Osittaisesta hoitovapaasta kysymys
Kommentit (15)
En ole ainakaan koskaan kuullut mistään lyhennetystä hoitovapaasta?
Jos nyt saivartelustasi käsität, niin ymmärrät kai, että ei se puoli päivää ole enää sama asia.
2.
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084524MH?openDocument ja sieltä Osittainen hoitoraha -> jos Kelalta haluat ruhtinaallisen 70 €/kk korvausta niin maksimituntimäärä on 30 h/vko
Tai vaikka 6h päiviä 4 pvää viikossa.
Tuo 6h/pvä tai 4pvää/vko on maksimimäärä mitä saa tehdä jotta saa Kelan hoitorahan (valtava 70e/kk).
Muutamat työkavereistani nimittäin sanoivat, että sen voi työnantajan kanssa sopia, kuinka paljon työpäivää osittaisella hoitovapaalla lyhentää. Tulisi kuitenkin tehdä enintään 80%... Mistään en kuitenkaan ihan tällaista tekstiä löydä. Jossakin laissa luki, että jos ei päästä sopimukseen (työntekijä ja työnantaja), niin osittainen hoitovapaa järjestetään niin, että työntekijä tekee joko 6h/pvä tai keskimäärin 30h/vko... Tarkoittako tämä nyt sitten sitä, että voi tehdä esim 70% työaikaa??
Tai tarkemmin sanottuna sen eväämiseen täytyy olla hyvät perustelut.
Sen sijaan tuota lyhyempää työaikaa voi tehdä, jos pääsette siitä sopimukseen työnantajan kanssa. Sellaisen myöntämiseen työnantajalla ei ole velvoitetta.
Suosittelen 3 päiväistä työviikkoa, jos vain onnistuu. Silloin on perhe- ja työelämä sopivasti balanssissa (ainkin minulla).
Jos joku vielä tietää, mistä saisin dokumenttia työnantajalle, niin olisin kiitollinen. Tuo Kelan tekstihän ei kerro työntekijän ja työnantajan välisistä jutuista mitään, vaan kelan korvauksista vaan. Oleb yrittänyt penkoa lakeja ja tessejä,mutta ovat niin suurpiirteisiä, ettei niistä ota selvää.
joitakin vuosia sitten, Kelaan piti toimittaa työnantajan todistus, että normaalisti sinun työaikasi on 40h viikko ja nyt vain hoitovapaan takia tuo 30h viikko.
Minulla on osa-aikatyö ja työaika 24h viikko. Enkä saa Kelalta mitään osoittaista hoitovapaa rahaa, vaikka lapseni on 2v.
Mutta minä saankin sitten ammattiliitostani soviteltuapäivärahaa, kun työtuntini ovat alle 70% normaalista.
Mä suunnittelen myös tuota osittaista, mutta mietin, että pitääkö silloin lapsen hoitosopimuksen olla vähemmän kuin kokopäivähoito? Saako yksityisen hoidon tukea samaan aikaan?
ja en ole viemässä mukulaa hoitoon silloin kun olen kotona, mutta yksityisellä puolella kokopäiväsopimus on paljon yksinkertaisempi.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284
Scrollaa vähän alemmas niin pääset osittaiseen hoitovapaaseen.
Samalla tavalla lapsi voi olla kokopäiväisessä hoidossa, vaikka vanhempi (tai vaikka molemmat muttei samaan aikaan) ovat osa-aikaisella hoitovapaalla.
ellet itse niin halua...
Missään ei sanota, minkä pituisia hoitopäiviä saa olla esim osa-aikatyössä olevilla. Ovathan monet äitiyslomalaistenkin lapset kokonaisia ja pitkiä päiviä hoidossa, vaikka äiti on kotona. Ainut sääntö on, ettei saisi toistuvasti tulla yli 10 tunnin hoitopäiviä (vuorohoidossa sitten taas eri säännöt)...
Eli siis ei pidä olla lapsen vajaata viikkoa hoidossa... Mutta kannattaahan sitä ottaa selvää, millaisia sopimuksia teillä voi tehdä, jos vaikka pääsis halvemmalla...
Itse työskentelen hoitoalalla ja meillä on se käytäntö, että teemme ns. täydet päivät, mutta työvuoroja on sitten vähemmän.
Minulle on ainakin sanottu, että 0v-9v lasten vanhemmilla on lakisääteinen oikeus tehdä osittaista hoitovapaata eli 78,88% työaikaa.
Itse olen kokenut sen loistavaksi mahdollisuudeksi. Välillä on pitkiä vapaita ja paljon aikaa olla lasten kanssa ja väliin pääsee töihin tienaamaan rahaa ja tekemään ihan muita juttuja, kuin "koti hommat".
mikä on jo muuttunut. Ja olen kyllä finlexiltä löytänyt uudempaakin tekstiä osittaisesta hoitovapaasta, mutta kun missään ei selkokielellä, jota blondikin tajuaisi, sanota, että työaika voi olla lyhempikin kuin 80%
Onko niin, että osittaista hoitovapaata voi pitää vain joko 6 tunnin työpäivinä tai keskimäärin 30h/vko VAI onko niin, että maksimissaan nuo tuntimäärät? Eli voiko tehdä vielä lyhempää työaikaa?
Jos joku tietää hyviä linkkejä tai asiakirjoja, missä tuo asia selkeästi sanotaan, niin kiitollisena otetaan vastaan!