Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotiryhmässä 22 4-6-vuotiasta lasta ja VAIN KAKSI OSAA LUKEA

Vierailija
05.02.2009 |

7-vuotiaana, siellä ne käsittääkseni sen opettaa.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkää opetella kirjaimia lasten kannettavalla. Tottahan minä autan jos lapsi kysyy.. Mutta lukea ei tarvitse osata ennen koulua, toiset osaa, toiset eivät. Eikä siinä sen ihmeempää.. :)

Vierailija
22/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka varmasti pienellä vaivalla oppisi lukemaan, kun on jo yli puoli vuotta kirjoittanut itse nimensä, osaa kirjoittaa tuttuja sanoja, kuten äiti, isä ja sisaruksensa nimen. Koulussa viimeistään ehtii oppia. koen tällä hetkellä, että leikki riittää. Aakkoset on myös osannut jo kauan, mutta miksi sellaisia asioita pitää pienelle opettaa? Siksikö, että mammat saa kehua av:lla? ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tartte. Koulu on sitä varten, että siellä opitaan.

Vierailija
24/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tosi outoa. Siis nämä lapset ovat 2003-2004 syntyneitä ja isommat menevät ensi syksynä eskariin.

Kahdesta lukemaan oppineesta toinen on oma poikani ja toinen tyttö, jonka luokanopettajaäiti on opettanut lukemaan.

Miksi ihmeessä 4-6 -vuotiaan lapsen tulisi osata lukea?

Antakaa lapsenne olla lapsi; lukemista huomattavasti tärkeämpää on oppia sosiaalisia taitoja, kuten ryhmässä toimimista ja toinen toisensa huomioon ottamista. Ja itse lukemista tärkeämpää on, että vanhemmat lukevat lapsilleen - mikä sen suloisempaa lapselle, kuin että saa istua aikuisen sylissä yhteisen luku- tai laulutuokion tiimoilta.

Toisin on tietenkin asia, jos lapsi "itse" opettelee lukemisen - kyselemällä, osoittelemalla ja kuuntelemalla/katsomalla. Sitä lapsesta lähtevää sisäistä paloa ei kaiketi pysty estämään. Mutta silti sitä voisi olla tätä paloa kannustamatta yllä mainitun sosiaalisten taitojen oppimisen kustannuksella.

Vierailija
25/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen pienesti kauhuissani omasta 4,5-vuotiaastani joka osaa lukea ja on itse asiassa ehkä omassa ryhmässään ainoita joka osaa lukea.

Vierailija
26/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kommentoinpa kuitenkin: poikani eskariryhmässä, siis -02 syntyneitä kaikki, kaksi osaa lukea edes auttavasti. Muut ei käytännössä ollenkaan. Ope totesi, että koulun alkaessa noin puolet ikäryhmästä osaa lukea. Nuoremman pojan 3-6v ryhmässä on 22 lasta, joista kukaan ei osaa lukea.

Vierailija
27/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tosi outoa. Siis nämä lapset ovat 2003-2004 syntyneitä ja isommat menevät ensi syksynä eskariin.

Kahdesta lukemaan oppineesta toinen on oma poikani ja toinen tyttö, jonka luokanopettajaäiti on opettanut lukemaan.

Vierailija
28/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten monet oman lapseni päiväkotikavereista jo lukee (4-6 vuotiaiden ryhmä myös). Lapsellani oli syntymäpäivät ja kysyin, että kuinka moni osaa lukea (oli aarteen metsästystä ja lukutaito oli välttämätön). Jokainen käsi nousi ylös ja kyllä vaan heistä jokainen osasi lukea, oma lapseni myös. Nuorin näistä oli juuri täyttänyt 5, vanhimmat reilu 6-vuotiaita.

Vierailija
29/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen oli minunkin lapseni ja sitten oppi itse lukemaan 4-vuotiaana. Koskaan ei ole opetettu. Eli anna toisen vaan imeä tietoa, jos kerran on kiinnostunut!

Minulla on kolmevuotias poika, joka jo kaksivuotiaana alkoi kirjoittelemaan sanoja. Nykyään hän kulkee joka päivä kynä kädessä, ja vaatii minua kirjoittamaan malliksi sanoja, jotka hän sitten opettelee itse kirjoittamaan. Tietysti tutut sanat osaa myös lukea. Oman nimensä osasi kirjoittaa jo kaksivuotiaana. Minä en lasta yllytä, mutta kun toineen kulkee perässä ja vinkuu, niin tulee sitä sitten hellyttyä, ja noita sanoja sille kirjoitettua.

Koulun alkuun on vielä 3 ja puoli vuotta, nyt vinkkejä, miten saan lapsen olemaan oppimatta lukemaan sitä ennen, kun into on niin kova?

Lapsella on pari isoa sisarusta koulussa, jotka lukevat ja kirjoittavat sujuvasti. Molemmat oppivat viisivuotiaana lukemaan. Ovat vissiin huono esimerkki lapselle. Meillä muuten kaikki pitävät lukemisesta, eikä kukaan ole kokenut, että lapsuus siihen loppuu. 11-vuotias poika tulee ilomielin vieläkin joka päivä syliin ja kainaloon, vaikka on lukenut jo aika monta vuotta.

Vierailija
30/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole pakko osata ennen koulua.Koulussa opitaan lukemaan.

Vierailija
31/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun pojalla on varmaan sitten kaikki muukin halussa jo. (kuvis, liikka, matska, käsityöt....) miksi edes laittaa poikaa kouluun.

tarviiko 4-6-vuotiailla olla?

Vierailija
32/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokallani oli yhteensä 20 oppilasta, joista 2 osasi lukea kouluun tullessaan. Loput oppivat sitten 1. luokan aikana.

Siihen aikaan ei ollut esikoulua, joten useimmat lapset oppivat lukemaan vasta koulussa, mutta nykyisin taitaa olla huomattavasti yleisempiä nuo jo ennen koulua lukemaan oppineet.

En kuitenkaan koe, että olisin mitenkään kärsinyt, että en osannut lukea ennen kouluikää. Tuntuu muutenkin nykyisin siltä, että lasten ei anneta olla lapsia. Pitäisi osata lukea viimeistään 5-vuotiaana ja eipä näy lasten koulukuvissa enää muumi- tai muita sarjakuvapaitoja vaan kaikilla tuntuu olevan jotkut teinivaatteet. Tällaista se nykylapsen elämä sitten kai on, ei saa enää olla lapsi.

Vierailija
33/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo ennen kuin asia pitäis osata. niillä ei oo mitään tekemistä tunneilla kun toiset yrittää opetella ja alkavat häiriköimään. yritän niin ettei lapseni oppisi ennen koulua lukemaan.

Vierailija
34/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se , että lapsi ei osaa lukea ennen koulua, eikä se, että lapsi osaa lukea ennen koulua. Kaikkein pöyristyttävintä mielestäni on se, että oikein nähdään vaivaa, että lapsi ei vaan nyt vahingossa oppisi liian aikaisin lukemaan. Huh huh!

Vierailija
35/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidat olla tosi ylpeä itsestäsi, vai?

Vierailija
36/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä tulee aina häiriköitä joita opetetaan jo ennen kuin asia pitäis osata. niillä ei oo mitään tekemistä tunneilla kun toiset yrittää opetella ja alkavat häiriköimään. yritän niin ettei lapseni oppisi ennen koulua lukemaan.

Eikä kaikkia lapsia tarvitse opettaa lukemaan/kirjoittamaan, kyllä sitä oppii ihan itsestäänkin, kokemusta on. Eivätkä kaikki lapset, jotka osaavat lukea, lue juuri lööppejä...

Fiksu, hyväkäytöksinen lapsi ei häiriköi, vaikka kuinka osaisi jo sen, mitä juuri opetetaan. Tästäkin ihan omakohtaista kokemusta (veljeni ja minä olemme lukeneet, kirjoittaneet, laskeneet jne kouluun mennessä eikä kyllä tullut mieleenkään häiriköidä... Voihan sitä hommata muutenkin omiaan tai tehdä lisätehtäviä)

t. lukevien ja kirjoittavien 4- ja 6-vuotiaiden äiti

Vierailija
37/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. lukea, tulee häiriköitä. Ei tietenkään tule välttämätä. Olen oppinut lukemaan kolmevuotiaana eikä minua innokkaampaa ja kiltimpää oppilasta ollutkaan! Sehän on opettajan eriyttämistaidoista kiinni, miten lapsi viihtyy ja oppii uutta, vaikka osaisi jo paljon asioita ennestään.

Vierailija
38/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin taitava piirtämisessa ja muissa kuvisjutuissa, tarkka ja taitava käsitöissä (legoissa, rakentelussa, osaa jopa virkata :-), liikunnasta on kiinnostunut ja siinäkin melko hyvä, matikassa suorastaan nero, siitä en jaksa edes paasata ja sen ainutlaatuisuuden ymmärrän.

Mutta tilastollisesti luulin useamman kuin 2/23 osaavan lukea 4-6-vuotiaana.

sun pojalla on varmaan sitten kaikki muukin halussa jo. (kuvis, liikka, matska, käsityöt....) miksi edes laittaa poikaa kouluun.

tarviiko 4-6-vuotiailla olla?

Vierailija
39/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saanut minua huonolle tuulelle vaikka lapsesi on jo noin taitava ;D Taidat tahallasi provoilla. Onko sinulla edes lapsia?

Lapsemme on ekaluokalla ja oppi siellä lukemaan, vieläkin lukeminen hiukan hidasta, mutta hiljaa hyvää tulee :)

Toinen poika eskarissa ja ei "valitettavasti" osaa vielä lukea, uskoisin kyllä joo, että hänkin sen taidon vielä oppii...sitten kun on sen aika. Sen verran voisin kehaista, että lapsemme ovat urheilussa todella taitavia (tulleet vanhempiinsa;) On hyvä yleiskunto ja urheillaan koko perhe mieluummin kuin istutaan kirja edessä ...;D Olen ylpeänä lukenut uutisia kun pelätään suomen lasten ja nuorten rapistuvasta yleiskunnosta, mutta missään ei lue, että lapset ja nuoret eivät oppisi lukemaan ja kirjoittamaan =)

Vierailija
40/55 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen poikani on, joka sana on totta. Lisäksi me todellakin ulkoillaan usemapi tunti päivässä ja lapseni jaksaa hiihtää, kävellä, pyöräillä useampia kilometrejä kerrallaan. Emme todellakaan "istu nenä kirjassa"... :-D

Miksei joku voisi olla lahjakas ja taitava monessa asiassa. Meillä poika ainakin on ja olenkin ERITTÄIN YLPEÄ hänestä! Ja vielä ylpeämpi että uskallan kertoa olevani ylpeä, se kun tuntuu olevan synneistä suurin...