Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen kaupunki on Kokkola?

Vierailija
05.02.2015 |

Olen harkinnut muuttavani töiden perässä Kokkolaan ja mietin, millainen paikka se mahtaa olla.
Olen 25 vuotias nainen. Mahtaakohan kaupunki tarjota minulle tarpeeksi? Onko paljon vapaa-ajan vietto mahdollisuuksia? Millainen iltameno? Millaisia ihmisiä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen muuttanut tänne pari vuotta sitten. Viihdyn todella hyvin! Kauppoja on mistä valita, urheilua voi harrastaa monenlaista, saleja on useampia, uimahalli bueno, jäähalli jne...
Aiempiin kommentteihin voisin vastata, että kuka oikeasti rakastaa omaa kotipaikkakuntaansa? Itse en ainakaan lähtisi Kokkolasta takaisin kotipaikkakunnalleni.

Vierailija
2/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 lisää. Yöelämä keskittyy kahden yökerhon ja muutaman pubin ympärille. Itse viihdyn paremmin näissä muutamassa pubissa torin laidalla, kuin kummassakaan yökerhossa.
Kesällä on elävä kaupunki, monenlaista tapahtumaa, ja pyörällä pääsee näppärästi suntinvartta leikkarille (leirintäalue rannalla). Tähän aikaan vuodesta melko hiljaista, ellei Callessa tai sociksella ketään esiintyjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut joitakin vuosia..riippuu varmaan mistä muutat ja millaisen ilmapiiriin olet tottunut. Kokkolassa on vähän baareja, tosi paljon erilaisia seurakuntia ja kokoonsa nähden häkellyttävä määrä sisustusliikkeitä ja kahviloita.

Nuorena koin, että Kokkolassa kontrolloitiin kaikkea todella tarkkaa. Nuoriso- ja opiskelijakulttuuri puuttuu. Olin lukioikäinen kun muutimme Kokkolaan, ja vanhempanikin pitivät vähän koomisena sitä, miten koulujen opettajat ja eri harrastusten ohjaajat kohtelivat täysikäisiäkin ohjattavina lapsina, joiden asioissa piti pyytää lupaa vanhemmilta.

Jos tykkäät sisustaa, niin muuta Kokkolaan.

Vierailija
4/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se riippuu mitä haluaa harrastaa, kaikkea liikuntaa voi harrastaa, kuntosaleja on ainakin tusina, joka lähtöön löytyy, yhdistyksiä on, kursseja on työväenopiston ym. joka lähtöön, ravintoloitakin on sentään muutama, uusiakin taas pari tullut tänä vuonna, nuoria yrittäjiä, kuten jo mainittiin myös että musiikkiin liittyvää löytyy, elokuvateatteri, kaupungin teatteri ja pienenpi teatteri ainakin, on sitä kulttuuria kaikenmaailman teemaviikkoja ja tapahtumia ympäri vuoden. Työpaikkoja täällä ei niin hirveästi ole, tosin riippuu minkä alan töitä etsii, työttömiä on nykyään jo 12%, tosin se on alle maan keskiarvon, täällä on isoja tehtaita joista ei ole porukkaa laitettu pihalle kuten monissa muissa kaupungeissa. Kauppoja on joka lähtöön, isoja markettejakin neljä, vaatekauppja on, krääsäkauppoja on, mitään ei tarvi lähteä muualta hakemaan. Asunnon saa aika helposti vapailta markkinoilta suht edullisesti.

Huonoja puolia on tosiaan se ruotsinkieli jota ei ymmärrä varmaan ne itsekään, mutta onneksi niitä on vain n. 16% väestöstä, ja lähes kaikki osaa myös suomea. Jotkut ihmiset on huumorintajuttomia meihin eteläpohjalaisiin verrattuna ja jotkut piirit on sisäänpäinlämpiäviä, mutta en tiedä yhtään kaupunkia jossa ei olisi, tai edes maata, se kuulu ihmisluontoon kerätä ympärille kuppikunta. Ulkomaalaistaustaisia täällä on suht paljon.

