Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa pliis joku helppo resepti jolla tulee OIKEASTI hyvää leipää!!!!!

Vierailija
15.02.2009 |

Epäonnistun aina leivän leipomisessa, aina se maistuu liikaa hiivalle tai on sisältä raakaa tai muuten vaan pahan makuista.

Kertokaa teidän takuuvarmat ja helpot reseptit joilla tulee syötävää leipää, olkaa kilttejä!!!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosi hyviä leipiä on tullut.

http://orkki.vuodatus.net/blog/archive?&y=2008&m=05 (hieman alempana kauraleivän ohje)

ja

http://uuniherkut.vuodatus.net/blog/592365

Vaativat aikaa, kun tehdään tuollainen raski, mutta kannattaa kokeilla!

Vierailija
2/9 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse laittanut taikinan usein (leivinpaperilla vuorattuun) vuokaan. Kun taikinan jättää löysäksi, niin tulee hyvä leipä ja vuuassa se säilyttää muotonsa.

Teen "raskin" (minä kutsun sitä juureksi) esim. aamulla ennen töihin lähtöä, siihen ei mene montaa minuuttia, kun aineet voi sekoittaa kauhalla. Ja leivon leivät loppuun illalla.

Tuossa ohjeessa oli pelkkiä kaurahiutaleita, mutta tietysti voi käyttää mitä hiutaleita tai jauhoja haluaa. Ja myös tähän leipään voi laittaa porkkanaraastetta tms. Leipään ei tule hiivan makua, kun hiivan määrä on pienempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärtänyt mitään tosta kauraleivän reseptistä, voitko vähän auttaa...

* "ripaus" kuivahiivaa???

* eli sekoitanko raskin aineet käsin ja annan seistä 8 tuntia? Lämpimässä vai viileässä?

* mitä tarkoitti lopullisessa taikinassa sekoituksen jälkeen 20 min "lepo" ja sitten "leipominen"? Eli nostatanko taikinaa 20 min ja muotoilen sitten leiviksi ja nostatan uudelleen 30 min?

* Mikä on lopullinen paistoaika? 5 min 230 asteessa ja sitten 200 asteessa miten kauan??

Tuntuu etten ikinä saa kyllä yhtäkään leipää onnistumaan...

ap

Vierailija
4/9 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoretta ruisleipää (ja hyvää sellaista) saa vähällä vaivalla valmiista ruisjauhoseoksesta, mihin lisätään vain vesi ja hiiva. Valmistaja taitaa olla Myllyn paras. Oon tehnyt niistä jauhoista niin ruispaloja kuin limppuakin ja hyvää on tullut. I

Vierailija
5/9 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon itse yleensä tuorehiivalla ja laitan raskiin ehkä pikkusormen kynnen verran hiivaa, kun koko taikinaan (jossa noin litra vettä) tulee puolikas paketti.

Ensin siis sekoitetaan vesi, pieni määrä hiivaa ja osa jauhoista ja/tai ryyneistä. Ei tarvitse sekoittaa, kuin sen verran, että aineet sekoittuvat, ei edes haittaa, jos jää pari jauhopaakkua. Seoksesta tulee löysä puuro, joten kauha riittää hyvin. Itse muuten lisään vielä ehkä teelusikallisen sokeria tai hunajaa tässä vaiheessa.

Seisotus huoneenlämmössä.

Loput aineet lisätään taikinaan. Itse jätän tosiaan yleensä sen verran löysäksi, että kauhalla sekoittaminen riittää tässäkin vaiheessa. Sekoittamisen jälkeen kohotan puolisen tuntia, kaadan taikinan vuokiin ja kohotan vielä 20 min.

Uunissa leivät on 45-50 min 200 asteessa, paistan itse koko ajan samassa lämmössä. Mutta paistoaikaa ei valitettavasti tiedä kuin kokeilemalla... tää mun paistoaika on kahdelle isolle vuokaleivälle.

Vierailija
6/9 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon laittanut ehkä teelusikallisen kuivahiivaa. Olen sekoittanut käsin tai lastalla ainekset ja jättänyt leivinliinan alle ihan huoneenlämpöön. Mikro on myös hyvä paikka. Sit 8 tunnin jälkeen lisää vaan nuo loput aineet ja antaa nousta noin 20 min. Käsin olen taikinan tehnyt kun ei ole mitään konetta. Sitten vaan leipomaan leivän muotoon. Tuosta tulee siis yksi leipä, joten kannattaa tehdä kaksinkertaisena. Mahtuvat kyllä yhdelle pellille, jos tekee vaikka sellaisia pitkulaisia. Leoipomisen jälkeen taas kohotus (noin puoli tuntia ) liinan alla ja uuniin.

Tulee kyllä tosi hyvää leipää!

Vierailija
7/9 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekoitetaan aineet vaan keskenään ja laitetaaan uunipellille

Vierailija
8/9 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohdin tuon paistoajan. Se näköjään puuttuu tuosta ohjeestakin enkä nyt muista paljon olen sitä pitänyt. Silleen, että on nätin värinen, meniskö siinä kaiken kaikkiaan puolisen tuntia.

Tuossa ylemmässä linkissä on muitakin ihanan näköisiä leipiä.

Vierailija
9/9 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollutkaan laittanut sitä alkuperäistä linkkiä. Paljon leipien ohjeita onkin tällä sivustollla. http://make38.vuodatus.net/blog/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän