Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmeile lapsesi puhumaan - löytyi syy miksi meidän suvussa puhutaan varhain

Vierailija
19.02.2009 |

ja lapsilla on laaja sanavarasto. Olen vilkas ja käytän ilmeitä ja eleitä tehostamaan puhetta.

Ilmeile lapsesi puhumaan

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1645335

Piltit, joille elehditään oppivat enemmän sanoja kuin muut

Unohda kalliit varhaiskasvatusoppaat- ja videot, sillä taaperon puhumaan oppimisen salaisuus saattaakin piillä hassuissa ilmeissä ja käsien heiluttamisessa, uutisoi Daily Mail.

Esimerkiksi sanojen, kuten kyllä ja ei opettaminen päätä nyökyttelemällä ja heiluttelemalla sekä asioiden ja esineiden osoittaminen on tärkeää lapsen kielellisen kehityksen kannalta.

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan lapsilla, joiden vanhemmat ilmehtivät paljon, on suurempi sanavarasto koulutien alkaessa kuin muilla. Asiantuntijat kehottavatkin vanhempia aloittamaan käsillään puhumisen ja elehtimisen jo varhain.

Tutkimusta varten tiedemiehet seurasivat, miten 50 reilun vuoden ikäistä taaperoa ja heidän vanhempaansa leikkivät keskenään. Ei ollut yllättävää, että eniten eleitä käyttäneiden lasten vanhemmat tehostivat sanoja mielellään kehon kielellä.

Kun lasten kielellinen osaaminen testattiin uudelleen 4,5-vuoden ikäisinä huomattiin, että paljon eleitä käyttäneiden vanhempien lapsilla oli jopa 25 prosenttia suurempi sanavarasto kuin muilla lapsilla.

Vaikka lapselle puhuminen onkin hyvin tärkeää, tutkimus osoitti, että myös eleillä on suuri merkitys kielellisessä kehityksessä. Tutkimuksesta ilmeni myös, että paremmin toimeentulevat vanhemmat elehtivät yleensä enemmän, mikä auttaa osittain selittämään miksi keskiluokkaiset lapset pääsevät helpommin kiinni koulunkäyntiin.

Varhainen lapsuus on kriittinen ajanjakso, sillä sosiaalisen aseman erot näkyvät ensi kertaa juuri kielitaidossa näinä vuosina.

Tutkijoiden mukaan vanhempia ja lapsia tulisi kannustaa puhumaan enemmän kehon kielellä, sillä se on halpa ja helppo keino lisätä lasten sanavarastoa ja näin myös koulunkäyntivalmiuksia.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun uutisen näin.

Olen tosi kova elehtimään ja ilmehtimään puhuessani (ja saanut siitä negatiivista palautetta useamman kerran, kun se on niin outoa Suomessa),

mutta nytpä tiedetään miksi lapseni ovat tosi varhaisia puhujia.

JA esim meidän 5 v:lla on todella laaja sanavarasto.

Vierailija
2/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan että 4,5-vuotiaina ja koulun alkaessa sanavarasto on suurempi kuin ei-elehtijöillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Unohda kalliit varhaiskasvatusoppaat- ja videot, sillä taaperon puhumaan oppimisen salaisuus saattaakin piillä hassuissa ilmeissä ja käsien heiluttamisessa, uutisoi Daily Mail."

Tästä on pääteltävissä normaaliälyllä että sillä on vaikutusta puheen oppimiseen.

Vierailija
4/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Unohda kalliit varhaiskasvatusoppaat- ja videot, sillä taaperon puhumaan oppimisen salaisuus saattaakin piillä hassuissa ilmeissä ja käsien heiluttamisessa, uutisoi Daily Mail."

Tästä on pääteltävissä normaaliälyllä että sillä on vaikutusta puheen oppimiseen.

(Iltasanomien käännös), eikä silti siinäkään sanota "taaperon varhaisen puhumaan oppimisen"...

Vierailija
5/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä sanottiin myös, että vauvaiän eleet ja ilmeet ovat tärkeitä puheen kehitykselle.

Vierailija
6/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se vuorovaikutus lapsen kanssa ja että "keskustelee" vauvankin kanssa, antaa lapselle puheenvuoron, kannustaa, ihailee ja viettää aikaa vauvan kanssa

.

Vierailija
7/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 2,5v ei olisi oppinut aiemmin puhumaan.. Ja elehdin aivan yhtä paljon koko ajan esikoisen kuin kakkosen kanssa.

Taas tutkimus jonka jälkeen jotkut äidit saavat "kiillottaa julkikuvaansa" mutu-tuntuman perusteella.. Ainiin.. ja se mun 2,5 vuotias oppi heti puhumaan suoraan kun vain pääsi alkuun..!

Vierailija
8/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 2,5v ei olisi oppinut aiemmin puhumaan.. Ja elehdin aivan yhtä paljon koko ajan esikoisen kuin kakkosen kanssa.

Taas tutkimus jonka jälkeen jotkut äidit saavat "kiillottaa julkikuvaansa" mutu-tuntuman perusteella.. Ainiin.. ja se mun 2,5 vuotias oppi heti puhumaan suoraan kun vain pääsi alkuun..![/]

"Me on aina luettu lapsille paljon niin ne on alkaneet puhua aikaisin"

Vierailija
9/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän mun ilmeille on tapahtunut tässä vuosien varrella, kun kaksi vanhinta oppivat puhumaan tosi aikaisin ja aina ovat saaneet kehuja laajasta sanavarastostaan (neuvola, päiväkoti, koulu). Kolmonen ei halua puhua sitten millään =)

Vierailija
10/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän mun ilmeille on tapahtunut tässä vuosien varrella, kun kaksi vanhinta oppivat puhumaan tosi aikaisin ja aina ovat saaneet kehuja laajasta sanavarastostaan (neuvola, päiväkoti, koulu). Kolmonen ei halua puhua sitten millään =)

Vierailija
11/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkun nimittäin meillä on kaksi lapsista oppineet puhumaan vasta 2-2½-vuotiaina muut paljon ennemmin! Tosin nuo kaksi olivat erittäin ilmeikkäitä ja elehtiviä:) Saivatkin kaikki ( jopa tuntemattomat aikuiset) ymmärätämään itseään jo pelkillä eleillä ja ilmeillä!:)

t. 12 lapsen äiti

Vierailija
12/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes esikoisen kanssa, tuntui tyhmältä puhua yksin tyhjässä kämpässä vauvalle joka ei puhetta ymmärtänyt...

KAIKKI 5 lasta ovat alkaneet puhua aikaisin ja laajaa sanavarastoa on kehuttu, etenkin esikoisen kohdalla. Sanavaraston laajuuden luulen johtuvan siitä että lapsille on luettu paljon, etenkin esikoiselle n 1-vuotiaasta alkaen.

Vierailija
13/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kova ilmeilemään ja käytän kehoa puhumisen tehostamiseen ihan aikuisillekin puhuessa.. :) SILTI lapseni puhuu aika huonosti.

Esikoista käytiin puheterapeutin luona pari vuotiaana ja tarkkaan seurattiin 3- vuotiaaksi saakka ja nyt kun tulee 5- vuotta umpeen niin neuvolassa opetaan puhe taas esiin.

Se, että meillä kaksi vanhinta lasta ei puhu hyvin ei tosin tarkoita sitä etteikö olisi laaja sanavarasto.

Tämä on neuvolassakin todettu juttu. Vaikka lapsi ei osaa sanoa pallo, niin tietää että puhutaan pallosta.

Kun omat lapset on ollut hitaita puhumaan hyvin niin olen ilonen että tarhassa käytetään semmosia pieniä kuva lappuja joilla nopeutetaan asian kertomista. Esim. seuraavana on vuorossa syöminen, puetaan tai on pissahätä.

VINKKI (jota vanhakansakin osasi käyttää) eli kun lapsi ei osaa sanoa että on vihanen/harmittaa niin opeta lapsi murisemaan, näyttämään hampaita tms.

Eli kyllä vanhaa tietoa kaikki tämä ilmeily ja eleet??

Taitaa vaan olla niin että nykyaikana sitä ollaan eksytty ihan perusasioista. Kun on niin hurja kiire suorittaa ettei se joka osaa sanoa heti ja selkeästi ehdi VAIKKA osaa mielessään, turhautuminen varmaan kasvaa jos vanhempi ei osaa pysähyä kuuntelemaan ja antaa lapsen opetella sanomaan loppuun.

Mun mielestä suuri osa ongelmista on siitä ettei ole aikaa ymmärtämiseen.

Ja miksi lapsen pitää osata lapsijoukosta olla se eka puhumaan, laskemaan, laulamaan?

Ei se ole ongelma jos ei osaa sanoa sanaa, vaan se ettei tiedä mikä se on. Sanavarastoa on vaikka ei osaa sanoa!

Vierailija
14/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi poika oppi puhumaan vasta likempänä kolmea ikävuotta vaikka ihan samalla tavalla hänen kanssaan kommunikoitiin kuin esikoisen kanssa.

Elekieltä tämä nuorempi lapsi oppi käyttämään erittäin taitavasti kun hänellä ei ollut sanoja kommunikointiin.

Esikoinen oppi puhumaan kunnollisilla lauseilla 1-vuotiaana ja elehtii selvästi vähemmän kuin nuorempi sisaruksensa.

Elekieltä käyttää kyllä vanhemmatkin. Ja lapsille tai vauvoille puhuttaessa elekieltä näyttäisi käyttävän iso osa ihmisistä. Se tulee luonnostaan.

Nämä nyt on tietysti niitä poikkeuksia =)

Silti suututtaa kun uutisoidaan tärkeänä että lapset (lue rivien välistä 'kaikki lapset') oppivat puhumaan nopeammin jos heille elehditään.

Taas tutkimus jonka jälkeen jotkut äidit saavat "kiillottaa julkikuvaansa" mutu-tuntuman perusteella.. Ainiin.. ja se mun 2,5 vuotias oppi heti puhumaan suoraan kun vain pääsi alkuun..!

Vierailija
15/15 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä kaksivuotiaanakaan.