salmiakin syönti ja alhaiset verenpaineet
Mainitsin tuossa työkaverille, joka koulutukseltaan kätilö, että syön alhaisiin paineisiin salmiakkia. Oli tästä ihan kauhuissaan ja kehoitti heti lopettamaan syömisen, tuli ihan kauhean huono omatunto nyt, kun ajattelin, että salmiakilla olisin saanut paineita vähän ylöspäin. En nyt kuitenkaan kouratolkulla niitä ole syönyt, mutta nyt heitin pussin syrjään.
Onko jollain kokemuksia alhaisesta verenpaineesta ja salmiakilla sen nostamisesta? Vai millä sitä voisi saada vähän ylöspäin? Aamulla heikottaa ja on huono-olo. Tänäänkin aamulla paineet oli istuen 101/65 ja seisten 87/64.
Kommentit (5)
Joo siis aikeissa kysyä huomenna neuvolassa, mutta ajattelin nyt ensin tulla täältä utelemaan.
salmiakkia, lakua, suolaa tai kahvia yrittaa nostella. Taalla missa itse asun ehdotettiin ekaksi kahvia (mulla oli sellainen erityistilanne viime raskaudessa etta paineet oli alkuraskaudessa todella korkeat mun perussairauden takia ja sitten loppuraskaudessa romahtivat, joten laakarit olivat huolissaan etta kestaako istukka nain suuret paineiden vaihtelut) mutta taalla ei moni syokaan salmiakkia tai lakua. Tietysti mitaan naista ei kannata mattaa ihan jarjettomasti koska niilla on vaikutusta muuhunkin kuin verenpaineeseen, esim. salmiakista ja lakusta tulee helposti hypokalemia (=liian vahan kaliumia eli potassiumia veressa), josta taas voi tulla esim. rytmihairioita.
jos oli matalat paineet ja huippasi...
verenpaine ja oon kokeillu salmiakkia ja merisuolaa syödä mut eipä ne kyl auttanu sitä nostamaan.
Neuvolassa terkka sanoi siihe ei oo mitää keinoa. Pitäs kuulemma vaa lepäillä. Se pyörryttäminen on hirveetä ja kun se tulee viel niin arvaamatta. Mulla ei onneks oo sitä jatkuvasti.
... oli minullakin ainakin aikaisemmissa raskauksissa (ja on muutenkin), ja kysyin silloin päteekö salmiakkirajoitukset myös jos verenpaine on noin alhainen. Silloin sain vastauksen, että niistä rajoista ei kyllä niin tarvitse välittää jos paine on tosi matala.
Sinänsä en kyllä yrittänyt nostaa paineita salmiakilla tai millään muullakaan.
En usko, että sinun tarvitsee potea huonoa omaa tuntoa, mutta ehkä tuosta salmiakin käytöstä verenpaineen nostoon voisi kysyä ensi kerralla neuvolassa?