Vierailija
5/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:40"]

Joo, se riippuu mitä haluaa harrastaa, kaikkea liikuntaa voi harrastaa, kuntosaleja on ainakin tusina, joka lähtöön löytyy, yhdistyksiä on, kursseja on työväenopiston ym. joka lähtöön, ravintoloitakin on sentään muutama, uusiakin taas pari tullut tänä vuonna, nuoria yrittäjiä, kuten jo mainittiin myös että musiikkiin liittyvää löytyy, elokuvateatteri, kaupungin teatteri ja pienenpi teatteri ainakin, on sitä kulttuuria kaikenmaailman teemaviikkoja ja tapahtumia ympäri vuoden. Työpaikkoja täällä ei niin hirveästi ole, tosin riippuu minkä alan töitä etsii, työttömiä on nykyään jo 12%, tosin se on alle maan keskiarvon, täällä on isoja tehtaita joista ei ole porukkaa laitettu pihalle kuten monissa muissa kaupungeissa. Kauppoja on joka lähtöön, isoja markettejakin neljä, vaatekauppja on, krääsäkauppoja on, mitään ei tarvi lähteä muualta hakemaan. Asunnon saa aika helposti vapailta markkinoilta suht edullisesti.

Huonoja puolia on tosiaan se ruotsinkieli jota ei ymmärrä varmaan ne itsekään, mutta onneksi niitä on vain n. 16% väestöstä, ja lähes kaikki osaa myös suomea. Jotkut ihmiset on huumorintajuttomia meihin eteläpohjalaisiin verrattuna ja jotkut piirit on sisäänpäinlämpiäviä, mutta en tiedä yhtään kaupunkia jossa ei olisi, tai edes maata, se kuulu ihmisluontoon kerätä ympärille kuppikunta. Ulkomaalaistaustaisia täällä on suht paljon.

[/quote]
Itse kokkolaisena en osaa juuri yhtään ruotsia ja hyvin on selvitty. Ei tarvitse käyttää.

Vierailija
6/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaistaustaiset on käsittääkseni sopeutuneet aika hyvin, pitävät etnisiä ravintoloita tai ovat esim. sairaalassa töissä. AMK:ssa on ulkomaalaisia vaihtareita. Vaikuttaa, ettei ulkomaalaisuus aiheuta juuri ongelmia, opiskelevat ammatin ja työllistyvät. Vietnamilaisia, nepalilaisia, sudanilaisia, virolaisia ainakin on. Ja vaihtarit ties mistä.
Nuoremmat ruotsinkieliset osaavat suomea.

Vanhemmissa ihmisissä on paljon uskonnollisia ihmisiä hyvin monesta uskonnosta. Kirppareita on paljon.
Kaupunkialueella etäisyydet ovat näppärän pieniä.

Vierailija
7/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja puoteja käsitöitä tekeville.
Kaunis vanha kaupunki.
Meri.

Vierailija
8/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä paleltaa. Merituulta ei pääse pakoon.

Vierailija
9/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi niistä kaupungeista, joissa parasta on pois johtava tie.

Vierailija
10/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse muuttaisi. :D

Vierailija
11/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on Kokkolasta ja itekin siellä välillä käyn. Älä muuta. Ei oo iltaelämää, ei töitä, suurin osa ihmisistä perseestä (tai niin ne kaikki siellä sanoo). En tiiä ketään joka siellä tykkää asua ja tunnen kyllä paljon porukkaa sieltä päin.

Vierailija
12/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalin paikka, missä olen asunut. Todella sisäänpäinlämpiävä meininki. Ehkä parhaiten sopeutuu, jos tulee Pohjanmaalta. Silti olen tyytyväinen, että sinnittelin tuolla ja sain työkokemusta, jonka ansiosta sain työpaikan mieluisammasta kaupungista.

Vierailija
13/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite muutin sieltä pois opiskelujen takia vuosi sitten,ihan kiva pitäjä se on. Iltasin kieltämättä aika kuollutta,mutta ihmiset on suurimmilta osin mukavia ja tekemistä keksii. Ulkoilu ja urheilu mahdollisuudet on hyvät.

Vierailija
14/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kokoiseksi ihan vilkas kaupunki. On kauppoja ja ravintoloita, tapahtumia. AMK-opiskelijoita on paljon, yliopisto-opiskelijoita vähemmän. Lapsiperheitä on paljon. Urheilumahdollisuuksia on. Maasto on tasaista ja uimaranta merellä ehkä yllättävän kaukana, mutta kiva uimahalli. Hyvä kaupunginkirjasto ja klassisia konsertteja, nuorisolle suunnattuja musiikkitapahtumia ja bändejä on. Musiikkikaupunki.
Monella asukkaalla on sukua seudulla ja heillä paikallisidentiteetti on vahva, se voi ehkä vaikuttaa viihtymiseen. Alasta riippuu, onko töitä. Yrittäjiä on runsaasti.

Vierailija
15/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Kokkolasta kotoisin. Itse voisin muuttaa sinne takaisin nyt kun on lapset eikä bileet enää kiinnosta. Mutt nuorelle sinkulle voi olla aika tylsä paikka... Kesällä tosi kaunista ja mielestäni kaupunki on aika turvallinen. Ehkä vähän sisäänpäin kääntynyttä ja iltamenot vähissä?

Vierailija
16/35 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin viime kesänä Kokkolaan, ja ihan kiva kaupunkihan tämä on. Töitä ei kovin helposti ole saanut, enkä tunne ainuttakaan oman ikäistä (23v) ihmistä. Sen sijaan keski-ikäisiä ihmisiä tunnen moniakin, ja he ovat kaikki todella mukavia. Ruotsinkielisyyshän täällä on voimissaan, ikävä kyllä en kokkolanruotsia hallitse. Nuoret tuntuvat olevan omissa piireissään, joihin on vaikea päästä mukaan.

Mutta jos työn perässä muutat, niin suosittelen. Kuolluttahan täällä on isoihin kaupunkeihin verrattuna, mutta kyllä yöelämässä on ihmisiä riittänyt, mitä olen käynyt katselemassa. En tosin kulje joka viikonloppu, en edes joka kuukausi, joten muut voivat olla erimieltä.

Vierailija
17/35 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkola on ankea paikla. Olen asunut täällä muutaman vuoden ja kaiken aikaa odottanut pääseväni pois. Täällä ei ole tasokasta kulttuuria. Todella kuollutta. Kahvilat menevät viideltä kiinni. Mistään ei saa (enää) oikeaa lattea. Kaksi ravintolaa joissa on hyvää ruokaa. Etniset ravintolat ovat pohjanoteeraus. Julkinen liikenne ala-arvoista ja kallista. Asuntopolitiikka perseestä. Vuokra-asuntoja ei ole perheellisille, paitsi jos on vaan yksi lapsi. Kokkolalaiset kyllä ovat sitä mieltä ettei täältä puutu mitään kun eivät paremmasta tiedä. Täältä kun pääsen niin tänne en palaa kirveelläkään.

Vierailija
18/35 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietnamilaiset, nepalilaiset ja siamilaiset niitä ongelmia tuovat, kun loisivat ja ovat kuin omistaisivat maailman, suurin valhe on se kun väitetään että muka itä-aasiasta ja kaakkois-aasiasta tulleet sopeutuisivat, ei pidä paikkansa

Vierailija
19/35 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttien perusteella Kåkkåla on nastamesta, on kuin olisi ulkomailla, mutta kuitenkin turvallisesti suomessa

Vierailija
20/35 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttien perusteella Kåkkåla on nastamesta, on kuin olisi ulkomailla, mutta kuitenkin turvallisesti suomessa

Kuoleva pikkukaupunki. Hiljaista on, nyt kun toinen yökerhokin (se parempi) on suljettu.

Hiljaista ja rauhallista. Luontoa kyllä on, jos siitä pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi