Tunnistatko itsessäsi rasistin?
Harva myöntää suoraan olevansa rasisti, mutta tunnistaa itsessään ennakkoluuloja ja -asenteita, kun pysähtyy tarkemmin miettimään. Entä sinä?
Kommentit (59)
kuvittelen heistä paistavan sellaisen halveksunnan suomalaista kulttuuria kohtaan. Pohja tälle tulee siitä, että he itse elävät kulttuureista, joissa tapahtuu niin dramaattisia asioita, että suomalainen meno on väistämättä kiihkeimmilläänkin myrskyjä vesilasissa. Ja lisäksi heidän kulttuurinsa ovat monella tavoin suurpiirteisimpiä. Ei ole niin tarkkaa puhuuko totuuden, maksetaanko verot, onko hygienia viimeisen päälle ja vaihtaako setelit omistajaa jos haluaa varmistaa itselleen mieluisan lopputuloksen. Heidän näkökulmastaan suomalaiset ovat varmasti naiveja, sinisilmäisiä, ylitunnollisia, hitaita hämäläisiä, jotka ei edes tajua tulleensa höynäytetyksi, koska ovat tottuneet toisenlaiseen systeemiin. En tiedä mikä siinä on, mutta kun itse olen ollut tekemisissä etenlänmaalaisten mulla on koko ajan sellainen olo että keskustelussa on kaksi tasoa ja minä olen siinä epävarmana ja vedätettävänä. Vaikea selittää mitä tarkoitan.
sen perusteella ei ole mitään ennakkoluuloja. Mutta muuten...Tunnen hirveän monta arabia (miestä)esim. työn puolesta, enkä ole tullut toimeen kenenkään kanssa. Siltä pohjalta, olen ennakkoluuloinen heitä kohtaan. Mikään, ei siis yhtään mikään suju heidän kanssaan, vaikka kuinka yrittäisi. Olen tavannut myös niin kieroa porukkaa, että niille ei suomalainen tyttö pärjää. Olen joutunut myös uhkailun kohteeksi ja vaikka mitä.. En halua olla missään tekemisissä heidän kanssaan. Ennen olin kovin suvaitsevainen, ennenkuin edes tunsin ketään.. Olen ollut itsekin aika yllättynyt, että miten ajattelen näin, mutta en voi sille mitään.
Kaikenlisäksi olen naimisissa arabin kanssa:) Miehen sukulaisten kanssa kaikki sujuu kyllä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Joskus mietin, että jos olisin näin ennakkoluuloinen ollut lähes 20 vuotta sitten, niin en olisi alkanut olla mamu-mieheni kanssa. Silloin vielä ajattelin, että kaikki ihmiset ovat samanlaisia. Tavallaan on tuo totta vieläkin, että ihmiset ovat samanlaisia, mutta tietyissä tilanteissa, jos ulkkis puhuu jotain, niin en ota sitä aivan tosissani. Toisaalta mieheni vaikutuksesta en ota tuollaisista puheista enää pulttia, vaan annan mennä toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos. Ymmärrän taas, että moni suomalainen kokee ulkkiksen valehtelijana, koska suomalaiselle sellainen läpän puhuminen ei ole niin yleistä.
eikä hän kyllä valehtele eikä heitä puolivillasta läppää.
En hyväksyisi sellaista ja hän on rehellisin ihminen jota tunnen vaikka hän onkin siis arabi-muslimi.
Minusta kaikki yleistäminen liittyen ihmisen uskontoon taikka kansalaisuuteen/rotuun kertoo enemmän yleistäjästä itsestään kuin yleistyksen kohteesta.
Oman maan kansalaisista pidettävä ensin huolta ja vasta kun suurtyöttömyys ja leipäjonot ovat historiaa, voidaan ottaa pakolaisia.
Perussuomalaiset saavat ääneni kaikissa tulevissa vaaleissa.
Näitä tämän viestin tyyppisiä asioita laukovia kohtaan.
