Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia asunon myymisestä itse

09.02.2009 |

Harkitsemme nykyisen asuntomme myymistä. Mietinnässä on, laittaako asunto myyntiin välittäjän kautta vai myydäkö itse. Tällä hetkellä ilmeisesti markkinatilanne hiukan heikohko. Saisiko asunto enemmän näkyvyyttä välittäjän kautta? Toisaalta itse myymällä hinta voisi olla hiukan alhaisempi, koska ei menisi välityskuluja? Te jotka olette itse myyneet asuntonne, miten ja missä olette asuntoanne markkinoineet? Mitä asioita kannattaa huomioida? Saitteko asunnon helposti kaupaksi?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ostaisi asuntoa ilman välittäjää. Ensinnäkin isännöitsijätodistusten tulkinta, kauppakirjojen teko, leimaverojen maksaminen jne. on viidakko, johon en halua itse astua.

Entä jos asunto osoittautuukin esim. homeongelmaksi ja yksityinen myyjä on häipynyt rahojen kanssa Timbuktuun? Ostajalle jää käteen suuret korjauskulut ja paha mieli.

Tunnettu turvallinen välittäjä ottaa osan vastuusta välittämistään asunnoista, joka on ostajalle suuri turva. Lisäksi saa tarvittaessa luotettavat kuntoarviot, taloyhtiön asiapaperit jne.

Ilmainen ei ole minkään arvoista ja halvalla saa mitä sattuu. Itse maksan mieluummin hieman enemmän siitä, että tiedän varmasti mitä ostan ja keneltä.

Vierailija
2/10 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin isännöitsijätodistuksissa ei ole mitään erityistä tulkittavaa. Siinähän ne asiat lukee suoralla suomenkielellä. Jos sinulla on pankista asuntolaina, niin pankki tarkastaa vielä vakuutta vastaanotettaessa, että paprut ja omistukset on kunnossa. Lisäksi pankilta voi ostaa kauppakirjojen tekemisen palveluna, joten siitä nyt ei kannata välittäjälle muutamaa tonnia maksaa.

Sitten tämä homejuttu...? Eihän välittäjä ole koskaan vastuussa mistään homeongelmista. Välittäjä ei saa pimittää tietoa, mutta milläs sen todistat, että olisi tiennyt, jos nyt on tiennyt oikestikaan mitään. Jokaikinen homeriita käydään puhtaasti myyjän ja ostajan välillä. Välittäjä ei ole siinä mukana ja vielä vähemmän välittäjä osallistuu EUROLLAKAAN korjauskuluihin. Ja jos myyjä on kadonnut TImbuktuun, niin se on ostajan ongelma. Välittäjä ei voi sille mitään, eikä myöskään ota siitä vastuuta.

Ainoa syy, miksi ulkopuolisen välittäjän käyttäminen on järkevää, on se, että välitystoimistoilla on paremmin markkinointi hallussa ja oman asunnon esittely on vaikeaa. Välittäjä on ulkopuolinen ja ostajat usein kuvittelee, että myös puolueeton. Eihän tuo tietenkään ole totta, koska myyjä maksaa palkkion ja välittäjä on myyjän asiamies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitin asiasta oman mielipiteeni ja uskon, että myös joku muu ajattelee samoin. On totta, että lainarahalla ostettavaan asunto-osakkeeseen tai kiinteistöön sanoo sanottavansa myös pankki. Mutta me kaikki emme osta lainarahalla vaan ihan riihikuivalla käteisellä. Tällöin pankkia ei pätkääkään hetkauta, onko ostettavan kohteen asiat kunnossa.

Miten siis maallikkona selvität esimerkiksi myytävän kohteen todellisen omistajan? Osaanko tulkita esim. taloyhtiön tilinpäätösasiakirjoja tai omakotitalon energialaskelmia? En, minä en osaa. Moni muu varmasti osaa, mutta minä en.

Hyvä Kiinteistönvälistysalan Keskusliiton jäsenyritys hoitaa monta paperisotaa puolestani. Perehtyy työkseen asioihin, joihin en itse välttämättä osaa perehtyä.

Kauppakirjan tekeminen, lainvahvistuksien hakeminen, mahdolliset esteettömyystodistukset yms. saattavat maksaa useita satoja euroja. Lisäksi itse joutuu hyppämään virastosta toiseen ja etenkin haja-asutusseudulla matkat voivat olla hurjan pitkiä.

Kaikki eivät varmasti välittäjää tarvitse, mutta minä tarvitsen. Mieluummin teen rauhassa sitä työtä, jota osaan ja joku toinen hoitaa minun asuntokaupat. Näin se vain meillä menee!

Vierailija
4/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietimme juuri noita näkyvyys ja luotettavuus asioita. Luultavasti välittäjä saisi asunnolle enemmän näkyvyyttä kuin me itse, samoin monet asiakkaat mieltävät kaupankäynnin välittäjän kanssa luotettavammaksi. Näin itsekin ajattelin ennen. Asiaa kuitenkin selviteltyäni tulin samaan tulokseen kuin yksi vastaneista eli asunnon kunnosta on joka tapauksessa vastuussa myyjä, käytettiin välittäjää tai ei. Ja oman kokemukseni mukaan välittäjät ovat loppuviimeksi suht huonosti perillä asunnosta. Aikaisempia asuntoja itse ostaessamme välittäjien kautta, ovat välittäjät joka kerta pitäneet näytön, jossa omistaja on ollut paikalla kertomassa asunnosta, lähipalveluista jne. Eli siinä mielessä itse myymällä vältyttäisiin ylimääräisiltä välikäsiltä sekä säästettäisiin sievoinen summa rahaa.

