Miksei jotkut ilmoita, että tuovatkin lapsensa hoitoon, vaikka X päivä onkin normaalisti
Olisit sanonut isukille, että tänään ei ole hoitopäivä! Perustele kantasi sillä, ettei hoitajia, ruokaa, tarvikkeita (mm. askarteluun), ole varattu heidän lapselleen, kun hänen pitäisi olla perjantaisin vapaalla.
Ja lasku perään ylimääräisestä hoitopäivästä.
Kommentit (21)
Missä hoitopaikassa ruoka tilataan ennen seiskaa? EI MISSÄÄN!
Eli tiistaisin laitetaan ruokatilaus menemään ja ilmoitetaan kuinka monta syöjää on paikalla eli esim. vapaapäivillä oleville lapsille ei tilata ruokaa. Tietty äkkinäisiä poissaoloja (esim. sairauden takia) ei pystytä ennustamaan.
Mä en ehtinyt sanoa mitään, koska olin toisella puolella taloa kahden muun muksun kanssa ja isä vaan "heitti" lapsen oviaukosta sisälle ja sanoi heipat + sen, että lapsi haetaan normaaliin aikaan.
Eli tiistaisin laitetaan ruokatilaus menemään ja ilmoitetaan kuinka monta syöjää on paikalla eli esim. vapaapäivillä oleville lapsille ei tilata ruokaa. Tietty äkkinäisiä poissaoloja (esim. sairauden takia) ei pystytä ennustamaan.Mä en ehtinyt sanoa mitään, koska olin toisella puolella taloa kahden muun muksun kanssa ja isä vaan "heitti" lapsen oviaukosta sisälle ja sanoi heipat + sen, että lapsi haetaan normaaliin aikaan.
3
Niin se vaan on, että meidän kaupungissa on tuo käytäntö. Itse asiassa en tiedä yhtäkään päiväkotia, missä ruoka tilataan samana päivänä. Meidän kaupungissa, kun suurimpaan osaan ruoka tuodaan keskuskeittiöstä tms.
niin silloin ei maksa täyttä hintaa.
Ja jos sovitaan, että vapaapäivä on perjantaisin, niin silloin ei tuoda päiväkotiin.
t ei ap
Tai vähintäänkin maininnut asiasta iltapäivällä kun hakivat lapsen pois.
Nykyään on hyvin eri käytäntöjä miten vapaapäivät ja ruuantilaukset menee.. Mutta se on todentotta että kun lapsen ilmoitetaan olevan vapaalla, sitä ei hoitoon pitäisi tuoda.
Mutta toinen tosiasia: Jos klo 7 tuodaan lapsi, en usko että jos soittaa keittiölle niin se on ylivoimaista valmistaa hänelle sopivaa lounasta pikkaisen enemmän.. Ei ne kuitenkaan sitä heti aamusta tee.. Vaikka tilaukset tehtäis kerran viikkoa niin tuskin joku yksi muutos ihan maailmoja kaataa.. Pääasia ettei lapsi-reppana nälissään ole, syytönhän se on sotkuun.
Näin mun kokemuksella ainakin, vanhuspuolen laitoskeittiössä..(keittiö ku keittiö)
ainakin meillä jos on 4 päivää kuukaudesta pois niin menee täysi maksu...
Asian vierestä mutta kuitenkin...
Siitä pitää tehdä erillinen maksusitoumus, jos lapset esim. 16 päivää /kk hoidossa.
Ja kerran viikossa otetaan tilaukset firmoilta ja niiden mukaan sitten joka aamu tehdään ruoka määrät.
Että ei se sen kummempaa ole:)
Mutta itse olemme siinä onnellisessa asemassa että lapsi on perhepäivähoitajalla. Hoitaja on superihana ihminen ja ymmärtää
kahden epämääräisiä työvuoroja tekevän vanhemman muuttuvat
aikataulut.
Ei tule huonoa omaatuntuntoa vaikka työvuorot muuttuvat edellisenä
iltana. Toki ilmoitamme aina.
Mutta oikeampi tapa varmasti olisi keskustella isän kanssa asiasta-
Keskustella voi tokimtäälläkin... Mutta ei se muuta
ko. perheen käytöstä.
ensi viikon tulemiset/ poissaolot pitää ilmoittaa torstaihin mennessä koska ruokatilaus jätetään loppuviikosta.
Jos sopimuksessa lukee että on kokoviikkoinen ja kokopäiväinen hoitosopimus, niin niin se on, vaikka hoitajat olisivat kuinka tottuneet ettei ne kumminkaan tuo sitä muksua perjantaisin.
Esim. meillä on kokopäiväinen hoitosopimus lapsille. Tarvitsemme kokopäiväistä hoitoa kumminkin vain 0-3 päivää kuukaudessa ja muuten riittää max. 5 tuntia.
Olemme kuitenkin tehneet kokoaikaisen sopimuksen ja maksamme siitä ettei tarvitsisi, joka kerta erikseen neuvotella kun sitä tarvitaan.
Tässä pk:ssa on oma keittiö, jossa kaikki ruoka laitetaan, se tuo joustavuutta.
Ruoka tehdään sen mukaan paljonko lapsia on oikeasti paikalla: ei mene hukkaan eikä kukaan jää ilman. Eikä lasten tarvitse syödä sitä kamalaa suurkeittiömoskaa vaan saavat mm. tuoretta leipää.
Vapaapäiviäkin voi vaihtaa tarpeen mukaan jos on jotain menoa tai jos päiväkodissa onkin jotain mihin lapsi tahtoo ehdottomasti osallistua. Elämää ei tarvitse lyödä lukkoon viikkoa etukäteeen joustamattoman laitoksen aikataulujen mukaan
Miksi vanhemmat suostuvat ihan kaikkeen eivätkä aja lastensa etua?
Ja kerran viikossa otetaan tilaukset firmoilta ja niiden mukaan sitten joka aamu tehdään ruoka määrät.
Että ei se sen kummempaa ole:)
Itse olen työskennellyt monessa pk:ssa (missä ei myöskään omaa keittiötä) ja vanhainkodeilla ja jokaisessa syöjämäärät ilmoitetaan joka päivä aamulla.
Meillä ainakin tukkutilaukset tehdään kerran viikossa ja tulevat joka toinen päivä. Ja kun on köyhä kunta, on tilaukset pakko tehdä melko säntillisesti eikä varata ylimääräisiä. Ruokaa tehdään päiväkodeille, kouluille, palvelutalolle ja kotipalvelulle sekä kerran viikossa ostopalveluna seurakunnalle.
Itse olen työskennellyt monessa pk:ssa (missä ei myöskään omaa keittiötä) ja vanhainkodeilla ja jokaisessa syöjämäärät ilmoitetaan joka päivä aamulla.
lapsella vapaapäivä?
Ihmeteltiin tänään, kun yksi isukki toi lapsensa klo 7.00. Ei siinä mitään, mutta kun lapsella pitäisi olla perjantait vapaat ja toisekseen, lapsella on oma ruokavalionsa ja hänelle ei oltu osattu tilata ruokaa.
Onneksi löydettiin jotain lapselle sopivaa ruokaa, mutta eipä tuo ollut mitään kivaa ja voinpa sanoa, ettei lapsesta ollut kivaa syödä vaan banaania, kurkkua ja kiisseliä ja leipää sekä lounaalla, että välipalalla.. Onneksi sentään puuro kävi, koska tuota ei tehty maitoon.