Miten luotettava ultralla tehty vauvan kokoarvio odotuksen loppuviikoilla?
Onko vauvan koon määrityksessä tapahtunut jotain mullistavaa viimeisen parin vuoden aikana?
Esikoisemme syntyi helmikuussa 2007 eli vajaat kaksi vuotta sitten. Kokoarvio oli hyvän matkaa yli neljäkiloa - tyttö painoia 3400g... Eli heitti kilolla. Tehtiin ihan loppuraskaudessa rv 38.
Nyt on tehty kokoarvio rv 37, että vauva olisi jo 3700g. Viikko sitten ultrattiin ja silloin tulos oli 3500g. Eri lääkärit kyseessä, molemmat olivat aika varmoja arvioistaan.
Onko tässä vauvan koon määrityksessä tapahtunut nyt joku edistysaskel? Arvioidaanko uudella tavalla, onko paremmat laitteet vai mikä?
Mietin vaan, että miten luotettava tämä uusin arvio mahtaa olla? Edellinen meni vajaat kaksi vuotta sitten kilolla pieleen!
Kommentit (23)
piti tulla yli 50 senttinen ja nelikiloinen (olivat huolissaan siitä että ei kasva liian isoksi), ja tulos oli 48 cm ja 2880g. Raskausmyrkytyksen takia yltrattiin tiheästi viimeisillä viikoilla.
että jos ultrataan pitkin matkaa raskauden aikana, on kokoarvio melko tarkka. JOs vedetään kerta-arvio loppuraskaudesta, on paljon suurempi virhemahdollisuus.
Että sinänsä tohon onko kahdessa vuodessa tapahtunut jotain mullistavaa, en osaa vastata.
kun nyt molemmat lääkärit puhuivat jotain vauvan mahanympäryksestä, että jopas kesti kauan saada kunnollinen mitta, ja ekassa raskaudessa lääkäri ei ainakaan puhunut mitään sellaista.
Ajattelin vaan, että jos enää ei mitata pelkkiä raajoja, vaan myös tuo mahanympärys. Sitten ymmärsisn myös, että kaikkien mittojen tulokset on oltava samanlaisia, jotta kokoarvio on luotettava. Kone sen koon kuulemma laskee, lääkäri vain valitsee ne mittauskohdat ruudulta.
ap
mulla on kanssa raskausmyrkytysepäily, olin sairaalassakin viime viikolla muutaman päivän tutkittavana. Sitten ei ollut onneksi mitään.
Sen takia nyt ultrataan loppuodotuksen ajan kerran viikossa ja äitipolikäynti on kerran viikossa ja lisäksi neuvola.
rv 37+3 menossa nyt,.
ap
Ekasta sanottiin että syntyessä n. 3200 g, syntyi viikkoa ennen LA:ta ja painoi 3800g. Tokasta sanottiin, että syntyessään n. 3800 g, syntyi laskettunapäivänä 4400g!
Kokoarvio tehtiin muistaakseni 37.viikolla, sanottiin että 3,5kg maksimissaan syntyessään, mutta 4,5kg oli vauva kuitenkin :) että pieni ero juu...
joka näyttää olevan aika harvinaista sitten. viikko ennen laskettua aikaa oli 3900 g ja viikko jälkeen lasketun aamulla 4200 g - illalla syntyi 4210g :-)
ekan piti olla korkeintaan 2200g. Paino kaksi päivää myöhemmin 2,5kg.
Toiset oli kylläkin kaksoset ja ehkä vaikeampi ottaa arvioita. Edellisenä päivänä arviot ol hiukan yli 2kg. Molemmat painoivat liki kolme kiloa.
koko arvio meni aika nappiin tämän neljännen kanssa. Oma lääkäri arvio rv 40 n. 3,5kg ja yliaikaistarkastuksessa rv 41+5 lääkäri arvioi 3,3kg ja tyttö painoi 3424g kun seuraavana päivänä syntyi. Ihan tavalliset mittaukset tehtiin.
