Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***********MAALISMASUT VKO 7************

09.02.2009 |

Uusi viikko, uudet kujeet :)

sari84---1.3.---1.---Rovaniemi---24/28---LKS

AnniHelena---1.3.---2.---Tampere---34/33---TAYS

kolmekamua---1.3.---3.---Pääkaupunkiseutu---26/28---Joku Helsingin sairaala =)

maikku80---2.3.---3.---Joensuu---28/28---P-KKS

mammutter---3.3.---3.---Keski-Suomi---32/33---K-SKS

Mimmiu---4.3.---3---Pohjanmaa---36/38---VKS

minni74---5.3.---7.---Vantaa---34/38---NKL

Tintti23---5.3.---2.---Pori---25/29---SatKS

Anzi---5.3.---1.---Pohjanmaa---26/28---E-PKS

sohvero---5.3.---1. ja 2. =) ---Joensuu---24/24---P-KKS

ansku85---6.3.---1.---Pohjois-Pohjanmaa---23/23---OYS

Tuleva_09---6.3.---1.---Pirkanmaa---22/26---TAYS

Kumkwatti---6.3.---2.---Lounais-Suomi---35/??---???

Sunny08---7.3.---2.---Outokumpu---25/24---P-KKS

hanttu82---7.3.---1.---Kotka---26/30---KOKS

Lilja09---8.3.---1.---Pori---24/39---Stks

Onsku76---9.3.---2.---Helsinki---32/31---NKL

Alfiina---9.3.---6.---Pääkaupunkiseutu---31/32---NKL

keyes---9.3.---2.---Rovaniemi---27/28---LKS

Äiti1983---10.3.---3.---Etelä-Häme---25/30---K-HKS

Woodbecker---12.3.---Pääkaupunkiseutu---29/32---Jorvi

kellohelma---13.3.---2.---27/39---KOS

eveys---14.3.---2.---Muurame---26/25---K-SKS

Emilii24---15.3.---3.---Etelä-Lappi---28/32---L-PKS

Mirabella---15.3.---3.---Vantaa---31/33---KOS

kotilo---18.3.---3.---Pohjois-Uusimaa---29/33---Hysa

kaaka---18.3.---3.---Espoo---32/31---Jorvi

Vacsuli75---18.3.---1.---Pääkaupunkiseutu---33/29---Jorvi

veksuli---18.3.---2.---Lounais-Suomi---34/35---TYKS

inkeli---18.3.---3.---Outokumpu---22/26---P-KKS

Katzy75---20.3.---2.---Keski-Suomi---33/35---K-SKS

Piiperö-78---21.3.---3.---Pohjois-Karjala---29/32---P-KKS

Särki1---21.3.---2.---Mikkeli---29/32---MKS

LillaMy---22.3.---2.---Ulvila---25/26---SatKS

Nasse75---22.3.---2.---Pirkanmaa---33/34---TAYS

Kinde71---23.3.---5.---Joensuun lähistö---34/46---P-KKS

sallap84---24.3.---2.---Nurmijärvi---24/27---Hysa

Kaarna@laiva---24.3.---3.---Keski-Suomi---32/33---K-SKS

Kaisa_kissa---24.3.---1.---Joensuu---22/44---P-KKS

Nasuliini---24.3.---2.---Keski-Suomi---25/34---K-SKS

annika73---24.3.---3.---Pohjanmaa---35/38---MTHA

Daim---25.3.---2.---Tampere---26/30---TAYS

iiiik---25.3.---3.---Keski-Suomi---30/32---K-SKS

kupla3---25.3.---3.---Pori---30/38---SatKS

jatta78---26.3.---1.---Espoo---30/30---Jorvi

Maria08---28.3.---1.---Kemijärvi---26/30---LKS

Milli75---28.3.---2.---Rovaniemi---33/35---LKS

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/52 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein meni jo hermo mut ei sit onneks mennytkään..

Oltiin viime viikolla 2 vrk kylpylässä koko perheen kera. Oli ihanan rentouttava loma. Perjantaina tultiin kotiin ja viikonloppu menikin sitten ihan levätessä. Olin sit jopa niin fiksu että innostuin kylpylässä ihan uimaankin (mä en normaalisti harrasta uintia ku kesäisin) sillä seurauksella että niska on vieläkin kipee..

Ke oli neuvola. HB oli taas noussu; se on nyt jo huimat 139. Terkka sanoi ettei tarttis enää syödä rautaa mutta aion sitä syödä ihan loppuun asti koska hyvin tod. näk. vuodan TAAS reilusti synnytyksessä. Ja koska aion tällä kertaa vain käydä synnyttämässä ja kotiutua samoin tein niin en todella halua jäädä sairaalaan verensiirron takia. Tuokin on hassujuttu että terkka ei olis millään halunnut kirjoittaa mun papereihin mun toivetta LYS synnytyksestä. Se ei voinut millään käsittää etten halua maata sairaalassa yhtään enempää ko on pakko. Et kun "monet äidit haluavat levätä sairaalassa jne". Mulla on varmaan se ongelma etten osaa levätä siellä. Osaan nukkua hyvin vain kotona. Ja pahimmassa tapauksessa sairaalassa (ja hyvin todennäköisesti helsingissä niin käy) saa monta huonetoveria jolloin jos oma vauva nukkuiskin hyvin niin jonku toisen vauva huutaa.. Kyllä se sit vihdoin sen sinne papereihin kirjoitti mut aikani sain asiasta sen kanssa vääntää. Verenpaineet ja pissat mulla edelleen hyvät. Painoa oli tullu taas vajaa 1 kg/vko, nyt yhteensä tullu jo 14 kg mutta MÄ OON IHAN TURVOKSISSA! Ei auta juomiset ei mitkään konstit.. :(

Tähän synnytyskeskusteluun osallistuakseni, jokaisella on oikeus sanoa kuka siellä synnytyssalissa häärää. Tosin, onko järkeä mennä sairaalaan synnyttää jos kätilö/lääkäri ei saa käydä katsomassa? Niiden on vähän pakko hoitaa kaikki ketkä sairaalaan tulee.. Jos haluaa synnyttää täysin rauhassa niin kotona synnyttäminen ei ole kiellettyä. Mulla avautuminen pysähtyi ekassa synnytyksessä 9cm kohdalla ja silloin ponnistutti ihan huolella. Muistan kun kätilö sanoi mulle monta kertaa etten saa ponnistaa etten repeä. Eikä se ollu kivaa kun se viimeinen sentti väkisin paineltiin auki että pääsen ponnistamaan, se sattui aivan tajuttoman paljon. Mutta toisaalta, mikä olis ollut lopputulos jos oisin ponnistanu ja revenny sen vikan sentin takia? Sit neiti oli tulossa vielä väärässä tarjonnassakin ulos. Vertakin oli vuotanu jo ihan mukava määrä. Lopulta olin niin poikki etten enää jaksanu vaan nukahtelin vaikka ponnistutti ja supistukset oli tosi voimakkaita. Muistan vielä kun kätilöopiskelija yritti laittaa mulle oksitosiinitoppaa nopeammin valumaan että supistukset voimistuu kun huusin sille että "jumalauta näpit irti siitä tipasta, etkö sä näe etten enää jaksa". Sit tuli lääkäri paikalle ja tyttö synty imukupilla. Sen jälkeen mä pyörryin 3 kertaa saliin kun yrittivät mua suihkuun saada. HB oli 70 ja sain 2 pussia verta. Loppu hyvin, kaikki hyvin, hieman jäin katkeraks siitä etten kokenut että mua oltais siellä täysin kuunneltu.. Toisaalta, kätilö pisti sille opiskelijalle liikaa vastuuta ja mun mielestä se opiskelija ei osannu kuunnella mua yhtään. Tokassa synnytyksessä tilanne olikin jo ihan eri ja synnytyksestä jäi hyvä mieli (synnytin molemmat hyvinkäällä), ainoa asia mikä jäi kaihertamaan oli se ettei istukka irronnut ja jouduin sit lopulta pikana leikkuriin enkä päässy kotiin heti. Vertakin menetin yli yli puolet enemmän ku ekan kanssa mut olin elämäni kunnossa kunhan nukutuksesta tokenin :) Ensisynnyttäjä harvoin osaa vaatia, sen huomasin itsestäni ja oon huomannu myös kavereistani, mutta kyllä sit seuraavilla kerroilla tietää asiat jo niin paljon paremmin ettei hyväksy mitä tahansa. Ja toisaalta, jos ei kerro selkeesti mitä haluaa niin kukaan ei voi sitä tietää. Itse ajattelin tällä kertaa synnyttää altaassa, selvitä ilokaasulla ja päästä samointein kotiin. Eikö kuulosta aika hurjalta? :) Todellisuudessa näistä tuskin mikään tulee toteutumaan, ainakaan mun tuurilla, mutta pääasia lienee että kaikki säilyy hengissä ja terveenä..

Plaah.. Täytyis varmaan alkaa tekemään jotain ihan järkevääkin.

Mukavaa viikonalkua kaikille..

kolmekamua ja "käpy" rv 37 tasan (hitto, enää kolmeviikkoa!!)

Vierailija
4/52 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen kuvaus esikoisen synnytyksestä (kolmekamua) kuulosti aikalailla samalta kuin miten meillä meni. Eli imukuppi ja hb jälkeen 70 + nuo kolme pyörtymistä. Mulla ei siitäkään huolimatta jäänyt huonoa fiilistä jälkeen. Muutamia erojakin kuitenkin oli: kun tulimme sairaalaan, olin tuon 9cm auki ja kätilö sanoin heti että ota mukava asento ja voit ponnistaa omaan tahtiin. Sikiön sydänääniä koitti siinä samalla häärätä kuulumaan ja supistuksia käyrille. Itse hakeuduin lopulta perinteiseen puoli-istuvaan asentoon. En ehtinyt edes tajuta missä vaiheessa kätilö huolestui sydänäänistä ja kutsui lääkärin auttamaan imukuppeineen. Virhetarjonta syynä niinikään. Voimaa ponnistaa olisi riittänyt vielä hyvinkin ja varsin kevyellä ensimmäisellä imuvedolla vauva sitten syntyikin. Repeämät olivat ikävät, mutta nopeassa synnytyksessä + imukupilla kaikkea ei voi välttää. Toinen ponnistusasento (kontallaan tai jakkaralla) olisi ollut varmaan myös parempi (välilihaan kohdistuva paine pienempi), mutta imukuppisynnytyksessä ei ole vaihtoehtoja. Minua ei kukaan suihkuun yrittänyt saada, itse olisin tahtonut mutta pyörryin jolloin kätilö totesi että pestään sängyssä enimmät ja jätetään suihku seuraavaan päivään. Osastolla pakottivat pissalle ja sillä reissulla pyörryin kaksi kertaa lisää. Silti Hb mitattiin vasta kun sitä jo suorannaisesti vaadin ja olikin sitten 2,5 vrk syntymästä enää 77. Verensiirto kohensi oloa jonkinverran.

Eli minulla suurimpana harmituksena inhalta tuntuneen tikkauksen ohella se, että Hb:tä ei suostuttu mittaamaan joten olin tosi avuton sairaalassa. Vessaankaan en uskaltanut lähteä ilman saattajaa, saati nousta kantamaan vauvaa hoitopöydälle tms (joten hoidin kaiken siinä sängyssä).

Huvittavana erona jonkun toisen toiveisiin kuitenkin se, että kätilö ekan pyörtymisen jälkeen sanoi että "harmi että tunnet olosi noin heikoksi, muuten kun vaikutat vähän sellaiselta joka haluaisi äkkiä kotiin ja olisi päässytkin vaikka poliklinisellä synnytyksellä :-)". Ihan oikeaan osui, ihana kätilö.

LIIKELASKENTAA ei juuri ole tullut tarvetta tehdä, mylläys päivän mittaan on sitä luokkaa että näkyy ja tuntuu vaikka tekisi samanaikasesti mitä. Ohjeet ovat myös tosi vaihtelevia. Joku sanoo että liikkeitä pitäisi tuntea minä tahansa tuntina ja meidän neuvolan th ohjaa valitsemaan sen ajan, jolloin vauva yleensäkin on aktiivinen. Ekan tunnin jälkeen tulee tosiaan kuitenkin laskea vielä toinen tunti, jollei liikettä ole riittävästi. Ja näin loppuvaiheessa kaikki pienikin vääntäytyminen lasketaan (ei hikkaa) eikä pelkkiä napakoita potkuja.

Itse olen jotekin skeptinen sen suhteen, että vauva nukkuisi vaan 20-40 min pätkiä vaikka olen tämän monesta lähteestä lukenutkin. Miten ihmeessä se sitten heti synnyttyään saattaa alkaa vedellä parin tunnin unia?!?

Viimeistä työviikkoa viedään, nla torstaina, josta alkaa viikon välit. Ihan uskomattomalta tuntuu, että vauva voi syntyä täysaikaisena joko runsaan kahden viikon tai vasta runsaan seitsemän viikon päästä eikä asialle tehdä mitään. Tuskastuttavan pitkä aikahaitari! Jotain tuolta väliltä passaa mulle hyvin, ehdin vähän pitää loma ensin :-)

Vierailija
5/52 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät päivät!

Onhan tämä lomalla olo ihan mukavaa! :D Vaikka vielä tuntuukin joku ahdistus että aamulla pitää töihin jaksaa nousta. Varsinkin kun yöllä ei saa enään oikein nukuttua (kiitos 10v vanhan sotkan halpis-runkopatjasängyn..).

Tälle odottajalle on tullut tähän mennessä painoa lisää 8-9 kg, lähtö bmi oli 27 eli aika reilu. Paineet oli viimeksi 108/77, Hb:a ei edes mitattu kun oli viimeksi 117 (olisin kyllä halunnut että mitataan). Sf on ollut käyrän alapuolella, 29-30 cm viikolla 33+4. Turvotusta ei vielä ole pahemmin ollut ja pissa on ollut puhdas. Minua on kyllä mietityttänyt, että onkohan tullut "huijattua" neuvolantätiä tässä pissa-asiassa koko ajan, kun kyllähän minä aamulla herätessä käyn pissalla eli se näyte-pissa on korkeintaan pari tuntia vanhaa. Näin ensi-odottajana kaikki mietityttää ;) mutta miten teillä muilla, jaksatteko säästää aamupissan neuvolaan? (ite oon käynyt aina aamuisin neuvolassa töiden takia). Jospa ei nyt hirmu tyhmä kysymys ollut..

Joku kyselikin että seuraatteko näin raskauden loppuviikoilla sikiön liikkeitä? (10 liikettä/tunti?) Itse en ole niin seurannut, joka päivä liikkuu kuitenkin niin paljon ja välillä käy ihan kipeästi.

Reilun kahden viikon päästä on vielä lääkärineuvola, on tuntunut tosi pitkältä tämä lääkärineuvoloiden väli kun viimeksi olen käynyt viikoilla 26 ja nyt seuraavan kerran viikkoja on jo yli 36. Saa sitten nähdä pitkästä aikaa vauvan, ihanaa! Toivottavasti kaikki on kuin pitääkin.

Kuinka kauan muuten aiotte olla äitiyslomalla? :) Itse olen seurannut Nina Mikkosen mielipiteitä äideistä jotka vievät lapsensa hoitoon.. Onneksi meillä on sanan- ja mielipiteiden vapaus! :D Töihin on tarkoitus palata kun lapsi on puolitoistavuotias, jos ei aikaisemmin kaadu seinät päälle.

Mukavaa maanantai-iltaa kaikille!

Pikkanen09 34+3

Vierailija
6/52 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sari84---1.3.---1.---Rovaniemi---24/28---LKS

AnniHelena---1.3.---2.---Tampere---34/33---TAYS

kolmekamua---1.3.---3.---Pääkaupunkiseutu---26/28---Joku Helsingin sairaala =)

maikku80---2.3.---3.---Joensuu---28/28---P-KKS

mammutter---3.3.---3.---Keski-Suomi---32/33---K-SKS

Mimmiu---4.3.---3---Pohjanmaa---36/38---VKS

minni74---5.3.---7.---Vantaa---34/38---NKL

Tintti23---5.3.---2.---Pori---25/29---SatKS

Anzi---5.3.---1.---Pohjanmaa---26/28---E-PKS

sohvero---5.3.---1. ja 2. =) ---Joensuu---24/24---P-KKS

ansku85---6.3.---1.---Pohjois-Pohjanmaa---23/23---OYS

Tuleva_09---6.3.---1.---Pirkanmaa---22/26---TAYS

Kumkwatti---6.3.---2.---Lounais-Suomi---35/??---???

