. Toisia ei näy eikä kuulu, mutta toisilla lapsilla käy kylässä kummit, tädit,sedät, isä, äiti, vanhempien sisarukset, mummot ja vaarit. Laitoksessa tämä nyt jotenkin menee. Mutta ei kukaan pysty pitämään oman kodin ovea avoinna ma-su 8-18.

Jos teillä on kokemusta niin kertokaa minulle..

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se useissa kunnissa vaaditaankin ennenkuin sijaisvanhemmaksi pääsee. Sijaisvanhemmat voivat käydät töissä. Päivähoitomaksuja ei tarvitse itse maksaa sijoitetun lapsen osalta. Lapsen huoltajuus säilyy biologisilla vanhemmilla. Tapaamisasiat sovitaan jokaisen lapsen kohdalta. Jotkut vanhemma tapaavat lastan kerran kuukaudessa, jotkut kerran viikossa, jotkut joka päivä. Ihan miten sovitaan ja miten on kaikkien kannalta parasta. Minun mielestäni lapsen täytyy saada tavata myös muita sukulaisiaan säännöllisesti. Meillä on käytännössä avoimet ovet. Eli vanhemmat saavat olla meillä niin paljon kuin haluavat ja muu suku käydä myös aina kun meille sopii. Mutta meillä on aika harvinainen tilanne. Yleensä ei ihan niin tiiviisti olla tekemisissä lapsen suvun kanssa.

Vierailija
2/5 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli et kyllä tod.näk. saa heti sijoitettua lasta (sijaislapsia ei ole olemassakaan, sillä lapsi ei ole kenekään sijainen). Koulutukseen menee n. puoli vuotta ja sen jälkeen lasta voi joutua odottamaan vuoden-kaksikin.

Teille sijoitettaisiin todennäköisesti vauva-ikäinen koska biologinen lapsesi on vielä noin pieni. Eli vauvaa et voi laittaa syksyllä päiväkotiin.

Monet lapset tapaavat biologisia vanhempiaan myös heidän kodissaan eli ovat päivän tai viikonlopun bio-kodissaan.

Varmaan sinun on hyvä olla yhteydessä sos.työntekijään niin tulevat sitten teille kotikäynnille ja selvitetään perusasiat (kuten rikosrekisteri, tulot, lääkärintodistukset ym.) ja pääsette siitä jatkamaan eteenpäin.

Onnea matkaan!

T. sijaisäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sieltä mitään lasta nyt tähän hätään ole tulossa. Pelkka virkailijan tavoittaminen voi viedä kuukauden ja sittenhän se prosessi vasta käynnistyy...

Vierailija
4/5 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapsi voi tulla perheeseen jo ennenkun pride kurssia on edes aloitettu. Ja joskus sijoitetaan lapsi, joka on vanhempi kuin jo perheessä olevat lapset. Mutta sieltä oman kunnan sosiaalitoimistosta kannattaa aloittaa kyseleminen ja asia lähtee etenemään.

Vierailija
5/5 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse olla mikään super ihminen, riittää, että on ns. normaali. Normaali ei kuitenkaan voi olla mikään alkoholin kanssa pelaaja, koska monet lapsista oavt sijoitettuja juuri alkoholin takia, eivätkä osaa alkoholiin siksi suhtautua normaalisti. En minä näkisi mitään, ettei lapsia voisi hetikin tulla, meille tuli hyvinkin nopeasti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme