~~SYYSKUUN SYDÄNTEN vko8~~
Huomenta kaikille taas uuteen viikkoon!
Täällä pahoinvointi jatkuu ja lisäksi pamahti vielä korvatulehduskin. Ensi viikolla olisi ultra, sinne asti pitää jänskättää. Välillä pelottaa onko masuasukilla kaikki ok, kun tuntuu vihlaisuja mutta toisaalta oksentamisella raskaus muistuttaa itsestään. Äitiyspolille ajattelin soitella riskiraskauden seurannasta, että mitä ne nyt todella meinaavat...
Mukavaa viikonalkua kaikille!
Choko 9+1
Kommentit (57)
Ootteko oikeen joutuneet posliinia halailla :D
Mulla pahoinvointi hellitti viikko sitten ja näyttäs jääneen sinne.
Ja on ihanaa kun on jo paljon valosampaa, odotan vaan sitä ruskettavaa aurinkoa. Keväthangille siis.
Otin tänään kontrolli PLV:n, kun yksi kuuri jo vti:hin syöty. Toivottavasti on puhdas näyte, olis kiva lähteä taas uimaan! Vaik sieltähän niitä tulehduksia taas saa :(
No, ei sitä aiva pumpulissa tarvi elää.
Mä oon varmaan sekasin, mutta tunnen sellasta kummaa tunnetta tuolta kohdusta. Ihan ku joku silittäis sitä välillä rytmisesti... Tätä samaa tunnetta oli esikoista odottaessa.
Niskapoimu-ultra on muutaman päivän päästä, eli rv 12 on alkanut. Kääks!
Eikös se rakenne ultrassa näy kumpi vauva sieltä tulee? Ettei vielä?
En muista enää noita ollenkaan.
*Angelmom* Juu, rakenteessa se sukupuoli näkyy, jos näkyy! Np on vielä liian aikaisin, koska sukuelimet näyttävät vielä samalta tässä vaiheessa.
...viikon alkua kaikille! Täällä ainakin aurinko paistaa täydeltä terältä. Jaksaisinkohan raahautua ulos ennen töihin lähtöä.
Kovasti väsyttää, mutta ei se ole ihme, kun olen taas nukkunut vähän huonosti. Olen varmaankin liian innoissani tästä kaikesta. No, aamulla tosin heräsin ihan liian aikaisin siihen, että oli aivan sietämätön nälkä. Vähän öklöttää, mutta muuten mennään melko lailla ilman oireita. Ei jaksaisi millään odotella kahta viikkoa. että pääsee np-ultraan! Sitten voisi pikku hiljaa jo alkaa kertoilla uutista porukoille ja muille, vielä emme ole halunneet huudella asiasta juurikaan.
Vaan kohta eivät kyllä parhaat kaverit enää usko selityksiä alkoholin käyttöön liittyen. Mutta eivät ne varmaankaan uskalla kysellä, kun tietävät, että yritystä on ollut jo aika kauan. Luulevat varmaan, että on jotkut hormonihoidot päällä ;-)
Hormoneja kyllä enemmältikin, mutta vähän toisenlaisia.
Hengästyttekö muuten helposti? Mun ei tarvii kun kävellä portaat ylös, niin puuskututtaa niin maan perusteellisesti. Ihan niin huono kunto ei pitäisi kyllä olla... ;)
Mutta oikein mukavaa viikkoa kaikille!
Pola
Täälläkin pakkanen paukkuu, mutta onneksi aurinkokin välillä näyttäytyy.
Nyt uskaltaa jo vähän huokaista helpotuksesta. Eka neuvola oli perjantaina ja samalla käynnillä kokeiltiin, kuuluisivatko sydänäänet. Ja kuuluivathan ne, 171 jumputti pienen alun sydän! Isäkin oli onneksi kuulemassa, tippa linssissä.
Ja nyt sitten viikonloppuna jo kerrottiin isovanhemmille ja meidän sisaruksille, ja sieltä sitten muutkin sukulaiset näköjään ovat tietoja pikkuhiljaa saaneet. Nyt vaan odotellaan aikaa tuonne np-ultraan..
Hyvää viikon jatkoa kaikille!
Anis 10+1
Pola kyseli hengästymisestä- kyllä hengästyttää. Jo jonkin aikaa olen ihmetellyt puuskutustani, mistä lie johtuu, mutta toivottavasti kuuluu asiaan, ei pitäiai mullakaan näin huono kunto olla. Vaikka tosin olen aikalailla lenpäillyt laakereillani koko vuoden, väsyttää jo pelkästään pimeyden takia.
Mä syön kans raskaus multivitaa, ihmettelen vaan miksi siinä on sekä rautaa että kalsiumia, koska aiemmissa odotuksissa mun mielestä sanottiin, että ne pitää ottaa erikseen, sillä kalsium heikentää raudan imeytymistä. Aion tästä kysyä ensi kerralla kun menen purkkia ostamaan. Lisäksi syön kalsiumia, missä myös d-vitskua, koska en juo maitoa. Säännöllisen epäsäännöllisesti tosin.
Jännittää ihan hirveesti torstain np-ultra. No eipä ole enää pitkä aika jännitttää.
c 11+6
Täällä on ollut puhetta mm. vitamiineista. D-vitamiiniahan pitäisi syödä kaikkien suomalaisten talviaikaan, eiks vaan, vaikka söisikin maitotuotteita? Mä otan päivittäin yhden Minisunin ja lisäksi monivitamiinitabletti Multivitan (joka ei sisällä A-vitamiinia). Näistä tulee d-vitskua riittävä määrä.
Oon ymmärtänyt, että lisävitamiinia ei tarvitse, jos syö muuten monipuolisesti. Muistan, kun esikoista odottaessani asuin vähän aikaa Englannissa ja siellä suorastaan määrättiin kaikki odottavat äidit syömään foolihappoa: kauhistuin, kun ei tästä ollut Suomen neuvolassa ollut mitään puhetta ja foolihapon puute voi aiheuttaa jotain poikkeamia. No, minua sitten valistettiin, että suomalaiset saavat tarpeeksi foolihappoa mm. ruisleivästä ja toisekseen englantilaisilla on tuo tietty poikkeama jotenkin tyypillisempi geeniperimässään. Sittemmin olen kyllä törmännyt tuohon foolihapon merkitykseen Suomessakin ja sen vuoksi otan varmuuden vuoksi tuota lisävitamiinia, johon on lisätty se foolihappo.
Np-ultran ajankohdasta on myös ollut pohdintaa. Mulle sanottiin neuvolassa, että paras ajankohta on tehdä se 11+3 viikolla (?). No, se olis ollut mun kohdalla viime perjantai ja 13. päivä ja siksi pyysin sitä vähän aikaisemmin. Ja yleensäkin np-ultran tarkoitus on selvittää se niskapoimun paksuus sekä varmistaa laskettu aika ja katsoa vain yleiskuva sikiöstä (raajat löytyy jne). Meillä kätilö bongasi em. lisäksi myös mm. virtsarakon, vatsalaukun ja selkärangan ja mainitsi, että lapsivettä oli sopivasti. Jos ei halua sikiöseulontaa, silloin kai ultraan voisi mennä rv12-14, jolloin nähdään taas paremmin noita eri sisäelimiäkin, mutta ajankohta on liian myöhäinen niskapoimun mittaukseen. Korjatkaa jos olen väärässä!
Oma olo: jos ei tarvitsi herätä öisin vessaan eikä rinnat olisi kipeät, en kai tietäisi olevani raskaana lainkaan! Se vatsan turvotus loppui tosiaan kuin seinään viime viikolla, joten sen puoleen on nyt paljon mukavampi olo. Eilen mulla jomotteli aika lailla vatsaan, liekö kyse siitä, että vanhan kierron mukaan menkkojen pitäisi alkaa? Onko muilla vielä noita menkkamaisia jomotuksia? Ai niin ja hengästymistä on tullut myös mulle kuten parille muullekin!
Kerttukasperi rv11+6
Täällä on ollut puhetta mm. vitamiineista. D-vitamiiniahan pitäisi syödä kaikkien suomalaisten talviaikaan, eiks vaan, vaikka söisikin maitotuotteita? Mä otan päivittäin yhden Minisunin ja lisäksi monivitamiinitabletti Multivitan (joka ei sisällä A-vitamiinia). Näistä tulee d-vitskua riittävä määrä. Oon ymmärtänyt, että lisävitamiinia ei tarvitse, jos syö muuten monipuolisesti. Muistan, kun esikoista odottaessani asuin vähän aikaa Englannissa ja siellä suorastaan määrättiin kaikki odottavat äidit syömään foolihappoa: kauhistuin, kun ei tästä ollut Suomen neuvolassa ollut mitään puhetta ja foolihapon puute voi aiheuttaa jotain poikkeamia. No, minua sitten valistettiin, että suomalaiset saavat tarpeeksi foolihappoa mm. ruisleivästä ja toisekseen englantilaisilla on tuo tietty poikkeama jotenkin tyypillisempi geeniperimässään. Sittemmin olen kyllä törmännyt tuohon foolihappoon Suomessakin ja sen vuoksi otan varmuuden vuoksi tuota lisävitamiinia, johon on lisätty se foolihappo.
Np-ultran ajankohdasta on myös ollut pohdintaa. Mulle sanottiin neuvolassa, että paras ajankohta on tehdä se 11+3 viikolla (?). No, se olis ollut mun kohdalla viime perjantai ja 13. päivä ja siksi pyysin sitä vähän aikaisemmin. Ja yleensäkin np-ultran tarkoitus on selvittää se niskapoimun paksuus sekä varmistaa laskettu aika ja katsoa vain yleiskuva sikiöstä (raajat löytyy jne). Meillä kätilö bongasi em. lisäksi myös mm. virtsarakon, vatsalaukun ja selkärangan ja mainitsi, että lapsivettä oli sopivasti. Jos ei halua sikiöseulontaa, silloin kai ultraan voisi mennä rv12-14, jolloin nähdään taas paremmin noita eri sisäelimiäkin, mutta ajankohta on liian myöhäinen niskapoimun mittaukseen. Korjatkaa jos olen väärässä!
Oma olo: jos ei tarvitsi herätä öisin vessaan eikä rinnat olisi kipeät, en kai tietäisi olevani raskaana lainkaan! Se vatsan turvotus loppui tosiaan kuin seinään viime viikolla, joten sen puoleen on nyt paljon mukavampi olo. Eilen mulla jomotteli aika lailla vatsaan, liekö kyse siitä, että vanhan kierron mukaan menkkojen pitäisi alkaa? Onko muilla vielä noita menkkamaisia jomotuksia? Ai niin ja hengästymistä on tullut myös mulle kuten parille muullekin!
Kerttukasperi rv11+6
Täältä löytyy tietoa.
http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf
Tiivistetysti. verikoe voidaan ottaa viikoilla 8+0-12+6 ja np-ultra 10+0-12+6. Ei sen jälkeen kumpaakaan.
Mukavaa viikonalkua kaikille.
Mä kävin viimeviikolla ekan kerran neuvolassa, ja tänään tilasin ajan np-ultraa varten. Olenko ainut joka ei meinaa mennä veriseulaan? Niskapoimun mitaustakin harkitsen, mies tosin olisi mittaamisen kannalla. Täytynee keskustella asiasta...
Menettekö seulontoihin sen kummemmin miettimättä, vai ajatteletteko että riskiryhmään joutuessanne menette istutukkatutkimukseen ja mahdollisesti sitten abortti, jos poikkeama löytyy.
Huomaatte että minä olen ajatellut asiaa. Tervettä lastahan kaikki tietty toivoo, mutta aina joku joutuu riskiryhmään.
Toinen asia mitä olen miettinyt on lasten ikäero. Meillä syntyisi ns iltatähti, eli lapset ennastaan 5 ja 7 vauvan syntyessä. Oletteko muut samassa tilanteessa olevat mittineet, että jääkö kuopus ilman läheistä sisarussuhdetta, kun kaksi vanhempaa vetää kumminkin yhtä köyttä. Meille varmasti kolme lasta riittää, eli neljättä ei tehdä kolmannen kaveriksi.
Olen ajatellut että saan nauttia nyt vauvasta täysin siemauksin. Ja lisäksi saan olla kotona ne vuodet kun kaksi vanhinta lasta aloittaa koulun. Tuohon ikäeroon olen herännyt vasta nyt.
Kysymys kolme: Oletteko käyneet kylpylässä yrttihoidoissa raskausaikana. Onko jotain yrttejä joita ei suositella raskausaikana-vai eikö ole mitään väliä. Nyt olis mahdollisuus tämmöiseen hoitoon päästä, mutta tohtiiko mennä?
Tulipa asiaa kerrakseen.
Harakkahuttu 8+5
Anteeks nyt jo etukäteen tää omanapainen teksti mitä tästä tuutte lukemaan, mutta nyt just ei pysty keskittymään mihinkään muuhun...
Mulla siis kuukautisten mukaan viikkoja tänään 11+5, ultran mukaan 12+2, ultraaja mittasi ensin niskaturvotuksen joka oli hänen sanojensa mukaan normaali. Sitten huomasi että kaulan alueella onkin suurikokoinen nestekeräymä (7-8mm). Laittoi lähetteen äitiyspolille johon nyt odotan sekavassa mielentilassa pääsyä...