Edellisistä kolmesta en muista arvioita mutta oma lääkäri muisti että kolmannen kohdalla hänen arvio oli ollut alakanttiin (painoi 3880g)
Eli siis vauva arvioitiin pienemmäksi kuin todellisuudessa oli. Leikattiin kuitenkin. Mutta leikkauksen jälkeen lääkäri totesi että ei ehkä olisi mahtunut alateitse, ehkä! Mä meinasin sanoa ettei todellakaan olisi...
Rv 41 ultrassa lääkäri arvioi kolmannen pienemmäksi kuin edelliset (4600g ja 4300g). Seuraavana päivänä syntyi kolmonen painaen 5080g!! Onneksi en tiennyt etukäteen ;)
R Seuraavana päivänä syntyi kolmonen painaen 5080g!! Onneksi en tiennyt etukäteen ;)
Syntyikö alakautta? Miten synnytys sujui?
Synnytyslääkäri ultrasi 41+5 ja arvioi kooksi 3700 g-3800 g, ei tarvetta käynnistykseen kun vauvakaan ei ole iso (!). Vauva syntyi omineen seuraavana päivänä ja painoi 4400 g.
R Seuraavana päivänä syntyi kolmonen painaen 5080g!! Onneksi en tiennyt etukäteen ;)
Syntyikö alakautta? Miten synnytys sujui?
Kolmonenkin syntyi normaalisti alakautta. Käynnistystä pyysin (kaksi edellistä käynnistettiin) ettei kasvaisi niin isoksi mutta en saanut koska tulossa piti olla tosiaan pienempi kuin edelliset. Kaikki meni kuitenkin hyvin, synnytyskin kesti vain n. 3 tuntia. Välilihaa piti toki vähän leikata. Nyt nelonen suunnitteilla....
on kaikille saanut plussata puolisen kiloa lisää ultra-arvioon=)
olen usein miettinyt, että kun olen itsekin tällainen persjalkainen ja lapsemme myös niin se on varmaan se reisimitta kun "valehtelee" kun jää hiukan normia lyhyemmäksi ja siten vaikuttaa siihen koko arvioon. Tiedä sitten
arvioitiin mulla rv 36+5, että vauva painaa 3,2 kiloa. Vauva syntyi seuraavana päivänä, ja painoi 2,8 kiloa.
parisataa grammaa, piti olla kuulemma 3800g ja oli 4100g. tosin arvio perustui neuvolan terveydenhoitajan "musta tuntuu ja ton mahan kasvun perusteella" -arviointiin, mitään ultrausta tai muutakaan tutkimusta ei tehty. eikä kuulemma tehdä edes tästä kakkosesta, vaikka mä olenkin pitkin raskautta pohtinut ja panikoinut sitä, että miten tämän kanssa käy kun ekakin oli noin iso - ja usein seuraavat tuntuvat olevan vielä isompia. mua siis hirvittää tuo koko ihan sen vuoksi, ettei vauva mahdu syntymään ja joudutaan tekemään hätäsektio, jota mä pelkään aivan älyttömästi. ajatuskin sektiosta huimaa... mut kukaan ei tunnu ottavan vakavasti, neuvolassakin täti vaan naureskelee et "enpä oo ennen tavannu ketään joka pelkäis sektiota, kyl se normaalisti on toisinpäin". no, ehkä mä en oo normaali, mut olis silti kiva jos viittis ees ottaa vakavasti ku toinen kertoo pelkäävänsä jotakin ihan älyttömästi.
synnytystapa-arviossa kokenut synnytyslääkäri ultrasi. Myös edellisellä kerralla mulla meni pieleen mutta tuolloin vain reilu 500g oli heittoa, ultraus tehtiin synnytyksen jo käynnistyttyä ( siis vesien mentyä). Molemmilla kerroilla paino on arvioitu liian pieneksi.