Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko maksoi omakotitalo

Vierailija
18.02.2009 |

Olisin kysynyt omakotitalon rakentaneilta, paljonko omankodin rakentaminen kaiken kaikkiaan maksoi...jos voit kertoa vielä, ostitteko talopaketin, vai teetätittekö arkkitehdillä suunnitelman ja teitte ihan pala palalta itse (tai raksamieheillä).

Jos voit kertoa esimerkiksi seuraavia seikkoja:

-tontin hinta ja suurinpiirtein minkä kokoinen tontti on

-talon hinta ja koko neliöissä (tai talopaketin)

-arkkitehdin / pääsuunnittelijan / työmiesten hinta (yhteensä kaikki)

-mitä materiaalia talo on

-paikkakunta (tai esim. "pääkaupunkiseutu" riittää)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole mitään perintöä tulossa... maksellaan jokainen sentti omalla työnteolla seuraavat 20 vuotta. Vaihtoehtoa ei oikein ole kun lapsia on kolme ja vuokrallakin eläminen maksaa lähes yhtä paljon kuin omasta maksaminen!! Eikä vuokralla asumista voi läheskään verrata tähän omalla tilalla asumiseen jossa on vapaata.

(vrt. asuimme kolmiossa josta maksoimme vuokraa 600 €, nyt maksamme omasta korot + lyhennys = 1000 €).

Vierailija
22/30 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallinen nykyään. Ei mitenkään erityinen. Tuollaisia saavat ihan normaalien duunariperheidenkin lapset, jos lapsia ei ole kuin yksi tai kaksi.

Meillä talo on rahoitettu näin:

- Ostimme ensiasunnon 1997 ja asuntolaina loppui 2007. Lainaa maksettiin aika rivakasti ja kummankin vanhemmilta taisi tulla jotain 20 000 markkaa alkupääomaan.

- 2007 saimme tuosta edellisestä asunnosta 182 000 Euroa.

- Lisäksi meidän kummankin vanhemmat antoivat lapsille ennakkoperintöä jonkin verran. Minä sain 35 000 Euroa, mies sai 40 000 Euroa.

Eli tuossa meillä oli kasassa jo talonrakennusta varten 257 000 Euroa. Loput sitten lainaa ja onhan meillä hyvät työt. Myös taantumankestävät.

Ja ei olla todellakaan rikkaista perheistä. Miehen vanhemmat on olleet toimistotyöntekijä ja metallimies. Mun rakennusmestari (kunnalla) ja äiti terveydenhoitaja. Tarkkoja ja viisaita ihmisiä, jotka ovat hyvillä sijoituksilla saaneet kääräistyä hiukan ylimääräistä taskun pohjalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ääneen sanotakaan. Se on oikeastaan erittäin tärkeä kriteeri. terv. rahoitusneuvottelija

näistä isojen talojen rakentajista. Kaikki puhuu alvariinsa, kuinka sitä saa sitten vuosikymmeniä maksaa isoa ja kallista taloa ja on tehtävä pirusti töitä, että saa kaiken maksettua. Tiedän 3 perhettä, jolla tällainen iso uusi talo, ja kuinkas ollakaan, jokaisessa tapauksessa jotain 20-30 vuoden päästä tulossa varsin mukava perintökakku esim maatilasta, tai metsää tai sijoitusasuntoja kerrostaloista jne.

Ja eivät IKINÄ tätä muka ota huomioon... Juu juu. En kyllä itse tiedä ainuttakaan, joka rehdisti 100% OMILLA tuloillaan maksaisi jonkun 350 000 euron talon. Kyllä sitä ainakin on jätetty joku 150 000 sen perinnön varaan, että sitten joskus maksetaan loppu kun se saadaan.

Meillä ihan oikeasti itse joka penni maksetaan, mutta eipä talokaan ole maksanut kuin 100 000 euroa. Aivan varmasti oltais voitu joku 200 000 euron talo hommata, jos olis molemmille tulossa jotain perintöä vuonna 2039, mutta kun ei ole, niin sellainen on vaan otettava jonka omilla palkoillaan pystyy maksamaan.

On vain harmi, että ihmiset sitten eivät tajua, että muut kuitenkin huomavat minkä takia siihen 300 000 e taloon oikeesti on varaa... Noloa sitten kuunnella kuinka paasaavat, että on niin ja niin isot velat. Juu juu, uskokoon ken tahtoo!

Vierailija
24/30 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain harmi, että ihmiset sitten eivät tajua, että muut kuitenkin huomavat minkä takia siihen 300 000 e taloon oikeesti on varaa... Noloa sitten kuunnella kuinka paasaavat, että on niin ja niin isot velat. Juu juu, uskokoon ken tahtoo!

Siis olettaako tämän kirjotitaja, että ihmiset jotenkin ylepeilevät lainamäärällään? Kyllähän se yleensä on päinvastoin. Ja tokihan jokaisen sellaisenkin, joka ehkä mahdollisesti saattaa saada perintöä 30 vuoden päästä 8toivottavasti ei aikaisemmin!) pitää varautua siihen, että sen perinnön jättäkä saattaakin käyttää rahansa itse tai testamentata ne jollekulle muulle. Mä ainakin toivoisin, että omat vanhempani tekisivät niin ( vaikka siitä perinnösä ei kyllä sataa tuhatta minun osuudekseni irtoa, vaikka säästäisivät joka pennin - toivon kyllä myös, että ei ihan vielä 30 vuoden päästä tulisi perunkirjoituksia..) Eli JOKAISEN pitää laskea niin,että pystyy itse maksamaan asuntonsa. Ja tulee sieltä joskus jokou perintö tai ei, niin NYT on joka tapauksessa maksettava se mitä on maksettava.

Mä olen laskenut niin, että me asutaan tässä talossa nyt ehkä viitisentoista vuotta ja sitten kun lapset lähtee kotoa, se myydään, maksetaan loput lainat ja ostetaan kerrostalokolmio mulle ja miehelle. En siis kuvittele maksavani loppulainaa millään perinnöillä. Näin meillä ei ole edes mitenkään ylipääsemättömän suuret kuukausierät tässä lainassa.

Vierailija
25/30 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hintaan vaikuttaa monta muutakin seikkaa kuin vain sijainti: onko puu- vai kivitalo, koko, varustelutaso, itse tehty vai teetetty, tontin hinta jne. Kyllä tänne pk-seudullekin saa talon halvimmillaan 200k€ mutta sitten puhutaan n 100m2 älväristä tms.

Olet oikeassa tuosta työvoimasta ja perintötonteista, maalla enemmän mahdollisuuksia niihin. Helppoa ja halpaa sipaista papan tontista lohko....

Vierailija
26/30 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakensimme ensimmäisen talomme -98 200k€:lla, myimme sen 7 vuotta myöhemmin lähes tuplahinnalla. Käteen jäi lainojen jälkeen 260k€, uutta lainaa tällä hetkellä toinen mokoma ja loput saatu sitten kesämökin myynnistä tms.

15:lle - ei taviksilla olekaan 400k€ lainoja, kyllä tämänhintaiseen taloon täytyy jo olla alkupääomaa. Plussalla ollaan silti - alueella myydään samankokoisia ja -ikäisiä yli 700k€!

Vierailija
27/30 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuten aiemmassa viestissä kerroin pääoma saatiin edellisen talon voitosta, mökin myynnistä ja uudesta lainasta. Perintöä ei ole tulossa, omat vanhemmat kuolleet (saatiin ekaan taloon perintöä 115000mk) , appikset varattomia.

Ja talo ja tontti siis maksoi reilusti yli 500 k€ rakentaa, myyntiarvo nyt 750k€

4

Vierailija
28/30 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai aika harva tekee niin, että ensiasunnokseen rakentaan 400 000 euron omakotitalon kokonaan lainarahalla. Niillä, joilla on isot asunnot, on myös yleensä jotain muutakin varallisuutta siellä pohjalla.

Ja totta tuo perintöasiakin. Eipä tarvitse olla kummoinenkaan omakotitalo, jos sen arvo 100000 euroa, missä päin Suomea tahansa. Jos sitä on jakamassa yksi lapsi, niin se lapsi saa siis sadan tonnin perinnön.

Vierailija
29/30 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos saisimme siitä 40-50 000 € kun se myisimme. Ei ole rempattu 40 vuoteen, ei ole kunnon suihkua sisällä jne. Saunassakin käyvät ulkorakennuksessa ja kuisti on eristämätön. Että näin paljon perintöä mulle ja kahdelle sisarukselle tulossa. Lainaa on silti 200 000 €.

Vierailija
30/30 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

180 neliötä talopaketti, 1,5 krsta, puuverhoilu, parkettilattiat, Mielen kodinkoneet, kaikki huoneet tapetoitu, takka, sisäkatto puupaneelia, lähes kaikki itse tehtyä ja tontti ja työt tontilla koko homma yhteensä vähän alle 200 tuhatta euroa.

Syitä: oma tontti, oma työ, yksinkertaiset rakenneratkaisut, sisustusmateriaaleja ostettu tarjouksesta paljon etukäteen ja melkein aina samasta paikasta, joten lopuksi tuli hyviä alennuksiakin.