Raskauspahoinvointi : mitä karkin tilalle?
Eli viikolla 9 mennään ja useamman viikon jatkunut ympärivuorokautinen pahoinvointi (en ole kuitenkaan oksentanut vielä) meinaa ottaa ylivallan ja vie elämänilon aika tehokkaasti. Karkkia on tullut mussutettua luvattoman paljon sekä etovaan oloon että yleiseen ketutukseen tästä kurjasta olotilasta. Painokin noussut jo 3-4 kg. Aiemmin söin niin terveellisesti! Nyt esim. täysjyväruisleipä aiheuttaa niin kamalaa närästystä, että pystyn syömään vain vaaleaa leipää. Tosin pyrin ostamaan sen kokojyväleipänä, niin ei ole niin paha.
Mutta mitä terveellistä voisi keksiä karkin tilalle? Se alkaa jo tosiaan tökkimään ja painonnousu ottaa päähän! Olin ajatellut kontrolloida painoani edes jotenkuten.
Entä onko närästykseen olemassa mitään muuta kuin Rennietä? Se ei auta mua lainkaan ja maistuukin karsealle!
Kiitos, jos joku osaisi neuvoa!!
Kommentit (11)
Kun nousen sitten vaakatasosta pystyyn, tulee kamalia röyhtäisyjä ja olen jo valmiina kipaisemaan vessaan. Vaikea tietää, kun eka raskaus, enkä ole koskaan närästyksestäkään kärsinyt. Luulin, että närästystä ois vasta loppuraskaudesta, mutta mulla se alkoi jo ennen plussaa!
ap
ja kertaakaan et ole oksentanut? josko lopettaisit sen karkin mussutuksen.
Jos kaipaat todellista tietoa pahoinvoinnista. Minulla menossa 10+ viikko, paino lähtenyt 11 kiloa, tiputuksessa joka toinen päivä. Mikään ei ruoka eikä juoma pysy sisällä. Koko ruokatorvi ja nielu "palanut" sappinestiden ja muiden vatsahappojen ansiosta. Ottaisin milloin tahansa sinun pahoinvoinnin!
Ehkä tää on sitten pahaa oloa. Kuvotusta. Etomista. Kuitenkin aikalailla elämää hallitsevaa oloa. Ja väsymystä siinä sivussa. Olisin varmaan oksentanutkin jo moneen kertaan, mutta inhoan oksentamista ja osaan sitä pidätellä viimeiseen asti. Jatkuva puputtaminen on ainoa, joka hetkeksi vie pahan olon pois.
Hurjasti voimia sulle kestää tuo kaikki! Toivottavasti pian helpottaa. Onko eka raskaus?
ap
"Mitä siinä valitat, minulla menee aina sata kertaa huonommin kuin sinulla"
Kannatan myöskin hedelmiä: viinirypäleitä, mandariineja... sokeria on toki niissäkin mutta myös vitamiineja ja kuitua.
Siis noin päivittäin syötynä? Varmaan 100-200g uponnut joka toinen päivä. Kamala määrä! :( Nyt ei tosin enää tee yhtään mielikään. Taidan lähteä hakemaan kaupasta viinirypäleitä, päärynää ja appelsiinia.
Kuulin joltain, että kokonaisten manteleiden pureskeleminen auttaisi närästykseen. Onkohan perää..?
ap
Minä söin tosi paljon manteleita ym. pähkinöitä alkuraskauden etomisvaiheessa. Närästyksestä en tiedä, mutta ainakin niistä sai hyvin proteiineja, terveellisiä rasvoja ja energiaa siinä vaiheessa, kun mikään "oikea ruoka" ei maistunut. Onhan niissä 500 kaloria / 100 g, mutta parempia kuin karkit.
100-200 g karkkia on muuten melko kohtuullinen määrä nykyiseen megajättipussien aikaan...
lapsia 2 (yksi keskenmeno 18 viikolla, noin miinus 20 kilossa ja kahden kuukauden tiputuksen päätteeksi). Kaikista pahoinvointi ollut samanlainen
Juu ja myönnän olevani kateellinen ja katkera näille mua oksettaa mutten oksenna henkilöille. Osa syynä on se, että suurin osa lääkäreistäkään ei osaa erottaa meitä todella huonovointisia niistä joilla vain paha olo. No enää neljännessä raskaudessa eiole tarvinnut todistella pahoinvointia vaan tippa isketään käteen samantien kun menen ensiapuun.
4
pahimpaan himoon pähkinöitä, rusinoita, kuivattuja luumuja ja muita kuivahedelmiä. Nykyisin saa sellaisia ihania hedelmä-pähkinäsekoituksia valmiina pussista..nam.
Närästykseen käytän rennietä, mutta onhan niitä myuitakin raskaana oleville sopivia. Kannattaa kysyä apteekista. Tsemppiä oloon ja sen hoitoon!!
Niin ja mitä raskauspahoinvointiin tulee, niin se on hyvin yksilöllistä. Osa kärsii enemmän kuin toiset, mutta ei silti vähätellä kenenkään oloa vaan muistetaan, että myös vähäinen huono olo poikkeaa siitä ihmisen perustilasta ja tuntuu ikävälle.
Mulle ainakin tulisi huono olo tuosta määrästä, varsinkin, jos muu syöminen on niin ja näin.
Toisaalta ainakin itse söin mitä tahansa, mikä maistui (mikä ei ollut paljon, vähän viinirypäleitä, voileipäkeksejä ja riisipuuroa). Pääasia, että saat edes jotain sisääsi. Raitis ilma muuten auttoi mulla pahimpaan.
Ja pliis, ei mitään pahoinvointikilpailua tästä... Ihminen voi ihan oikeasti voida pahoin ja olla kipeä, vaikka ei oksentaisikaan jatkuvasti.
mulla "vain se paha olo" vie rv 12 tiputukseen, eikä elimistö vielä kolmen viikon päästäkään ole ennallaan. joten kyllä todellakin "vain paha olo" voi viedä ihmisen niin huonoon kuntoon, että on sairaalahoidon tarpeessa.
mulla alkoi rv5 ja jatkui järkyttävänä tuohon tipukseen asti ja on edelleen rv16 (oon taas saikulla). en oo pystynyt juuri syömään tai juomaan, 9 vkon helvetti on ollut. en eläissäni rupea tähän uudestaan, jos tästä selviän. mitään tiettyä ruokaa ei tee mieli, oikeastaan ei tee mitään ruokaa mieli, kaikki vaan ällöttää. yleiskunto ihan nollassa, kun en oo pystynyt kun makaamaan sohvalla. että sellasta tää raskaana olo..
kokeile siis ihan maitolasillista ruoan jälkeen.
Vaihda karkit viinirypäleisiin.