Mitä juustotarjottimelle raskaana olevalle?
ainankin valion tuorejuustot ja mustapekka näytti olevan pastöroidusta maidosta tehty.
Kommentit (18)
Meillä ollut:
Aurajuustoa
Ritaria
Turunmaata
Finlandiaa
Mustapekkaa
Pirkan valkohomejuustoa ( en muista onko sillä jotain muuta nimeä...)
Creme bonjour kreikkalainen valkosipuli
Chili-paprikajuustoa ( tätä saa Prismasta ainakin, valmistajaa en nyt muista)
Me tykätään tällaisista helpoista ja miedoista juustoista, viinitarhurit yms.. liian vahvoja meidän makuun.
Oksentaisin jos joku löisi mulle eteen mustapekkaa ja tuorejuustoa. Kunnon juustoja, käytännössä kaikkea voi syödä mitä suomalaisen marketin juustotiskiltä löytyy valmiiksi pakattuna. Pastörointi kannattaa varmistaa, mutta ei niissä käytännössä pastöroimattomia ole. Jossain stokkan juustotiskillä on, mutta niistä voi sitten kysyä erikseen.
Goudaa, sinihomejuustoa, chevreä (pastöroidusta maidosta), mustaleimaa...
Mutta mua kiinnostaisi tietää minkä merkkisiä pastöroituja löytyy:
-mozzarella
-sulatejuusto
-feta
Oksentaisin jos joku löisi mulle eteen mustapekkaa ja tuorejuustoa. Kunnon juustoja, käytännössä kaikkea voi syödä mitä suomalaisen marketin juustotiskiltä löytyy valmiiksi pakattuna. Pastörointi kannattaa varmistaa, mutta ei niissä käytännössä pastöroimattomia ole. Jossain stokkan juustotiskillä on, mutta niistä voi sitten kysyä erikseen.
, sinihomejuustoa, chevreä (pastöroidusta maidosta),
Periaatteessa nuo pehmeät juustot, tuorejuustot ja homejuustot eivät ole suositeltavia vaikka olisi tehty pastöroidusta maidosta. Kyse on silloin kontaminaatiosta, joka helposti tulee. Kaikki ei ole tietty näin tarkkoja, mutta itse olen ollut aina.
Jos kunnon juustoja odottajalle kaipaatte, niin ainakin Old Amsterdam (Uniekaasin) on turvallista, samoin kuin Madrigal (President) ja vaikka perinteinen Oltermanni on turvallisia ja hyviä.
Ei ole pastörointi lakisääteistä ja sekin on urbaani legenda, että esim. kaikki Valion juustot olisi tehty pastöroidusta maidosta. Lisäksi esim. Valion omilla sivuilla ei suositella Aurajuustoakaan (vaikka on siis pastöroidusta maidosta tehty) raskaana oleville ilman kuumennusta.
Mutta mua kiinnostaisi tietää minkä merkkisiä pastöroituja löytyy:
-mozzarella
-sulatejuusto
-feta
Mozzarellasta en osaa sanoa,kun en käytä.. paitsi raasteena =)
Sulatejuustoista olen syönyt kaikissa raskauksissa Olympian perinteistä... en oo edes ajatellut että se vois olla kielletty..nyt ei oo pakettia kaapissa niin en voi tarkistaa. Ja arlan fetaa olen käyttänyt ( kuutioita ja sitä isompaa palaa)
"Maidon pastörointi on lain vaatima käsittely, jota käytetään maailmanlaajuisesti. Se varmistaa, ettei maidossa ole tautia aiheuttavia bakteereja. Suomessa suurin osa maidoista käy läpi lievemmän kuumennuskäsittelyn eli pastöroinnin. Monessa maassa käytetään maidolle pääosin korkeamman lämpötilan kuumennusta eli iskukuumennusta. Maitoa on pastöroitu Suomessa vuodesta 1967 lähtien"
Esim. Valion sivuilla kerrotaan että heidän maahantuomansa Parmesanjuusto ei ole pastöroitua.
Yleinen ohje nykyisin neuvoloissa on että juustoissa on vältettävänä:
1) pastöroimattomat kovat juustot (esim. tuo parmesan)
ja
2) pehmeät esim. homejuustot ja tuorejuustot (ml. mozzarella) jos niitä ei ole asianmukaisesti lämmitetty yli 72 asteen lämmössä 5min (tappaa listerian)
Eli: pehmeissä juustoissa ei riitä se että juusto on tehty pastöroidusta maidosta vaan se pitää myös kuumentaa listeriavaaran estämiseksi (listeriavaara liittyy enemmän kontaminaatioon ja siihen että pehmeissä juustoissa bakteerit pääsevät helpommin muhimaan kuin kovissa juustoissa).
terveisin, nla-täti
Yleinen ohje nykyisin neuvoloissa on että juustoissa on vältettävänä:
1) pastöroimattomat kovat juustot (esim. tuo parmesan)
ja
2) pehmeät esim. homejuustot ja tuorejuustot (ml. mozzarella) jos niitä ei ole asianmukaisesti lämmitetty yli 72 asteen lämmössä 5min (tappaa listerian)
Ja tällein olen raskausajan ollut.
Siis kyllä maito pitää pastöroida, mutta ei esim. kaikki Valion juustot ole pastöroituja.
Lisäksi esim. Aurasta lukee Valion omalla sivulla näin:
Voiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?
Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi). Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa.
Kaikki ylläolevat ovat useimmiten varsinkin meillä suomessa pastöroituja. Suurin osa Suomessa tehdyistä juustoista ovat pastöroituja, lukuunottamatta muutamia pienten tilojen juustoja, joita ei marketeista löydy. Suomessa ei ole lakia, joka kieltäisi pastöroimattomien juustojen valmistuksen, mutta pastöroimattomuus on käytännössä tehty niin hankalaksi, ettei sitä kannata harrastaa. On täysin neuvolakohtaista, kielletäänkö raskaanaolevalta vain pastöroimattomat juustot vai myös kaikki homeet. Lähes kaikki ulkomaiset sinihomeet ovat pastöroimattomia, mutta valkohomeista lähes puolet on tätä nykyä pastöroitu. Itse en listeriaa tai muita pelkää, sillä Suomi on äärimmäisen neuroottinen maa hygienian suhteen ja useimmiten täysin turhaan. Kauppahallien juustotiskeiltä olen saanut ihania pastöroituja kotimaisia ja myös ulkomaisia juustoja, eli sinne vaan. Älkää peljätkö !
Kasasin itselleni juustotarjottimen jouluksi, jossa pidin kriteerinä sekä sitä, että juustot ovat sekä kypsiä (kovia) että pastöroituja. Merkkejä en valitettavasti enää muista, kun hain omani kauppahallista. Ja kaupassa katsoessani olisi löytynyt vielä vaikka kuinka paljon muitakin. (Muistaakseni Riitan Herkulla oli aika paljon valikoimaa.) Yllättäen en edes jäänyt kaipaamaan noita muita juustoja, kun valikoimaa riitti hyvin.
Eli ei pieni tai suurempikaan neuroottisuus tee ollenkaan mahdottomaksi juustotarjottimen kasaamista.
Kun se nimenomaan pitää olla pastöroimaton! Pastörointi pilaa maitotuotteet. Hävittää kaikki hyödylliset bakteerit ja entsyymit. Siitä johtuu laktoosiyliherkkyys, eikä mistään muusta. Kokemusta on monen ihmisen kohdalla.
Että onneksi ei tarvitse enää raskaudentilaa kokea :)
Esikoisen sain vuonna 2001, jolloin neuvolasta kerrottiin, ettei kannata syödä esim. ulkomailta matkalaukussa syötyjä homejuustoja. Olen aivan tyrmistynyt että vuosien saatossa kielto on levinnyt suunnilleen raejuustoonkin.
Kun kuitenkin pyrin noudattamaan noita ohjeita silloin, niin nyt en usko, että enää pystyisin.
suomessa maidon pastörointi on lakisääteistä!