Suomessa EI pidetä omista huolta ilman maahanmuuttajiakaan, eikä näitä voida syyllistää "suurtyöttömyydestä", kun sitä ei ole (työtä on tarjolla, vaan kun kaikki "perussuomalaiset" eivät työtä halua tehdä"!). Ja leipäjonoissa olevat alkavat olla kohta kaikki maahanmuuttajia.
Suomesta on lähdetty pakolaisiksi, joten ei oikein ole vara sanoa, ettei tänne pakolaisia oteta!
Perussuomalaisia äänestämällä tulee varmistettua se, että asioihin ei pystytyä löytää ratkaisuja, ne vain lakaistaan maton alle.
mutta siinä mielessä olen rasisti, että en halua tänne Somaliasta ankkurilapsia enkä muitakaan sosiaalturvalla surffaamaan tulevia.
Ja ulkomaalainen ei ole suomalainen ennenkuin on Suomen kansalaisuuden hankkinut, siihen asti tämän maan kansalaisilla on etuoikeus sosiaaliturvaan.
Ja taatusti Perussuomalaiset saavat enemmän työttömyyttä pois ja leipäjonoja vähenemään kuin nämä mamuhyysäri-viherpiiperot ja muut demarit.
mutta siinä mielessä olen rasisti, että en halua tänne Somaliasta ankkurilapsia enkä muitakaan sosiaalturvalla surffaamaan tulevia.
Ja ulkomaalainen ei ole suomalainen ennenkuin on Suomen kansalaisuuden hankkinut, siihen asti tämän maan kansalaisilla on etuoikeus sosiaaliturvaan.
Ja taatusti Perussuomalaiset saavat enemmän työttömyyttä pois ja leipäjonoja vähenemään kuin nämä mamuhyysäri-viherpiiperot ja muut demarit.
Miten perussuomalaiset vähentäisivät työttömyyttä ja leipäjonoja? Ai niin, ne leipäjonot poistuvat tietysti, kun ei täällä ole niitä maahamuuttajiakaan jonossa seisomaan...
Perussuomalaisilla on kyllä suuret puheet, vaan eipä heiltä löydy ongelmiin ratkaisuja. Helppoa syyttä muita, kun eivät itse muuhun kykene.
Sosiaalituella surffaajista suuri enemmistä on kyllä aivan näitä "perussuomalaisia". Mitä taas tuohon lainsäädäntöön tulee, eivät maahanmuuttajat ole niitä lakeja olleet tekemässä, joten ei liene heidän syynsä, jos sosiaalietuuksia voivat nostaa maassa asuvat ilman työvelvoitetta tai kansalaisuutta. Lisäksi suomalaisilla yrityksillä on paljon ulkomaalaisia työntekijöitä, joiden intresseihin ei edes kuulu hakea kansalaisuutta.
"Perussuomalaisilta" puuttuu kyky erottaa maahanmuuton eri syyt, joten väite etteivät he ole rasisteja on täyttä puuta heinää. ko. "puolueen" viehätys perustuu nimenomaan ennakkoluuloihin.
Olen pakostakin oppinut hiukan varomaan lähiöissä asuvia, alempaan sosiaaliluokkaan kuuluvia miehiä. Näitä tyyppejä, jotka kulkevat taksinahkatakissa, ruutupaidassa, farkuissa ja lenkkareissa ympäri vuoden, hengaavat paikallisissa räkälöissä, vetävät röökiä ketjussa ja ostavat bisseä R-kioskilta. Jos en varoisi, kävisi lapsilleni vielä joku päivä huonosti. Lasteni perään huudellaan pihalla, heitä ajetaan takaa ja syljetään päälle. He ovat Suomessa syntyneitä Suomen kansalaisia, puhumattakaan siitä, että he ovat viattomia lapsia.
Te itseänne rasisteiksi kutsuvat, onko tämä teistä oikein?
tehdä esim. sosiaaliturvan uudistuksia tai muita köyhyyttä poistavia toimenpiteitä.
Ensi eduskuntavaaleissa asetelmat kuitenkin muuttuvat, kun tarpeeksi moni Perussuomaisten kannattaja saadaan motivoitua vaaliuurnille.
Ja mitä nämä nykyiset vallassaolevat puolueet ovat tehneet kotimaisten köyhien eteen?