Nyt huolettaa todella, mutta ihmetyttää kun nestekeräymä oli kuitenkin ihan erillinen normaalisti mitattavasta niskaturvotuksesta.
Onko kellään kokemusta tai tietoa vastaavasta...??
eikku itkuisena...
*Harakkahutulla* oli pari todella hyvää kysymystä :) Ite oon menny seulontoihin sen takia, että se on mahdollisuus selvittää, että mikä on sikiön vointi ja tulevaisuuden näkymät. Kävisin varmasti istukkatutkimuksessa, jos hälyttäviä poikkeamia olisi ja sen tuloksen mukaan päättäisin jatkon. Jos lapsi tulisi olemaan eläessään todella sairas, nii keskeyttäisin raskauden. Olenko sitten liian raaka, etten halua lapsen kärsivän elämässään mahdollisesta poikkeamasta/pahasta sairaudesta?! Yrttihoidoista en osaa sanoa, mutta tässä jotain: http://www.yrttitarha.com/tietopankki/rohdot/oireet.html
että oliko ultraaja hoitaja, kätilö vaiko lääkäri? Ja kuinka nopeasti mahdollisesti pääset ä-polille? Parempi on tarkistuttaa se, jos oot käyny np-ultrassa tk:ssa, jossa eivät välttämättä tiiä asioista niin hyvin, kuin ä-polilla. Toivotan tsemppiä ja jaksamista ootukseen, että pääset ä-polille :)
Laittoi lähetteen äitiyspolille josta nyt odotan aikaa jo huomiselle tai viim ylihuomiselle. Istukkanäyte pitää ottaa 13vkoon mennessä ja mullahan jo 12+2..
Soitan sinne huomenna ja pyydän päästä heti.
Kiitos Amalia-Joel yrtti vastauksista. Siellä oli ainakin apila ja vadelma sopivia odottavalle äidille. Pitänee kysellä niitä kylpylästä.
Vielä tuosta seulonnasta. Olen ymmärtänyt, että tuosta veriseulasta katsotaan vain donw syntroomaa. Ultriin osallistunkin siksi, että näen onko isoja poikkeamia- jalat puuttuu ym. tai paha sydänvika jonka hoitoon on hyvä varautua vaikka heti syntymän jälkeen. Veriseula antaa niin paljon vääriä hälyytyksiä, etten halua huolestuttaa itseäni "turhaan" ja koska down ei ole NIIN paha sairaus että tekisin kumminkaan raskauden keskeytyksen.
Mielenkiintoista kuulla muidenkin mielipiteitä asiasta.
Muuten täällä melko oireetonta. Mielelläni ottaisin edes hieman pahoinvointia, niin tietäisi olevansa raskaana. Vaikka en ole kyllä edellisistäkään lapsista koskaan yökkinyt. Ehkä olen vain onnekas, ja hermoilen (taas) suotta.
Nyt nukkumaan. Hyvää Yötä kaikille, nähdään suloisia unia syksyn hedelmistämme :)
Harakkahuttu
Pakko vielä tulla kertomaan kuulumiset vaikka nukkumatti jo kutsuu.
Minulla oli tänään kauan odotettu NP-ultra, kaikki oli mainiosti,sydän sykki komiasti ja vauvalla oli vauhti päällä. Vastasi viikkoja 10+4, mutta ei kuitenkaan muutettu laskettua aikaa kun poikkeamaa oli vain vajaa viikko, nyt mulla siis 11+3 menkoista laskettuna, tosin tuokin voi heittää parilla päivällä suuntaan jos toiseen kun en ollut niistä niin hirmu tarkkaa kirjaa pitänyt. Varasin tänään samalla ajan sokerirasitukseen ja se olisikin sitten 6.3., on tuota elopainoa kertynyt joten sen vuoksi tehdään jo näin aikaisessa vaiheessa.
Meli
Eli ei tänäänkään tyärten kans taija ulos päästä.
*Eikulle* aivan mahottomasti tsemppiä edelleen siihen näytteenottoon ja toivottavasti pääset todella nopeasti sinne ä-polille.
*Meli* oli ultrassa käynyt ja saanut mukavia kuulumisia.
Tänne ei oikein mitään uutta, paitsi eilen tuntui ekan kerran, että tää 24/7 paha olo taitaa olla väistymässä ja nyt aamulla sain kahvin alas ilman kakomisia :) Tää on kuitenkin vaan toiveajattelua, iskee kuitenkin kohta pahempana takaisin ;)
Miten teillä muilla olot ja jaksamiset tällä hetkellä?
Heippa kaikille syksyn mammoille!
Mullakin alkaa paha olo helpottaa selvästi (rv 9+2). En ole kyllä okselle joutunut kertaakaan, mutta yökötys on loppunut. Tilalle onkin tullut todella matalat verenpaineet ja karmea flunssa. Eilinen päivä meni petissä, kun en kertakaikkiaan pystynyt nousemaan ylös, sillä joka paikka oli niin kipeä että olisi mennyt jalat alta. Lopulta pari-kolme tuntia tuskailtuani soitin mieheni kotiin tekemään mulle aamupalaa. Hän toi sitten sängyn viereen paracetamolit, sokeriset mehut, kahvit ja suolakurkkuvoileivät sekä salmiakit. Laittoi jopa ruoan jääkaappiin lautaselle odottaan, ettei tarvinnu ku lykätä mikroon. Verenpaine oli kotona mitattuna mitättömät 94/58 ja kuumetta 37,8.
Olen vielä tänään kotona parantelemassa, mutta menen huomenna töihin. Tänään oli taas aamulla paineet 97/54, mikä on mulle tuttua 5 vuoden takaisesta raskaudestakin. Ei muuta ku kahvia ja salmiakkia, niin pysyy aamulla pystyssä...
Mulla on neuvolaan vielä pari viikkoa, mutta ollaan kerrottu jo perheen jäsenille. Mukavampi olla kun he tietävät.
Siellä oli jollain onnekkaalla mahan turvotus loppunut viikoilla 10-11? Sitä toivoisin tännekin, alkaa nimittäin olla todellakin sen näköinen maha kuin olisin jo pitkälläkin raskaana, vaikka vauva on vasta jotain luumun kokoinen. Salailepa sitä sitten töissä, kun muuten olen ollut ihan normaalipainoinen...
Meillä tuo np ultra sijoittuu 11+4, mutta varhaisultran mukaan se vastaa 11+2.
Minä se jaksan edelleen päivitellä, että mihin tämä aika hupenee? Kolmannella kuulla tässä ollaan raskaana jo.
Toivotaan, että ultrissa ei löydy mitään hälyyttävää :)
Pakkaspäiviä; Toivo 11+2 toivottelee.
Aurinkoista pakkaspäivää kaikille!
Pitää päästä jonnekin purkamaan näitä tuntemuksia. Ei olla vielä kerrottu raskaudesta muille ja mies parka on kuunnellu valitusta ihan tarpeeksi. Eli toista lasta odotetaan ja alku on ollu huomattavasti ankarampaa, kuin ensimmäisellä kerralla. Aamusta iltaan on ollu vaihtelevaa pahaa oloa, yleensä pahenee iltaa kohti. Esikoisen takia pitäisi kuitenkin jaksaa olla reipas. Toisinaan mulla aika mahdoton yhtälö, mutta toistaiseksi on vielä selvitty. Elän toiveissa, että paha olo pian helpottais, vaikka tuntuu olevan menossa vain pahempaan suuntaan.
Pitänee alkaa kaivaa kaapista vähän isompia vaatteita esille. Jotenkin tuntuu, että vanhat vaatteet ahistaa, vaikka maha ei tietenkään vielä ole kasvanu. Liekö kuvittelen koko homman tai sitten vain on turvotusta. Jotenkin on kaikin puolin hankala olla. Mutta eiköhän tämä tästä vielä iloksi muutu.
Huomasin, että täällä on monia useamman lapsen äitejä. Miten teillä sujui eiskoisen kanssa uuden vauvan tullessa? Mie odotan hieman kauhunsekaisin tuntein, että kuinka lujille tuo meidän uhmaikäinen äidin oikein laittaa. Ja onko se todella toisella kerralla helpompaa?
Ensi viikolla onkin sitten ensimmäinen neuvolakäynti ja toivottavasti saa kuulla ne sydänäänetkin.
Tyttö nukkuu, joten lähden nauttimaan tästä rauhallisesta levähdystauosta. Mukavaa viikkoa kaikille!
Ihanaa, kun alkaa kevät lähenemään ja aurinkoa näkee useammin. Oma olo on taas örks ja örks! Tämän lisäksi meinaa räkis iskeä uudestaan meän perheeseen - vanhemmalla tyärellä räkä valunu pari päivää ja itellä alko tänään tuntumaan olo räkäseltä. Jotain positiivistakin pitää kirjottaa eli mulla on tän viikon perjantaina se np-ultra! =) Jeee!