Vaadinko liikoja? Vai onko mieheni kusipää??
Olemme kolmen lapsen kanssa kaikki 4 kipeinä. Lapsilla 5, 4 ja 2 v on ollut kuumetta useamman päivän noin 39 ja tänään jakselevat vähän vähän paremmin. Olen ollut maanantaista asti pois töistä.
Tiistaina sairastuin itsekin ja kuumetta reilu 38,
Ja mitä tekee mies? Painaa pitkää päivää töissä (lähtee klo 6 ja palaa n. 19 - 20). Ja nyt lähti lenkille "jotta itselle tulisi vastuskykyä".
Olisin niin kolmena iltana kaivannut pientä lepoa ennen lasten nukkumaan menoa, mutta ei.. No olenhan toki ollut päivät kotona, mutta ei se erityistä lepoa ole ollut...
Kommentit (22)
Taidatte painaa pitkää päivää molemmat. Ei ole rakentavaa ryhtyä oman puolison kanssa parhaaksi vihamieheksi, mitä jos vaihtaisi näkökulmaa? Pyytäisitkö itse apua vaikka kaveriltasi, joka tekee vastaavia työpäiviä? Enpä usko. Ei ole tarkoitus tässä vähätellä sinun osuuttasi, vaan huomata se miehen työn raskaus.
Näyttäisi siltä ettei kummallakaan ole rahkeita enää auttaa toista - teidän tapauksessanne varmaan ulkopuolelta tuleva apu olisi paras ratkaisu. Tiedän, monilla sen järjestäminen voi olla todella vaikeaa, mutta muutamien tuntien maksullinenkin apu voisi vähän auttaa?
Mies siis tekee poikkeuksellisen pitkää päivää "kun sä nyt olet kotona".
Normaalisti työpäivä pari tuntia lyhyempi. Nyt tekee rästejä.
Minun mieheni on jopa jäänyt kotiin hoitamaan kahta kipeää lastamme, kun minä olen ollut kipeänä äitiyslomalla.
Ja aina, jos joku on ollut kipeänä on hoitanut hommat niin, että tulee mahdollisimman aikaisin kotiin jakamaan hoitovastuuta ja antamaan minulle hengähdytauon tai mahdollisuuden päiväuniin.
Miehelleni perheemme ja sen kaikkien jäsenten hyvinvointi on oikeasti maailam tärkein asia.
Mä selittäisin miehelle selkeästi ja mahdollisimman nätisti että en ole nyt sellaisessa kunnossa että jaksaisin hoitaa lapsia yhtään enempää kuin normityöpäivän ajan. Miehet ei vaan aina hoksaa, ennen kuin niille sanoo.
nääkin jotka voivottelee kun mies tekee noin pitkää työpäivää. mun mies jää kotiin hoitaa lapsia jos olen kipeä, AINA. niin ja toimii kyl toisinkinpäin. ei kipeenä oo tarkotus tehdä töitä.
luulin olevani anonyymi :D mutta sitä sattuu :)
jaksaisi kotihommia tehdä,olen jopa kuullut monen sanovan,että on helpompaa olla töissä kuin kotona.
siis isä ja yhtä lailla vastuussa perheestään. Niin vaimon jaksamisesta kuin lasten hoidosta. Valinta se on sekin että viettää koko päivän töissä, ja tällöin valitsee ajankäytön myös vaimonsa puolesta. En tuota hyväksyisi edes terveenä, sairastumisesta nyt puhumattakaan. Kysyisin vain kuinka mies on sitoutunut perheeseensä tai haluaako edes elää perhe-elämää? Eikö olisi helpompi olla yksinhuoltajana, silloin lapset olisivat kokonaan joka toinen viikko isällään.
nim. Mitä tuollaisella miehellä edes tekee, kysyn vaan. Ja voiko puolison "korvata" rahalla?
Toivottavasti osaat olla hänelle yhtä ihana takaisin, helliä ja kertoa hänelle kuinka rakas hän onkaan. Ilahduttaa kuulla tuollaisesta, miehellesi vain terveisiä, että hieno mies on! Pidä huolta hänestä.
Joo, sori, mutta yhdyn edellisiin, eli on itsekasta kaytosta miehelta. Sinuna myos todella kyselisin miehen arvojarjestysta, eli missas vaiheessa se perhe ja vaimo mahtuu miehen kuvioihin mukaan? Itse en kylla kattelis tuollaista kaytosta paivaakaan. Kylla perheellisen miehen taytyis asettaa lapset ja vaimo muiden asioiden edelle. En tyytyisi vahempaan.Tsemppia sulle!
Mies tuli lenkiltä ja ei yhtään ymmärtänyt miksi en ota innolla kainaloon.
Ei kuulemma ole tajunnut, että lasten kanssa on ollut raskasta "kun tehän olette täällä nukkuneet ja katsoneet telkkaria". Joo-o, paljon edellämainittua, mutta paljon on mahtunut päiviin muutakin, ei niin leppoisaa.
Nyt en jaksa alkaa setviä miehen kanssa tärkeysjärjestystä tms, tulin lukemaan täältä vastauksia ja menen nukkumaan. N_U_K_K_U_M_A_A_N Ihana sana :)
Lisää saa herättää ajatuksia, huomenna on pakko nostaa kissa pöydälle.
t. ap
Mä en ymmärrä miestäsi yhtään. Todella ajattelematonta ja itsekästä.
Meillä oltiin viime viikolla 2 lasta kipeinä, mies oli kotona alkuviikon lasten kanssa ja minä loppuviikon. Mulla olisi ollut rästitöitä ja tarvetta painaa pitkää päivää, mutta sovin pomon kanssa, että tällä viikolla teen ne. Kerran iski raju Rota-virus koko sakkiin, ja mies, joka oli toipilas, yritti hoitaa sitten lapsia, kun minä makasin. Siivosi mm. mun yrjöt. Ja kun olen itse ollut kipeä ja lapset on olleet kipeitä, mies on jäänyt kotiin hoitamaan lapsia.
Miehellesi tekisi hyvää kokeilla hoitovapaata. Mun mies on ollut hoitovapaalla, ja siitä on todellakin makailu ja telkan katselu kaukana, kun on 1-v ja 2,5 vee hoidettavana. Oli v.....nut, kun työpaikalla oli ollut asenne että lomalla oot ollu. Moni mies ei tajua, mitä lasten hoito on oikeasti ja varsinkin kun on itse noin kipeä kuin sinä olet. Kysy kuollako pitää, ennenkuin sä älyät että sullakin on vastuu lapsistasi, ja varsinkin kun äiti on sairas.
Molemmat olette kohtuuttomia, tehkää vielä kaksi lasta lisää ja sitten eroatte. Onhan sinkkuäitiys vieläkin muodissa ja yksinhuoltajana paljon helpompaa.
Elämä on kärsimystä, eroon parisuhde päätyy joka tapauksessa.
No joo.. Onkos isovanhemmat kaukana? Oisko MLL:llä hoitoapua?Voisko mies vaan ottaa saikkua tai rokkenrollia? Oisko ystävää avuksi päiväsaikaan?
Paranemisia
sinä sairastat jo neljättä päivää, mutta olet pystynyt huolehtimaan lapsista. Niin kauan kuin pysyt tolpillasi ja olet kuitenkin kotona, mikäs siinä? Mieshän on terve, ei hän voi jäädä töistä pois kokonaiseksi viikoksi vain sinua avustamaan. Ja se että hän huolehtii kunnostaan, on ihailtavaa - parempi kuin se että löhöilisi sairaiden kanssa. Kun miehesi nyt pysyy terveenä, se on varmasti parempi vaihtoehto.
olet hoitanut lapsia jo viikon ja sairastanut samalla itsekin, mitä nyt tässä vaiheessa hyödyttää vihoitella miehelle?? Jäisitkö itse pois töistä viikoksi, jotta voisit palvella miestäsi lastenhoidossa? Oli miten oli, minusta miehesi kuulostaa fiksulta kun hän hyödynsi aikansa tekemällä rästitöitä aikana jolloin teidän kanssa tekemiset ois kuitenki ollu vähemmällä.
mutta jos olet todellakin niin sairas, ettet jaksa enää hoitaa lapsia, sano se miehelle!