Eivät yhtään mitään, eli ei mitään ainakaan menetetä jos annetaan Perussuomalaisille mahdollisuus kokeilla. Tärkeintä on saada estettyä viherpiiperoiden ja demarien kritiikittömän mamumyönteisyyden lisääntyminen.
Ei työnteon kannustavuus ainakaan sillä lisäänny, että työtön joutuu pelkästään taloudellisiin vaikeuksiin ottaessaan vastaan päivän tai parin pätkätyön.
Ja näiden tänne loisimaan tulevien mamujen keskuudessa suomalaisen sosiaaliturvan vastikkeettomuus on erittäin hyvin tiedossa, siksihän ne tänne suurperheineen itsensä suomalaisten kustannuksella lennättävät.
Lapsen elättää sen suomalaiset adoptiovanhemmat ja lääkäri elättää itse itsensä. Sä et ole tainnut ymmärtää Persujen pointtia tässä asiassa.
Et itse ole tainnut ymmärtää "perussuomalaisten" yrittävän "pehmentää" näkemyksiään tällä väitteellä, ettei kyse ole rasismista maahamuuttia vastustettaessa. Heidän pointtinsahan on, ettei maahan oteta maahamuuttajia ennen 100% työllisyyttä, joten jokainen mamu, joka on töissä, vie suomalaisen työpaikan.
Tuli mieleeni Oddasatia katsoessa, että kuinka moni oikeasti luulee saamelaisten integroituneen... Suomi on aina ollut monikulttuurinen, eli turha itkeä sen "puhtaan" suomlalaisuuden perään. Kyllä ongelma on suomalaisissa, jos maahanmuutto koetaan ongelmaksi, ovathan kaikki tänne muualta muuttaneita. Tutkikoon vaikka jokainen av-palstalainen sukujuuriaan, yllättyy kuinka vähän aikaa oma suku oikeasti on ollut "suomalainen".
T. sukujuurensa tunteva suomalainen
jotka suomalainen yhden asian media ruokkii.
Siis, onko se rasismia, jos vastustaa Suomen maahanmuuttopolitiikkaa? Pitääkö niitä ulkomaalaisia vihata, jos ne tänne muiden toimesta päästetään? Kenen vika se on, että ottavat, mitä annetaan?
Miksi aina pitää ajatella niin, että se mitä muut saavat, on joltakulta muulta pois? Se, että joku suomalainen voi huonosti eikä saa apua omassa maassaan, ei tasan ole sen Suomeen juuri muuttaneen tai tänne pyrkivän 5-vuotiaan maahanmuuttajapojan vika. Ei kai hän niitä päätöksiä tee?!
Ja se, jos naapurin Pertti on epäonnistunut elämässään ja hänellä ei ole töitä, naista eikä koskaan kivaa, ei todellakaan ole minun maahanmuuttaja-mieheni (joka muuten EI ole pakolainen) tai lastemme vika. J..lauta, että olen kyllästynyt puolustamaan itseäni, miestäni ja lapsiani näitä perttejä (ja niitähän riittää) vastaan. Ottaisivat vastuun omasta elämästään, niin minunkin mieheni teki, kun tänne tuli.
millä keinoin "persut" aikoisivat nämä ongelmat ratkoa? Mitä nämä "uudistukset" olisivat, saati nämä muut köyhyyttä poistavat toimenpiteet?
Heillä ei ole kokemusta eikä tietoa saati taitoa johtaa maatamme, siis muuta kuin ojasta allikkoon. Osaavat vain haukkua tyhjää puuta, todellista ja rakentavaa kritiikkiä heiltä ei kuule.
Ja edelleenkin: ei ole maahanmuuttajien vika jos lainsäädännössä on kunnon porsaanreikä, jota muuten kyllä suomalaisetkin osaavat hyödyntää... Vaan eipä taida olla väliä, kunhan tukien väärinkäyttäjä on "perussuomalainen".
Jos Suomi nykyisellään on sitten niin huonossa jamassa, voihan täältä lähteä. Näinhän on tehty aina lama-aikoina ennenkin. Todellisuudessa suomalaisilla ei ole hajuakaan todellisesta köyhyydestä...
Oman maan kansalaisista pidettävä ensin huolta ja vasta kun suurtyöttömyys ja leipäjonot ovat historiaa, voidaan ottaa pakolaisia.
Perussuomalaiset saavat ääneni kaikissa tulevissa vaaleissa.
Näitä tämän viestin tyyppisiä asioita laukovia kohtaan.
Suomessa EI pidetä omista huolta ilman maahanmuuttajiakaan, eikä näitä voida syyllistää "suurtyöttömyydestä", kun sitä ei ole (työtä on tarjolla, vaan kun kaikki "perussuomalaiset" eivät työtä halua tehdä"!). Ja leipäjonoissa olevat alkavat olla kohta kaikki maahanmuuttajia.
Suomesta on lähdetty pakolaisiksi, joten ei oikein ole vara sanoa, ettei tänne pakolaisia oteta!
Perussuomalaisia äänestämällä tulee varmistettua se, että asioihin ei pystytyä löytää ratkaisuja, ne vain lakaistaan maton alle.
kirjoittajat luulevat että rahaa sataa taivaasta eikä pakolaisiin tarvitse sijoittaa euroakaan. Maailmassa on muuten 9 miljoonaa pakolaista, joten ei muuta kuin niitä leipäjonoja kasvattelemaan ;)
Lapsen elättää sen suomalaiset adoptiovanhemmat ja lääkäri elättää itse itsensä. Sä et ole tainnut ymmärtää Persujen pointtia tässä asiassa.
Et itse ole tainnut ymmärtää "perussuomalaisten" yrittävän "pehmentää" näkemyksiään tällä väitteellä, ettei kyse ole rasismista maahamuuttia vastustettaessa. Heidän pointtinsahan on, ettei maahan oteta maahamuuttajia ennen 100% työllisyyttä, joten jokainen mamu, joka on töissä, vie suomalaisen työpaikan.
Tuli mieleeni Oddasatia katsoessa, että kuinka moni oikeasti luulee saamelaisten integroituneen... Suomi on aina ollut monikulttuurinen, eli turha itkeä sen "puhtaan" suomlalaisuuden perään. Kyllä ongelma on suomalaisissa, jos maahanmuutto koetaan ongelmaksi, ovathan kaikki tänne muualta muuttaneita. Tutkikoon vaikka jokainen av-palstalainen sukujuuriaan, yllättyy kuinka vähän aikaa oma suku oikeasti on ollut "suomalainen".
sen epäkohdan että päivän tai kahden työpätkän vastaanottaminen pistää työttömälle elintärkeät päivärahat katkolle jopa kahdeksi kuukaudeksi.
Eipä ole nykyhallitus saanut tehtyä asialle mitään vaikka se on tärkein syy siihen miksi työtön passivoituu eikä suostu ottamaan vastaan päivän tai kahden työpätkiä, joilla se työpaikka voisi jossain vaiheessa aueta.
Jos vaikka tuosta epäkohdasta aloitettaisiin, niin takaan että työhaluja työttömille löytyisi.
t. 8 vuotta pätkätöistä kieltäytynyt ja siksi leipäjonot välttänyt työtön
Joten on aika turha jauhaa tuota mantraa. Kannattaisi vaan suunnitella, miten muutetaan asenteita, jotta rinnakkais-/yhteiselo eri kulttuurien välillä saataisiin paremmin toimimaan.
Ongelma ei katoa, vaikka kuinka tunkisi päätänsä puskaan. Mörköjä (lue:pakolaisia) on olemassa.
Multa on meinaa mennyt tuollainen pointti ihan ohi.
Ja naurettavinta tässä on se että kärsin itse rasismista kun olin lapsi. Silloin 80-luvulla kun vähänkin tummemmat lapset (musta paksu tukka ja ruskeat silmät) oli jotain liian eksoottista monille.
Mielestäni normaalia voisi olla esimerkiksi se, ettei halua tunnustaa olevansa suomalainen, kun matkustaa ulkomaille:D