Mitä sinä vanhempana / kasvattajana olet tehnyt tai teet, ettei käy Nora Bhatiat
Ajankohtainen aihe ja siksi haluan keskustelua siitä mitä me vanhemmat ja kasvattajat voitaisiin tehdä ettei tällaisia tapauksia tulisi lisää.
Kommentit (8)
Itse en ole nuorena/yläaste ikäisenä vielä juonut alkoholia. Enkä vanhemppanakaan nähnyt tarvetta juoda itseäni känniin. Samanlainen on ollut ja on mieheni.
Eivät nuo tule ikinä näkemään meitä kännissä. Uskon jo asenteemme vaikuttavan lapsiimme. Omat vanhempanikaan eivät ryypänneet ikinä.
Lisäksi en ikinä ajattele, että meidän lapsissa ei ole mitään vikaa vaan suhtaudun heihin realistisesti. Yritän ymmärtää ja kuunnella ja rakastaa lapsiani vielä teininäkin.
Silti voi käydä Nora Bhatiat.
mietin koko matkan, että mitä asialle voisi tehdä. Ainut ajatukseni oli, että pitäis avata nettisivusto, jonne jokainen vois lisätä dokaavien nuorten kuvia- eräänlainen laajennettu valvova isoveli. Vanhemmat vois sitten netistä tarkastaa paikkakunnan pahikset. Tosin sit ne varmaan dokais metsässä...
tuskin voin paljoakaan asian hyväksi tehdä. Oma esimerkki ja kotonapitäminen toivottavasti auttaa.
Minulla 14v tyttö, joka on ainakin vielä alko ja tupakki vastainen. Noran tapausta kommentoi"mitäs on niin tyhmä että juo" ja "eikö äly riitä kun noin piti tehdä"
Tietenkin pelkään enskesää ja ripiltä pääsyä kun se on meillä avain laajempaan maailmaan. Toivon kovasti, että urheiluharrastus hillittis vähän. Itse olin tuossa iässä menevämpää ja kokeilevampaa sorttia. Toivottavasti tytär ei tee kaikkia samoja virheitä mitä itse olen tehnyt
jotain kai olen tehnyt oikein kun toinen on 18v ja tyttöystävän kanssa leffassa ja toinen 22v töissä iltavuorossa, ehkä tuosta 6v sitten samoilla periaatteilla saa kasvatettua melko kunnon ihmisen.
Meillä on korostettu että kännissä olet ihan yhtä typerä kuin kaikki muutkin, mutta jos olet kännissä älä jää kaveriporukasta, äläkä jätä kaveria, kotiin voi tulla ja on tultava missä kunnossa tahansa.
Nuorta ei voi vaatia pysymään kotona, mutta joku paikka on oltava mihin menee, kylille ei ole asiaa nutkumaan.
Meillä ei koskaan ole ollut mitään kotiintuloaikoja, mutta kaveriporukka on molemmilla aina ollut tuttu eli kavereiden vanhemmat ovat olleet meidän tuttuja.
riitä (ja ymmärtää sen itse) mutta kyllä jokainen vanhempi yrittää parhaansa. Aina se paras ei kohtaa todellisuutta tai sitten todellisuus vääntyy johonkin omaan suuntaansa, jolle ei yksinkertaisesti voi mitään. Läheinen suhde lapseen lienee ainoa, millä tällaista vois yrittää ehkäistä. Ja siinäkin on monia rajoituksia esim. se millaiset eväät itse on saanut, millaisen puolison löytänyt jne. Mut muuten on vaikeaa, kun on vaan ne omat eväät- ja mitä ne sitten on suhteessa nuoren tarpeisiin- ja mitä ulkopuolisia vaikutteita vielä on- niin eihän vanhemmat pysty sitä kaikkea hallitsemaan. Mä olen välillä miettiny näitä "superäitejä" - jotka siis itse varmaan ajattelevat olevansa kaiken pahan yläpuolella- että se erinomainen kasvatus voi kyllä joskus tehdä lapselle pitkässä juoksussa paljon pahempaa kuin esim tämä kliseinen alkkis- yh-osasto. Vanhemmat voivat yrittää kauheasti, mutta ihan vääriä asioita.
Lisäks me eletään kulttuurissa jossa menneet sukupolvet on ladattu täyteen häpeää ja tulevat tyhmenee salattujen elämien ja nettisivujen maailmassa. Ei kauheen hyvät eväät.
ns. kunnon kansalaisia. Olen ollut läsnä, pyrkinyt antamaan rajoja ja rakkautta. Todellakin tehnyt parhaani.
Vanhin näistä kävi läpi myrskyisän teini-iän, joka kesti vajaan vuoden. Oli tuolloin 15-16v. Tuona aikana hain tytön kerran poliisiasemalta (oli otettu sinne, kun oli hoiperrellu kännissä kadulla) ja tiedän, että tyttö on esim. menettänyt neitsyytensä kännisekoilujen seurauksena puolituntemattomalle. Tänään on 25-vuotias kolmen ihanan lapsen äiti, todella vastuuntuntoinen ja kaikinpuolin kunnollinen.
Toiseksi vanhin oli todella kiltti ja luotettava teini. Ensimmäinen alkoholi kokeilu oli pikkuisen vajaa 18-vuotiaana. Nyt on 22-v ja alkoholia käyttää ihan normaalisti, ehkä kerran kuussa eikä silloinkaan tolkutonta humalaa. Mutta polttaa tupakkaa ja laskuja on ulosotossa. Pysyvästä ihmissuhteesta ei tietoakaan ja taitaa olla myös peliriippuvainen.
Kolmas on nyt 19v. Ei liene koskaan ollut humalassa, ei polta. On todella pidetty kaveri, luotettavimpia ihmisiä varmasti maanpäällä. Saattaa istua iltaa kavereidensa kanssa, juo ehkä joskus yhden oluen. On asunut nyt 5kk tyttöystävänsä kanssa, säästävät omaa asuntoa varten. Sai vakityöpaikan ennenkuin kerkesi valmistua ammattiinkaan.
Sitten meillä on täällä kasvamassa 5-vuotias iltatähti, tulevaisuuden toivo. Kaikki neljä yhtä rakkaita ja kaikista olen omalla tavallani ylpeä. Huolissani olen tuosta toiseksi vanhimmasta, mutta ehkä hän vielä elämänsä löytää.
tässä tapauksessa kävi vain äärettömän huono "tuuri". Kohtuutonta sitä on vanhempien syyksi laittaa, usko pois aivan varmasti he sen kuitenkin itse tekevät.
vapaa-ajalla ja viikonloppuisin. Vanhemmillakin tuntuu olevan nykyään niin kiire, ei riitä että on työ, pitää vielä opiskella ohessa, puhumattakaan liikuntaharrastuksista, kun pitäähän sitä OMAA kuntoa ylläpitää. Lapselle vaan käynnykkää ja hyvin menee. Toinen ääripää on sitten nämä raskaan työviikon päälle rentoutujat. Vedetään muutama saunajuoma tai viinilasi tai pari paukkua, ansaitusti tietty. Ollaan pienessä sievässä ja se on lapsen silmin katsottuna ällöttävää, olit kuinka kiva tahansa kännissä. Kavereita ei viitsi tuoda kotiin eikä siellä itsekään halua olla. Ja kavereiden nurkkiin ei aina viitsi mennä. Joten pitää mennä kaupungille ja eihän siellä jaksa kukkua ilman pientä lämmikettä.