~~SYYSKUUN SYDÄNTEN vko8~~
Huomenta kaikille taas uuteen viikkoon!
Täällä pahoinvointi jatkuu ja lisäksi pamahti vielä korvatulehduskin. Ensi viikolla olisi ultra, sinne asti pitää jänskättää. Välillä pelottaa onko masuasukilla kaikki ok, kun tuntuu vihlaisuja mutta toisaalta oksentamisella raskaus muistuttaa itsestään. Äitiyspolille ajattelin soitella riskiraskauden seurannasta, että mitä ne nyt todella meinaavat...
Mukavaa viikonalkua kaikille!
Choko 9+1
Kommentit (57)
Ja tervetuloa *neppali* :) Meillä on esikoisella ja kakkosella ikäeroa reilut 10 vuotta, joten sinällänsä ei ongelmia, mutta kakkosen ja kolmosen välillä ikäeroa vuosi ja pari kuukautta, nii alussa vanhempi oli vain hieman mustasukkainen, ko en ollutkaan niin "helposti saatavilla", mitä aikasemmin. Onneksi sitten olikin enemmän isänsä perään ;) Nyt on niin touhukas isosisko, joka halailee ja auttaa kovasti tuomalla esmes vaatteita tai vaipan :) Heistä taitaa kasvaa melkoisen kiinteä kajakkikaksikko. Ikäeron takia tuota mustasukkaisuutta ei siis juuri ollut, mutta katotaan miten tilanne muuttuu, ko tää nelonen syyskuussa syntyy :)
Äkkiä ne esikoiset kuitenkin tottuvat ja mustasukkaisuudet menee ohi - kannattaa sitten olla välistä myös esikon kanssa kahdenkin ja touhuta mukavia eikä unohtaa häntä vauvan syntymän jälkeen. Oma asenne ratkaisee paljon :)
Huomasin sun olevan Rovaniemeltä, mistä päin? :) Ootko ihan alkuperäisiä vai muualta sinne muuttanut? Se on minun kotikaupunkini ja tiiä, vaikka jostain tiiettäiskin toisemme.
Pitkästä aikaa kuulumisia kertomaan..
Jkl87: kyselit joskus aikasemmin että mahdatko olla nuorin täällä.. minä samaa vuosimallia kuin sinä ja yksi lapsi siis jo ennestään.
Ja uusia odottajia on taas tullut mukaan.. ainakin Neppali, tervetuloa :)
Ja ultrakuulumisiakin oli taas muutamalla.. sekä hyviä että vähän huonompia. Eikulle kovasti tsemppiä, toivottavasti pääset pian jatkotutkimuksiin ja toivotaan että mitään vakavaa ei ole kyseessä.
Täällä myös hiukan valoa tunnelin päässä pahoinvoinnin suhteen kuten muutamalla muullakin. Ihana kuulla että olot alkavat vähitellen helpottaa.
Nyt on viikko mennyt aivan sängyn pohjalla maatessa, tuntuu että kello on aina kaksi iltapäivällä ennen kuin pääsen kunnolla vauhtiin.. MIELETÖN väsymys siis, mutta tänään ollut jo hiukan helpompi päivä. Turvotusta täälläkin jonkin verran, mutta vaatteet menee onneksi edelleen hyvin päälle.
Viikon päästä pääsen np-ultraan, sitä odotellessa :) Neuvolassa terveydenhoitaja varasi minulle alkuraskauden lääkärineuvolan huhtikuun loppuun (silloin olisi ollut viikkoja jo 19+). soittelin sinne eilen ja kyselin että onkohan tullut jokin virhe kun tämä on näin myöhään ja toinen terveydenhoitajakin oli kummissaan ja antoi sitten uuden ajan.. nyt se siis maaliskuun lopussa eli viikkoja silloin jotain 14-15.
Nyt imuroimaan huushollia kun pikkumies nukkuu.. yövieraita jälleen tulossa!