Sunny08---7.3.---2.---Outokumpu---25/24---P-KKS

hanttu82---7.3.---1.---Kotka---26/30---KOKS

Lilja09---8.3.---1.---Pori---24/39---Stks

Onsku76---9.3.---2.---Helsinki---32/31---NKL

Alfiina---9.3.---6.---Pääkaupunkiseutu---31/32---NKL

keyes---9.3.---2.---Rovaniemi---27/28---LKS

Äiti1983---10.3.---3.---Etelä-Häme---25/30---K-HKS

Woodbecker---12.3.---Pääkaupunkiseutu---29/32---Jorvi

kellohelma---13.3.---2.---27/39---KOS

eveys---14.3.---2.---Muurame---26/25---K-SKS

Emilii24---15.3.---3.---Etelä-Lappi---28/32---L-PKS

Mirabella---15.3.---3.---Vantaa---31/33---KOS

kotilo---18.3.---3.---Pohjois-Uusimaa---29/33---Hysa

kaaka---18.3.---3.---Espoo---32/31---Jorvi

Vacsuli75---18.3.---1.---Pääkaupunkiseutu---33/29---Jorvi

veksuli---18.3.---2.---Lounais-Suomi---34/35---TYKS

inkeli---18.3.---3.---Outokumpu---22/26---P-KKS

Katzy75---20.3.---2.---Keski-Suomi---33/35---K-SKS

Pikkanen09---20.3.---1.---Kainuu---28/29---KaKS

Piiperö-78---21.3.---3.---Pohjois-Karjala---29/32---P-KKS

Särki1---21.3.---2.---Mikkeli---29/32---MKS

LillaMy---22.3.---2.---Ulvila---25/26---SatKS

Nasse75---22.3.---2.---Pirkanmaa---33/34---TAYS

Kinde71---23.3.---5.---Joensuun lähistö---34/46---P-KKS

sallap84---24.3.---2.---Nurmijärvi---24/27---Hysa

Kaarna@laiva---24.3.---3.---Keski-Suomi---32/33---K-SKS

Kaisa_kissa---24.3.---1.---Joensuu---22/44---P-KKS

Nasuliini---24.3.---2.---Keski-Suomi---25/34---K-SKS

annika73---24.3.---3.---Pohjanmaa---35/38---MTHA

Daim---25.3.---2.---Tampere---26/30---TAYS

iiiik---25.3.---3.---Keski-Suomi---30/32---K-SKS

kupla3---25.3.---3.---Pori---30/38---SatKS

jatta78---26.3.---1.---Espoo---30/30---Jorvi

Maria08---28.3.---1.---Kemijärvi---26/30---LKS

Milli75---28.3.---2.---Rovaniemi---33/35---LKS

Vierailija
7/52 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli täällä kolmatta odotellaan. Jännitystä on riittänyt, kun supistuksiin on piikkiä haettu jo useampaan otteeseen ja sairaalassakin on käyty "pakkohuilimassa". Nyt kuitenkin tilanne suht hyvä ja alkaahan noita viikkojakin olemaan tämän viikon jälkeen niin, että kukaan ei vauvelia estele, mikäli päättää syntyä.

Sisarukset ovat tulleet enemmän ja vähemmän etuajassa (rv 34 ja rv 37), eli tämä piikkien hakeminen ja jännittäminen on ollut siinä mielessä ihan perusteltua.

Josko joku lisäisi sitten nämä tiedot tuonne listalle, kiitos.

Tylleröx3---29.3.---3.---Tampere---28/36---TAYS

Tylleröx3 rv 33+1

Vierailija
8/52 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt minäkin kuulun tähän aktiiviseen pinoon! :)

Pikkanen09

Vierailija
9/52 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sitten tänään tutkittua kunnolla, olin ensin neuvolassa ja sitten sain lähetteen vielä äitiyspolille, kun viikonloppuna supisteli niin tiuhaan, ja viime yönä parin tunnin ajan tosi kipeitäkin 3-5 min välein, juili selkään ja pakaroihin asti ja aattelin jo,että pitääkö lähteä, mutta sitten laantuivat.

Äippäpolilla todettiin paikkojen olevan yllättävää kyllä kiinni, kohdunkaulaa oli täydet 5 cm jäljellä. Joten minkä ihmeen takia ne supistukset minua kiusaavat, kun mitään ei edes tapahdu?

Painoarvioksi saimme 2,4 kiloa, että ihan hyvän kokoinen mötkylä jo. Lääkäri sanoi, etteivät nyt enää estele, jos päättää syntyä, mutta pari viikkoa saisi tietysti vielä ainakin kasvaa, mutta turha varominen ja supistelusta huolestuminen on turhaa, ja kai se on niin. En vaan uskalla jotenkin varautua jo nyt synnytykseen, kun siihen saattaa mennä vielä TODELLA pitkään. Pinnasänky kannettiin kuitenkin jo sisälle, kasaamatta tuo vielä on.

Neuvolassa sf mitta menee yläkäyrällä, ollen 34. Paino oli 80,8, 200 g vähemmän kuin viimeksi, jee! 6 kiloa on tähän asti saldo, kun bmi oli alussa 26. Verenpaine oli hyvä 114/69, eikä hb:ta tällä kertaa otettu. Ja mikä parasta, ultrassakin se varmistui, raivotarjonnassa ollaan.

Että sellaista tänne. Pitäis tällä viikolla tyttären synttärikemuja järjestellä, ja nyt voi hyvillä mielin touhuta, kun paikat kiinni kuitenkin ovat.

kupla3 rv 33+5

Vierailija
10/52 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin huomenna tulee rv 37 täytyeen. Niin, pahimmassa tapauksessa odotusta olisi vielä viisi viikkoa jäljellä. Siihen en millään jaksa uskoa, vaikka eihän tuo mikään uskonasia ole. Voi se mennä yli tällä kertaa, vaikka aikaisemmat ovatkin syntyneet ennen la:ta.

Mulla on oikein hyvät kokemukset toiminnasta synnytyssalissa ja tälläkin kertaa luotan täysin siihen, että siellä on asiansa osaava henkilökunta. Toisin kuin aikaisemmilla kerroilla, olen valmis kotiutumaan nopeammin ellen sitten jostain kumman syystä saa tällä kertaa oikeasti levättyä osastolla. Aikaisemmilla kerroilla olen käynyt sen verran ylikierroksilla, etten ole saanut nukuttua kuin koiranunta. Lisäksi kolme vaihtuvaa huonekaveria vauvoineen eivät mitenkään helpottaneet nukkumisesta.

Täällä on jo joillakin ollut kovastikin merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. No, päivä päivältähän se meillä kaikilla lähestyy! Minäkin eilen illalla jo vähän säpsähdin kun mulla taisi alkaa limatulppaa irtoamaan, tuli sellanen teelusikallisen kokoinen klöntti. Viime kerralla limatulppa oli kyllä huomattavasti kookkaampi ja selvempi ja vauvakin oli kainalossa alle vuorokauden kuluttua. Illalla supistukset olivat tähänastisista tiheimmät, mutta harjoitussupisteluja ne kuitenkin vain olivat, eivät kivuliaita. Sen verran kuitenkin tein, että pakkasin jo sairaalakassia.

No, yö meni nukkuessa ja tämä päivä on ollut ihan normaali. Nyt olen suunnitellut tämän viikonkin siihen malliin, että kotona vielä ollaan. Tänään siivosin huushollin siihen malliin, että nyt tarvis lähinnä ylläpitää tätä siisteystasoa -täysin mahdoton tehtävä eritoten mieheni tuntien. Olen myös ajatellut, että pakkaseen vois tehdä vähän ruokia ja leipoa. Onko teillä muilla hyviä ruoka- ja leivontaideoita? Ensimmäisenä itselleni tulee mieleen joku makaronilaatikko ja lihapullat, ja leivottavista muffinssit ja pulla (en tiedä vaan jaksanko alkaa pullia leipomaan, se kun on niin monen tunnin urakka).

Kupla3, meillä on kans kuopuksen synttärit tulossa. Oikea päivä on 25.2. mutta se sattuu paikallisen hiihtoman ajaksi ja ainakin viime vuonna tuosta syystä osanotto oli surkea. Nyt olisi sitten ensimmäistä kertaa tarkoitus saada vähän lapsivieraita pojalle (täyttää 4v.) ja ensi viikon keskiviikkoa ollaan ajateltu. Ainakin nyt ne muutama vieras pitäisi kutsua ja sitten vähän miettiä tarjoiluja. No, onneksi tuon ikäiset eivät varmasti välitä siitä, ovatko tarjottavat kaupan hyllyltä vai itse tehtyjä.

Mukavaa viikkoa kaikille!

mammutter rv 36+6

Vierailija
11/52 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavan aktiivisesti porukka kirjoittelee! Kiva, kun joka päivä on kunnolla luettavaa.

Alkaa vaikuttaa siltä, että moni odottaa jo kovasti vauvan syntymää. Mä en itse ole vielä oikein ehtinyt alkaa odottamaan, kun työt vielä vie voimat ja ajan. Mä odotan vaan et pääsen äippälomalle ja laittelemaan rauhassa vauvan tarvikkeet valmiiksi. Sitten olis kiva vielä hetki levähtää oikein kunnolla ennen h-hetkeä. Voihan se olla et mieli pian muuttuu loppua kohti ja alan kiirehtimään,mutta tämänhetkinen fiilis on tämä.

Oon miettiny sitä lysyä, mut nyt ainakin tuntuu, et mä voisin pari päivää lepäillä sairaalassa. Mut voihan se olla et sit tuntuukin et haluun heti kotiin.. Katsellaan..

Tänään neuvola iltapäivällä. Kiva, kun katkaisee vähän työpäivää. Menen kahdelta ja ajattelin kävellä sinne, kun ei ole kovin pitkä matka. Varmaan sama aika menis, jos menisin autolla ja etsisin parkkipaikkaa..

Tyttö meni mummolaan hoitoon,kun annettiin jo se hoitopaikka pois. Oudon rauhallista oli illalla kotona, kun poika oli kavereiden kanssa. Pitää siitäkin nauttia nyt, kun se rauha on ohimenevää.. ;)

Mies on alkanut nyt kovasti puhumaan vauvan tulosta. Eilen silitteli mahaa ja pähkäili et on tää outo elämäntilanne, kun se ihminen on tuolla eikä tässä sohvalla vielä meidän kanssa.. Sanoi, että tuntuu nyt jotenkin erilaiselta, kun ollaan kohta jo suurperhe (3lasta). Onhan se iso juttu koko perheelle. poika mietti aamulla, että milloin on pääsiäinen.. Sanoi laittavansa vauvan sängynreunaan jonkin koristeen. On se niin hellyyttävää, kun lapsetkin odottaa vauvaa niin innoissaan. Toivottavasti odotukset ei oo liian epärealistiset, ettei sit tuu pettymyksiä..

noo.. työt kutsuu. Mä uusin äsken kirjaston lainat ja mietin et ens viikolla mä kyl luen kirjan. Oikein luksusta, kun saa päivällä vaan olla välillä. EN JAKSA ODOTTAA!!!!

Hauskaa päivää!

t. iiik ja pikkuinen 33+6

Vierailija
12/52 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietetään pitkästä aikaa kotipäivää, tai mies on toki töissä. Viikonloppuna poika oli mummolla ja papalla, tyttöä hoiti kotona kummi ja me pääsimme miehen kanssa kaupungille ja viettämään hotelliyötä. Oli ihan huippua! Tarkoitus oli mennä leffaan, mutta en sitten illalla olisi pystynyt mitenkään istumaan liitoskivuiltani, kun oli kävelty niin paljon. Ja sen verran supistelikin, että piti rampata koko ajan vessassa. No, ostettiin sitten popparit, limut ja karkit ja mentin hotellihuoneeseen katsomaan telkkaria.

Eilen oli vika neuvolalääkäri. Kaikki oli kunnossa, kohdunkaulaa 2 cm, kohdunsuu pehmeä ja kiinni. Lääkäri oli tosi mukava nuori, suomalainen mies. Sellaiseen en ole täällä Espoossa vielä törmännytkään, siis kaikki nuo kolme jälkimmäistä määrettä ovat täällä harvinaisia, mukavia ovat toki yleensä olleet.

Minä olen miettinyt paljon synnytystä ja viime viikolla kävin siellä pelkopolillakin. Nyt olen sen suhteen sujut ja uskon, että kunnialla tämäkin vauva maailmaan saadaan. Luulen kyllä, että tämä menee huhtikuun puolelle. 1.4 on viikko 42+0 ja ultran mukaan la olisi 24.3, mutta sitä ei siirretty nykykäytäntöjen mukaan, joten vauvan tulon kanssa ei todella ole hoppu.

Ensi viikolla voisi alkaa tehdä vähän valmisteluja. Meilläkin pitäisi pinnis koota ja vauvan vaatteet pestä. Pinniksestä olen vähän huolissani, kun se on sellainen Ikean 39 euroa maksanut, ja reunat ovat säilytyksessä käpristyneet uhkaavasti. Jos sitä ei saa kasaan, niin täytyy suunnata uuden ostoon.

Mutta sellaisia tänne. Lapset leikkivät oravia ja ovat rakentaneet majan. Ja huomenna alkaa virallisesti äitiysloma, jee! Viimeiset 3,5 viikkoa olenkin ollut saikulla, mikä on minulle ihan uusi juttu raskauksiin liittyen.

Voikaahan paksusti!

kaaka ja Heinä 34+6

Vierailija
13/52 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne ei mitään ihmeempiä,tänään olisi pitänyt mennä tutustumiskäynnille sairaalaan (en ole tässä sairaalassa aiemmin synnyttänyt) mutta jää kyllä väliin,sen verran supistelee.

