Miksi tytöille on enemmän ja kivempia vaatteita kuin pojille?
Olen tekemässä aiheesta mahdollisesti juttua telkkariin, ja otan kiitollisena vastaan kokemuksianne aiheesta!
Gitte
Kommentit (10)
- oma poikani on nyt 14, ja nettikauppoja ei tietenkään ollut kun hän oli pieni, ja vaateketjujen poikien vaatteet olivat aika tylsiä. Siksi kyselenkin täällä, kun itsellä ei enää ole ajankohtaista tietoa. Juttua ei tietenkään synny, jos ongelmaa ei ole :)
että vaatteita oli tosi vähän tarjolla. Lähin H&M löytyi silloin 200km:n päästä ja ainoa nettikauppakin, josta sai tilattua oli H&M. Siellä pojille oli tavallista sinistä, vaaleansinistä ja lisää sinistä. Ne kelpasivat kyllä silloin, en ollut kovin kiinnostunut lasten vaatteista, ainakaan samalla tavalla kuin nykyään (ovat suurin intohimoni, ja paheeni)! ;)
Nettikauppoja on niin paljon, kuin jaksaa/ehtii koluta ja niissä tarjonta aivan toista luokkaa kuin ns. live-kaupoissa. Ja puhun nyt siis ulkomaalaisista nettikaupoista, suomalaisten vastaavien tarjonta on niihin verrattuna melko suppea, mutta ihan hyvä kuitenkin! :)
Meillä 6 v poika ja olen hänelle onnistunut löytämään ihan kivoja ja värikkäitä vaatteita (ilman kammo-painatuksia) ilman nettikauppojakin. (hm. lindex, kappahl, stocka, exit jne) Mutta minusta ongema tulee koon 122 jälkeen. Miksi sen jälkeen pojille on printtiä, pääkalloa, liekkiä, mustaa, harmaata ja värit unohdetaan. Nyt alan tuskastumaan poikien vaatetarjonnan kohdalla kun siirrymme koosta 122 pois.
Mielenkiintoinen aihe!
Kun oma taapero-poikani kasvoi ulos vauva-osastolta, huomasin ettei kivoja vaatteita enää ollutkaan kuten esikois tytölle aikanaan oli. Toki se on makuasiakin, jotkut äidit varmaan tykkää esim. Aku Ankka paidoista, tai Spiderman collegepuvuista, mutta itse haluaisin pukea lapsen niin ettei hän mainosta mitään. Myös värimaailma on poikien puolella aika synkkää tummansinistä, tylsää harmaata.
Mutta vastauksena kysymykseen, ehkä siksi tytöille on enemmän, koska heille on mekkoja, tunikoita, boleroita, hameita, legginssejä eli aika paljon sellaista mitä pojille ei ole.
Pojille oikeasti on vähemmän kivaa ja nättiä vaatetta tarjolla. Kaikki kaupat on pullollaan tytöille kaunista, kaikkea laidasta laitaan. Mutta pojille ei löydy kuin pääasiassa tummia värejä ja hirviö-kuvioita. Nettikaupoissa on kyllä enemmänkin valinnanvaraa pojille, mutta mielestäni ne ovat kuitenkin aika rajallisen ihmisryhmän saatavissa. Kaikilla ei ole nettiä, kaikilla ei ole varaa ostaa kalliista nettikaupoista (ne mitä itse olen katsonut, niin hintataso on korkeampi kuin kaupoissa), tai ei ole visa-korttia millä ostaa ulkomaisista nettikaupoista. Ne sulkee jo aika paljon pois...
Ns. valtavirta-kaupoissakin voisi olla tarjolla edullista nättiä vaatetta pojille. Esim. H&M, Lindex, Prisma, Citymarket. Noissa on edullisia vaatteita ja melkeimpä kaikilla on noihin mahdollista päästä ostoksille. Lindex on tässä tehnytkin jo poikkeuksen. Sieltä löytyy kivoja mm. Bamse aiheisia vaatteita isommillekin pojille. Kaikki ei ole pakko olla pääkalloja :)
Pienille pojille (noin kokoon 86 saakka) on kyllä söpöjä vaatteita melkeimpä kaikkialla, mutta leikki-ikäisille ei enää ole. Minä kaipaisin raikkaita ja vaaleita värejä, sekä lapsekkaita kuvioita myös leikki-ikäisten poikien vaatetarjontaan, ihan tavallisiin kauppoihin ympäri Suomen.
niistä kauniista tyttöjen vaatteista on joko liian aikuismaisia tai frillaa, glitteriä, strasseja pullollaan. Lisäksi jos verrataan noihin poikien Aku Ankkoihin tai Batmanneihin, niin tytöillä vaatteissa on kaikenmaailman eläinpentuja, hevosia, tms. joita en siis kertakaikkiaan voi sietää! :)
Meillä käytetään raikkaita värejä, kuten limeä, vihreää, oranssia, keltaista, pinkkiä ja tummemmista väreistä mustaa, ruskeaa ja harmaata.. Kaikki em. ovat aivan ihania värejä ja helposti yhdisteltäviä! Meillä ei ole paidoissa örkkejä eikä isoja painatuksia, en voi sietää niitä myöskään poikieni vaatteissa.