Aurinkoista päivänjatkoa mammat :)
terkuin Viuhti ja pikkupapu 10+1
Hieman paremmin on viikko lähtenyt täällä käyntiin. Oman olon suhteen siis, kun ei tee pahaa enää ihan koko aikaa. Tai sitten olen jo oppinut pitämään sen poissa :) Eilen nimittäin oikein havahduin, että koska syöminen auttaa mulla selvästi öklötykseen, ajattelen näköjään jo valmiiksi, että noin kahden tunnin päästä pitää taas syödä jotain pientä. Mies totesikin, että mun syöminen säätelee jo meidän tekemistä nykyään, heh. Mietittiin meinaan menevämme töiden jälkeen huonekalukaupoille ja mä heti jo paniikissa ihmettelin, että mites se onnistuu, jos ruokaa tehdään vasta sen jälkeen ja menee syöminen niin pitkälle. No, söin sitten viilin töissä ja selvisin hyvin ruokailuun asti. Että tällaista pahan olon välttelyä tämä elämä näköjään nykyään :)
Mahan voimakas turvotus on ihan uusi oire viikonlopulta. Housun nappia joutuu availla iltapuolella jo ja kovin kireetä paitaa ei viitsi töihin laittaa. Saattaa liittyä osaltaan tämä turpeinen olo toki myös tuohon mainitsemaani uuteen syömisrytmiin... Toivottavasti ei paino ihan kauheasti riistäydy heti alkuunsa käsistä.
Mulla olisi ylihuomenna neuvola. Olen jo varautunut siihen, että siellä ei kuitenkaan kuulostella mitään. Mutta eiköhän sieltä kuitenkin jotain hyvää yleistä tietoa saa näin ensikertalaiselle.
Olin ajatellut kysyä tätä neuvolassa, mutta kysynkin teiltä, jos joku sattuisi tietämään... Miten noiden tuoreiden, kypsentämättömien juustojen suhteen, väheneekö niiden listeriavaara lämpimässä ruoassa? Tulevatko ne siinä ruoan mukana kypsennettyä tarpeeksi? Eli pitäisikö välttää myös lämpimiä ruokia, missä on käytetty tuoreita juustoja? Olin ajatellut välttää tuorejuustoja, mutta eilen töissä huomasin syöväni laatikkoa, jossa oli auraa. Ei lukenut missään, mutta maistui ruoassa selvästi. Mitä käsityksiä/tietoa teillä on aiheesta? Tuntuu, että aika hankala on välttää, jos syö muuta kuin omatekemää ruokaa. Meinaan helposti ei tiedä, että onko johonkin kastikkeeseen laitettu tuorejuustoa ym.
Elvi 8+1
Hieman paremmin on viikko lähtenyt täällä käyntiin. Oman olon suhteen siis, kun ei tee pahaa enää ihan koko aikaa. Tai sitten olen jo oppinut pitämään sen poissa :) Eilen nimittäin oikein havahduin, että koska syöminen auttaa mulla selvästi öklötykseen, ajattelen näköjään jo valmiiksi, että noin kahden tunnin päästä pitää taas syödä jotain pientä. Mies totesikin, että mun syöminen säätelee jo meidän tekemistä nykyään, heh. Mietittiin meinaan menevämme töiden jälkeen huonekalukaupoille ja mä heti jo paniikissa ihmettelin, että mites se onnistuu, jos ruokaa tehdään vasta sen jälkeen ja menee syöminen niin pitkälle. No, söin sitten viilin töissä ja selvisin hyvin ruokailuun asti. Että tällaista pahan olon välttelyä tämä elämä näköjään nykyään :)
Mahan voimakas turvotus on ihan uusi oire viikonlopulta. Housun nappia joutuu availla iltapuolella jo ja kovin kireetä paitaa ei viitsi töihin laittaa. Saattaa liittyä osaltaan tämä turpeinen olo toki myös tuohon mainitsemaani uuteen syömisrytmiin... Toivottavasti ei paino ihan kauheasti riistäydy heti alkuunsa käsistä.
Mulla olisi ylihuomenna neuvola. Olen jo varautunut siihen, että siellä ei kuitenkaan kuulostella mitään. Mutta eiköhän sieltä kuitenkin jotain hyvää yleistä tietoa saa näin ensikertalaiselle.