Supistelut taas taitaa johtua kun kävin aamulla neuvolassa ja sen jälkeen ruokakaupassa ja pöljänä (multahan on jo rv24 kielletty nostelut ja kumartelut) kannoin kotiin pesuaineet,maidot,vichyt yms ja pusseja kun oli pari kpl ja ne painoi niin...

Noh,neuvola meni hyvin,painoa oli NYT kyllä tullut liikaa,+1kg/vko.. huh,aiemmin on pysynyt 100g-400g välillä :(

HB oli myös laskenut,mutta terkan mukaan tää mun pieni flunssa vaikuttaa kyllä asiaan,ens viikolla taas kuitenkin neuvola joten katsotaan siellä uudestaan.

Muuten kaikki oli ok,ei sokereita,valkuiaista pissassa,loistavan hyvä verenpaine ja mittasi verensokerin mittarillakin (30min ruoan jälkeen) ja se oli myös oikein hyvä.

Taisi terkka vähän luulla mun huijaavan kun kotimittailut on olleet kokoajan hyvillä tuloksilla ja painoa oli kuitenkin nyt päässyt tulemaan :)

No mittaus todisti etten mie mitään huijannut!!

Poika meilläkin on aivan ihana tulevaa vauvaa kohtaan ja odottaa kauheasti :D

Ja on alkanut kommentoimaan kauppareissuilla yms muiden vauvoja (oiiii kun söpö tmv) ja kyseleen minkäikäisiä ne on ("meidän vauva on sitten kesällä tuollainen" jne)

Kauheasti myös haluaisi ostella vauvalle vaatteita ja tavaroita,mennään esim Prismaan niin suuntaa ekana vauvan vaateosastolle ja katsoo oisko kivoja bodyja :D

Joka ilta maha saa myös pusun ja tuleva isoveli kuiskii "Rakastan sinua vauva" :)

keyes rv36 (+jotain....)

Vierailija
14/52 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi jestas kun nukuttais koko ajan. Asiaan vaikuttaa varmaan sekin että olen pari edellistä yötä heräillyt tunnin välein ja parannusta ei varmaan tiedossa ennen kuin jakaannun.. selkä ja lantio on vaan niin kipeät.

Tänään innostuin imuroimaan ja sehän tuntui muikealta selässä. Poika on kuumeessa ja oltiin kaikki kolmisin kotona. Mies lähti ajamaan huutiksesta ostettua lipastoa kuistille, joten kolmin ollaan iltaan asti. Muksut pelaa yhdessä uunoa keittiössä ; ). kiva kuunnella niitä salaa. Aina tällaisina hetkinä miettii sitä tulevaa pientä, että jääkö se vähän orvoksi kun noilla kahdella ekalla on kuitenkin niin omanlaisensa suhde kun ikäero on kuitenkin aika pieni (1v10kk)...Meilläkin muksut on innostuneet odottamaan vauvaa ja kyselevät päivittäin että mitähän se siellä mahassa nyt tekee ja kalastelevat mielellään liikkeitä mahan läpi. Mikä ei enää ole kovin vaikeaa kun silmälläkin näkee hyvin.

Eilen illalla sain muistutuksen miltä ne kipeät supparit tuntuukaan. Todella äkäisesti supisteli reilun tunnin ajan. Onneksi vielä laantuivat panadolilla ja kaurapussilla. En kuitenkaan haluaisi mitään ennenaikaista vauvaa synnytellä. Jotenkin sitä aina onnistuu lykkäämään ajatusta synnyttämisestä kovasti. elättelee mielikuvia altaassa lillumisesta ja siitä että tsemppaa vain kaasulla, tosipaikan ollessa edessä se voi olla että se puudutus rupeaa taas kummasti kiinnostamaan... Toisaalta en haluaisi pötköttää ja olla piuhoissa, mutta katsotaan nyt kuinka käy. Lisämausteena on tietty vielä se, että synnytän omalla työpaikallani, mistä mulla ei ole aiempaa kokemusta.

Mitäs otatte sairaalaan mukaan. Pakkailin tänään sairaalakassia ja jotenkin tuntuu, että siellä ei oikein ole mitään... imetysliivit ja pesuaineet ja astmalääkkeet, mutta mitäs muuta. Vauvalle tietty kotiintulovermeet, mutta ne vois pakata kaukaloonkin odottamaan kun lähdetään kotiin ja iskä tuo kaukalon.

Leipomisesta, pullaa innostuin hieman leipomaan pakkaseen, mutta en aio mitään ruokia tehdä tms. Kyllä tuo mies osaa ruokahommat järjestää lapsille ja itselleen.

Nyt lähden raivaamaan eteiseen tilaa lipastolle.

Kotilo 34+6

15/52 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime päivät on olleet aika raskaita. Esikoinen on nyt kolmatta päivää kovassa mahataudissa ja kuumeessa. Mikään ei ole pysynyt sisällä, joten oksennuksia on saanut siivoilla vähän väliä sieltä sun täältä. Kas kun osuikin neidin elämän ensimmäinen oksennustauti juuri tälle viikolle, kun mies on lapissa lomalla. Ihmeen kauan (2v9kk) mahataudeilta vältyttiinkin. Helpotus kyllä, että sairastui nyt, eikä parin kuukauden päästä jolloin vauvakin on varmaan huollettavana. Tämä päivä vaikutti jo vähän paremmalta kuin kaksi edellistä, joten eiköhän se tästä.

Oma olo on ok. Tänään on ollut tavallista runsaammin supistuksia, mutta kivuttomia, joten ei varmaan huolta.

Leipomisesta vielä: mä tein viime viikolla muutaman pyöreän lihapiirakan sekä muffinivuokiin pieniä kinkkupiirakoita vauvankatsojia varten. Tiikerikakun tai jonkun muun kahvikakun voisin vielä vääntää hätävaraksi, kun sellainen ei ainakaan mene pakkasessa miksikään.

Nyt pienen potilaan tuijottama lastenohjelma näkyy loppuvan. Täytyy lähteä taas hoivailemaan häntä.

Nasuliini ja Skepi rv 34+0

Vierailija
16/52 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne kuuluu hyvää. Olen voinut loistavasti. En tiedä lainkaan mistä puhutte, kun puhutte tukalasta olosta tai liitoskivuista. Välillä tietenkin mullakin vihloo tuolla nivusissa ja alamasussa, mutta se on niin harvinaista, ettei juurikaan voi puhua mistään liitoskivuista. Närästyskin on tosi harvinaista nykyisin. Jos närästää, niin se korjaantuu kyllä renniellä. Öisin saan edelleen nukuttua, tosin näen ihan kummallisia unia joko synnytyksestä, vauvasta tai vauvan tavaroista. Seksiunet on onneksi jääneet vähemmälle, vaikkei tilanne todellisessa elämässä ole juurikaan korjaantunut.

Mies oli eilen niin suloinen, kun mä olin käymässä nukkumaan ja jostain syystä aloin penkomaan vaippalaatikkoa. Mies tuli katsomaan ja mä kysyin, että osaisko se käyttää niitä vaippoja (villahousuja ja sisävaippoja). Sit se isoin miehisin käsin taitteli pienen vaipan oikein ja sanoi, että vielä villahousut päälle.

Sit se myönsi, että kyllä sitäkin jo jännittää vauvan tulo ja kyllä se sitä odottaa. Aikaisemmin ei juurikaan miehen puolelta ole ollut tuollaista odotusta ilmassa, päinvastoin. Olin ihan hurmaantunut.

Sain myös päätettyä mitä otamme vauvalle kotiutumisvaatteiksi. Saatiin myös viikonloppuna hoitolaukku, joten pian sitä sairaalakassia voisi alkaa pakkaamaan. Toiset onnelliset puhuu, että kuinka mies tuo sitten sairaalaan kotiutumisvaatteet ja muut, mutta meidän mies on sellainen, että se ei kyllä onnistuisi siinä. Vaikka se on ihan viisas ja ihana mies, niin sillä on joku sellainen vika, ettei se onnistu tuomaan oikeita tavaroita, vaikka ne olisi selittänyt kuinka tarkkaan tahansa. Siksi mun pitää valmistella kaiken matkaan mukaan. Ihan kiva niin, saan mäkin jotain muuta tekemistä kuin gradun kirjoittaminen.

Tänään ensimmäistä kertaa meinasin kuolla lenkille. Koira veti tapojensa mukaan ihan kamalasti ja olikohan meillä sitten normaalia kovempi vauhti, kun tosiaan tuntui, että nyt lähtee mammalta taju ja vauvakin syntyy samaan syssyyn. Kipu säteili koko oikeaan jalkaan tuosta mahasta. Onneksi olin kaverini kanssa ulkona, niin se sai ottaa tuon höyryveturin ja mä sain hetken levähtää. Päästiin onneksi kotiin. Nyt kyllä on selkä vähän kipeä, mutta muuten kaikki on kyllä hyvin. Saas nähdä miten pitkään mä pystyn tuota hullua eläintä ulkoiluttamaan.

Mä pohdin noita Nasuliinin leipomuksia ja aattelin, että mä en kyllä aijo. Jos joku haluaa tulla katsomaan pienokaista, niin saa ottaa omat eväät matkaan. Eihän kukaan voi olettaa että juuri synnyttänyt äiti tuoksuisi pullalle ja tarjoaisi kotitekoisia pikkupiirakoita ja muita. Tämä ajatukseni ehkä johtuu siitä, ettei meidän luokse tule varmaankaan kovin vanhaa väkeä, jotka odottavat tietyn sorttista hyysäämistä. Mutta tietenkin jokainen tyylillään.

Sain tänään tilattua myös uuden verokortin kelan etuutta varten. Prosentti pieneni huimat 2,5%. En tiedä missä se näkyy, mutta eipä mene koko 20%.

Torstaina meillä on neuvola ja siellä on toivottavasti se ultralaite vielä matkassa, niin vähäsen nähdään pienokaista. Lähinnä mua kiinnostaa painoarvio ja sukupuoli, mutta en tietenkään kysy sitä sukupuolta. Odotan synnytykseen asti. Meille veikattiin kaksi kertaa Savonlinnassa, että tulisi tyttö, mutta kerran, että kyseessä olisi poika. Itse mä olen sen pojan kannalla, mutta mene sitten tietämään...

Nyt on mentävä lepäämään. Hauskaa tätä viikkoa teille masukit ja voikaa hyvin!

Terveisin

Kaisa_kissa ja Reijo rv 34+0

Vierailija
17/52 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamusta lääkäri neuvola. Hurjalta tuntuu että laskettuun aikaan enään n. 5 vkoa jäljellä. Sisätutkimuskesa kohdun suu vähän pehmentynyt, ei muuta, eikä aiheuta toimenpiteita.

painoa +700g vkossa ( argh, tullut jo yhteensä 14kg, 20kg saattaa paukkua rikki)

Verenpaine 128/80

Pissa puhdas

Sf mitta 33,5cm (sama kuin viimeksi, unohti kirjata korttiin)

Poikkitilassa (lähete äippäpolille lähti)

Syke 145

Kaupassa käynti mihen kanssa väsytti, nukuin päikkärit ja sen jälkeen en ole meinannut ollenkaan herätä, mut ei kuitenkaan nyt illalla nukuta.

Synnärillä käytiin Jorvissa. No joo, en oikein saanut siitä mitään uutta irti. Synnytyshuone oli kiva nähdä, mut sitten mentiinkin jo vauhdilla vuodeosastoon tutustumaan. Osastolla video ja nähtiin perhehuone. Vetävä kätilö kertoi perhehuoneesta ja kysyä möläytin että voiko perhehuoneesta mies "karata" varpajaisiin. Vastaukseksi tuli tiukka ei. No meillä mies ei pidä sairaaloista joten ei varmaan meille perhehuonetta, mut pikkasen kaihertaa. Ja jännittää millainen huone kaveri tulee ja saako nukuttua. Huoneet ovat 2 ja 3 hengen huoneita. Kauhu skenaario olis että huonekaverina joku jolla suku lähes asuisi siellä koko päivän. Hassua ettei niinkään tuo synnytys jännitä vaan se osasto aika.

Loppu illan ollut levoton olo. Sellainen että ei ihan omaan nahkaan mahtuis, mutta mikään ei kuitenkaan nappaa. Joten olen hengannut netissä ja nyt raportoin tänne.

T:Vacsuli ja papu rv 34+6

Vierailija
18/52 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas yövalvominen menossa...ennen yhtä heräsin ja tässä sitä vaan vielä kukutaan...jotenkin todella tukala olo ja väsyttääkin ihan älyttömästi mutta uni ei vaan tule...kyllästyin yrittämään ja nousin hetkeksi ylös, yhden kirjankin sain jo luettua.

Eilen kävin äitipolilla synnytystapa-arviossa. Käynnistysaika annettiin...saa nähdä saadaanko helmivauva kuitenkin meille...edellistä synnytystä käynnistettiin 4 pv ilman tuloksia rv 38+0 ja poika syntyi 40+5 eli en ole kovin odottavalla kannalla jotta tuossa käynnistyksessä jotain tapahtuisi. Painoarvio oli eiliselle 3180 g. Paineet 156/88 ja painoa tullut ihan kamalasti! No eipä ole enää kauaa jäljellä niin ei voi enää älyttömiä lisääntyä. Kyllä se vaan yli 20 kg tuli tässäkin raskaudessa... =/ noooooh...eikun lenkille kun tämä nyytti saadaan kainaloon ja toivutaan vähän...

Jos taas lähtis yrittämään nukkumista...turhauttavaa...tää on kolmas yö kun valvon ja alan olla jo todella kiukkuinen...

Äiti1983 ja Alma 36+1

Vierailija
19/52 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan,

vihdoin alkoi kauan odotettu äitiysloma! On töissä ollut niin turhanpäiväistä istumista jo pidemmän aikaa ettei mitään määrää. Sitä istumista olisi viime kuukaudet voinut tehdä etänäkin, mutta minkäs teet, toimistolle oli vaan raahauduttava vaikkei kirjaimellisesti ollut mitään tekemistä. Sanoinkin pomolle että on se kiva että mun päivähoito loppui nyt ja mammaloma alkoi. Semmosta se on it-puolella, välillä on töitä, välillä jyllää yt:t.

Mutta nytpä ei niitä tarvitse murehtia, voi keskittyä tulevan pienokaisen odotukseen ja loppuhuipennukseen.

Esikoinen on hoidossa edelleen ja jatkaa kokopäiväisenä huhtikuuhun asti, sitten vähennämme päiviä, mutta hoitopaikka pidetään. Hänellä on niin ihana perhepäivähoitaja ja loistava hoitoryhmä, että ilman näitä kavereita voisi esikolla olla tylsä kevät. Voihan se olla että hänen mieli muuttuu kun vauva tulee, mutta näillä eväillä mennään ainakin tällä erää eteenpäin.

Eka äitiyslomapäivä on siis startannut, mutta äitiysrahapäätöstä en ole vieläkään saanut. Kummallista miten asiat jumittaa kelassa! sinänsä mulla ei ole hätää, kun työnantaja maksaa palkkaa ensimmäiset 3kk, mutta olisihan se kiva tietää mitä saa äitiyspäivärahaa. Kahdesti olen perään soitellutkin, mutta kovin tylyä on ollut vastailut, on kuulemma vähän ruuhkaa...

Keskustelua on ollut jo tulevista synnytyksistä, kieltämättä on sekin alkanut pyörimään jo omassakin mielessä, parhaan neuvon mitä aikoinaan esikkoa tehdessä sain, oli että mene synnytykseen avoimin mielin, ilman suuria odotuksia. En asetellut itselleni mitään ennakkoja ja kaikki meni tosi hienosti. Olin etukäteen kuullut tyksistä negatiivista palautetta, mutta itsellä kaikki meni loistavasti. Oli ihana henkilökunta niin synnärillä kuin osastollakin, huonetoverit mukavia. Mutta aina se ei tietenkään mene niin, mutta en meinaa panikoida etukäteen tulevaa.

Tässä raskaudessa toistaiseksi mulle on tullut painoa 6kg, mikä on mielestäni omalle kohdalleni loisto saavutus. Esikosta jäi nimittäin niin paljon ylimääräistä mukaan kannettavaksi. Toivottavasti sama tahti nyt jatkuu ihan loppuun asti, eli ei montaa kiloa enää tulisi. Jospa ne vanhatkin raskauskilot tippuisivat sitten paremmin? Vointi on ollut kohtalaisen hyvä, nivuset on kipeät ja erityisesti töissä istuminen otti voimille. Olisin kaivannut enemmän pehmustettuja tuoleja, meinas peppu puutua jakkaroilla, mutta onneksi nyt voi pötkähtää tuohon sohvalle jos siltä tuntuu.

Ihanaa odottelua kaikille.

T: Veksuli 35+0

Vierailija
20/52 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin parin viikon tauon jälkeen neuvolassa ja ensi viikolla taas sitten äitipolin vuoro. Äitipolilta lääkäri lupasi soittaa mun maksakokeiden tulokset mutta eipä ole soittoa kuulunut ja neuvolassa sairaalasta määrätyt labrat ei näy koneella. Pitää vissiin soitella äitipolille tänään niin tietää pitääkö aloittaa Adrusal-lääkitys. Neuvolassa kaikki oli ihan ok. Painoa tullut nyt karvan verran alle 10 kg, verenpaine todella hyvä mutta sydänäänistä neuvolatäti selvästi huolestui. Vauva liikkui vimmatusti ja syke oli 186, kun olin selälläni. Vaihdoin asentoa kyljelle ja sydänäänet rauhoittuivat tasolle 156. Onko kukaan saanut noin kiivaita sydänäänilukemia? Veikkaisin, että vauvalla tuli tukala olo, kun olin selälläni ja siitä syystä syke nousi.

Onnea Veksulille äitiysloman alkamisesta!

Mimmiu rv 37 (eli ei enää keskosta ainakaan synnytetä)