Eli olen siis eri mieltä tarjonnasta, mutta olkoon niin.. :)
Kiitos vastauksista!
Kun poikani oli pienempi, huomasin myös että kirpputoreilla ei ollut juuri lainkaan leikki-ikäisten poikien vaatteita, mutta tyttöjen vaatteita löytyi helposti. Osittain asia selittyy varmaankin sillä, että leikki-ikäiset pojat kuluttavat vaatteet loppuun, mutta samalla tavalla touhuavat kyllä tytötkin. Onko mahdollista että tytöille ostetaan enemmän ja useampia vaatteita, jolloin ainakin osa vaatteista selviää myös kiertoon? En tarkoita ainoastaan vanhempien ostamina, vaan myös ystävien ja sukulaisten?
Entä kuinka merkkitietoisia lapset ovat nykyään, ja missä iässä halutaan itse valita vaatteet?
Terveisin utelias Gitte
Kirpputorit: Ajattelen, että monet poikien vaatteet on käytettävissä mahdollisesti tytöilläkin. Siis esim. kun on vaikea löytää perus collegehousuja tai trikoopaitoja käytettynä... niin ne saattaakin kiertää useamman lapsen (eikä päädykkään niin nopeasti myyntiin) verrattuna niihin vaaleanpunaisiin vastaaviin. mustat housut tai trikoopaita voi olla ihan kiva tytönkin päällä vaikka yhdistettynä vaaleanpunaiseen. Ja meidän pojalla on ainakin melkein joka päivä nyt talven aikana ollut samantyyppisesti päällä päiväkodissa, niin collarit ja trikoopaidat on varmasti kulunut enemmän kuin meidän tytön vastaavat, kun hänellä välillä mekko paidan päällä pelkät sukkikset.
Meillä siis tyttö ja poika. Tykkään enemmän ostella pojalle vaatteita. Tytölle on vaikeapi löytää kivoja. Kaipaan tytöille enemmän lapsellisia ja tyttömäisiä ja yksinkertaisia vaatteita muissa väreissä kuin vaaleanpunainen ja punainen. Pojalle on helpompi koota yhteensopivia yksinkertaisia raikkaan värisiä vaatteita joissa on kuitenkin sitä jotain. Meidän lapset saavat lähes yhtäpaljon vaatteita ystäviltä ja sukulaisilta... ehkä vähän enemmän on pojalle tuotu lahjaksi vaatteita.
Tyttö on voimakkaasti vaikuttanut vaatevalintoihin jo 3 vuotiaasta. Juuri 4 täyttävä tyttö ei tietenkään ole merkkitietoinen, mutta tarkka kuitenkin vaatteistaan. Valitsee ja pukee itse vaatteet päällensä. Nykyään myös otan monesti mukaan kauppaan, jottei tule ostettua semmoisia vaatteita mitä ei suostu koskaan käyttämään. Osittain varmaan oma intohimoni lasten vaatteisiin on aiheuttanut tytönkin suhtautumaan vaatteisiinsa noin voimakkaasti.
Meillä on tyttö ja poika. Tyttö on kyllä saanut huomattavasti enemmän vaatelahjoja! Olin ihan hämmästynyt, kun ekat joulu- ja synttärilahjat avattiin: pääasiassa vain vaatteita ja paljon! Poika sai vauvana lahjaksi pääasiassa leluja ja kirjoja, ja vain muutamia satunnaisia vaatteita.
Minun on itsekin tullut ostettua tytölle enemmän vaatteita kuin pojalle, koska ihanuuksia on tarjolla niin paljon, niin sitä sortuu sitten houkutuksiin. Tytöllä on niin paljon vaatteita, ettei kaikkea kerkeä kunnolla edes pitämään. Häneltä jää todella paljon hyväkuntoista vaatetta. Tietysti kun on vasta 1,5v, niin ei kauheasti kulutakaan niitä vielä. Mikään ei mene puhki, paitsi sukkahousut kulahtaa pesukertojen vuoksi. Paljon menee kuitenkin vaatteita "pilalle" ihan vaan ruokatahrojen vuoksi, kun syöminen on vielä niin sotkuista.
Poika on 4v ja häneltä ei jää kiertoon enää yksiäkään housuja, ne kaikki kuluu polvista puhki! :) Samoin kaikki ulkoiluvaatteet ovat yhden kauden jälkeen puhki, niistäkään ei voi enää pyytää kirpparillakaan mitään. Paidat kyllä pysyy hyvässä kunnossa, kun ei tule enää ruokatahrojakaan. Se on positiivinen juttu! :)
MInulla on kolme poikaa ja yksi tyttö, mielestäni pojille on niin paljon ihania vaatteita nettikaupat pullollaan.. :)
Ainoa ero on, että tytöt pitää mekkoja/hameita ja se on silloin yksi vaateosasto enemmän kuin pojilla. Muuten on mielestäni saman verran ihanuuksia molemmille.
Asiaan vaikuttaa tietenkin oma vaatemakukin, pitääkö esim. uusretrosta, yksivärisestä, klassisesta, sekameteistä, jne.. Itse olen aika kaikkiruokainen, joten tuskaa aiheuttaa lähinnä se, ettei kaikkea kivaa voi millään ostaa! ;)