Peräsuoliasiaan apua!
Mulla on nyt toisesta synnytyksestä kaksi kuukautta. Pari viikkoa sitten huomasin, että ulostaessa tuntuu kuin jotain yrittäisi tulla emättimen aukosta ulospäin ja se jotain on siis peräsuoli jossa on ulostetta sisällä. En saa suolta tyhjennettyä kunnolla ellen sormella työnnä emättimen kautta, tai siis paina sormella emättimen kautta suolta ettei se pääse pullistumaan väärän aukon puolelle.
Johtuuko tämä huonoista lantionpohjalihaksista vai mistä? Ja miksi tämä alkoi vasta kun synnytyksestä oli jo puolitoista kuukautta? Synnytys oli helppo ja nopea, sen jälkeen ei ole ollut mitään virtsanpidätysongelmia tms. Olen jumpannut lantionpohjalihaksia melkein päivittäin.
Onko kellään ollut vastaavaa ja voiko tilannetta jotenkin korjata? Help!
Kommentit (7)
on rectocele eli peräsuolenlaskeuma. Tyypillinen vaiva alatiesynnytyksen jälkeen. Vaiva syntyy siitä, että ponnistusvaiheessa emättimen ja peräsuolen väliseen kudokseen syntyy vaurio (tyräpussi) vauavan pään aiheuttamasta kovasta puristuksesta johtuen. Vaiva voidaan korjata leikkauksella,mikäli se on suuri, siinä vaiheessa kun et suunnittele enää uusia raskauksia. Tällä hetkellä voi helpottaa oloasi syömällä kuitupitoista ruokaa ja juomalla riittävästi, niin että suoli toimii hyvin. Kannattaa näyttää vaivaa myös gynekologille, joka voi arvioida tarvitseeko vaiva keikkaushoitoa jossain vaiheessa. Lantionpohjaa kannattaa jumpata, mutta se ei poista varsinaista vaivaa, koska kyse on kudoksen pettämisestä.
T: Klö
Eikä siellä huomattu mitään. Outoa on mun mielestä, että tämä on ilmaantunut vasta nyt pari viikkoa sitten!
Joudun siis kärsimään tästä monta vuotta? :(
ap
Onko sulla ollut nyt vatsa kovalla? Rectocele vaivaa nimenomaan silloin, kun ulostetta keräytyy siihen pussukkaan, ei niinkään muulloin. Sitä ei ole vielä järkevää leikata, jos suunnittelet uutta synnytystä, koska tod.näk. kudos pettää uudestaan. t: se sama klö, jolla myös samaa vaivaa
Mutta siellä tuntuu juuri sellaisia kovia pallukoita ulostetta jotka sitten saa sormella autettua kokonaan ulos. Leikkaukseen en siis vielä mene koska toiveissa on vielä monta lasta. Paitsi saa nähdä miten käy jos vaiva pahenee aina vain ja muutkin paikat pettää. :(
Kiitos kätilölle vastauksista!
t. hiukkasen järkyttynyt ap
Mulle itselleni tuli vaiva heti ensimmäisessä synnytyksessä 6 v. sitten ja olen sen jälkeen synnyttänyt vielä 2 alakautta, eikä tuo ongelma ole siitä pahentunut. Itseäni asia vaivaa ainoastaan silloin kun vatsa ei toimi hyvin. Omalla kohdallani tuo pussukka on niin pieni, että sitä tuskin tarvitsee edes koskaan leikata. Tk lääkärit harvemmin kiinnittävät asiaan mitään huomiota jälkitarkastuksessa. Omalta kohdaltasi tilanteen voi parhaiten arvioida gynekologi. He arvioivat laskeuman senttimääräisen koon ja sen aiheuttaman toiminnallisen vaivan mukaan leikkaustarpeen. t: se sama klö
Eikö siellä huomattu, eiköhän tuo ole ihan korjattavissa oleva asia.