Lähteekö vanhempainrahasta ja kotihoidontuesta aina vähintään 20% veroa?
Kommentit (27)
Tavallinen työtuloa varten toimitettu muutosverokortti ei siis kelpaa. Pitää siis tilata nimenomaan verokortti sos. etuutta varten.
viimeiset kuusi vuotta ja kertaakaan en ole joutunut mätkyjä maksamaan, päinvastoin aina takaisin 100-300 euroa.
soita verotoimistoon, laske vuositulosi, pyydä verokortti SOSIAALIETUUKSIA varten ja toimita KELAAN.
20 % menee, jos ei toimita uutta verokorttia. Ihan sama, kun että jos et toimita työnantajallesi verokorttia ollenkaan, menee 60 % veroa. Jos näin pääsee käymään, saa palautuksia.
ja ilmoittaa siihen tarvittaviin kohtiin tukitulot ja palkkatulot, niin toimittavat automaattisesti kortin tukia varten kelaan. Palkkaa varten kortin voi tilata joko kotiin tai työnantajan osoitteeseen.
Mulla tuli veroprosentiksi 4, ja ainakin oletin, ettei kai siitä nyt mitään mätkyjä voi tulla... jos siis laskurilla sain tuon tuloksen...? Ilmoitin hoitorahan määrän 10 kk ja 3 kk palkkaa (kun menen loppusyksystä töihin ja kesällä lomarahoja).
voit pyytää ottamaan vähemmän, mutta sitten joudut maksamaan mätkyjä.
Kelalla oma systeeminsä tossa verotuksessa.
Sattumalta soitin puoli tuntia sitten Kelaan ja kysyin juuri tätä, vastaus oli tämä:
Jos on toimittanut Kelaan tavallisen verokortin, eli sen verokortin mikä annetaan normaalisti työnantajalle, pidätys on vähintään 20%, MUTTA jos toimitat Kelaan muutosverokortin ETUUKSIA VARTEN, etuuksista pidätetään juuri sen muutosverokortin mukainen prosentti.
Netissä tuon etuusmuutosverokortin saa helposti tilattua (tein sen just pari minuuttia sitten), siihen verokortin "tilaukseen" vaan eritellään että miten paljon tulee saamaan palkkaa ja miten paljon noita Kelan maksamia etuuksia (ja mitä etuuksia) tämän vuoden aikana, ja verottajalta se etuusverokortti lähtee suoraan Kelalle, itselle tulee kotiin sitten se työnantajalle annettava kortti.
Äippärahaa ja hoitolisää saan noin 800€ kuussa ja veroprosentiksi tuli 19,5%. Yllätyin, koska olin laskenut itse samoilla tuloilla netissä veroprosentin ja se näytti 14,5%, mutta kuitenkin oli näin korkea.
Ennenkin on käynyt samoin.
sain neuvon soittaa verotoimistoon ja pyytää verokortti sosiaalietuuksia varten, näin tein ja sain uuden prossan 4% josta meni suoraan tieto kelaan. Kela lisää tohon sit sen 2% eli 6% menee yhteensä.
Mulle tuli siis maksulappu ja siitä katoin et olivat ottaneet 24% ja siksi siitä täällä kyselin.
Myös netissä voi kuulemma tehdä itse tuon muutosverokortin mutta en tiedä meneekö sit tietoa suoraan kelaan.
Myös netissä voi kuulemma tehdä itse tuon muutosverokortin mutta en tiedä meneekö sit tietoa suoraan kelaan.
Sen voi tilata itse netissä tai soittaa/ käydä verotoimistossa.
Ja todellakin, Kelan etuuksista ei mene mitenkään automaattisesti 20% veroa.
Itse olen pari viimeistä vuotta maksanut kotihoidontuesta ja vanhempainrahasta 9% veroa ja saanut palautuksia! Tilaan kortin aina netistä ja tarkastan tulot jossain vaiheessa kesällä tai syksyllä ja tilaan uuden kortin jos koko vuoden tulot poikkeavat siitä mitä olen alkuvuonna laskenut.
Suurin osa mätkyistä aiheutuu ihmisten ihan oman tietämättämyyden vuoksi. Kannattaa olla todella tarkkana, että vähennykset ovat oikein (matkakulut, liiton jäsenmaksut jne).
Siellä on ohjeet verokortin laskemisesta etuuksia varten ja sieltä lähtee suoraan kelaan! Mullakin luki päätöksessä että vähintään 20%, laskin sen itse vero.fi sivuilla ja asuntolainan koronvähennyksien takia veroa menee nyt 0%!!
Laskekaa ihmeessä, näistä tuista muutama prosenttikin on paljon rahaa!!
Siellä on ohjeet verokortin laskemisesta etuuksia varten ja sieltä lähtee suoraan kelaan! Mullakin luki päätöksessä että vähintään 20%, laskin sen itse vero.fi sivuilla ja asuntolainan koronvähennyksien takia veroa menee nyt 0%!!
Laskekaa ihmeessä, näistä tuista muutama prosenttikin on paljon rahaa!!
Mä suosittelen tarkistamaan kuitenkin vielä verotoimistosta. Itse laskin myös mieheni kanssa (tietään näistä verojutuista työnkin puolesta) netissä veroprosentin ja sain tulokseksi 0%. Kävin kuitenkin vielä verotoimistossa ja samoilla tiedoilla siellä saatiin veroprosentiksi 9%! Oispa tullut kivat mätkyt myöhemmin. Sanoivat myös siellä, etteivät koskaan suosittele kellekkään 0%!!
tuleeko silloin veronpalautusta? Vai häviääkö ne rahat?
Jokaisella on oma henkilökohtainen veroprosentti. Voihan se joillakin ollakin tuon tasan 20.
mutta uuden verokortin toimittamisen jälkeen kuitenkin oli otettu taas 20% veroa.
verokortin joka on laskettu sosiaalietuuttavarten
aina vähintään se 20%? Olen sen sieltä sivuilta lukenut ja siellä se sanotaan hyvin selkeästi näin?
Mulla oli työverokortin prosentti 15 mutta nyt Kela vie vanhempainrahasta 20%, koska tosiaan ottavat sen "vähintään 20%"...
en jymmarra...
Tai siis lähtee, jos ei toimita uutta verokorttia kelaan. Ilman verokorttia vievät aina sen 20 %.
Mutta jos siis veit verokortin ja silti on 20% niin siinä on tapahtunut virhe. soitto kelaan auttaa varmasti.
että aina piätetään ainaki 20%. Jos haluaa niin enemmän. Itse olen kotihoidon tuella ja saan alle 300 ekeä miinus 20% veroja.
KUITENKIN VÄHINTÄÄN 20 PROSENTTIA!!
Milloin veit verokortin Kelaan? Onko se voimassa helmikuusta eteenpäin?