Vierailija
5/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostimme nykyisen talomme n. 400 km:n päästä edellisestä kodistamme ja tiesimme paikkakunnan, jonne haluamme muuttaa. Vaikeaa olisi ollut etsiä taloa paikallisista sanomalehdistä, joita olisi ollut vaikea haalia, joten internet oli hyvä apuväline. Lisäksi muutimme ruotsinkieliselle paikkakunnalle, joten tiedon hakeminen toisella kotimaisella oli hieman hankalaa.

Lopulta löysimme unelmakohteemme välittäjältä. Talomme edellinen omistaja asui ulkomailla ja me itse siis satojen kilometrien päässä kohteesta. Ilman välittäjää kaupanteosta ei olisi meidän tapauksessamme tullut yhtään mitään.

Edellisen asuntomme annoimme välittäjän kaupattavaksi. Koska emme halunneet jäädä kahden asunnon loukkuun, laskimme hieman myyntihintaa. Välittäjä teki kaupat kolmessa päivässä ja sai palkkioksi sovitut 3000 euroa. Ostaja oli intialaisperhe, jonka kanssa emme olisi mitenkään osannut tehdä omin voimin kauppoja.

Muutama tonni on paljon rahaa, mutta jos olisimme hankkineet tulkkipalvelut ja käännättänyt kauppakirjat vieraalle kielelle, niin harmaita hiuksia olisi tullut. Tietenkin olisimme ehkä voineet odotella omin voimin ostajaa, mutta kun muutamassa päivässä sai 200 000 euroa puhtaana käteen, niin ei sekään pahalta tuntunut. Itse asiassa se muutama tonni ei harmittanut lainkaan. Etenkin kun koko elämän suurimpien unelmien talo oli valmiina katsottuna ja muuttovalmiina. Nyt elämme tätä unelmaa eikä harmita lainkaan, vaikka pari välittäjääkin sai samalla hieman riihikuivaa elämänsä kantimiksi.

Vierailija
6/10 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä mainitsemisen arvoinen asia, että kiinteistökauppoja en ehkä itse uskaltaisi tehdä omin päin. Meillä kaikki asunnot olleet sellaisia, että niitsä on ollutns. helppo päästä eroon eli keskustassa yai muuten halutulla alueella jne

Vierailija
7/10 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme myyneet jo kolme asuntoa itse. Lehteen ilmoitus ja näyttö. Yhden kohdalla oli myös netissä ilmoitus. Emme järjestäneet mitään yleistä näyttöä vaan aina erikseen sovittuna vaikka sitten olisikin tullut samaan kellonaikaan useampi katsoja. Ja ilmoitukseen kannattaa laittaa merkintä "ei välittäjille", jos ei heitä halua. Siltikin tuli välittäjiltä soittoja =)

Virallisen kauppakirjan teetimme lakimiehellä, joka otti siitä n. 200€. Sen verran haluasimme varmistaa, että myös kaikki muotoseikat tulivat oikein.

Vierailija
8/10 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksikin ottaisin tosi paljon ja hyviä kuvia asunnostani ja laittaisin ne oikotielle. Me myytiin meidän asunto itse kahdessa kuukaudessä viime syksynä ja toinen asunto v.2001 kahdessa päivässä, joten en missän nimessä maksaisi välittäjälle turhasta. Molemmista asunnoista saimme enemmän kuin ikinä olisimme uskoneet.

Vierailija
9/10 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ensin ilmoitus kuvien kera Oikotiellä, sekä tietty lehdissä muutama ilmoitus, asunto 2000-luvulla rakennettu hyvällä paikalla oleva kolmio, kyselijöitä oli jonkin verran, mutta hinnan kuultuaan katosivat, vaikkei ollut ees mitenkään ylihinnoiteltu. Välittäjätkin ahkerasti tarjosivat palveluitaan. 1kk itse myin ja sitten päädyin erääseen välitysliikkeeseen, näyttöjä oli joka vkl, katsojia kävi 0-3/näyttö. Yhden tarjouksen sain, mutta en hyväksynyt sitä, koska ehdot oli sellaiset etten yksinkertaisesti voinut hyväksyä, eikä ollut hintapyynnin mukainenkaan. Välittäjän kanssa oli sovittu kiinteä välityspalkkio. Olin yhdellä foorumilla säilyttänyt myynti-ilmoituksen ja sitä kautta sitten sainkin ostajan lopulta. Välitysliikkeen sopparin irtisanoin pientä korvausta vastaan. Kauppakirjan tein itse, samalla pohjalla minkä aikoinaan lakimies on tästä tehnyt ostaessani tämän. Ja isännöitsijältä asiaankuuluvat dokumentit. So simple.

Itse olen kerran suoraan yksityiseltä ostanut ja kaksi kertaa myynyt. Ei mitään ongelmia.

Ja mitä tulee mahdollisiin home ym vaurioihin niin välittäjällähän ei ole mitään osuutta niihin, eli välittäjän työ on oikeastaan vaan pitää näytöt, hoitaa kauppakirjat ja muut paperit, siihen loppuu heidän vastuu.

Vierailija
10/10 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä jos ei ostaja maksakaan kaikkea kerralla, tai jos mitä tahansa sattuu, kuten meillä kun pankki neuvoi ihan väärin. välittäjä ainakin osaa tehdä paperit oikein, tulkitsee myös isännöitsijäntodistusta "rivien välistä" ja osaa hoitaa panttaukst ja muut asianmukaisesti. itselläni huonoja kokemuksia omistajalta ostettaessa, eli välittäjä mukaan kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi