Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnistatko itsessäsi rasistin?

04.02.2009 |

Harva myöntää suoraan olevansa rasisti, mutta tunnistaa itsessään ennakkoluuloja ja -asenteita, kun pysähtyy tarkemmin miettimään. Entä sinä?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti en ole rasisti mitään muuta kohtaan kuin tämän palstan toimimattomuutta - se herättää oikeasti tosi pahaa mieltä, kun hyvä palsta on saatu pilattua. Milloin saatte tämän palstan toimimaan?

Vierailija
2/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen en pitänyt itseäni rasistina, mutta vuosien mittaan maahanmuuttoasioiden parissa työskennelleenä olen kyllä kehittynyt sillä saralla... mutta esim työpaikallani on muutama mustalainen, ihania ihmisiä ja työt tehdään hyvin, silti olen hieman varovainen suhteessa tuntemattomiin mustalaisiin, en taannoin nauttinut yhtään kun naapurissa asui mustalaisperhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman maan kansalaisista pidettävä ensin huolta ja vasta kun suurtyöttömyys ja leipäjonot ovat historiaa, voidaan ottaa pakolaisia.

Perussuomalaiset saavat ääneni kaikissa tulevissa vaaleissa.

Vierailija
4/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjen maiden kulttuuriin kuuluu, että naiset ovat selkeästi miesten alapuolella. Niinpä saatan olla varauksellinen tällaisista maista tulevia miehiä kohtaan. Heidän asenteensa saattavat olla syvälle juurtuneita, eikä tasa-arvonäkemyksiä opita millään pikakoulutuksella.

Vierailija
5/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asunut ulkomailla useissa maissa ja olen myös itse joutunut rasististen ennakkoluulojen kohteeksi, joten tiedän mitä se on.

Useat rasistit ovat itse jotenkin rajoittuneita, katkeria ja herkkäuskoisia joita media on johtanut harhaan.

Vierailija
6/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on opetettu rasistisia näkemyksiä lapsena ja pikkuhiljaa olen yrittänyt päästä niistä eroon. Onneksi minulla on lapsesta asti ollut maahanmuuttajataustaisia kavereita, se on auttanut.

Vierailija
7/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pyrin kohtelemaan kaikkia samalla tavalla enkä leimaamaan ketään syntyperän ja ihonvärin perusteella. Eli taistelen ennakkoluuloistani eroon. Toisaalta, jos saisin valita, toisin esimerkiksi Somaliasta tänne naisia ja lapsia turvaan, en miehiä, joista osa kuulema valehtelee ikänsä alakanttiin päästäkseen länsimaihin. En vain osaa olla ajattelematta, että musliminaisten tekisi hyvää nähdä elämää ilman alistavia miehiään. Enkä menisi naimisiin muslimin kanssa, oli tämä kuinka länsimaistunut tahansa.

Vierailija
8/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi, mutta kulttuurieroja on joskus vaikea sulattaa. Taannoin katselin telkusta dokumenttia irakilaisesta elokuva-alaa opiskelevasta nuoresta miehestä, joka sai elämänsä tilaisuuden päästessään amerikkalaisen kuvausryhmän avustajaksi. Mies oli vetelä, hoki kaikkeen "not my job", ei pitänyt lupauksiaan, oli epärehellinen. Silloin löysin itseni ajattelemasta että no just tuollaisia nuo arabimiehet on.

Vierailija
9/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman maan kansalaisista pidettävä ensin huolta ja vasta kun suurtyöttömyys ja leipäjonot ovat historiaa, voidaan ottaa pakolaisia.

mutta ei perimältään suomalainen? Tai vaikkapa Intiasta muuttanut lääkäri, joka on saanut kansalaisuuden?

Vierailija
10/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien ennakkoluuloja ja -asenteita on alettu yhdistämään rasistisuuteen? Miten ennakkoluuloinen voi olla rasisti kun eihän se tiedä asiasta mitään tai jos tietäänkin niin tietää vähän :p

Vierailija
11/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei perimältään suomalainen? Tai vaikkapa Intiasta muuttanut lääkäri, joka on saanut kansalaisuuden?

Lapsen elättää sen suomalaiset adoptiovanhemmat ja lääkäri elättää itse itsensä. Sä et ole tainnut ymmärtää Persujen pointtia tässä asiassa.

Vierailija
12/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta syntyperäiset suomalaiset on silti asetettava etusijalle. Maassa maan tavalla tai maasta ulos jos ei kelpaa.

Vierailija
13/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin lopettaa politiikan harrastamisen:D Itse olen liberaali

mutta syntyperäiset suomalaiset on silti asetettava etusijalle. Maassa maan tavalla tai maasta ulos jos ei kelpaa.

Miksi syntyperäisyys tekee suomalaisesta paremman? En ymmärrä tätä ollenkaan. Mitä jos on syntyperäinen suomalainen mutta sielultaan maailmankansalainen? Kuka menee mihinkin järjestykseen?

Vierailija
14/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien ennakkoluuloja ja -asenteita on alettu yhdistämään rasistisuuteen? Miten ennakkoluuloinen voi olla rasisti kun eihän se tiedä asiasta mitään tai jos tietäänkin niin tietää vähän :p

niinpä niin

Vierailija
15/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"not my job", ei pitänyt lupauksiaan, oli epärehellinen. Silloin löysin itseni ajattelemasta että no just tuollaisia nuo arabimiehet on.

Sinä tunnet sitten KAIKKI arabimiehet?

Minulta kysyttiin tässä millainen on suomalainen mies ja mun oli pakko sanoa etten juuri edes tunne hyvin muita kuin veljeni ja oman mieheni ja sen pohjalta en kyllä osaa yleistää tai sanoa millainen tyypillinen suomalainen mies on.

Mutta ehkä olet itse niin fiksu (tai hiton tyhmä) että osaat tv-dokumentin perusteella määritellä millaisia KAIKKi arabimiehet ovat.

Vierailija
16/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä olet itse niin fiksu (tai hiton tyhmä) että osaat tv-dokumentin perusteella määritellä millaisia KAIKKi arabimiehet ovat.

Esim. sovinistinen, kyykyttävä esimies joka mulla oli kun olin opiskeluaikana siivoojana. Aluksi kun menin hommiin, se piti mulle sellaisen nyrkin ja hellan väliin -sulkeisen, josta typerämpikin olisi tajunnut mikä on homman tarkoitus ja tuli mieleen että enpä haluaisi olla sun vaimos/tyttäres/kulttuurisi edustaja.

Vierailija
17/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiesta kultuurista tulevan arvot voivat poiketa liian paljon omistamme. Syntyperä ei itsessään määrää mitään.

voin lopettaa politiikan harrastamisen:D Itse olen liberaali

Miksi syntyperäisyys tekee suomalaisesta paremman? En ymmärrä tätä ollenkaan. Mitä jos on syntyperäinen suomalainen mutta sielultaan maailmankansalainen? Kuka menee mihinkin järjestykseen?

Vierailija
18/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä niin

ennakkoluulot ja ennakkoasenteet?

Jos mä suhtaudun ennakkoluuloisesti lentämiseen kiinalaisella lentoyhtiöllä niin mä olen rasisti? :p

Vierailija
19/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä suhtaudun ennakkoluuloisesti lentämiseen kiinalaisella lentoyhtiöllä niin mä olen rasisti? :p

Vierailija
20/59 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edustaja, se on normaalia.

Minä tunnen useita arabeja myös. Joukossa huonoja mutta useammat ovat fiksuja ja koulutettuja ihmisiä. Karttelen huonoja ihmisiä muutenkin.

Mutta yksi varsinkin näistä arabimiehistä on uskomattoman hieno ihminen, aina valmis auttamaan toisia ja on erittäin hyvin sopeutunut, puhuu hyvää suomea vaikka on ollut vasta muutaman vuoden täällä. Hän on minun entinen työkaverini ja minulla ei ole hänestä muuta kuin postiivista sanottavaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan