Sairaanhoitajaksi pääsee kun tietää mitä 10% on yhdestätoista
ja mitä 550 mg on grammoissa ja mitä 2 jaettuna yhdellä on??? Ja kuka on Suomen presidentti noin suurin piirtein
Kommentit (33)
jos ei kestä kuulla kritiikkiä.
Helpottiko oloasi, kun sait purkaa patoutuman kirjallisesti? terv sh
liittyen toisen potilaan kokemukseen hoitohenkilökunnan vinoilusta hänelle.
Olen jo aiemmin sanonut ja sanon nyt uudelleen, että arvostan hoitajia ja lääkäreitä ja olen potilaana riippuvainen heistä. Ymmärrän itsekin ihmissuhdetyössä toimivana, että "tekevälle sattuu" eli hyvistä pyrkimyksistä huolimatta jokainen lipsauttaa joskus jotain asiaan kuulumatonta. Jos sitä alkaa tapahtua usein, on se merkki jostakin, usein ylikuormittumisesta työssä (ei siis työntekijän epäsopivuudesta alalle). Huolestuttavin tilanne on silloin, kun ei enää itse huomaa päästävänsä suustaan sammakoita tai tunnista närkästymistään potilaisiin/ asiakkaisiin ja kyllästymistään työhönsä/ työyhteisöön.
En kohdistanut kokemukseni kertomista sinuun, sh ja olen pahoillani, jos loukkasin sinua jotenkin - vastakysymyksestäsi päätellen. Itse olen ymmärtänyt, että nettikeskustelussa saa jakaa kokemuksiaan, kunhan tekee sen asiallisesti ja yksittäisiä ihmisiä tunnistamattomasti.
Paljon iloisia työpäiviä ja mukavia potilaita työurallesi!
Helpottiko oloasi, kun sait purkaa patoutuman kirjallisesti? terv sh
Ei siellä ihan noin perusmatikalla kyllä pärjää. testataann päättelykykyä, ongelmanratkaisutaitoja, kielellisiä taitoja (suomi, ruotsi ja englanti), lisäksi on persoonallisuustestejä ja psykologin haastattelu (ainakin Turussa, kaipa muuallakin suht samalla tavalla). Ihan sama sairaanhoidossa on kuin muissakin ammateissa - hyviä ja huonoja hoitajia on molempia, aivan yhtä lailla kuin joku kassa on nopea ja joku hidas tai on laadukasta työtä tekeviä remonttimiehiä ja puhtaita huijareita jotka pihtaavat kaikessa mahdollisessa. ja kuten kaikissa asioissa, perustalliainen muistaa parhaiten sen huonon ammattihenkilön. Vai olisiko iltalehden seuraava pääotsikko "hoitajani ei laskenut lääkelaskua väärin, oli ystävällinen ja asiakaslähtöinen ja kaikin puolin moitteeton työssään!"...
Täällä on päässy taas pari valittajaa irti...
Ps. EN ole hoitaja, vaihdoin jo kesken opintojen alalle jolla saa säännöllisen työajan ja järkevän palkan
Henkilökohtaisesti olen saanut lähestulkoon aina positiivista palautetta. Ehkä siinä yksi syy, miksi olen jaksanut tätä parjattua ammattia harjoittaa. Potilaat ovat kuitenkin parasta tässä hommassa. terv sh
Itselläni on ammatti, johon kohdistuu paljon odotuksia ja toiveita ja jota julkisuudessa myös rökitetään.
Olen huomannut, ettei aina kannata osallistua keskusteluihin, mitkä liittyvät omaan ammattiin ja kritiikkiin, mitä ei jaksa ottaa vastaan, eikä tarvitsekaan, jos se ei ole henkilökohtaista. Et sinä ole vastuussa kollegojesi työstä. Ammatillisuutta on myös se, että uskoo oman ammattikuntansa jäsenten tekevän virheitä ja on olemassa myös kritiikkiä, johon ainoa oikea vastaus on: "Harmi, että noin pääsi käymään - ei kuulosta ihan siltä, miten asioiden olisi tullut mennä." Ei kaikesta kritiikistä kannata nousta vastapuolustukseen tai -hyökkäykseen.
Ei ole kyse siitä, krittiikkiähän sairaanhoitajat saavat jatkuvasti mediassa. Henkilökohtaisesti olen saanut lähestulkoon aina positiivista palautetta. Ehkä siinä yksi syy, miksi olen jaksanut tätä parjattua ammattia harjoittaa. Potilaat ovat kuitenkin parasta tässä hommassa. terv sh
Huomaa ettei ap ainakaa ole hoitoalan ammattilainen äärettömän nokkelista vastauksista päätellen. Siivousala, lappuliisa tai esim. tarjoilija osuvat ehkä hyvinkin lähelle hänen alaansa... Vai menikö ap pieleen?
ja hoitajien määrä vähenee.
Ei minusta ainakaan ole kovinkaan fiksua JATKUVASTI mustamaalata yhtä ammattiryhmää täällä. Luojan kiitos en ole hoitajaksi ruvennut, kyllä ei minunkaan pinnani teidänlaisia hoidettavia kestäisi, mutta hattua nostan heille jotka jaksavat!
mutta olisikohan tässä mennyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Ei kaikissa viesteissä mustamaalata kaikkia hoitajia. Onko kaikki kriittinen keskustelu sensuurin alaista? Koskeeko se kaikkea nettikeskustelua?
Terv. Monenlaisia, MYÖS erittäin empaattista ja asiantuntevaa hoitokokemuksia saanut
j Ei minusta ainakaan ole kovinkaan fiksua JATKUVASTI mustamaalata yhtä ammattiryhmää täällä. Luojan kiitos en ole hoitajaksi ruvennut, kyllä ei minunkaan pinnani teidänlaisia hoidettavia kestäisi, mutta hattua nostan heille jotka jaksavat!
että hoitajaksi pääsyksi riittää, että tietää kuka on Suomen presidentti??
Vai tulkitseeko sen joku kehuksi?
kyllä vaan on hoitajan velvollisuus tehdä mitä pyydetään, esim. kaatamaan mehua lasiin jne. Heille maksetaan palkkaa työstään (me veronmaksajat maksamme), joten on oikein että joutuvat eden jotain tekemään.
Hih, itse kun olin synnärillä annoin hoitsujen vaihtaa mun veriset lakanat ja muutenkin juoksutin heitä oikein olan takaa. Tein oikein tikusta asiaa ihan piruuttani. Kylläpä oli ihanaa nähdä niiden kyrpiintyneet ilmeet, mutta pakkohan heidän oli piikailla. Hah!
kyllä vaan on hoitajan velvollisuus tehdä mitä pyydetään, esim. kaatamaan mehua lasiin jne. Heille maksetaan palkkaa työstään (me veronmaksajat maksamme), joten on oikein että joutuvat eden jotain tekemään.
Hih, itse kun olin synnärillä annoin hoitsujen vaihtaa mun veriset lakanat ja muutenkin juoksutin heitä oikein olan takaa. Tein oikein tikusta asiaa ihan piruuttani. Kylläpä oli ihanaa nähdä niiden kyrpiintyneet ilmeet, mutta pakkohan heidän oli piikailla. Hah!
Kyllä hoitajien tehtäviin synnärilläkin kuuluu muukin kuin piikailu, kuten varmasti itse tiedät. Mitä ihmettä, itsesi olet noloksi tehnyt. Eivät he ole senvuoksi näyttäneet nyrpeiltä vaan siksi, että miettivät keskenään kansliassa, että "mitenkähän sekin uusavuton äiti-parka kykenee kotonaan lakanat vaihtamaan, kunhan arki tulee eteen" ja nauravat sulle! itsestäsi korkeintaan hölmön olet tehnyt.
Tämä keskustelu on siitä hupaisa, että tässä on niin valmiit asemat (sopii polarisoituneen nettikeskustelun henkeen), että on ihan sama, mitä joku joskus aiemmin jossakin viestissä on sanonut. Asiat muuntuvat ja kärjistyvät ja viesteistä luetaan vain se, mikä halutaan.
Ottamatta kantaa sairaanhoitajien pääsyvaatimuksiin, ap:n alkuperäinen heitto yksinkertaisista matemaattista laskuista ja "suunnilleen presidentistä" on nyt muuntunut seuraavaan muotoon:
No minusta se kyllä on KAIKKIEN hoitajien aliarvoimista jos väittää,
että hoitajaksi pääsyksi riittää, että tietää kuka on Suomen presidentti??
Vai tulkitseeko sen joku kehuksi?
Ja ei, ei ylläoleva väite, kuka sen nyt esittääkään ole varmasti todenmukainen eikä kehuva. (Mihinkähän muotoon tämä lause vääntyy seuraavassa viestissä?)
Huh huh! No, pääasia, että on mielipiteitä ja niitä saa bittiavaruuteen esittää.
Kaikille eri alan työtätekeväisille syvä kumarrus ja kiitos olemassaolostanne!
mutta outo ja loukkaava se kuitenkin on. Uskon, että hoitohenkilökunta kohtaa paljon ihmisiä, jotka liioittelevat oireitaan, mutta ei uutta potilasta kohdatessa saisi niputtaa tätä samaan "valehtelevien potilaiden" joukkoon. Hoitajan puheesta kuultaa väsyminen ja kyynistyminen, mikä toki on inhimillistä, mutta ei saisi vaikuttaa pysyvästi asennoitumisessa potilaaseen. Ja kuten sanoin, olin tosi nöyränä ja hiljaa, osittain siksi, etten jaksanut ja pystynyt paljon puhumaan pinnallisen hengityksen ja hengitysmaskin takia ja toiseksi en usko, että hoitajan asenne minuun olisi parantunut, jos olisin alkanut kinaamaan hänen kanssaan hänen möläytyksestään. Ja kyllä, potilaana on aika herkkä; ainakin itse sinnittelen ihan viime tippaan, kunnes menen häiritsemään kiireisiä lääkäreitä ja hoitajia ja siinä vaiheessa ei enää jaksa kauheasti ohipuhumista tai mitätöintiä.