Olin ajatellut kysyä tätä neuvolassa, mutta kysynkin teiltä, jos joku sattuisi tietämään... Miten noiden tuoreiden, kypsentämättömien juustojen suhteen, väheneekö niiden listeriavaara lämpimässä ruoassa? Tulevatko ne siinä ruoan mukana kypsennettyä tarpeeksi? Eli pitäisikö välttää myös lämpimiä ruokia, missä on käytetty tuoreita juustoja? Olin ajatellut välttää tuorejuustoja, mutta eilen töissä huomasin syöväni laatikkoa, jossa oli auraa. Ei lukenut missään, mutta maistui ruoassa selvästi. Mitä käsityksiä/tietoa teillä on aiheesta? Tuntuu, että aika hankala on välttää, jos syö muuta kuin omatekemää ruokaa. Meinaan helposti ei tiedä, että onko johonkin kastikkeeseen laitettu tuorejuustoa ym.
Elvi 8+1
Ensin Eikulle tsemppiä lisäselvittelyyn np-ultran löydöksen myötä. Mulla tuli heti ensimmäisenä mieleen joku kysta, joka ei kai välttämättä ole vahingollinen. Toivotaan, että kyse olisi jostain sellaisesta.
Elvi: kyllä tuore- ja homejuustojakin voi syödä, kunhan katsoo että maito on pastöroitu. Esikoista odottaessani olin vallan tarkka syömisissäni enkä mm. syönyt tuorejuustoja, nyt syön niitä päivittäin. Selkeimmät ohjeet koskevat maksaa, isoja sisävesipetokaloja, tuoretta kalaa ja yllätyksekseni salmiakkia, jota saisi syödä max 50g/päivä. Mutta sä saat näistä tietoa neuvolassa!
Harakkahuttu kyseli seulonnoista. Mulla oli aiemmin se kanta, että en halua esim. niskapoimua mitattavan (tosin lääkäri kertoi samantein kun näki sikiön, ettei turvotusta ole...). Nyt on mieli sikäli muuttunut, että käymme nuo seulat läpi jo mun ikäriskinkin takia. Mieheni sanoi minusta hyvin, että pitää ajatella myös vanhempia lapsia ja miten paljon se olisi heiltä pois, jos tulisi vammainen lapsi. Okei, eihän seulonnoilla voida ikinä tietää sataprosenttisesti lapsen terveyttä ja synnytyksessä voi tapahtua mitä vaan ja sen jälkeenkin, mutta lähtökohtaisesti olisin valmis jatkotutkimuksiin. Aihe on siläli ajankohtainen, että tällä viikolla pitäisi tulla soitto, jos verikokeissa on ollut jotain hälyttävää....Tämä oli sikäli hyvä keskustelunaloitus, että jokaisen kannattaa kyllä miettiä valmiiksi, miten reagoi mahdollisiin löydöksiin, eli onko tosiaan valmis lapsivesipunktioon jne jne.
Ei kai muuta? Ai niin Neppalille tervetuloa! Onko se joku suljettu keskusteluryhmä muuten jo käynnissä?
Terkuin Kerttukasperi rv12+1
Laitoinpa sitten tämän viestini tuonne ihan omana keskustelunaiheena...No, nyt uudestaan.
Elvi78: noi juustot onkin vähän hankalia ruuassa, kaupasta kyllä saa kaikenlaisia juustoja pastöroidusta maidosta, fetaa, mozzarellaa ym. Tosin auraa ei meillä päin saa, siitä en tiedä.
KÄytiin tänään ultrassa, tosin meillä siinä ei mitata niskapoimua. Pikkuinen oli oikein vilkas ja näytteli itseään monelta kantilta. Pituus oli kai semmoinen 5cm (pää-takapuoli) ja LA pysyi samana. Outoa kun näki kauhean pyörimisen ja hosumisen mutta mitään ei tunne itse! Esikoinen oli paljon lungimpi ekassa ultrassa.
Juttelin myös lääkärin kanssa np-ultrasta (meilläpäin sitä ei edes suositella..paitsi iäkkäämmille odottajille, pitää keskustella lääkärin kanssa ennen) ja tulin siihen tulokseen että jätetään se tekemättä. Rakenneultra on kuitenkin se tärkeämpi erilaisten poikkeuksien näkemiselle ja jotenkin mieltä rauhoitti jo tuo sydämensykkeen ja liikkuvan vauvan näkeminen.
Nyt ihan hyvä mieli, vaikka oli vakaasti päättänyt np-ultraan mennä ennen tätä päivää. Hassua miten mieli muuttuu.
Olo alkaa olla parempi, tosin turvonneeempi, närästys ainoastaan kiusana. Sekin hallittavissa jos vaan malttaa katsoa mitä syö.
MInulla on jalassa niveltulehdus joka vaikeuttaa liikkumista ja se tuntuu turvonneessa olossa...lääkäri ehdotti uimista, ja taidanpa ottaa neuvosta vaarin (ehtinee vielä oppia uimaan kunnolla ennen kun vatsa painaa uppeluksiin..).
Mitenkäs muut ovat jatkaneet liikuntaa? Muutamat kirjoittivatkin että käyvät ratsastamassa ja jumppaamassa. Minulle jooga on tärkeä osa elämää, tosin nyt jalan kanssa en ole voinut sitäkään täysillä harjoittaa. Ensi viikolla alkaakin raskausajan jooga kurssi, sitä odotan innolla! Uskon että siitä on apua synnytykseenkin.Onko muita joogaajia?
Mukavaa viikkoa kaikille,
Syysbebis11+5
Noniih, kävinpäs sit ekassa neuvolassa. Minähän olen edellisiltä lapsilta asunut toisella paikkakunnalla joten tavallaan kaikki on taas uutta ja outoa. Mitattiin verenpaine ja käväsin puntarilla. Verikokeisiin varattiin aika myöhemmäksi. Täti myös koitti kuunnella, mut sydäntä ei vielä kuulunut. Ei kuulemma tarvitse olla huolissaan, mutta vaikeaahan se on...
Meillä ei tehdä ollenkaan kuulemma niskapoimu-ultraa. Seuraava aika on lääkärille joka ultraa kyllä, mut ei tarkista niskaturvotusta. Täti ehdottikin sit et voidaan kyllä ottaa verikokeissa se seula. Jäi nyt vähä mietityttää et miks edes sen otin. Noh, siinähän se samalla tietysti tulee.
*Maikki 9+0 ja ei sydänääniä...*
Tuosta kypsentämättömistä juustoista.. Opiskelen hyvin vahvasti ruuanlaittoon liittyvää alaa ja edellisessä raskaudessa kysyin eräältä yliopiston lehtorilta(väitellyt tohtoriksi jostain ruuan kemiasta), että uskaltaako raskaana syödä kypsentämättömiä juustoja. Ja hän vastasi, että suomalaiset valmistajat tekevät kaikki juustonsa pastöroidusta maidosta, eli niiden tuoreita juustoja uskaltaa syödä. SIis esim. valio ja ingman. Mutta sitten esimerkiksi joidenkin pienten ulkomaalaisten meijereiden juustoja ei kannata syödä, koska niistä ei koskaan tiedä.. Ja minä ainakin uskallan kypsennettynä syödä juustoja, en usko niissä olevan listeriariskiä. Ainakaan sen perusteella mitä minulle on opetettu :)
*Elvi* olikin saanut juustoasiaan jo vastauksia ja syön ite melko huolettomasti Auraa, koska himoan sitä aivan mahoton. Oon tukkimassa sitä joka paikkaan ja muu perhe tykkää ;)
Noi ultrathan on tarkoitus mennä siten, että KAIKKI odottajat valtakunnallisesti tulevat käymään sekä np-, että rakenneultrassa, kun on joku, uus tuleva suositus. Ja ellen aivan väärin muista, nii ois tän vuojen alusta alkaen voimassa.
*Kerttukasperi* En oo enää kärryillä tosta suljetusta, mutta eiköhän joku siitä infoa enemmän...?
Tänne ei mitään kummallista, mitä nyt tytöille tuli toi räkätauti/flunssa uudestaan :( On kuulemma semmonen tauti liikenteessä, että se uusii. Kivakiva! Paha olo 24/7 alkaa helpottaan, onneksi! Eikä tartte olla jatkuvasti syömässä enää :)
Kiitokset kaikille juustokommenteista. Ehkä siis uskallan minäkin syödä kuumia ruokia, missä on tuoretta juustoa. Näin ensikertalaisena taitaa ottaa tosi kirjaimellisesti kaiken, mitä sanotaan... Yleisesti olen kyllä maitotuotteissa katsonut, että ovat pastöroituja.
Meillä myös annettiin ymmärtää, että seulontaohjelma np- ja rakenneultrineen ja veriseuloineen on valtakunnallinen ohjelma, johon kaikki halukkaat pääsevät mukaan. Pakko ei ole osallistua, ja ellei halua mukaan, eka ultra sitten vasta rakenneultra. Niin ne taitaa kuitenkin käytännöt vaihdella eri puolilla maata.
Mietimme aika pitkään noihin osallistumista, mutta nyt on se ajatus, että osallistutaan. Huomenna on se neuvola, täytyy katsoa, mikä mieli on sen jälkeen. Ensi viikolla pitäisi käydä verikokeessa, jos aikoo. Pitää varmaan vielä viikonloppuna jutella miehen kanssa kunnolla aiheesta. Olen samaa mieltä, että pitää miettiä etukäteen, mihin on valmis, jos jotain ikävää sieltä selviäisi.
Nyt yritän pitkästä aikaa päästä vähän liikkumaan. Ei sen kummempaa kuin lenkille, mutta sekin ollut haaste viime viikkoina... Minä myös olen harrastanut joogaa, mutta nyt on ollut taukoa. Johonkin raskausajan joogaryhmään ajattelin hakeutua, kun liikkuminen vaan taas maistuisi ja luonnistuisi.
Voimia vaan kovasti np ultraan, tuli sieltä sitten mitä tahansa! Kaikkia se varmasti omalla tavallaan pelottaa, mutta toivottavasti kaikilla on hyviä uutisia!
Meillä on tuo ultra huomenna. Ja vielä toisella paikkakunnalla, ettei tiedetä minne ollaan menossa. Mutta neljäs ultra jo kaikenkaikkiaan!
Mutta parasta toivoen!
Toivottavasti Angelmomilla hyviä kuulumisia ultrasta..
Meillä np-ultra huomenna, viime yö meni kovasti miettiessä, että jos siellä onkin vaan yksi jalka tai käsi tms, kun kuulemma ottavat siihenkin kantaa..
Muuten olo alkaa jo vähän helpottamaan, pahoinvointi ei ole jatkuvaa (tai sitten syömisrytmi alkaa olla kohillaan, niinku joku muukin kertoi) ja väsymyskin on jo vähän väistynyt.
Täällä oli keskustelua tuorejuustojen yms. syömisestä kuumennettuna. Sain neuvolasta ohjeen, että lämpimissä ruoissa tuorejuustoja ja sulatejuustoja voi syödä normaalisti.
Eikös noissa pakastevihanneksissa ole myös listeriariski kuumentamattomina? Mulle selvis eilen, että meidän töissä pakastevihanneksia ei kuumenneta vaan ainoastaan sulatetaan, ja niitä on lähes joka salaatissa, harmi.. =(
Joku kyseli myös liikunnan jatkamisesta, itse oon käyny sinnikkäästi jumpassa kuten ennenkin (vaikka ei olis niin huvittanukkaan), vähän oon liikkeissä löysäilly jos on tuntunu siltä. Jumpan jälkeen on aina ihana olo, vaikka ensin tuntuukin ettei jaksais mitään tehdä..
Tulipa tässä taas avautumista.. tsemppiä kaikille ja mukavaa tulevaa viikonloppua!
Äippä09
rv 11 + 5
Ah onneks alkaa helpottaa olo, kauheestä päänsärystä olen kärsinyt ja nyt se taitaa olla ohi (koputtaa puutaa) :)
Saa jotain tehtyäkin.
Kysyttiin ikäeroista ja toisen vauvan tulosta, meillä neiti oli itse vasta hetkonen öö.. 1v2kk kun poika syntyä ja todella hienosti otti pienen vastaan oli aina halimassa ja auttamassa jos kuuli että tuli pojalla suru silmään.. Mutta se on varmaan erittäin tilanne kohtaista, mutta se esikoisen mukaan ottaminen hoitamiseen on varmasti minusta myös merkitsevä juttu :) Olihan sitten tilanteita kun tuntui että ei äidin kädet riitä, kun olin silloin sitten yksinhuoltaja.Kun poika kasvoi ja alkoi myös vaatia osansa huomiosta niin molemmat tietysti haluaa aina samaa aikaan syliin eikä nää mun lapset oo koskaan ollu mitenkää hirmu pieniä :D
Nyt ois sitten viikkoja 8+3 aika kivalta tuntuu, ihastuin tuossa jo yhteen tytön nimeenkin vaikka eihän sitä tiedä kumpi sieltä tulee :D
Harmittaa kun on niin kylmä en oikein halua lähteä lenkillekkään odotan sitten kun taas vähän laskee vaikka meillä ei täällä etelä-suomessa edes paljon asteita ole :D vilukissa kun on..
Mutta hyvää torstai päivää kaikille! Jos sitä lähtis viemää esikoista päiväkotiin..
Anteeksi vaan kun en saa kirjoteltua, täällä pahoinvointi ei hellitä yhtään, paremminki pahenee vaan... Mukava että toisilla se jo helpottaa, muistakaa kirjoittaa aina rv:t viestin loppuun niin tietää missä vaiheessa helpottaa ;o) Olen syönyt töissä suolakeksejä ja ne tuntuu olevan ainut keino selvitä hengissä työpäivistä! Kyllä oon tänään suuttunu miehelle ku eilen töissä ed. paketti loppu ja niitä oli ostettu mulle useampi kaappiin kotia jemmaan, niin kuinka ollakaan tänä aamuna ku oisin tarttenu niin ketut siellä mitään ollu, joku loppasuu oli ne jo syönyt!!! =o/
Muutenki tuntuu ettei mieheltä enää riitä ymmärrystä mun pahoinvoinnille ja valittamiselle... =o( Niinku tää elämä ei ois jo tarpeeksi veemäistä muutenki.
Tässä lista vältettävistä ruoka-aineista raskauden aikana:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
Kuten joku kirjoitti kotimaiset tuorejuustot on tehty pastoroidusta maidosta joten niitä voi syödä huoletta.
Pärjäilkää ystävät hyvät, onnea ultriin menijöille ja onnea niille jotka jo ultrista saivat hyviä uutisia, EIKULLE pahoittelut tilanteesta, tule kertomaan miten uusintaultrassa meni (ä-polilla) toivottavasti vauvallasi ei ole mitään vakavaa!
HANNELE rv 9+3 *hengissä nipin napin*
Minäkin onneton tumpelo onnistuin sitte eilisen kirjotuksen laittamaan omana alotuksena... Äsken mietin ku tänne tulin että miksei se eilinen kirjotus näy, ja kirjotin uusiksi. Sitte ku kattelin nuita keskusteluja niin hetken jo mietin että jollain on sama nimimerkki ku mulla! Ennenku tajusin että minun kirjotushan se siellä =oP
HANNELE
Jei, pakkanen hieman laskenut - enää vain -17 =) Sainpahan eilen kuiten petivehkeet vietyä kartanolle oikein kunnolla tuulettumaan, että jotain hyötyä pakkasesta on. Ainoa vaan, että vanhempi tyär meinaa hyppiä seinille, ko ei oo moneen päivään päässy ulos.
*Pakastevihanneksista* Ne pitää AINA keittää eli pelkkä höyrytyskään ei riitä niille. Mulla jotenkin iskenyt nyt himo hedelmiin ja vihanneksiin - outoa! Hih!
Meillä np-ultra huomenna ja hieman meinaa jo tulla perhosia vatsanpohjalle. Jotenkin oon satavarma, että la siirtyy ja sitten hieman "pelottaa", kuten aina, sikiöiden määrä. Missä muuten *Angelmom* käyt/kävit tänään ultrassa, ko mainittit eri kaupungin?
Jahas, nyt mentävä..
Piti ihan tarkistaa viikot :)
AJ 11+2 =)
Ultrakuulumisia: Kaikki hyvin! Laskettua aika pidettiin samana eli 1.9. ja viikot tänään 12+2. Kaikki raajat löytyi ja katseli ja mittaili se kätilö kaikkea muutakin. Niskaturvotusta 1,1mm, nyt vielä jännätään verikokeen tulos. Ollaan miehen kanssa päätetty, että jos kuulun riskiryhmään, tehdään myös jatkotutkimukset. Kovasti vauva liikkui ja taas tuntuu odotus todellisemmalta.
Unohtui sanoa, että ota esikko mukaan vauvanhoitoon, seurusteluun ja muihin touhuihin, nii huomaa olevansa myös tärkeä ihminen eikä koe vauvan olevan vain se ykkösjuttu =)