Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~~SYYSKUUN SYDÄNTEN vko8~~

16.02.2009 |

Huomenta kaikille taas uuteen viikkoon!

Täällä pahoinvointi jatkuu ja lisäksi pamahti vielä korvatulehduskin. Ensi viikolla olisi ultra, sinne asti pitää jänskättää. Välillä pelottaa onko masuasukilla kaikki ok, kun tuntuu vihlaisuja mutta toisaalta oksentamisella raskaus muistuttaa itsestään. Äitiyspolille ajattelin soitella riskiraskauden seurannasta, että mitä ne nyt todella meinaavat...

Mukavaa viikonalkua kaikille!

Choko 9+1

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinkin pakkanen näyttäisi antavan periksi, päästään vielä iltapäivänä ulos. Me onkin tytön kanssa jo touhuttu kaikki maholliset hommat sisällä. Ihan päästä uloskin välissä.

Lenkkeillä olen yrittäny vanhaan malliin, mutta valitettavasti on viime aikoina jääny vähän vähemmälle. Joko pakkasten takia tai sitten aina iltaisin on ollu niin huono olo, ettei puhettakaan, että jaksais lähteä lenkille. Kävin aiemmin kuntosalilla ja jumpissakin, mutta kun vuosikortti loppu, en viitsiny enää uusia sitä. Ei tule kuitenkaan enää koko vuotta käytyä. Onneksi on kevät ja kesä tulossa, niin on mukava lenkkeillä ulkona.

Mie olen selviny huonosta olosta voileipäkeksien ansiosta. Aamuisin odottaa yöpöydällä yksi keksi, että selviää sängystä ylös ja saa tehtyä tytölle aamupesun. Meillä onkin tyttö ottanu omaksi tehtäväksi sipsuttaa aamuisin äidin yöpöydälle ja ojentaa keksi sitten äidille. Ja tosiaan kun muistaa parin tunnin välein syödä jotain ja juoda vettä tarpeeksi, niin pärjää kohtalaisesti. Mutta kylä reissut joutuu toisinaan suunnittelemaan hyvinkin tarkkaan, ettei tule syömiseen liian isoa taukoa. =D

Amalia-Joel: Mie en ole lähtöisin Rovaniemeltä, mutta ihan naapurista kylläkin. Olen asunut Rovaniemellä kymmenisen vuotta.

Onpa hyvä, että noista juustoista tuli puhetta. Miekin olen ajatellu, että kaikki tuorejuusto on kielletty ja olen voivotellu, kun kaapissa on pari avonaista tuorejuustopakettia. Mie tykkään käyttää tuorejuustoa ruoanlaitossa ja hyvä tietää, että kestää laittaa jatkossakin. Mulla ei vielä ainakaan ole mitään suurempia mielitekoja, ainoastaan tekee mieli laittaa tomaattia jokaisen leivän väliin. Aiemmin en ole niin kauheasti tomaatista perustanu. Esikoista odottaessa mulla ei ollu oikeastaan mitään mielitekoja. Saa nähä miten nyt käy. Mitenkäs teillä muilla, onko tullu outoja makuyhdistelmiä?

Mutta nyt neiti nukahti päiväunille, joten alan kattelee eilisiä ohjelmia. Mukavaa päivänjatkoa kaikille!

Neppali

Vierailija
42/57 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie jatkuvasti täällä, ko kone aina auki tossa keittiössä :) Onneksi molemmat tyäret urvahti päikkäreilleen just.

*Chilitin* Sulla oli kivoja ultraterveisiä :) Ja meillä ne verikokeen tulokset on ilmotettu aina samaan aika sielä ultrassa. Eikös se oo silleen, että ne soittavat kotiin, jos jotain hämminkiä on, muuten ei mitään?

*neppali* Eli sie oot sitten ns. tulvan tuomia ;) Ite oon asunut niin kaupungin, ko entisen maalaiskunnan puolellakin. Mielitekoja ei sinällänsä oo (paitsi ne hedelmät ja vihannekset) eikä varsinkaan mitään outoja yhistelmiä, mutta aivan varmasti kerkee tulemaan. Toissakerralla mulle iski aivan uskomaton betonin hajun haistelu ;) Kyllä oli monellä nauraminen mun kans.

Onko muuten ollu vielä puhetta, että kuinka moni kestoilee tulokin kanssa tai aikoo/suunnittelee sellaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa käytännöt vaihdella paljon paikkakunnittain: meillä veri otettiin nyt samalla ultran yhteydessä ja jos jotain on, lääkäri soittaa n. viikon kuluessa. Jos ei, parin viikon sisällä tulee kirje siitä tiedosta.

Vierailija
44/57 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon pää-pylly mitta 4,5cm ja NT 1.6.

Verikoe vastauksia odotellaan muutama päivä!

Nähtiin myös 4-D kuvaa, aika hienoa! Hirmunen pää äijällä oli.

Puhutaan pojasta, vaikkei tiiä kumpi sieltä tulee.

Vastasi 11+1, kuukautisista päätellen 11+4! Joten ei suurta heittoa!

Kohti mukavaa viikonloppua..pian! :)

Vierailija
45/57 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Angelmom* Ihanaa, että mielesi on nyt huojentunut :) Sulla on toi ikävä asia niin tuore ja mielessäsi, että varmasti varjostaa tätä raskautta. Uskon kuitenkin kaiken menevän hyvin tällä kertaa.

Tänään on mulla sitten se kauan odotettu np-ultra, toivotaan kaiken olevan ok

:) Ja eilen kerrottiin miehen vanhemmille raskaudesta, nii olivat onnellisia meän puolestamme ja huomenna kerrotaan mun vanhemmille, kun tulevat käymään. Kyllä noi vanhemmat sitten hoitaa sen "juoruamiset" muulle suvulle. Meän vanhemmat pojat eivät asiasta vielä tiiä, mutta ultran jälkeen on tarkoitus kertoa heille. Kaverit saa sitten ite huomata ajan kanssa ;)

Nyt päivän hommiin...

Vierailija
46/57 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös iloisia kuulumisia ultrasta, vauva oli erittäin aktiivinen ja kaikki näytti olevan loistavasti, koko n. 5cm ja laskettu aika pysyi ennallaan. Aika liikuttavaa oli nähdä pienet varpaat ja sormet. Niskaturvotus kuulemma ok, mutta mitään lukuja eivät meillä kerro. Kotiin tulee kuulemma parin viikon päästä kirje, josta selviää ultran ja verikokeiden perusteella laskettu tulos, ja jos on jotain hälyttävää soittavat..

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Vierailija
47/57 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3 sykki ja kädet vispas menemään. La muuttui parilla viikolla eli nyt sitten siirryin 24.9. olevaan la:aan =) Kävin antamassa uuden verinäytteen, koska edellinen antaa väärän tuloksen, kun on annettu väärillä viikoilla. Oikeeseen np-ultraan sitten ens kuussa.

Vierailija
48/57 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Oon varmaan noin viikon verran vaan taustaillut täällä, kuulumiset oon lukenut, mutta itse en oo saanut aikaiseksi kirjoitettua. Ihanaa oli kuulla monen ultrakuulumisia, onnea teille kaikille kun kaikki hienosti vauvojen kanssa! :)

Ja tsemppiä sinne, joka oli joutunut jatkotutkimuksiin np:n jälkeen.

Itelle ei mitään sen erikoisempaa, töitä vain ja suht normaalia oloa. Väsymys on välillä aika valtava, huono olo ei enää ihan niin paha kuin viime viikolla. Maanantaina oon menossa jo toiseen varhaisultraan, tämmönen pieni stressaaja kun olen.. :) mutta saanpahan sitten hyvän mielen jos/kun kaikki on ihan hyvin.

Oikein hyvää ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!

myym 8+5

Vierailija
49/57 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspolilla käytiin keskiviikkona... Siellä kahden lääkärin voimin tutkittiin pikkuista ultran välityksellä ja tilanne ei kyllä hyvältä näytä... Istukkabiopsiakin otettiin (mikä oli kyllä inhottavin asia mitä mulle on tehty!) ja siitä tuloksien odottelu kestää vähintään pari viikkoa!

Turvotusta tosiaan on reilusti niskan alueella, myös selässä ja takaraivolla +jonkin verran myös vatsankin puolella =( Kovasti ovat sitä mieltä että kromosomihäiriöön viittaa... Turnerin syndroomat ja kaikki on jo alustavasti puhuttu läpi...

Kyllä tää on aika käsittämätöntä että on näin huono tuuri.. Edellinen raskaus kun mulla meni kesken syksyllä rv8, niin tämä tuli nyt aivan puun takaa! Oltiin vaan miehen kanssa menossa ultraan kattomaan kuinka hyvä kuva saadaan vauvasta ja tällaisen shokkiuutisen meille sit läväyttivät!

No tässä ei nyt auta ku mennä päivä kerrallaan, mutta kyllä ainakin mun osalta on toiveet terveestä pikkuisesta aika lailla menetetty, tässä tilanteessa en kyllä osaa olla yhtään optimistinen kun kaikki kuitenki näyttää niin huonolta.

Ja oirehan tuo turvotus jostain on kuitenkin... Miksi terveellä vauvalla tuollaista olisi....=(

Vierailija
50/57 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas viikko hujahtanut, melkeinpä levätessä ja oksentaessa. Hannele, täällä Sinulle kohtalotoveri. Mulla nimittäin myös pahoinvointi niin voimakasta, että ei paljon hymyilytä. B6-vitamiinit auttoivat aluksi oksenteluun ,mutta näidenkin teho jo kaikonnut ja olo taas mitä pahimmillaan. Hassua mitä pieni ihmisen alku saa sisälläni aikaan.

Kovasti voimia sulle, joka olet joutunut jatkotutkimuksiin np-ultran jälkeen, toivoa ei ole vielä kokonaan menetetty ja me kaikki ollaan sun tukena ja meille voi tuntemuksiaan täällä kirjoitella.

Mullakin ollut se kohtukuolema mielessä päivittäin ja tiedän että pelko kasvaa masun myötä.

Poika kyselee jatkuvasti koska hänelle tehdään sisko tai veli :-) En ole vielä uskaltanut kertoa, tuntuu että raskaus on liian alussa.

Onnea Amalia-Joel ultrakuulumisista <3

Iloista viikonloppua kaikille ja reipasta laskiassunnuntaita vaikkapa kermapullien merkeissä :-)

Choko 9+5

Vierailija
51/57 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin sanoa, kun kirjoittelit että tuntuu miten voi käydä näin huono tuuri. Sullakin jo keskenmeno-koettelemus taustalla. Emme voi kun yhdessä ihmetellä, miksi toisille ihmisille annetaan niin paljon taakkaa kantaa. Itse mietin myös samaa, ensin alkuraskauden keskenmeno rv8 ja sen jälkeen kohtukuolema rv36 "Miksi juuri minä" ja miten näin huono tuuri voi olla? Kolmas kerta toden sanoo- sanonta tuntui typerältä ja ilkikuriselta kun kolmas raskaus alkoi, mutta loppui kuin loppuikin hyvin ja pojan sain.

En voi kun elää myötä kanssasi ja rukoilla parasta pienokaisesi puolesta

T. Choko 9+5

Vierailija
52/57 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile B6-vitamiinia, se voi auttaa viikon tai kaksi pahaan oloosi. Ei maksa paljoa, ja mulla vähäksi aikaa hieman lievitti. Eihän se ota jos ei annakaan.

Choko 9+5

Vierailija
53/57 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva, kun pakkanen on hellittänyt ja aurinko paistaa. Tänään täytyy lähteä ulos pitkälle lenkille, kun voi hoitaa sen paremman voinnin aikaan päivällä :) Mulla kun selvästi pahoinvointi lisääntyy illalla. Jos saisikin harrastaa liikuntaa useammin päiväsaikaan, se voisi onnistua, mutta töiden jälkeen alkaa haasteet. Nyt onkin otettava siis viikonlopusta kaikki irti!

Mulla säännöllisen syömisen lisäksi kivennäisvesi auttaa öklöön oloon. Jollakin oli suolakeksi, täällä taas on vissypullo aina yöpöydällä, että voi siitä ottaa kulaukset heti aamulla.

Torstaina käytiin aamulla ekalla neuvolavisiitillä. Ihan ok, mutta kuten arvasin, mittailtiin vaan mua. Eivät kuulemma edes yritä sydänääniä ennen ysi viikon loppupuolta.

Sain sieltä muuten ihan tarkkaa tietoa myös tuorejuustoasiaan ruoanlaitossa: listeriavaara kuulemma lähtee, kun kuumentaa yli 70 asteessa yli 3 minuuttia. Sama sääntö pätenee varmasti myös niihin mainittuihin pakastevihanneksiin. Täytyy jakaa tämä, kun oli muitakin asiaa miettineitä :)

Paljon voimia Eikulle. Kuulostaa tosi kurjalta, ei voi kun ottaa osaa.

Elvi 9+1 (menen nyt neuvolan laskelmien mukaan, kunnes ultrassa varmaan palauttavat sen muutaman päivän :)

Vierailija
54/57 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikku, voimia tulevaan!

Saa nähä miten tässä mennään. Terapeutti sano, että mun sairaslomaa täytyis jatkaa. Niin kai, vaikea sanoa.

Rinnat on nyt kyllä kipeytyneet aika lailla ja pahoinvointikin vieläkin jaksaa välillä tulla esille :/

Mites onko teillä kamala himo suolaseen, rasvaseen? Söisin salmiakkia aivan kokoajan, ellei ne tulis oksennuksena aikansamyöden ulos. Nimimerkillä kerran senkin jo kokenut. Pakkohan sitä on vaan hillitä, ei oo terveellistä.

Vierailija
55/57 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikku: jaksamista tilanteessasi, hiljaiseksihan tuollaiset uutiset vetää :(

Elvi (ja muutkin tuorejuuston syöjät): mä en kyllä ymmärrä, jos jossain neuvoloissa kehotetaan oikeasti kuumentamaan suomalaisetkin tuorejuustot! Tai sitten tuolla ainoastaan oiotaan ohjeissa, jolloin odottajan ei tarvitse välittää onko juusto pastöroidusta maidosta vai ei. Joka tapauksessa aion jatkaa ihan "tuoreeltaan" niin homejuuston kuin tuorejuustojenkin syömistä.

Me ei olla vielä kerrottu lapsille vauvauutisia. Mutta yksi ilta saunassa 5-v. ihmetteli mun mahaa (joka oli sillä hetkellä tosi turvoksissa ja oltiin just syötykin), että "näyttää ihan siltä kuin olisi vauva mahassa". Eipä se silti mitään ahaa-elämystä saanut, kyseltiin vain miehen kanssa, että "mitäs jos siellä olisikin vauva!".

Tuo vauveli raivaa parhaillaan tilaa itselleen. Jouduin pistämään kaksia housuja lukuunottamatta kaikki muut jo pois. Huomenna pitää lähteä hyvän kaverin luo sovittelemaan sen äitiysvaatteita, jotka saan lainaan =) Toisekseen tuntuu, että rinnatkin kasvaa kasvamistaan, nyt muistan miksi hankin ekassa raskaudessa odotusliivit (joita ei tietenkään enää ole jemmassa)!

Ensi tiistaina on lääkärineuvola ja eka kolmannes alkaa olla takana. Nyt kuulen varmaan sydänäänetkin ekaa kertaa. Onko teillä muuten tullut PAINOA kuinka paljon? Mulla se vaihtelee jonkin verran, mutta arvelen, että oisko reilu kilo tullut lähtöpainoon. Oon kyllä normaalisti aika hoikka ja aiemmissa raskauksissa painonnousu on jäänyt jopa alle 10 kilon, eli ei haittaisi vaikka painoa vähän tulisikin.

Mukavaa viikonlopun jatkoa! Pitää varmaan huomennakin lähteä lasten kanssa pulkkamäkeen, siinä onkin sopivan rankkaa urheilua mulle. Jumppa näet alkoi viimeksi tuntua vähän hankalalta, kun ne vatsalihakset ja keskivartalo pitäisi pitää niin jämäkkänä.

Kerttukasperi rv 12+4

Vierailija
56/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas pienen tauon jälkeen!

Eikulle ihan ensiksi voimia tilanteeseen. En osaa oikein sanoa mitään lohduttavaa, mutta toivon parasta puolestanne.

Joku kyseli noista tutkimuksiin osallistumisista. Me päädyttiin nyt (kun kolmatta odotetaan), että mennään entiseen tapaan np-ultraan, joka onkin ylihuomenna, mutta jätetään se veriseula väliin. Tuota jälkimmäistä ei ollut tarjolla vielä aiempia kahta lasta odottaessani. En koe sitä nytkään tarpeellisena. Jos jotain poikkeavaa huomataan np-ultrassa, niin katsotaan sitten, mitä se tuo tullessaan. Kaiken kaikkiaan haluan uskoa siihen, että asia menee niin kuin luontoäiti (tai mikä onkin) haluaa, enkä halua liikaa etukäteen ajatella, millainen vamma lapsella voisi olla ja olisiko hänellä sitten oikeus elää vai ei.

Sama pätee tavallaan itseeni. Äidilläni on vaikea lihassairaus, joka joskus on perinnöllistä ja joskus taas ei. Meille on tarjottu mahdollisuutta mennä tutkimuksiin, jotta voitaisiin katsoa, onko minulla ja sisarillani geeneissä jotain tautiin viittavaa, mutta en missään nimessä halua moiseen. En haluaisi elää loppuelämääni tietäen, että saatan jossain vaiheessa sairastua tautiin. Voisi tietty olla, että tulos olisi myös kannaltani myönteinen, mutta ei. En halua tutkia moista, vaan elää elämää eteenpäin niin kuin se tulee.

En tiedä - vaikeita asioita, joita ei tietenkään toivo joutuvansa kohtaamaan todellisuudessa. Toivon vaan, että kaikki on nyt masussa hyvin. Onneksi päästään kurkkaamaan sinne ultran kautta ylihuomenna.

Painon nousustakin kyseltiin. Mulla on tullut aiemmissa raskauksissa parikymmentä (!) kiloa koko odotusaikana lisää ja pahoin pelkään, että niin menee nytkin. Kaikki kilot ovat kyllä karisseet imetyksen myötä, mutta onhan se melkoinen määrä kiloja lisää kuljetettavaksi. Huhuh. Nyt en ole käynyt puntarilla moneen päivään. Ehkä uskaltaudun vielä tänään.

Olotila on ollut todella vaihteleva. On päiviä, jolloin ei jaksa mitään ja oksettaa vaan (vaikkei ole ihan oksentamassa tarvinnutkaan käydä). Päätä on särkenyt ja mahassa vihloillut. Kävin pitkästä aikaa uimassa, mutta se ei tuntunut kovin hyvältä. Alkoi vihloa alavatsaan ja lopulta vaan lilluin lämpimässä lastenaltaassa. :) Se oli kyllä mukavaa. Mutta yök tätä oloa. Taas vertaan aiempiin raskauksiin, eli nyt on ollut niiiiiin paljon karseampi olo monella tapaa. Väsymys, öllötys ja alaselän kipuilu... Helpotusta kaipailen.

Mulla on mahassa tuntunut myös pieniä 'kiristyksiä', ikäänkuin jo pieniä supistuksia olisi. Muistaakseni ekassa raskaudessa mulla oli niitä aika varhain pitkin matkaa, mutta että näin aikaisin?? Onko muilla vastaavaa?

Jahas. Täytyy mennä laittamaan lapsille aamupalaa. Alkavat kitistä jo siihen malliin ja hups, kellokin jo puoli 11.

Hauskaa laskiaista kaikille!!

Nurmeliini rv 12+2

Vierailija
57/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea iloisia uutisia ultrassa saaneille

Eikulle tsemppiä epätietoisuuteen! Toivotaan että tilanne vielä ratkeisi niin että kyseessä ei olisikaan mitään vakavaa...olet ajatuksissani bd bd bd

Harakkahuttu: Mä olen miettinyt samaa noiden lasten ikäjuttujen suhteen, koska meillä kaksoset täyttää pian 7 ja tämä yksi nyt sitten syntyy "yksikseen", ei ole leikkikaveria ainakaan sisaruksesta. Neljättä ei meilläkään ole haaveissa, ainakaan näillä näkymin.

Np-ultrasta/seulonnasta: Ajattelin osallistua sekä np-ultraan ja muihin seulontoihin, joita tarjotaan ja joihin kehoitetaan (olen 32v) ja teemme miehen kanssa päätökset vasta niiden tulosten perusteella. Kovin paljoa emme ole asiaa vielä etukäteen miettineet, ei muuta kun että jos kaikkien tulosten mukaan tulossa olisi erittäin vaikeasti vammainen lapsi niin en usko, että jatkaisimme raskautta. Tilanne pitää kuitenkin ehdottomasti katsoa sitten yksityiskohtaisesti jos testien tulokset siihen viittaavat.

Mukava kuulla, että muilla jo alkaa pahoinvoinnit helpottaa. Mulla on yhä tosi huono olo varsinkin iltaisin. Ei tee mieli syödä yhtään mitään, mutta jossen syö niin tulee vieläkin huonompi olo. Lämmin kuppi -tyyliset pussikeitot ovat pelastaneet monena iltana... Lisäksi mahaa nippasee alhaalta oikealta aina välillä jos vaikka aivastan tai vaihdan asentoa nopeasti.

Ylihuomenna olisi se eka neuvola, siellä sitten varmaan selviää että koska mitäkin ultria tms. on tulossa vastaan.

t. Manna 9+3