Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on hellp-syndrooma??

Vierailija
03.02.2009 |

.

Kommentit (8)

Vierailija
2/8 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi etsin jos täällä olisi joku Hellp-syndrooman potenut.

Mulla itselläni on lievä raskausmyrkytys ja kipua oikealla ylävatsalla/rinnan alla ollut n.viikosta 20 asti.

Haluaisin tietää voiko tuo kipuilu olla merkki Hellp-syndroomasta. Neuvolassa siihen ei osattu sanoa oikein mitään. Epäilivät vain lihassäryksi, mutta kummastuttaa kun kipu on koko ajan ja samassa paikassa. Aiemmissa raskauksissa sitä ei ole ollut.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HELLP on se äärimmäisin muoto raskausmyrkytyksestä.

Tuo ylävatsakipu kyllä kuuluu raskausmyrkytykseen oireistoon, mutta miten ovat muut oireesi, kai niitä on sentään neuvolassa kontrolloitu? Valkuainen, verenpaine ovat ne jota pitäisi jatkuvasti seurata. Antaisin omasta kokemuksestani (2 krt raskausmyrkytys, toinen lievä, toinen vakava) neuvoksi olla suoraan yhteydessä synnytyssairaalan poliklinikalle raskausmyrkytyksen ja oireiden tiimoilta. Itse asun pääkaupunkiseudulla ja yliopistosairaalan vieressä, joten hakeuduin itse sinne hoitoon, kun tuskastuin neuvolan epämääräisyyteen. Ottivat sisään viikolla 36 ja sielläpä olinkin sitten seuraavat 3 viikkoa... Pidä huolta itsestäsi!

Vierailija
4/8 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten aion kyllä olla yhteydessä suoraan äitiyspoliin.

Huomasin että 1 .raskaudessa mulla on ollut selvä raskausmyrkytys ja synnytyksen yhteydessä selvisi että istukka oli erittäin kalkkeutunut.

Silti neuvolassa vain "seurattiin" tilannetta, eikä lähetetty äitiyspolille.

Luin siis vanhaa äitiyskorttiani.

ap

Vierailija
5/8 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ikävä kyllä läheskään aina neuvolassa ole ajan tasalla. Itselläni ei hellp-sydroomaa ole ollut, mutta sen verran siitä kuullut ettei ole leikin asia todellakaan. Eikä sitä tietenkään ole "tavallinen" raskausmyrkytyskään.

Mieluummin "turhaan" polille, kuin että jäät jossittelemaan jälkeenpäin..

Esim. keskosuus on jopa monelle neuvolan terveydenhoitajalle jotain ihan uutta, mikä on aika käsittämätöntä.

Tsemppiä!

Vierailija
6/8 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vaan on, et jos paineet on vain hieman koholla tai kerran prot plussalla pissassa, niin VAIN seuraillaan neuvolassa. Kyllä niillä neuvolaterkoilla on se sama pumaska äitiyspolille lähettämisen perusteista ja sen mukaan ja neuvolalääkärin vahvistamana päättelevät kuka kuuluu erikoissairaanhoidon piiriin ja kuka ei. Ei siellä äitipolillakaan tykätä siitä, että neuvolat lähettelevät sinne mammoja ilman perusteltua syytä. Äitipolin henkilökunnallakin on kuitenkin kädet täynnä työtä ilmankin ns. turhia lähetteitä.

Vierailija
7/8 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mulla ainakin nostaa kynnystä olla yhteydessä äitiyspoliin.

ap

Vierailija
8/8 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi