Miten toimitaan JÄÄHYN kanssa? Kyselee äiti joka miettii sopivaa rangaistuskeinoa lapsille.
Meno on välillä aivan mahdotonta, ja etenkin kun nyt kovien pakkasten aikana ei ole voinut kovin ulkoilla. Riehutaan, levitellään tavaroita, piirrellään seiniin jne jne. Ja ne puheet..... pissakakkapieru välillä ihan jatkuvasti!! Ruokapöydässä tirskutaan ja temppuillaan....... mutta jos laitan jäähylle esim vessaan, niin sehän tietää sitä että sitten siellä sotketaan paikkoja tai tehdään jotain ilkeyksiä. Miten tuo jäähysysteemi toimii niin että se kanssa sitten TOIMII? Ja kuinka herkästi kannattaa jäähylle pistää? Ja kuinka kauan sielä täytyy olla?
Olisi tosi kiva jos joku jaksaisi neuvoa. Lapset 3,5v ja 6v tytöt...
Kommentit (29)
että edes omaan huoneeseen ei viedä raivoavaa lasta. Okei, jos lapsi tee ilkeyttä niin voisin viedäkin mutta en sellaista jolla on selvästi paha olo eli itkevää tai huutavaa.
Lasta ei pitäisi sulkea pois erilliseen tilaan, yksin pahan olonsa kanssa. Kiukun tunteet eivät ole kiellettyjä eikä raivoaminen saisi olla mikään syy eristää muista.
Meillä huutava lapsi laitetaan portaille istumaan (tässä oli joskus porttikin kun sisukkain ipana ei suostunut millään pysymään siellä) Portaat ovat osa yhteistä tilaa eikä lasta ala pelottamaan ja saa tuulettaa tunteitaan äidille ihan vapaasti, turha kiljuminen väheneekin pikkuhiljaa ja lapsi alkaa huutelemaan sieltä syitä miksi suuttui ja miltä nyt tuntuu jne.
Jos jotakuta ei huvita kuunnella sitä kiukkua niin voi itse poistua muihin huoneisiin, mutta itse suljen korvani ja mietin muuta kunnes se pahin raivo on asettunut ja on aika kuunnella sitä pientä sisupussia. Jos huutava uhmis väsyttää niin sanon suoraan että karjumisen voi hoitaa vaikka huoneessaan ja itkeä ja mököttää saa portailla.
Konstin idea on siinä että negatiivisetkin tunteet ovat sallittuja mutta niillekin on oma rajansa. Ei voi tulla siihen äidin jalkoihin potkimaan ja piinaamaan korvia mutta pahan olonsa saa purkaa.Joku pitää huutavaa lasta sylissä, meillä ollaan portailla. Lapsi oppii iän myötä hallitsemaan niitä tunteitaan mutta kun ne vielä pienellä on hallitsemattomia niin ei niitä kieltääkään saa.
Minua kiellettiin lapsena itkemästäkin ja kiukunpuuskista raahattiin heti huoneeseen suljetun oven taakse. Muistan yhä sen pahan olon yksin huoneessani. Lapsi (edes 10vuotiaskaan) ei sitä osaa käsitellä vaan tarvii apua siihen. Minä opin tukahduttamaan kaikki negatiiviset tunteeni ja äiti onkin nyt vanhemmiten myöntänyt tehneensä väärin. Eli 2:n komero on kyllä uskomaton juttu, pelolla saat lapsen kiltiksi, miten voitkin pelotella lapsiasi.
Silloin kun lapsella on paha olo ei häntä saa jättää yksin, silloin äitiä juuri tarvitaan eniten. Kaikenlaiset jäähyt suositellaan pidettäväksi samassa tilassa tai ainakin ovi auki. Jos meteli käy sisarusten korviin niin sanoisin että itkeä saa tässä mutta karjumaan pitää mennä muualle
että edes omaan huoneeseen ei viedä raivoavaa lasta. Okei, jos lapsi tee ilkeyttä niin voisin viedäkin mutta en sellaista jolla on selvästi paha olo eli itkevää tai huutavaa.
Lasta ei pitäisi sulkea pois erilliseen tilaan, yksin pahan olonsa kanssa.
Meillä tuo omaan huoneeseen meneminen toimii ihan kohtuullisesti, koska se on keittiön vieressä. Usein lapsi menee sinne omaan huoneeseen huutamaan mutta on kuitenkin näköetäisyydellä. Pistää oven kiinni perässään joskus ihan itse, en mene sitä avaamaan sillä se vaan lisää raivoa.
Olen tuota lapsellekin joskus perustellut, että äiti ei voi pitää sinua sylissä jos huudat täyttä kurkkua, sattuu korviin se huutaminen. Saa itkeä vaikka paitani märäksi, mutta kirkumista en voi kuunnella. Sitä saa toteuttaa siellä omassa huoneessa.
Itsekin voin rauhallisesti sanoa nyt, että ei saa laittaa omaan huoneeseen jne... mutta kun se tilanne on ns. päällä niin minulla ainakin palaa pinna siihen kirkumiseen.
..toivottavasti hän tajusi sen nyt itsekin ja lopettaa moisen välittömästi.
Jäähyllä olemiseen kuuluu se, että lapsi tosiaan itse on paikallaan. Alla olevan tapauksen osalta voin vain sanoa, että lapsi ei tietenkään opi jäähyn tarkoitusta heti vaan vanhempi saa alussa kantaa lapsen takaisin ehkä 50-100 kertaa. Kun homma on opittu niin jäähy toimii. Alussa se vaatii kärsivällisyyttä.
Missään nimessä ei ole tarkoitus toimia kuten alla, että äiti kököttää lapsen vieressä ja lapsi sitten saa mitä haluaa eli vanhemman jakamattoman huomion. Jäähyn on tarkoitus olla rangaistus erittäin huonosta käytöksestä, ja jäähystä AINA varoitetaan etukäteen, eli lapselle annetaan mahdollisuus lopettaa huono käytös. Eri asia on sitten esim. lyöminen ja toisen selkeä satuttaminen, josta ei varoitusta tule toki pitää ottaa lapsen ikä huomioon, esim. 5-vuotias jo tajuaa tämän eikä varoitusta pidä antaa vaan heti jäähylle).
Jäähyn jälkeen, ei siis sen aikana, sitten puhutaan asiat selviksi ja myös muistetaan sopia. Tärkeää on korostaa, että mitä lapsi teki oli väärin. Lapsi ei siis itse ole mitenkään paha tms, vaan hänen tekonsta oli sitä.
Jäähylle mentäessä kerrataan vielä selkeästi syy jäähylle joutumiseen.
Oikein toteutettuna jäähy on todella hyvä kasvatuskeino. Se on rangaistus huonosta käytöksestä. Se sopii erittäin hyvin kasvatukseen nykyilmapiirissä, jossa on tajuttu väkivallan olevan täysin väärin, mutta lapselle on erittäin tärkeää osoittaa rajat.
ei onnistu tuo omaan huoneeseen laitto, koska ei pysy siellä. Olen ottanut käyttöön jäähytuolin, joka on yksi tietty tuoli, jossa istutaan sitten muutama minuutti. Yksin lapsi ei siihen jää/pysy paikallaan, mutta kun äiti on vieressä ja pitää huolta, että mihinkään ei lähetä, ehtii hyvin keskustelemaan siitä, miksi siihen jouduttiin ja oliko se järkevää käytöstä.
joo, ei tietenkään lasta viedä minnekään suljettuun tilaan, ei missään nimessä.
Toisaalta yhtä tyhmää on sanoa, että jäähypenkin pitäisi sijaita "samassa tilassa". MIelestäni on varsin perusteltua, että jäähypenkki ei ole samassa tilassa, vaan lapsi nimenomaan viedään pois "kaiken keskeltä" kärsimään jäähyään, eli hieman jonnekin sivummalle (ei liian pitkälle tietty myöskään) Näihän nimenomaan fiksusti ammattilaisetkin suosittelevat.
jarmasti äiti on muuteenkin sairas, joka saa tyydytystä lasten pelosta =(
niin jokainen jäähylle lapsensa laittanut koetaan kelvottomaksi kasvattajaksi. Se on ihna sama rangaistus kuin aikoinaan jalkapuu.
Väittävät nyky kasvatustieteilijät mitä tahansa. En ymmärrä kasvatuksen rangaistuskäytäntöä.
Toisinaan ei usko yhtään mitä sanotaan, riehuu, heittelee tavaroita, puhuu rumia, nauraa päin naamaa, kiusaa pikkuveljeä yms
Tuntuu, että kaikki mahdolliset uhmaiät tulevat hänellä todella voimakkaina. Lisäksi hän on ikäisekseen aika isokokoinen ja tavattoman vahva.
Koko hänen pienen ikänsä olen yrittänyt noudattaa asiantuntijoiden ohjeita jäähypenkeistä ja raivonpuuskien tyynnyttämisestä. Toisinaan se vaan on niin vaikeaa. Hän kun ei tahdo pysyä nurkassa, ellen seiso ja pidä kokoajan kiinni, myöskin jäähypenkiltä hän livistää vielä kymmenennenkin kantokerran jälkeen karkuun. Nyt viimeaikoina vasta on alkanut toimimaan jäähypaikkana takkahuone joka on hieman erillään muista tiloista, kuitenkin lähellä keittiötä. Sinnekin hänet saa yleensä kantaa monta kertaa, mutta loppujen lopuksi hän suostuu sen 5min istumaan sohvalla hiljaa. (joskus kyllä tekisi mieli sitoa tuoliin kiinni...)
Toisaalta hän on oikein kultainen ja herkkä poika, joka kaipaa paljon syliä ja suukkoja, ja on oikea äidin pikku apulainen.
Ja ketjussahan onkinn sitten tullut jo aika selväksi, että jäähyllä pysytään vapaaehtoisesti, ei lukolla tai sitomalla.
Ja sitten...
Hän kun ei tahdo pysyä nurkassa, ellen seiso ja pidä kokoajan kiinni, myöskin jäähypenkiltä hän livistää vielä kymmenennenkin kantokerran jälkeen karkuun. .
Ei ihme että lapsi on levoton ja uhmat on voimakkaita. Jos äiti ei jaksa kantaa nelivuotiasta takaisin jäähylle kuin max kymmenen kertaa, niin aivan yhtä hyvin voisi jättää kasvatusyrityksen kokonaan väliin. Jo tässäkin ketjussa useampi on sanonut, että palauttamista voi joutua tekemään 50 - 100 kertaa.
Meillä otettiin jäähy käyttöön, kun poika oli nelivuotias. Silloin sain kerta kaikkiaan tarpeekseni, kun pikkuveli sai jatkuvasti nyrkistä. Ekalla jäähykerralla palautin pojan n. 300 kertaa. Sitten poika lopulta uskoi. Seuraavalla kerralla uskoi muutamalla kymmenellä palautuksella. Ja sitten on jäänyt jäähylle liki kerrasta.
Tuollaiset "kymmenen kertaa on liikaa palauttamista" -vanhemmat on mun silmissä naurettavia pellejä. Sori vaan, mutta näin on.
Meidän tyttö on kaksivuotiaasta alkaen "jäähyillyt" 2 min eli käynyt seinustalla miettimässä. Tyttö seisoo siis seinän vieressä niin että ovi on auki. Toimii niin kotona, kylässä kuin ulkonakin. Ensin kielletään kerta, pari ja sitten viimeinen mahdollisuus ennen jäähyä. Tämä on meidän perheessä toiminut hyvin.
Joskus rajoitan tekemistä myös eväämäälä jonkun asian, esim. jos heittelee leluja kielloista huolimatta niin ko. lelu lähtee tauolle ylähyllylle tms.