Sen sijaan että saat av-mammoilta tuulta purjeisiin mököttää miehellesi... varmaan sairastaminen on kypsyttänyt tunteita, mutta ennen kuin "nostat kissan pöydälle", mieti kuinka avoin ja rehellinen olet itse ollut. On niin naisille tyypillistä että miehen odotetaan olevan joku ajatustenlukija. Mies varmaan katsoo tehneensä järkevän ratkaisun, raukka ei muista että naiset ovat oikukkaita...
Kyllä kotiäiditkin lapsensa sairaana hoitaa!
tuttua kovinkin monelle kotiäidille. EI meillä ikinä edes olisi varaa siihen että mies jäisi palkaatomasti kotiin hoitamaan minua ja lapsia. Tosin mies ei jää sairaslomalle vaikka olisi itsekkin kipeänä, vaan tekee myös silloin töitä. Reilu viikko sitten olin itse 4o kuumeessa, sitä ennen lapse olivat sairaana. Eli hoidin terveet lapset (ainoastaan vauva oli kanssani kipeänä). Josksu on pakko tyytyä tilanteeseen. Ei sairaus ikuisuutta kestä, enkä oman kuumeen takia edes viitsi kieltää mieheltä omia ulkiluja ja harrastuksia sairasteluni aikana.
Miehesi on toiminut ajattelemattomasti. Tämä tapaus olkoon opetuksena teille molemmille, että arkipäivän asioista pitää jutella ihan konkreettisesti. Pitää käydä läpi tilanne toisensa jälkeen, mahdollisuuksien mukaan jo etukäteen, että miten juuri meidän perheessä tomitaan tässä ja tässä tilanteessa. Suunnittelua, pohdintaa, artikulointia.
Meillä tehtiin mun kotiäitivuosina sairaspäivinä niin, että mies hoiti työnsä ja koulunsa, mutta kotiuduttuaan otti vetovastuun. Tiskit pyykit ym. mitä en ollut päivän aikana pystynyt jaksanut ehtinyt laittaa. ei siis koko settiä, vaan loput.
Hankalaa on myös silloin, jos monesta lapsesta joku ei olekaan kipeä, vaan mahdollisesti on hyvinkin kyllästynyt kipeisiin sisaruksiin, jotka eivät leiki. Hankalaa on, jos kipeät lapset eivät lepääkään kauniisti levitetyllä sohvalla ihanassa rivissä, vaan kuumeesta loimottaen mellastavat pitkin huushollia, kun äiti on ihan paskana.
Jotkut miehet luulevat, että naiselle on äitinä _aivan luonnollista_ olla koko ajan kotona lasten kanssa, että naiselle on oikeastaan kärsimystä joutua välillä eroon lapsesta vaikkapa työpäivän, kauppareissun tai vessassakäynnin ajaksi.
Korjaa äkkiä tämä mahdollinen väärinkäsitys miehesi kohdalla. Hän nimittäin saattaa aidosti luulla olevansa pelastava sankari siellä lenkkipolullaan.
Ainakin kannattaa jo tässä vaiheessa todeta ääneen konkreettisia tilanne-esimerkkejä apuna käyttäen , että seuraava sairasteluviikko on sitten miehen nakki.
Kysy häneltä hoitaako hän seuraavan kerran kipeenä ollessaan lapsetkin samalla jotta sinä voit välttyä tartunnalta.