Wallin: puolen vuoden perhevapaa molemmille vanhemmille
Tasa-arvoministeri Stefan Wallin ehdottaa perhevapaisiin radikaalia muutosta. Hän esittää STTK-lehdessä kokeilua, jossa sekä isä että äiti saisivat kumpikin kuuden kuukauden perhevapaan.
Vastaava malli on käytössä Islannissa, jossa molemmat vanhemmat saavat kolmen kuukauden vapaan. Viimeisestä kolmen kuukauden pätkästä vanhemmat sopivat keskenään.
Wallinin mukaan kallis perhevapaamalli rahoitetaan Islannissa niin, että jokainen työntekijä maksaa siivun palkastaan rahastoon. Samaa voitaisiin kokeilla Suomessa. STT
Mitäs mieltä olette? Onneksi ei tule meitä koskemaan tuo uudistus, lapset jo tehty. Ei oteta huomioon että imetys jatkuu vielä tuon puolen vuoden jälkeen. Tai siis itse olen imettäny 9kk kaikkia kolmea lasta, eipä olisi onnistunut jos olisi töihin pitänyt lähteä.
Meillä ainakin minä haluan olla kotona, nautin siitä ja satunnaisten keikkatyövuorojen aikana kaipaan muksuja niin että kun tulen kotiin pussaan ne puhki.
Mies rakastaa lapsiaan ja viettää heidän kanssa kaiken sen ajan jolloin ei ole töissä. Mutta ei halua jäädä kotiin esim. hoitovapaalle, koska on opintojen jälkeen vihdoin päässyt työelämään kiinni.
Me molemmat ollaan tilanteeseemme tyytyväisiä, mulla itsellä on työuraa takanani jo kohta 14 vuotta, joten olen sieltä joutanut aina välillä ollakin poissa. Ja kuten sanottu, nautimme elämästämme tälläisenään. Kotityöt jaetaan, samoin lasten hoito ja kasvatus on molempien yhteinen juttu. Mikä oikeus jollain ministerillä on tulla sörkkäämään meidän perhe-elämän järjestelyjä?